Iemand ervaring met het importeren van een auto van Duisland naar Nederland? Hoe gaat e.e.a. in zijn werk en is het eenvoudig genoeg om eens te proberen?
Joost.
Volvo importeren uit duitsland
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28.02.2007 - 12:11
- Locatie: Tiel
Joost,
Het is heel simpel, heb zelf vorige week een 480 GT ingevoerd naar Nederland. Als je een goede auto hebt gevonden kun je het beste met een autoambulance rechtstreeks naar de RDW vestiging rijden waar je voor 12 uur moet zijn! (ben zelf in Almelo geweest, vlak over de grens en niet zo druk! daar lever je het duitse document in wat je bij de auto ontvangen MOET hebben en de auto wordt direct op naam gezet, daarna bij het douane kantoor in hetzelfde pand de rest BPM betalen (wel een "paarse krokodil"ervaring) en 3 dagen later heb je het kentekenbewijs in de bus. kost je in totaal ongeveer 3 uur. Er staat veel informatie op de RDW site (www.rdw.nl) voor e berekening van de rest BPM kijk op http://www.vwe.nl/Home/Page/Diensten/ca ... nvoer.aspx
Succes! Hans Scherrenberg
Het is heel simpel, heb zelf vorige week een 480 GT ingevoerd naar Nederland. Als je een goede auto hebt gevonden kun je het beste met een autoambulance rechtstreeks naar de RDW vestiging rijden waar je voor 12 uur moet zijn! (ben zelf in Almelo geweest, vlak over de grens en niet zo druk! daar lever je het duitse document in wat je bij de auto ontvangen MOET hebben en de auto wordt direct op naam gezet, daarna bij het douane kantoor in hetzelfde pand de rest BPM betalen (wel een "paarse krokodil"ervaring) en 3 dagen later heb je het kentekenbewijs in de bus. kost je in totaal ongeveer 3 uur. Er staat veel informatie op de RDW site (www.rdw.nl) voor e berekening van de rest BPM kijk op http://www.vwe.nl/Home/Page/Diensten/ca ... nvoer.aspx
Succes! Hans Scherrenberg
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
En Joost, je kan genoeg vinden hierover. Want je ben niet de eerste!
wat wil je precies gaan kopen?
wat wil je precies gaan kopen?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja spijtig dat je niet eerst weer naar Nederland gaat anders kan je hem mee nemen als inboedel. En verkopen aan Joost hoef je geen rest-bpm te betalen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Ho, ho! Alhoewel de T4 van Menno uiteraard in perfekte staat is, zal dat ´m niet worden... Ik heb een V70 classic op het oog uit ´97 met 131000 op de klok.
Ik wilde weten welke documenten ik van de Duitse eigenaar moet hebben.
Joost.
Ik wilde weten welke documenten ik van de Duitse eigenaar moet hebben.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Je moet alle eigendomspapieren hebben. Staat op de www.rdw.nl welke papieren dat allemaal moeten zijn en waar je op moet letten.
Wat je ook kan doen is gewoon ff langs de RDW gaan en het vragen
Wat je ook kan doen is gewoon ff langs de RDW gaan en het vragen
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
ff een paar linkjes
http://www.autokopeninhetbuitenland.nl/
http://www.autotelex.nl/autoimport
http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
http://www.douane.nl/
http://www.zibb.nl/auto/besparen_artike ... index.html
http://www.autokopeninhetbuitenland.nl/
http://www.autotelex.nl/autoimport
http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
http://www.douane.nl/
http://www.zibb.nl/auto/besparen_artike ... index.html
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Hallo,
Een paar vraagjes i.v.m. een eventuele import vanuit Belgie:
Waar kan ik de cataloguswaarde van een S80 2.9 automaat van november 2003 achterhalen, alsmede de waarde van de accessoires?
Hoe weet ik of bepaalde extra's als "standaard uitrusting" in de basisprijs zijn opgenomen?
Iemand nog tips?
Bestaat er in Belgie ook een soort instantie als de NAP waar de kilometerstand te verifieren is?
Alvast bedankt.
Een paar vraagjes i.v.m. een eventuele import vanuit Belgie:
Waar kan ik de cataloguswaarde van een S80 2.9 automaat van november 2003 achterhalen, alsmede de waarde van de accessoires?
