PLOF!!!!!!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

LAATSTE UPDATE? GA NAAR DE LAATSTE PAGINA! :razz:

Hallo, ik ben nieuw op dit forum als gebruiker maar ik lees het al een tijdje.
Al vanaf mijn 10e wilde ik "later" een Volvo. Nu ben ik 30 en is "later" eindelijk aangebroken.
Mijn huidige auto wordt te duur voor de APK en dat is gelijk een goede reden om over te stappen.

Nu heb ik een blauwe Volvo 740 (sedan, 2.3 op LPG en uit 1986) op het oog omdat ik ze uit die tijd nog steeds het mooist vind. Bovendien was ik toen 10 :) De auto heeft vanaf juni 2001 tot nu geschorst gestaan en heeft geen APK. Zaterdag ga ik er kijken.
Kilometerstand is 260.000.

Volgens de verkoper ziet hij er rondom netjes uit maar dat mag natuurlijk niet teveel zand in de ogen strooien.
Er komt een nieuwe APK op. De vraagprijs is 950 euro.

Foto van de auto uit de advertentie:
Afbeelding

Nu zullen er vermoedelijk wel wat kosten komen maar dat is te verwachten. Is het een ramp als zo'n auto 5,5 jaar (gestald) stilstaat? (LPG installatie, banden, distributie, etc)? Zijn er standaard dingetjes om op te letten? Is er schade als zo'n riem knapt (bij mijn Toyota 1.6 16v die ik ooit had was het non-interference).

Ik neem overigens mijn oom mee; hij heeft ervaring met oude Volkswagens en LPG. Beter dan niets toch? :P

Leuk is dat ik nog een originele, ongekreukte 740 folder uit 1986 heb en een accessoires folder uit 1985 met prijzen erbij!

Aanvulling 8 september 2008:

Afbeelding

Afbeelding
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Aankooptips nodig voor een Volvo uit de 700 serie? Kijk even op mijn web-log onder aankooptips.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Hmm ziet er mooi uit. Mooie kleur :wink: En de 740 sedan blijft de mooiste sedan
Ik zie dat het klepje voor het sleepoog er ook nog zit.
De wieldoppen zijn niet origineel.
Je kleppen zijn volgens mij plat als je riem knapt. Is het een carburateur of een injectie?
Roesten doen ze niet zo, maar ik zou toch even de wielkasten en dergelijke nakijken.
Alle electrische opties testen.
Misschien indien mogelijk onder het kleppen deksel kijken hoe het zit met de cilinderkop hoever de kleppen nog gesteld kunnen worden.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

@ Fat Rat
Haha, de kleur is idd heel oké. Ik ben naast Volvo liefhebber ook nog eens gek op m'n 4 tamme (vette) ratten :P

De wielen probeer ik bij de eerste bandenwissel te verruilen voor een setje nette velgen (240 tot 940 kan er onder begreep ik?). Ik zie ze hier en daar al voor niet al te veel aangeboden staan.

Ik weet nog niet of het injectie is of carburateur. Is dat ergens uit op te maken voordat ik die auto gezien heb? En heeft het bepaalde voor/nadelen icm met LPG? Ik zal er zaterdag op letten.

Opties test ik sowieso allemaal. Tijdens de proefrit even een parkeerplaatsje zoeken om rustig te kijken zonder verkoper erbij :)
Ik zag dat modellen voor 1988 wat meer kunnen roesten dus zal daar extra op letten.
Ik test dan hendels, ramen, verlichting, sloten, etc. Ik heb al uitgezocht waar alle knoppen zitten en waar ze voor dienen. Dat scheelt al een hoop gezoek.

Platte kleppen lijkt me niet fijn. Wat kost een nieuwe distributie ongeveer (als ik het laat vervangen door een plaatselijke garage)?

