PLOF!!!!!!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:Das heel duidelijk toch, die mooie vette dikke chromen grill van de 760 oude neus.
Maar ehm lijkt het zo of staat ie voor nogal hoog op de poten??
Hmm, ja, dat idee heb ik ook altijd.
Maar het lijkt bij andere sedans niet veel anders te zijn.
Achterin hangt hij vooral wat laag, en misschien gaat de neus daarom iets omhoog?

Benzine-tank, gastank en gereedschap achterin is misschien wat te veel van het goede.

Hier zie je het iets beter:

Afbeelding

Ik ben trouwens erg tevreden met de 760 grille, die ik via de oproep op Volvo700vereniging.nl heb mogen overnemen.
Haha, de één haalt alle chrome van z'n auto en die van mij begint steeds meer te glimmen ;)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

ik vind nogsteeds de allermooiste Volvo de 760 sedan oude neus met alle chrome randjes enzovoort....

achter hangt ie ook redelijk laag ja, naar mijn idee. Maargoed het baksteentjes mag ook redelijk wat mee torsen zo te lezen, en dat gewicht zal de voorkant ook wel enigsinds omhoog duwen...
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:ik vind nogsteeds de allermooiste Volvo de 760 sedan oude neus met alle chrome randjes enzovoort....

achter hangt ie ook redelijk laag ja, naar mijn idee. Maargoed het baksteentjes mag ook redelijk wat mee torsen zo te lezen, en dat gewicht zal de voorkant ook wel enigsinds omhoog duwen...
Ik vind alleen dat red-block weer een stuk fijner qua onderhoud.
Dus dan maar alleen de looks ;)

En die vering; zou het bij de estate stugger zijn, zoals in de uitvoering van jouw trouwe 740?
Ik wil er nog wel eens wat zwaardere veren onder hebben achter, maar dan ook gelijk met goede stugge schokdempers; anders wordt het zo springerig. De huidige schokdempers beginnen al wat op "fietspompen" te lijken.

Voor komen de 940 veerpoten er nog onder, met vrij goede dempers, dus daar is wel wat vooruitgang in de wegligging te verwachten.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

760 is er ook met redblock ;)
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Michael Oud schreef:760 is er ook met redblock ;)
Als turbo?
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Yup.
Volvo 940 SE
Vilvi
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12

Prachtig die grille,waar heb je die vandaan 8) :D :D :D :D
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Vilvi schreef:Prachtig die grille,waar heb je die vandaan 8) :D :D :D :D
:P
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
scania164
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2007 - 15:17

Mooi hoe je dit topic bijhoudt!
Ik heb ook met het idee gelopen om de gril zo te gaan spuiten!!
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

MaGNeT schreef:
En die vering; zou het bij de estate stugger zijn, zoals in de uitvoering van jouw trouwe 740?
Ik wil er nog wel eens wat zwaardere veren onder hebben achter, maar dan ook gelijk met goede stugge schokdempers; anders wordt het zo springerig. De huidige schokdempers beginnen al wat op "fietspompen" te lijken.

Voor komen de 940 veerpoten er nog onder, met vrij goede dempers, dus daar is wel wat vooruitgang in de wegligging te verwachten.
Die trouwe 740 heb ik inmiddels al een heel poosje ingeruild voor een 940 met veel erop en er aan, en die hangt niet met de kond door. Het ouwetje deed dat wel, maar die was ook regelmatig pakezel(al doet de nieuwe ook dienst als weekendjeweg/verhuis/inkopen bij de ikea/ow kan jij als je toch in de buurt bent even 5 zakken van 25kg stijfsel ophalen auto(ja en toen had ik ineens wit leer ipv zwart leer)).
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

scania164 schreef:Mooi hoe je dit topic bijhoudt!
Ik heb ook met het idee gelopen om de gril zo te gaan spuiten!!
Spuiten kan inderdaad ook natuurlijk!

