PLOF!!!!!!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Zóóó!

Tijd niet geweest hier, haha!

De baksteen rijdt nog steeds!

De EGR is inmiddels verwijderd.
Het resterende gat in het uitlaatspruitstuk is dichtgemaakt met een flinke bout die precies in het gat past.
Voor het gat in de inlaat heb ik een plaatje aluminium ongeveer op maat gemaakt, van 2 gaatjes voorzien en met een paar boutje en pakkingpapier (tegen valse lucht) gemonteerd.

APK was geen groot probleem afgelopen jaar, paar nieuwe bandjes.
Klepspeling is gemeten, plaatjes moet ik nog halen.

Tandwieltje van de teller is nog niet vervangen (ging stuk bij 317.000) maar omdat ik ongeveer 25.000 per jaar rijd moet ik nu op zo'n 370.000km zitten.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Goed nieuws! De baksteen rijdt na ruim 4 jaar eindelijk op benzine!

Naja, of dat goed nieuws is weet ik nog niet precies want ik schrok me wezenloos bij de benzinepomp...
Ik blijf dus maar lekker LPG rijden, met de benzine als "starthulp" en om te voorkomen dat ik moet duwen bij een lege LPG tank.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Omdat m'n vriendin en ik een weekje Tsjechië op het agenda hebben staan, lijkt het toch wel tijd te worden dat de baksteen eindelijk eens op benzine gaat lopen.

De oude carburateur is niet zo fris meer (slijtage) en de vlotterkamers lopen niet meer goed vol.

Mooie bijkomstigheid is dat ik ruim 2,5 jaar geleden een hagelnieuwe Pierburg 2B5 carburateur op de kop heb getikt.

Afbeelding

Deze is niet 100% gelijk aan de Pierburg 2B7 die er op zit maar het moet zeker werken.

Vorige week heb ik daarom een afspraak gemaakt bij mijn favoriete garage-man in Burgum.

Woensdag-avond de auto bij hem geparkeerd, inclusief de carburateur.
Ook de APK wordt gelijk gedaan (carb moet toch afgesteld worden).

Het goede nieuws! Hij zit er op, het past en het werkt!
Klaas (van "Klaas van Dellen Automobielen - Burgum") heeft nog wel wat moeten verbouwen, oude slangen vervangen, etc maar de auto loopt weer als een zonnetje!

Afbeelding
Ook een Lexus heeft wel eens nieuwe remschoenen nodig

De APK is nu ook weer geregeld tot 1 juli 2012.

De auto zwabberde al wat bij het aanremmen en dit werd veroorzaakt door de buitenste stuurkogel rechtsvoor, welke een flinke speling had.
Tevens heeft hij de bedrading van de klakson doorgemeten en gerepareerd, waar al enige tijd geen (of amper) geluid uit kwam.

De rekening viel wederom reusachtig mee!

Voor de rest nog de complimenten gekregen voor de keiharde onderkant van de auto.
Wel viel me op dat m'n rechter-achterspatbord besloten heeft om te gaan roesten.
Het is nog niet ernstig (veel andere auto's zijn 10 jaar eerder al compleet weggerot) maar het verdient wel wat aandacht.

Hieronder nog de foto's van de nieuwe, glimmende Pierburg 2B5 carburateur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Zaterdag teruggekomen uit Tsjechië!

Op de Autobahn liep de teller op tot 185km/u (170 volgens GPS, lijkt me realistischer) en waren we al in 7 uren terug van Cheb naar Leiden (771km), waar mijn vriendin woont.

Verbruik was zo'n 1 op 8,3 met die snelheden (op LPG) dus dat viel alles mee :) Overigens was die 170km om te testen hoe hard hij nog liep. Ik hield meestal zo'n 160km/u aan (en werd dan nog links ingehaald alsof ik stilstond, haha).

Voor de liefhebbers staan er wat vakantiefoto's op:

http://picasaweb.google.com/101551730955962295386

Ook de baksteen staat er een paar keer op :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Henriëtte
7th Gear member
Berichten: 5831
Lid geworden op: 14.02.2009 - 19:57

Mooie foto s !
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Leuke baksteen.
Groeten aan Joost.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Ergens ter hoogte van Nij Beets ineens... rammel, rammel, rammel, plof, schraap schraap...

Afbeelding

Even laten afkoelen, demper even stutten, ijzerdraadje en hij hangt weer :toothy8:

Alleen jammer dat hij voor de middendemper afgescheurd is... Net het enige deel van m'n uitlaat dat niet origineel Volvo is en daar breekt de zooi natuurlijk af :confused5:

Was gelukkig net onderweg naar m'n oom en met wat slangklemmen, ijzerdraad en een leeg blikje kattenvoer hangt het weer "professioneel" aan elkaar.