Hoe weet ik of bepaalde extra's als "standaard uitrusting" in de basisprijs zijn opgenomen?
Iemand nog tips?
Bestaat er in Belgie ook een soort instantie als de NAP waar de kilometerstand te verifieren is?
Alvast bedankt.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Bij de dealer kun je ahv het chassisnummer achterhalen om welke uitvoering het gaat. Ze kunnen een lijst uitdraaien waar de extra´s opstaan.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Joost, bedankt.
Kan dat gewoon via een nederlandse dealer, of bedoel je in België?
Daar is dan waarschijnlijk ook wel iets over de historie van de auto terug te vinden qua onderhoud en kilometerstand.
Kan dat gewoon via een nederlandse dealer, of bedoel je in België?
Daar is dan waarschijnlijk ook wel iets over de historie van de auto terug te vinden qua onderhoud en kilometerstand.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Ik heb het via een Nederlandse dealer gedaan, dus dat moet jou ook wel lukken. Het ligt vaak aan de bereidwilligheid van een dealer.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 13:52
He Paul,
Wat bedoel je eigenlijk met meenemen als inboedel?
Kan je een auto uit het buitenland meenemen in het geval je daar eerst hebt gewoond en na verloop van ijd weer terugkeert?
Moet dat dan een Nederlandse auto zijn of mag het ook een buitenlandse auto zijn?
Wat bedoel je eigenlijk met meenemen als inboedel?
Kan je een auto uit het buitenland meenemen in het geval je daar eerst hebt gewoond en na verloop van ijd weer terugkeert?
Moet dat dan een Nederlandse auto zijn of mag het ook een buitenlandse auto zijn?
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Heb even snel op de BPM site gekeken. Voor wagens tot een jaar of 3 oud komt er best nog wel een slok BPM op ( minstens nog ca. 70%).
Aanschafwaarde + resterende BPM voor een jonge auto is dan altijd meer dan de prijs die in NL gevraagd wordt.
Aanschafwaarde + resterende BPM voor een jonge auto is dan altijd meer dan de prijs die in NL gevraagd wordt.

- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Ja, je kan beter een iets ouder importeren, dat loont natuurlijk sneller.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Al in Duitsland gekeken? Daar liggen de prijzen nog wat lager.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Wat de BPM betreft: alles van waarde uit de auto halen en dan ter keuring aanbieden. Zo kaal mogelijk dus. Dit advies kreeg ik van velen, waaronder iemand van de RDW!
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Als jij als Nederlandse Staatsburger in het buitenland zit, langer dan 1 jaar. Je hebt daar een auto gekocht (sommige landen mag je pas auto op kenteken hebben als er langer dan 6 maanden zit).Kay01 schreef:He Paul,
Wat bedoel je eigenlijk met meenemen als inboedel?
Kan je een auto uit het buitenland meenemen in het geval je daar eerst hebt gewoond en na verloop van ijd weer terugkeert?
Moet dat dan een Nederlandse auto zijn of mag het ook een buitenlandse auto zijn?
Deze auto wil jij meenemen naar Nederland, dan kan je hem bij je inboedel zetten. Hoef je geen BPM te betalen, alleen registratie van kenteken. Auto moet wel minimaal een half jaar oud zijn.
Waar dit allemaal precies staat weet ik niet, maar dit is wat ze mij hebben gezegd bij de RDW.
Mijn zus zit namelijk in Brussel en mag over een paar maanden met Belgische platen rijden, dan krijgt ze misschien wat meer voorrang daar..
En kan dan een half jaar à jaar een auto daar kopen (in ons geval zou dat heel goed kunnen dat dat een C30 D5 wordt (V50 is dan 4 jaar oud)) deze meenemen en vervolgens op NL platen laten zetten.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 13:52
Hmmmmm klinkt zeer interessant!
Ik ga wellicht binnenkort naar Italie voor mijn werk, zal daar minimaal 2 jaar vertoeven. En bij terugomst kan ik dus lekker een goedkope S60 meenemen.
Je wilt niet weten hoe goedkoop ze zijn in Italie én weinig kilometers de meesten. Een bijne nieuwe met 3000 Km kan je voor EUR 27K krijgen.
Dat is weer een extra voordeel.
Ik ga wellicht binnenkort naar Italie voor mijn werk, zal daar minimaal 2 jaar vertoeven. En bij terugomst kan ik dus lekker een goedkope S60 meenemen.