Iemand nog tips voor het optimaal gebruik van de overdrive knop? Is het verstandig om die bij een bepaald toerental te gebruiken? Is koppeling echt niet nodig? En schakel je terug door gewoon koppeling in, neutraal en terug naar 4 (of lager)?

edit: zoals het nu lijkt is het een gewone 5 bak, geen overdrive knop :P
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Nu ben ik toch zeer benieuwd geworden.
Is er iemand op het forum die weet welke motoren "non interference" of "interference' blokken zijn?

http://www.brickboard.com/ARCHIVES/1998FEB/8828.shtml

Hier lees ik bijvoorbeeld dat het B230F 8valve blok geen problemen heeft bij een gebroken timing belt. Maar is dat bij jullie bekend?
Iemand al eens een distributie riem gebroken gehad?
Of een opsomming van motoren?
En weet iemand wat voor blok er in "mijn" Volvo zou kunnen liggen? :)

edit: als ik het kenteken invoer op hbase.nl dan staat er "VOLVO 740 2.3 B230K 2315CC 85KW 09-84 t/m 10-88".
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

940 tot '95 kunnen er onder ET waarde 25 is standaard.

injectie start op benzine en gaat dan over op gas.
carburateur start direct op gas, meer kans dus dat de motor de afgelopen veel jaar geen drup benzine gezien heeft en er dus ook niet op loopt.
B230K is het carburateur blok de rest is allemaal injectie.

Overigens roest mijn 86'er praktisch niet, alleen een beetje achter de nummerplaat die recht op de achterklep geschroeft is zonder plaatje er tussen of wat dan ook.

Mijn garagist heeft mij een prijs genoemd van 200 tot 250 euro voor distributie inclusief spanrollen, maar volgens www.mijngaragebedrijf.nl voor minder te doen. Daar kan je ook een garage in de buurt zoeken...

Met een overdrive heb ik geen ervaring.

Ik weet niet welke cilinderkoppen non interference zijn. Dat zou je uit moeten zoeken, en liefst natuurlijk niet proef ondervindelijk.

Nou zie ik je laatste edit

B230K is dus carburateur, en aan de hand van de info die ik net op heb zitten zoeken schijnt dat dus wel interference te zijn.

[edit] Ik zocht net even het kenteken op, op de site van het RDW en daar staat een ander gewicht op het kenteken als in de advertentie vermeld staat, 1287 kilo namelijk. Dan zit de auto dus in een belasting categorie hoger. [/edit]
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Dat van dat hogere gewicht was me ook opgevallen toen ik de APK status opvroeg bij de RDW.

Ik ben van plan om hem te houden tot hij belastingvrij is en om er dan mee door te blijven rijden (goed onderhouden) tot het niet meer gaat.
En dat kan heel lang duren heb ik me laten vertellen door enkele liefhebbers ;)

Ik rijd zo'n 25.000 per jaar.

De distributie laat ik kort na aanschaf voor de zekerheid vervangen, tenzij de verkoper het aannemelijk kan maken dat het onlangs gebeurt is (wat ik niet verwacht).

Zijn er nog typische Volvo 740 dingen waar je op moet letten? Hoe stug hoort vering te zijn? Zijn er zwakke punten?
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Als je het nodige onderhoud pleegt kan zo'n wagen 7, 8 of zelfs meer tonnen halen. Wel goed op de klepspeling letten, hoe meer dat van de juiste waarde afloopt hoe sneller de slijtage aan de kleppen en klepzetels.

kijk voor aankooptips hier http://www.volvorider.web-log.nl/ is het weblog van een forum lid hier.

Met de kilomterstand van 260dkm kan je wel tegen een koprevisie aan zitten. Dus als het kan zou ik kijken naar de dikte van de klepstelplaatjes. Hoe dikker hoe beter.

Ik hoop dat ik mijn wagen ook door kan rijden totdat ze 25 jaar oud is. Maarja mijn wagen heeft wel iets meer gelopen ben ik bang en ik maak ongeveer net zo veel kilometers als jij...
Ik hoop nogsteeds dat ik ook zo'n mooie sedan met relatief weinig km's en lpg kan vinden om als oldtimer te kunnen berijden.
Voor mij is de 740/760 sedan ook het model waar vroegah de Volvo liefde mee is begonnen. Mijn later ga ik zo'n auto rijden begon alleen direct met mijn eerste auto, heb alleen uit praktische overwegingen voor een estate gekozen.
Al krijg ik toch ook steeds meer zin om zo'n mooie sedan te kopen als mijn huidige auto vervangen moet worden... maarja misschien komt er ook wel een 940 estate dan.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Vandaag (zaterdag) naar Overveen gereden.

Kennis gemaakt, testrit gemaakt, alles getest wat er op zat. Alles werkt.
Het is aan de binnen- en buitenkant niet te zien dat de auto 21 jaar oud is.
Hij start warm en koud goed op LPG en loopt stationair vrij rustig.

