Zóóó!
Tijd niet geweest hier, haha!
De baksteen rijdt nog steeds!
De EGR is inmiddels verwijderd.
Het resterende gat in het uitlaatspruitstuk is dichtgemaakt met een flinke bout die precies in het gat past.
Voor het gat in de inlaat heb ik een plaatje aluminium ongeveer op maat gemaakt, van 2 gaatjes voorzien en met een paar boutje en pakkingpapier (tegen valse lucht) gemonteerd.
APK was geen groot probleem afgelopen jaar, paar nieuwe bandjes.
Klepspeling is gemeten, plaatjes moet ik nog halen.
Tandwieltje van de teller is nog niet vervangen (ging stuk bij 317.000) maar omdat ik ongeveer 25.000 per jaar rijd moet ik nu op zo'n 370.000km zitten.
PLOF!!!!!!
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Goed nieuws! De baksteen rijdt na ruim 4 jaar eindelijk op benzine!
Naja, of dat goed nieuws is weet ik nog niet precies want ik schrok me wezenloos bij de benzinepomp...
Ik blijf dus maar lekker LPG rijden, met de benzine als "starthulp" en om te voorkomen dat ik moet duwen bij een lege LPG tank.
Naja, of dat goed nieuws is weet ik nog niet precies want ik schrok me wezenloos bij de benzinepomp...
Ik blijf dus maar lekker LPG rijden, met de benzine als "starthulp" en om te voorkomen dat ik moet duwen bij een lege LPG tank.
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Omdat m'n vriendin en ik een weekje Tsjechië op het agenda hebben staan, lijkt het toch wel tijd te worden dat de baksteen eindelijk eens op benzine gaat lopen.
De oude carburateur is niet zo fris meer (slijtage) en de vlotterkamers lopen niet meer goed vol.
Mooie bijkomstigheid is dat ik ruim 2,5 jaar geleden een hagelnieuwe Pierburg 2B5 carburateur op de kop heb getikt.
Deze is niet 100% gelijk aan de Pierburg 2B7 die er op zit maar het moet zeker werken.
Vorige week heb ik daarom een afspraak gemaakt bij mijn favoriete garage-man in Burgum.
Woensdag-avond de auto bij hem geparkeerd, inclusief de carburateur.
Ook de APK wordt gelijk gedaan (carb moet toch afgesteld worden).
Het goede nieuws! Hij zit er op, het past en het werkt!
Klaas (van "Klaas van Dellen Automobielen - Burgum") heeft nog wel wat moeten verbouwen, oude slangen vervangen, etc maar de auto loopt weer als een zonnetje!
Ook een Lexus heeft wel eens nieuwe remschoenen nodig
De APK is nu ook weer geregeld tot 1 juli 2012.
De auto zwabberde al wat bij het aanremmen en dit werd veroorzaakt door de buitenste stuurkogel rechtsvoor, welke een flinke speling had.
Tevens heeft hij de bedrading van de klakson doorgemeten en gerepareerd, waar al enige tijd geen (of amper) geluid uit kwam.
De rekening viel wederom reusachtig mee!
Voor de rest nog de complimenten gekregen voor de keiharde onderkant van de auto.
Wel viel me op dat m'n rechter-achterspatbord besloten heeft om te gaan roesten.
Het is nog niet ernstig (veel andere auto's zijn 10 jaar eerder al compleet weggerot) maar het verdient wel wat aandacht.
Hieronder nog de foto's van de nieuwe, glimmende Pierburg 2B5 carburateur:
De oude carburateur is niet zo fris meer (slijtage) en de vlotterkamers lopen niet meer goed vol.
Mooie bijkomstigheid is dat ik ruim 2,5 jaar geleden een hagelnieuwe Pierburg 2B5 carburateur op de kop heb getikt.
Deze is niet 100% gelijk aan de Pierburg 2B7 die er op zit maar het moet zeker werken.
Vorige week heb ik daarom een afspraak gemaakt bij mijn favoriete garage-man in Burgum.
Woensdag-avond de auto bij hem geparkeerd, inclusief de carburateur.
Ook de APK wordt gelijk gedaan (carb moet toch afgesteld worden).
Het goede nieuws! Hij zit er op, het past en het werkt!