Je wilt niet weten hoe goedkoop ze zijn in Italie én weinig kilometers de meesten. Een bijne nieuwe met 3000 Km kan je voor EUR 27K krijgen.
Dat is weer een extra voordeel.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Hallo,
Mijn complete import(vanuit Belgie) verhaal van 17/4/07.
Op 23/3/07 werden wij "geconfronteerd" met een V70 die aan onze wensen voldeed.
De kleur, de uitrusting en de prijs lagen op 1 lijn met onze gedachte.
Na wat heen en weer gemail, over exacte uitrusting (standaard en opties),
besloten een tripje naar Waregem te maken.Een dikke 260km vanuit Duiven.
Na een flinke proefrit waren we(vooral zij) overtuigd en hebben besloten tot koop over te gaan (4/4/07)
De auto zou, met wat bijbetaling, geleverd worden incl 160.000km beurt en 2x kinderzitjes.
Toen begon het grote rekenwerk....veel advies inwinnen!!!
Maak meerdere berekeningen voor de BPM.
Op www.autotelex.nl vindt je de belangrijkste gegevens omtrent uitvoering en nieuwprijs van de standaardauto.
Ook de ANWB pagina geeft veel info over de prijs (incl BPM berekening) www.anwb.nl
Prijzen van opties, Volvo-lines enz zul je van Forumgenoten cq internet moeten krijgen.
Ik had op een gegeven moment 3 berekeningen liggen.
1. een kale 2.4D met alle opties los erbij geteld
2. een 2.4D Edition I(meer standaard, dus minder aanvullende opties)
3. een 2.4D Edition II(bijna alle opties muv Leer\Audio\Metallic)
Het werd een 2.4D II, wel de duurste, maar met de minste aanvullende
opties.Deze was daardoor ruim 600 Euro goedkoper bij de BPM aangifte.
Optie pakketten in België en Duitsland zijn vaak anders van samenstelling
Dit is dus een kwestie van bekijken, welke versie het dichts bij de uitvoering
komt die je wilt kopen
Regel een 1 dagskenteken bij de RDW, heb je binnen 2 dagen dit kenteken
niet in huis bel ze dan, dit ging bij mij fout!!!
Zorg dat je goede info hebt over pin/betaalmogelijkheden.
Bij de postbank kun je bv maar 2000 Euro per dag pinnen, dus kom je in de
problemen als je meer BPM moet betalen.
Regel eventuele contanten ook ruim (zeker 1 week) van te voren want bij veel banken kun je max. 12.000 euro per dag opnemen(Is niet genoeg voor een V70 van 2003).Ging bij mij ook nog fout doordat, juist toen, de pinpas weigerde, 3 uur voor vertrek.
Als je, zoals ik importeert, zonder afspraak bij de RDW dan moet je voor 12.00 uur aanwezig zijn bij keuringsstation.
Zorg dus dat je tijd voldoende hebt.Neem desnoods een hotel in de buurt van de garage waar je de auto koopt.
Regel ook dit zeker een week van te voren, mijn hotel kwam 2 dagen voor vertrek met melding dat ze volzaten!!Weer stress
Zorg voor een noodplan als je afreist naar het hotel!!!!
Ik vertrok op maandagmiddag 18.00 uur in Arnhem en zou rond 22.15 in Kortrijk aankomen.
Tot Roosendaal verliep redelijk (20 min. vertraging), maar daar begon de
ellende,,,wilde staking in België bij de spoorwegen...daar sta je dan om 20.30 uur in Roosendaal.
Dus terug naar Arnhem met de gedachte dat alles in het honderd zou lopen.
Gelukkig nog iemand kunnen bereiken(23.30 uur) die bereid was om mij naar Kortrijk te rijden.(280km)
Om 02.30 uur eindelijk naar bed.
Om 07.00 uur weer op en vanaf dat moment ging alles goed.
De dealer heeft me naar de grens gebracht(60km) dit bespaarde 300 euro aan Belgisch exportkenteken, daar 1 dags kenteken erop.
Om 11.15 uur bij de RDW in Roosendaal.
11.30 uur de APK keuring+RDW formaliteiten.
Rond 12.30 uur de BPM aangifte(zelfde gebouwtje), ook hier de keuze tussen pinnen(tot 2000 Euro) of accept giro.