Verbruik heb ik nog niet kunnen meten maar ik denk dat 1 op 7 (of iets dergelijks) wel realistisch is.

Wel jammer dat er ooit een imperial op het dak heeft gezeten omdat dat wat lichte krasjes aan de strips en lak heeft veroorzaakt.

Verder zijn er nog wat kleine werkzaamheden aan zoals:

- distributie moet vervangen worden zoals ik al vermoedde; mijn oom gaat hem zsm vervangen dus dat zal niet erg in de papieren lopen
- vloeistoffen vervangen (remsysteem, motorolie, koelvloeistof)
- koppeling opstellen indien mogelijk (aangrijppunt ligt wat diep maar verder wel soepel schakelen)
- pookdop valt er af (iets afgebroken, lijkt me nogal zwakke constructie)
- motortemperatuurmeter doet het niet maar er hangt links vooraan onder de kap nog wel een draadje los dus mogelijk is dat het? Kijk ik morgen bij daglicht nog even naar.
- de brandstofmeter geeft zo te zien de hoeveelheid gas aan maar danst af en toe. Niet erg als het stuk zou gaan omdat ik vooral op de dagteller ga rijden
- lampje in dashboardkastje doet niets, ook morgen naar kijken
- 2 ruitenwisserbladen vervangen, wissen slecht
- voorbanden hebben genoeg APK profiel maar ga ik nog wel laten vervangen over 2 a 3 maanden

Mocht de koppeling vervangen moeten worden dan is dat geen ramp. Ik weet dan in iedergeval dat het weer jaren mee kan.

Breekt zo'n knop van de schakelpook wel vaker af?

Leuk om te ontdekken hoe uitgerust je weer uit je auto stapt. Het is net of je op een comfortabel fauteuil gaat zitten waar je na een paar uren lekker uitgerust weer uitstapt. De hele behoefte om te haasten was ineens weg en ik ben dan ook met een sukkeldrafje van 110 de afsluitdijk over gezoefd.

Besturing is mooi rechtuit. Bij 110 het stuur loslaten en pas na 100 meter krijgt hij neigingen om iets van de koers te wijken.
Hij is in de bochten koersvast en ik merk amper dat het zo'n grote auto is.

Vering/dempers zijn heel redelijk. Voor wat stugger dan achter maar zeker nog veilig genoeg. Misschien iets om over 2 jaar te vervangen.

Remmen gaat wel zwaar maar ging gedurende de rit steeds soepeler dus verrmoedelijk gaat dat met vervangen van de vloeistof en ontluchten weer als een trein. Hij remt mooi recht.

Roest? Bijna niets te vinden. Hooguit wat onder de motorkap (niet op het plaatwerk) en een paar eerder behandelde plekjes rond het schuifdakje. Geen lekkage gelukkig.
Volgens mij roest dat de eerste 10 jaar nog niet.

Lampen zijn niet verkleurd en alles duidt erop dat hij die 6 jaar binnen heeft gestaan. Geen mos, geen verkleuringen.

Deukjes? Met moeite 4 kleine putjes kunnen vinden (1 op het dak met wat lakschade, één op de moterkap van steenslag en één op en bij het kofferdeksel). Verder heeft de kunsstof bumper een schaafplekje en is daar het knipperlicht vervangen.

De hemel laat bij de binnenverlichting (met lamp en al) wat los maar dat is wel weer te fixen. De stof zelf ziet er héél netjes uit. Je ziet aan alles in het interieur dat er voorzichtig mee om is gesprongen.

Schuifdakje gaat wat zwaar maar dat moet nodig gesmeerd worden.

LPG installatie is van Vialle.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Vandaag getankt.
Verbruik 1 op 8.1 op LPG.

Ik houd het voorlopig goed bij.

Het enige wat me tegenvalt is de hoofdruimte. Met 1m98 moet ik de stoel behoorlijk achterover kantelen om niet tegen het dak aan te zitten.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Hmm klinkt als een hele mooie wagen, ik word steeds jaloerser om eerlijk te zijn.
Verbruik is ook netjes.
Heb je de stoel al volledig naar beneden en of achterover gezet?
Mij valt de hoofdruimte op zich ook wat tegen, maar ik zit toch redelijk goed wat dat betreft en erg comfortabel. Ben 1.95M lang.