De gril is prima uitelkaar te halen zodat je de zwarte delen kan schoonmaken, ontvetten en spuiten.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:
MaGNeT schreef:
En die vering; zou het bij de estate stugger zijn, zoals in de uitvoering van jouw trouwe 740?
Ik wil er nog wel eens wat zwaardere veren onder hebben achter, maar dan ook gelijk met goede stugge schokdempers; anders wordt het zo springerig. De huidige schokdempers beginnen al wat op "fietspompen" te lijken.

Voor komen de 940 veerpoten er nog onder, met vrij goede dempers, dus daar is wel wat vooruitgang in de wegligging te verwachten.
Die trouwe 740 heb ik inmiddels al een heel poosje ingeruild voor een 940 met veel erop en er aan, en die hangt niet met de kond door. Het ouwetje deed dat wel, maar die was ook regelmatig pakezel(al doet de nieuwe ook dienst als weekendjeweg/verhuis/inkopen bij de ikea/ow kan jij als je toch in de buurt bent even 5 zakken van 25kg stijfsel ophalen auto(ja en toen had ik ineens wit leer ipv zwart leer)).
Dat je een nieuwe hebt was me inderdaad al opgevallen.
Mis je de oude neus niet een beetje?
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

absoluut, al is de 940 neus met de dikke chroomkleurige waterval grill ook niet verkeerd. Het is gewoon alleen niet zo mooi oer meer.
Maar het gemis wordt gecompenseerd door de lpt en automaat met cc, ecc, leer en weet ik veel wat al niet meer. Ik ging van een 740 estate met als enige 2 opties metallic lak en lpg naar een 940 estate waar maar 2 of 3 opties niet op zitten....
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:absoluut, al is de 940 neus met de dikke chroomkleurige waterval grill ook niet verkeerd. Het is gewoon alleen niet zo mooi oer meer.
Maar het gemis wordt gecompenseerd door de lpt en automaat met cc, ecc, leer en weet ik veel wat al niet meer. Ik ging van een 740 estate met als enige 2 opties metallic lak en lpg naar een 940 estate waar maar 2 of 3 opties niet op zitten....
Je kan natuurlijk je 940 ombouwen naar een oude neus 740 :P
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

De oude baksteen staat momenteel bij een klein maar fijn garagebedrijf en wordt de komende dagen voorzien van een nieuwe koppelingsset, verse bak-olie en vervangt mogelijk ook preventief de krukaskeerring omdat de boel daar een hele tijd niet meer loskomt.

Hij werkt alleen en heeft maar 1 brug. Maar wel een hele efficiënt ingerichte garage met al het benodigde gereedschap, ook voor centreren etc.

Liefde voor auto's... Dat is het belangrijkst :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Een kleine update:

Vandaag contact gehad met de garagehouder en tevens enige monteur.
Hij zei "kom maar even kijken hoe het er uitziet".

De bak stond op een steun en op de vloer lagen een drukgroep, koppelingsplaat en druklager uitgestald.
De koppelingsplaat lijkt nog kortgeleden vervangen te zijn, de slijtage viel erg mee. Het druklager was niet 100% meer en liep niet zo mooi rond.

De drukgroep ziet er nieuw uit, is in prima staat en de vingers staan nog goed op spanning.

Het voornaamste probleem is dat de boel erg stroef over de priesas loopt.
Of dit nu komt door 5,5 jaar stilstaan of te weinig aandacht voor het schoonmaken en invetten bij het vervangen laten we in het midden.
Vooral als de motor warmer wordt lukt het bijna niet meer om de koppeling vrij te trappen; klevende koppeling. In files kon ik af en toe niet eens meer in de 1 schakelen!
Ook zit er weinig gevoel in het aangrijpingspunt van de koppeling waardoor mooi wegrijden niet goed lukt.

De plaat en druklager worden vervangen, drukgroep wordt hergebruikt.
Ook komt er verse bak-olie in.
Lekkage bij de krukaskeerring lijkt er absoluut niet te zijn.

Wel wat drupjes onder het carter en langs de nokkenaskeerring.
Dit is echter al zo sinds ik hem heb.

Wordt vervolgd!
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Breaking News: Volvo 740's met een M47 versnellingsbak kunnen ook lekker schakelen! :multi:

Een wereld van verschil...