Klaas (van "Klaas van Dellen Automobielen - Burgum") heeft nog wel wat moeten verbouwen, oude slangen vervangen, etc maar de auto loopt weer als een zonnetje!
Ook een Lexus heeft wel eens nieuwe remschoenen nodig
De APK is nu ook weer geregeld tot 1 juli 2012.
De auto zwabberde al wat bij het aanremmen en dit werd veroorzaakt door de buitenste stuurkogel rechtsvoor, welke een flinke speling had.
Tevens heeft hij de bedrading van de klakson doorgemeten en gerepareerd, waar al enige tijd geen (of amper) geluid uit kwam.
De rekening viel wederom reusachtig mee!
Voor de rest nog de complimenten gekregen voor de keiharde onderkant van de auto.
Wel viel me op dat m'n rechter-achterspatbord besloten heeft om te gaan roesten.
Het is nog niet ernstig (veel andere auto's zijn 10 jaar eerder al compleet weggerot) maar het verdient wel wat aandacht.
Hieronder nog de foto's van de nieuwe, glimmende Pierburg 2B5 carburateur:
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Zaterdag teruggekomen uit Tsjechië!
Op de Autobahn liep de teller op tot 185km/u (170 volgens GPS, lijkt me realistischer) en waren we al in 7 uren terug van Cheb naar Leiden (771km), waar mijn vriendin woont.
Verbruik was zo'n 1 op 8,3 met die snelheden (op LPG) dus dat viel alles mee Overigens was die 170km om te testen hoe hard hij nog liep. Ik hield meestal zo'n 160km/u aan (en werd dan nog links ingehaald alsof ik stilstond, haha).
Voor de liefhebbers staan er wat vakantiefoto's op:
http://picasaweb.google.com/101551730955962295386
Ook de baksteen staat er een paar keer op
Op de Autobahn liep de teller op tot 185km/u (170 volgens GPS, lijkt me realistischer) en waren we al in 7 uren terug van Cheb naar Leiden (771km), waar mijn vriendin woont.
Verbruik was zo'n 1 op 8,3 met die snelheden (op LPG) dus dat viel alles mee Overigens was die 170km om te testen hoe hard hij nog liep. Ik hield meestal zo'n 160km/u aan (en werd dan nog links ingehaald alsof ik stilstond, haha).
Voor de liefhebbers staan er wat vakantiefoto's op:
http://picasaweb.google.com/101551730955962295386
Ook de baksteen staat er een paar keer op
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Leuke baksteen.
Groeten aan Joost.
Groeten aan Joost.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Ergens ter hoogte van Nij Beets ineens... rammel, rammel, rammel, plof, schraap schraap...
Even laten afkoelen, demper even stutten, ijzerdraadje en hij hangt weer :toothy8:
Alleen jammer dat hij voor de middendemper afgescheurd is... Net het enige deel van m'n uitlaat dat niet origineel Volvo is en daar breekt de zooi natuurlijk af :confused5:
Was gelukkig net onderweg naar m'n oom en met wat slangklemmen, ijzerdraad en een leeg blikje kattenvoer hangt het weer "professioneel" aan elkaar.
Morgen maar even een afspraak maken bij Klaas van Dellen om het te laten vervangen, want dit zijn van die klusjes waar je zonder brug weinig lol aan beleeft. Ook gelijk maar alle rubbers vervangen want die zijn ook wat poreus.
De originele delen zien er ook roestig uit maar van dichtbij bekeken moet het nog wel een paar jaar meekunnen
Even laten afkoelen, demper even stutten, ijzerdraadje en hij hangt weer :toothy8:
Alleen jammer dat hij voor de middendemper afgescheurd is... Net het enige deel van m'n uitlaat dat niet origineel Volvo is en daar breekt de zooi natuurlijk af :confused5:
Was gelukkig net onderweg naar m'n oom en met wat slangklemmen, ijzerdraad en een leeg blikje kattenvoer hangt het weer "professioneel" aan elkaar.
Morgen maar even een afspraak maken bij Klaas van Dellen om het te laten vervangen, want dit zijn van die klusjes waar je zonder brug weinig lol aan beleeft. Ook gelijk maar alle rubbers vervangen want die zijn ook wat poreus.