Het hendel voor de hoogte verstelling vind je overigens links onder de stoelzitting, bij de hendel voor het heen en weer schuiven van de stoel.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Ben al wat met de stoel bezig geweest. Heb inderdaad links-voor onder de zitting een vergrendeling waarna ik de zitting geheel voor- of achterover kan kantelen en weer vergrendelen in 4 standen. En natuurlijk ook de rugleuning kan versteld worden. Maar niet de hoogte. Of mis ik nog iets?

Zowel remmen als ontkoppelen vergt nog wat trapwerk dus vermoedelijk zijn vloeistoffen hoognodig aan vervanging en ontluchting toe. :P

Is mijn koppeling overigens hydraulisch? Het is nu donker dus ik zie niet zoveel.

En, zo ja, zit die bij het reservoir van de remvloeistof? Of heeft het een eigen vaatje?

Ik zou eigenlijk een werkplaatsboek en een vraagbaak moeten hebben :P
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

De rugleuning gaat niet in hoogte, alleen de zitting.

Koppeling zou ik niet 123 weten, ik weet jammergenoeg nog veeeeeel te weinig van de techniek van deze mooie wagens. Ik rij zelf pas een goede vijf maand auto en dus ook Volvo, heb ook pas een goed half jaar m'n rijbewijs.
Als je graag ook zelf aan de slag wil met sleutelen is www.volvo700vereniging.nl een mooie om lid van te worden. 31 maart hebben ze ook weer een sleuteldag.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Erg nette auto met niet veel kilometers :o
Aanrader als je op gas rijd is je kleppen even na te laten kijken, hou ook rekening dat dit bij gas om de 20.000km moet gebeuren.
B230K trouwens voor staat voor carberatie motor als ik me niet vergis.

Ik dacht dat de koppeling gewoon met een kabel is, ik weet echter nog niet waar je die het kan afstellen heb nog niet zo veel ervaring met RWD.
Versnellings pook probleem heb ik ook, alleen heb ik overdrive dus had ik een knop met draden in mijn handen dat ziet er best lullig uit kan ik je vertellen :roll:

Over je hemel, weet je heel zeker dat hij niet lekt bij mij is mijn hemel erg uit gaan hangen door het schuifdakje ergens lekt hij. Door het vocht laat dan de stof los van het hemelwerk. Zou natuurlijk ook ouderdom kunnen zijn. hou het iig in de gaten

Ik zou verder zeggen "veel kilometers toegewenst"
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

B230K is zeker weten carubratie motor.
De pook van mijn 5 bak zit gewoon nog stevig vast, misschien is hier in het verleden al eens aan geklust.... Dat zou ik niet weten.
Bij mij hangt het hemeltje ook op verschillende plaatsen los, heb geen schuifdak, onder andere rond de zonnenkleppen en op nog meer plaatsen.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

De pookknop zit inmiddels weer vast op de Mac Gyver manier:

Men neme een stukje duct-tape.
Men plakke het rondom het metaal van de pook.
Men smere de binnenkant van de pook-knop in met secondenlijm (Pattex Gold Original).
Men drukt het hele zaakje stevig inelkaar.
Men gaat naar de dokter en laat beide vingers van elkaar losmaken.
Men wacht tot het gedroogd is.

Knop zit goed vast; lostrekken lukt me niet zonder geweld te gebruiken.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
bluebit
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.02.2007 - 00:22
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

mooie kleur!! ik kan me wel identificeren met je uitspraak dat de behoefte om je te haasten verdween toen je er in reed, gebeurt me ook regelmatig als ik in mijn vaders auto rij dat ik rustiger rij dan in mijn eigen koekblikje.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Komend weekend gaan de vloeistoffen (rem, stuurbekrachtiging, motorolie + oliefilter) er vers in.

Iemand een idee hoeveel liter ik van elk nodig heb? PDF ook altijd welkom :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

In het instructie boekje staat 3.85 liter en bij turbo +0,6 bij afgetapte oliekoeler
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
edwin 740
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 13.09.2006 - 21:43
Locatie: glanerbrug

heb net gekeken in HAYNES maar daar staan geen inhouden bij voor rem en stuurbekrachtiging,maar voor allebij 1 liter lijkt me voldoende.

gr.edwin
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”