Morgen maar even een afspraak maken bij Klaas van Dellen om het te laten vervangen, want dit zijn van die klusjes waar je zonder brug weinig lol aan beleeft. Ook gelijk maar alle rubbers vervangen want die zijn ook wat poreus.

De originele delen zien er ook roestig uit maar van dichtbij bekeken moet het nog wel een paar jaar meekunnen :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Gustaf Larson schreef:Leuke baksteen.
Groeten aan Joost.
Groetjes gedaan!
Ik moet hier toch wat vaker langskomen :P
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40678
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

MaGNeT schreef:Alleen jammer dat hij voor de middendemper afgescheurd is... Net het enige deel van m'n uitlaat dat niet origineel Volvo is en daar breekt de zooi natuurlijk af :confused5:
Zo zie je maar weer, liever origineel dan namaak
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Magnet, wie is Klaas van Dellen? Volvo-specialist, of juist klassiekers? Kan ie goed kleppenstellen bij een B230?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Doeke Dobma schreef:Magnet, wie is Klaas van Dellen? Volvo-specialist, of juist klassiekers? Kan ie goed kleppenstellen bij een B230?
Kleppenstellen doe ik altijd samen met m'n oom, dus heb geen ervaring met zijn klepstel-talenten.

Tot nu toe zijn alle andere werkzaamheden echter keurig uitgevoerd en hij draait al wat jaartjes mee (hij heeft overigens ook moderne uitleesapparatuur) dus ik vermoed dat hij niet op zal kijken van een paar klepstelplaatjes. Hij sleutelt veel aan grote bakken (van lijkwagen en Range Rover tot Lexus) dus is gewend aan achterwielaangedreven bakken.

Nadeel is wel dat hij de klepstelplaatjes vermoedelijk zelf niet heeft.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Ben schreef:
MaGNeT schreef:Alleen jammer dat hij voor de middendemper afgescheurd is... Net het enige deel van m'n uitlaat dat niet origineel Volvo is en daar breekt de zooi natuurlijk af :confused5:
Zo zie je maar weer, liever origineel dan namaak
Vooral als de namaak rommel is.
Nu las ik wel al ergens dat de middendempers vanwege de grote bocht over de achter-as toch al sneller doorroten omdat al het vocht zich daar verzamelt. Of dat op waarheid berust weet ik niet maar het klinkt aannemelijk.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

Bij mijn 760 GLE uit 1982 gaat de uitlaat onder de achteras door.
Waren ze toch nog niet zo gek in de 80,s ....
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

MaGNeT schreef:
Breekt zo'n knop van de schakelpook wel vaker af?
Ik ben de mijne tijdens een heftig potje driften met de 740 op een stuk grasland zelfs verloren: ik reed met de handpalm omhoog en 2 vingers onder de knop. Ramen open en sigaar in de muil, een wereldse drift en plots PLOP knop los! springt over mij heen raam uit!!! Nog gezocht met 4 man maar nooit terug gevonden.

Wel weer een sterk verhaal om te vertellen :D
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Gustaf Larson schreef:
MaGNeT schreef:
Breekt zo'n knop van de schakelpook wel vaker af?
Ik ben de mijne tijdens een heftig potje driften met de 740 op een stuk grasland zelfs verloren: ik reed met de handpalm omhoog en 2 vingers onder de knop. Ramen open en sigaar in de muil, een wereldse drift en plots PLOP knop los! springt over mij heen raam uit!!! Nog gezocht met 4 man maar nooit terug gevonden.

Wel weer een sterk verhaal om te vertellen :D
5 jaar na het vastlijmen zit hij nog steeds goed vast :)
*** klopt af ***
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Speciaal voor de "liefhebbers" van de Pierburg 2B5 (en 2B7) heb ik nog een filmpje met HQ foto's van mijn hagelnieuwe, glimmende Pierburg 2B5 op YouTube gezet :P




De foto's heb ik voor mezelf gemaakt, zodat ik in geval van nood nog kan zien wat op welke plek is aangesloten. We worden allemaal een dagje ouder ;)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Een B200ET is wel even wat anders dan een 2,3 met carburateur natuurlijk. Mijn 940 2,3 LPT met verhoogde turbodruk loopt nog wel iets harder dan die van Michel....en er zijn jongens in de V700 vereniging die met een 940 rondrijden met 300 pk...baas boven baas?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”