Koppeling gaat lichter (vers vet op een schoongemaakte priesas doet wonderen), bak schakelt moeiteloos weer in iedere versnelling en bij het aanrijden naar kruisingen kan ik eerder naar de 1 schakelen zonder gekraak, geen gekraak als je de bak in de achteruit zet en weer sierlijk wegrijden, zonder happende koppeling :)

Verder even flink doorgetrokken en geen vreemde bijgeluiden of trillingen gehoord of gevoeld.

De bak is overigens gevuld met ATF, type F/A (uiteraard géén dexron!) van de Volvo dealer.
Drukgroep is behouden; alleen koppelingsplaat en druklager zijn vervangen.

Als service heeft hij ook nog:
- alle vloeistoffen aangevuld
- bouten van voorpijp op spruitstuk een tikje aangedraaid ivm iets te sportief geluid
- uitgevonden dat m'n pulsairsysteem een klein lekje heeft

Operatie geslaagd!
Helaas geen foto's...

Komend weekend gaan m'n oom en ik weer samen sleutelen, als het weer het wat toelaat.
O.a. de ATF in de stuurbekrachtinging flushen en verversen!
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Pa schreef:Geplaatst: Zo 04 Mar, 2007 7:32 pm
Niks om over na te denken zo is 't gewoon.
Voor een koppelings plaat maakt 6 jaar stil staan niets uit.
Ververs de olie in de bak... goeie olie er in, en je zult zien dat hij beter gaat schakelen.
Stel de koppeling zo af dat hij op de pedaal ongeveer 3 cm. vrije slag heeft.
Als hij helemaal onderin zat is de plaat absoluut niet verleten.
Bij een koppeling moet je inderdaad andersom werken. Hoe dunner de plaat hoe verder de drukgroep aanduwt en de veer dus terug komt.
Simpel autotechnisch feit.
Zo werkt een koppeling.
Kijk, en dat was dus waarheid als een koe...
Alleen hadden we beiden geen rekening gehouden met een niet gangbare priesas.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

een M47 kan zeker lekker schakelen, en als de koppelling soepel gaat is het helemaal lekker rijden.

Goed te horen dat je zo goed voor je baksteentje zorgt.

Hoop zaterdag bij goed weer zelf ook weer eea te kunnen gaan doen aan mijn Deep Blue.
Ze krijgt nieuwe V-snaren, rotor+verdelerkap, hopelijk ook nog nieuwe olie+filter en misschien ook nog maar even de klepspeling checken.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Gisteren hebben we nog wat kleine klusjes gedaan.
De belangrijkste is het ververen van de stuurbekrachtigingsvloeistof (ook weer een mooi woord voor Scrabble).

Op zich een simpel klusje maar wel één waar je 2 mensen voor nodig hebt.

Vantevoren bij een winkel waar ze o.a. vijvers verkopen 2 meter transparante slang gehaald van zo'n 11mm doorsnede, deze schuift met enige moeite strak in de retourleiding van het stuurbekrachtigingsreservoir.

Je koppelt de retourleiding los, duwt de transparante slang in de retourleiding en hangt het andere uiteinde in een opvangbak.
Voordeel van de transparante slang is natuurlijk dat je kan zien of de vloeistof die je pomp uitspuugt helderder wordt.

1 persoon start de motor zodat de pomp aangedreven wordt en draait een paar keer vol van links naar rechts aan het stuur, de ander zorgt dat de slang in de bak blijft hangen en kijkt in het reservoir of de vloeistof al op is, waarna je de motor weer stopt.
Dan weer bijvullen met schone vloeistof (ATF), starten, kijken of het op is, etc...

Na een liter doorgespoeld te hebben de retourslang weer aangesloten en het systeem gevuld, gestart en netjes afgevuld tussen "min" en "max".

Het verschil is niet gigantisch maar de auto stuurt weer iets lichter.
Vooral bij lage snelheid is het verschil goed te merken en komt het stuur gemakkelijker uit de middenstand.

In het begin zit er erg veel lucht in de vloeistof maar na een paar kilometer, en vooral op de terugweg nadat de auto een paar uurtjes stil had gestaan, was de vloeistof weer mooi egaal transparant.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”