Bij accept duurt de kenteken aanvraag zeker 4 dagen, anders zelfde avond.
Ik ben met de acceptgiro naar het postkantoor in Roosendaal gereden en daar heb het geld op de RDW rekening gestort want het BPM bedrag zat boven de max. pin limiet.
Met het betalingsbewijs weer terug naar het BPM aangiftepunt, nu gaat kentekenaanvraag s'avonds de deur uit.
Zorg voor een eerlijk en duidelijk ingevuld BPM aangifte formulier.(vermeld alleen Netto prijzen!
verkoopprijs(bv 1000euro) - 45,2% BPM=452 euro
verkoopprijs -19% BTW=190 euro
+ -------------------
642 euro
Nettoprijs is dus 1000 euro -642 euro=358.Deze prijs zet je op aangifte formulier.
Volgens de ambtenaar werd er veel gesjoemeld met opties.Dit heeft geen tot weinig nut, men kan aan de hand van het chassisnummer een uitdraai maken, waarop staat hoe de auto de fabriek heeft verlaten!!!
Ze controleerden dit vrij nauwkeurig.
Dus even de af-fabriek geleverde radio oid eruit halen heeft weinig kans van slagen.
Omdat ik alles naar waarheid had ingevuld en ook de opties netjes had vermeld
werd "vergeten" de energielabel toeslag te bereken (100Euro).
Op mijn V70 Edition II met met.lak, Volleder en Audio installatie+wat kleine dingetjes moest ik 5600 Euro BPM betalen.
De auto (10-2003, 120.000km Rica (198pk)kost mij dus
16500 aanschaf
5600 BPM
145 RDW/APK kosten
150 Hotel/reiskosten
---------
22395 Euro (Auto is Volvo selected used car, volledige garantie en afgeleverd met 160.000km beurt (distrib. enz) op mijn verzoek.
Ivm strenge Selected used car norm werden ook, remschijven,
blokken, 4 banden, katalysator en nog wat zaken vervangen.
Volgens de APK keurmeester was deze auto werkelijk "als nieuw"...dat geeft een goed gevoel!!
Besparing ten opzichte van een vergelijkbare uitgevoerde auto in Nederland
is ruwweg 7000 euro.De moeite waard van wat stressdagen denk ik.
Ik heb er veel van geleerd
Bartv70
Mijn complete import(vanuit Belgie) verhaal van 17/4/07.
Op 23/3/07 werden wij "geconfronteerd" met een V70 die aan onze wensen voldeed.
De kleur, de uitrusting en de prijs lagen op 1 lijn met onze gedachte.
Na wat heen en weer gemail, over exacte uitrusting (standaard en opties),
besloten een tripje naar Waregem te maken.Een dikke 260km vanuit Duiven.
Na een flinke proefrit waren we(vooral zij) overtuigd en hebben besloten tot koop over te gaan (4/4/07)
De auto zou, met wat bijbetaling, geleverd worden incl 160.000km beurt en 2x kinderzitjes.
Toen begon het grote rekenwerk....veel advies inwinnen!!!
Maak meerdere berekeningen voor de BPM.
Op www.autotelex.nl vindt je de belangrijkste gegevens omtrent uitvoering en nieuwprijs van de standaardauto.
Ook de ANWB pagina geeft veel info over de prijs (incl BPM berekening) www.anwb.nl
Prijzen van opties, Volvo-lines enz zul je van Forumgenoten cq internet moeten krijgen.
Ik had op een gegeven moment 3 berekeningen liggen.
1. een kale 2.4D met alle opties los erbij geteld
2. een 2.4D Edition I(meer standaard, dus minder aanvullende opties)
3. een 2.4D Edition II(bijna alle opties muv Leer\Audio\Metallic)
Het werd een 2.4D II, wel de duurste, maar met de minste aanvullende
opties.Deze was daardoor ruim 600 Euro goedkoper bij de BPM aangifte.
Optie pakketten in België en Duitsland zijn vaak anders van samenstelling
Dit is dus een kwestie van bekijken, welke versie het dichts bij de uitvoering
komt die je wilt kopen
Regel een 1 dagskenteken bij de RDW, heb je binnen 2 dagen dit kenteken
niet in huis bel ze dan, dit ging bij mij fout!!!
Zorg dat je goede info hebt over pin/betaalmogelijkheden.