De originele delen zien er ook roestig uit maar van dichtbij bekeken moet het nog wel een paar jaar meekunnen
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Groetjes gedaan!Gustaf Larson schreef:Leuke baksteen.
Groeten aan Joost.
Ik moet hier toch wat vaker langskomen
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40678
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Zo zie je maar weer, liever origineel dan namaakMaGNeT schreef:Alleen jammer dat hij voor de middendemper afgescheurd is... Net het enige deel van m'n uitlaat dat niet origineel Volvo is en daar breekt de zooi natuurlijk af :confused5:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Magnet, wie is Klaas van Dellen? Volvo-specialist, of juist klassiekers? Kan ie goed kleppenstellen bij een B230?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Kleppenstellen doe ik altijd samen met m'n oom, dus heb geen ervaring met zijn klepstel-talenten.Doeke Dobma schreef:Magnet, wie is Klaas van Dellen? Volvo-specialist, of juist klassiekers? Kan ie goed kleppenstellen bij een B230?
Tot nu toe zijn alle andere werkzaamheden echter keurig uitgevoerd en hij draait al wat jaartjes mee (hij heeft overigens ook moderne uitleesapparatuur) dus ik vermoed dat hij niet op zal kijken van een paar klepstelplaatjes. Hij sleutelt veel aan grote bakken (van lijkwagen en Range Rover tot Lexus) dus is gewend aan achterwielaangedreven bakken.
Nadeel is wel dat hij de klepstelplaatjes vermoedelijk zelf niet heeft.
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Vooral als de namaak rommel is.Ben schreef:Zo zie je maar weer, liever origineel dan namaakMaGNeT schreef:Alleen jammer dat hij voor de middendemper afgescheurd is... Net het enige deel van m'n uitlaat dat niet origineel Volvo is en daar breekt de zooi natuurlijk af :confused5:
Nu las ik wel al ergens dat de middendempers vanwege de grote bocht over de achter-as toch al sneller doorroten omdat al het vocht zich daar verzamelt. Of dat op waarheid berust weet ik niet maar het klinkt aannemelijk.
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
- Locatie: Epe
Bij mijn 760 GLE uit 1982 gaat de uitlaat onder de achteras door.
Waren ze toch nog niet zo gek in de 80,s ....
Waren ze toch nog niet zo gek in de 80,s ....
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Ik ben de mijne tijdens een heftig potje driften met de 740 op een stuk grasland zelfs verloren: ik reed met de handpalm omhoog en 2 vingers onder de knop. Ramen open en sigaar in de muil, een wereldse drift en plots PLOP knop los! springt over mij heen raam uit!!! Nog gezocht met 4 man maar nooit terug gevonden.MaGNeT schreef:
Breekt zo'n knop van de schakelpook wel vaker af?
Wel weer een sterk verhaal om te vertellen
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
5 jaar na het vastlijmen zit hij nog steeds goed vastGustaf Larson schreef:Ik ben de mijne tijdens een heftig potje driften met de 740 op een stuk grasland zelfs verloren: ik reed met de handpalm omhoog en 2 vingers onder de knop. Ramen open en sigaar in de muil, een wereldse drift en plots PLOP knop los! springt over mij heen raam uit!!! Nog gezocht met 4 man maar nooit terug gevonden.MaGNeT schreef:
Breekt zo'n knop van de schakelpook wel vaker af?
Wel weer een sterk verhaal om te vertellen
*** klopt af ***
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Speciaal voor de "liefhebbers" van de Pierburg 2B5 (en 2B7) heb ik nog een filmpje met HQ foto's van mijn hagelnieuwe, glimmende Pierburg 2B5 op YouTube gezet
De foto's heb ik voor mezelf gemaakt, zodat ik in geval van nood nog kan zien wat op welke plek is aangesloten. We worden allemaal een dagje ouder
De foto's heb ik voor mezelf gemaakt, zodat ik in geval van nood nog kan zien wat op welke plek is aangesloten. We worden allemaal een dagje ouder
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Een B200ET is wel even wat anders dan een 2,3 met carburateur natuurlijk. Mijn 940 2,3 LPT met verhoogde turbodruk loopt nog wel iets harder dan die van Michel....en er zijn jongens in de V700 vereniging die met een 940 rondrijden met 300 pk...baas boven baas?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/