Bij de postbank kun je bv maar 2000 Euro per dag pinnen, dus kom je in de
problemen als je meer BPM moet betalen.
Regel eventuele contanten ook ruim (zeker 1 week) van te voren want bij veel banken kun je max. 12.000 euro per dag opnemen(Is niet genoeg voor een V70 van 2003).Ging bij mij ook nog fout doordat, juist toen, de pinpas weigerde, 3 uur voor vertrek.
Als je, zoals ik importeert, zonder afspraak bij de RDW dan moet je voor 12.00 uur aanwezig zijn bij keuringsstation.
Zorg dus dat je tijd voldoende hebt.Neem desnoods een hotel in de buurt van de garage waar je de auto koopt.
Regel ook dit zeker een week van te voren, mijn hotel kwam 2 dagen voor vertrek met melding dat ze volzaten!!Weer stress
Zorg voor een noodplan als je afreist naar het hotel!!!!
Ik vertrok op maandagmiddag 18.00 uur in Arnhem en zou rond 22.15 in Kortrijk aankomen.
Tot Roosendaal verliep redelijk (20 min. vertraging), maar daar begon de
ellende,,,wilde staking in België bij de spoorwegen...daar sta je dan om 20.30 uur in Roosendaal.
Dus terug naar Arnhem met de gedachte dat alles in het honderd zou lopen.
Gelukkig nog iemand kunnen bereiken(23.30 uur) die bereid was om mij naar Kortrijk te rijden.(280km)
Om 02.30 uur eindelijk naar bed.
Om 07.00 uur weer op en vanaf dat moment ging alles goed.
De dealer heeft me naar de grens gebracht(60km) dit bespaarde 300 euro aan Belgisch exportkenteken, daar 1 dags kenteken erop.
Om 11.15 uur bij de RDW in Roosendaal.
11.30 uur de APK keuring+RDW formaliteiten.
Rond 12.30 uur de BPM aangifte(zelfde gebouwtje), ook hier de keuze tussen pinnen(tot 2000 Euro) of accept giro.
Bij accept duurt de kenteken aanvraag zeker 4 dagen, anders zelfde avond.
Ik ben met de acceptgiro naar het postkantoor in Roosendaal gereden en daar heb het geld op de RDW rekening gestort want het BPM bedrag zat boven de max. pin limiet.
Met het betalingsbewijs weer terug naar het BPM aangiftepunt, nu gaat kentekenaanvraag s'avonds de deur uit.
Zorg voor een eerlijk en duidelijk ingevuld BPM aangifte formulier.(vermeld alleen Netto prijzen!
verkoopprijs(bv 1000euro) - 45,2% BPM=452 euro
verkoopprijs -19% BTW=190 euro
+ -------------------
642 euro
Nettoprijs is dus 1000 euro -642 euro=358.Deze prijs zet je op aangifte formulier.
Volgens de ambtenaar werd er veel gesjoemeld met opties.Dit heeft geen tot weinig nut, men kan aan de hand van het chassisnummer een uitdraai maken, waarop staat hoe de auto de fabriek heeft verlaten!!!
Ze controleerden dit vrij nauwkeurig.
Dus even de af-fabriek geleverde radio oid eruit halen heeft weinig kans van slagen.
Omdat ik alles naar waarheid had ingevuld en ook de opties netjes had vermeld
werd "vergeten" de energielabel toeslag te bereken (100Euro).
Op mijn V70 Edition II met met.lak, Volleder en Audio installatie+wat kleine dingetjes moest ik 5600 Euro BPM betalen.
De auto (10-2003, 120.000km Rica (198pk)kost mij dus
16500 aanschaf
5600 BPM
145 RDW/APK kosten
150 Hotel/reiskosten
---------
22395 Euro (Auto is Volvo selected used car, volledige garantie en afgeleverd met 160.000km beurt (distrib. enz) op mijn verzoek.
Ivm strenge Selected used car norm werden ook, remschijven,
blokken, 4 banden, katalysator en nog wat zaken vervangen.
Volgens de APK keurmeester was deze auto werkelijk "als nieuw"...dat geeft een goed gevoel!!
Besparing ten opzichte van een vergelijkbare uitgevoerde auto in Nederland
is ruwweg 7000 euro.De moeite waard van wat stressdagen denk ik.
Ik heb er veel van geleerd
Bartv70
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.