vakantie-ervaringen met de S80

Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Na een korte vakantie met Hemelvaart, is de S80 nu echt getest op de 1e grote vakantie.
Eerst 2 weken Oostenrijk en dan via de Brennerpas naar Toscane. Na een week terug naar Nederland in 2 dagen.
De trekkracht bleek ruim voldoende, maar ik had er dan ook slechts een Holtkamper Cocoon (tenttrailer) achter hangen.

Ik heb slechts 1 probleem gehad: Met nog benzine in de tank stopte de benzinetoevoer.
Na het doormeten van van alles leek de brandstofpomp niet goed te werken. Maar dat bleek niet zo te zijn. Toen de benzinetank gedemonteerd was bleek het aan een knikje in de benzineslang te liggen (dat heb ik tenminste begrepen). Toen alles weer gemonteerd was bleek de benzinetoevoer weer te werken en sindsdien rijdt de auto weer probleemloos. Het geintje kostte 400,- (187,- wegsleepkosten en 214,- overig, oa. arbeidsloon).

Is iemand bekend met dit euvel?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Die ligt goed naar achteren zeg! pff
Wat zit er allemaal in die kofferbak man!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

o.a.:
* 100L gastank
* De Waard tent
* bergklimspullen
* reserve tank campingaz voor de keuken
* de aanhanger met ong 80kg kogeldruk
* mijn zoon (75kg) die op de koelkast zit met zijn voeten op de dissel

genoeg?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

helpt zo'n neuswieltje dan niet om het geheel horizontaal te houden?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Normaal wel, maar op de foto is het neuswieltje ingetrokken want de foto is onderwerg genomen op een parkeerplaats en niet op de camping.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

80 kg kogeldruk is veel te veel. Je kunt de aanhanger toch zodanig beladen dat de zwaardere spullen achterin zitten, zodat de kogeldruk niet boven de 50kg (liever zelfs minder) uitkomt?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

bestaan er hulpveren voor een s80? en wat kost zoiets incl montage??
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Battlecruiser S80 schreef:80 kg kogeldruk is veel te veel. Je kunt de aanhanger toch zodanig beladen dat de zwaardere spullen achterin zitten, zodat de kogeldruk niet boven de 50kg (liever zelfs minder) uitkomt?
De heenweg netjes 50kg, maar had nagelaten om voor aanvang van de terugreis te wegen. Thuis bleek het 80kg, inderdaad te veel.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als V70-er wil ik mij er toch graag even mee bemoeien:

Over het algemeen rijdt de combinatie wel beter met een hogere kogeldruk. Dus als 75 kg is toegestaan is daar niets mis mee. Een en ander wel met in achtneming met het laadvermogen van de auto. Dus met een volle kofferbak rekening houden.

Verder wordt er niet bekeurd wanneer de kogeldruk niet meer dan 10% boven het maximale gewicht zit. Je zou dus kunnen beladen tot 82 kg voor een bekeuring wordt uitgeschreven.
Zelf rijd ik (met caravan) altijd met 80 kg kogeldruk. Maar ik moet er wel bijzeggen dat de achterbak bij ons (op de hond van 30 kg na dan) altijd leeg is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ik belaad de aanhanger altijd zodanig dat de kogeldruk zo'n 20 kilo is. Rijdt gewoon goed!

Is bovendien beter voor de tractie met een voorwielaandrijver.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Er zijn ook mensen die beweren dat een aanhanger met een negatieve kogeldruk het lekkerste rijdt, omdat je er dan niets van voelt. Ik laat 't er dan meestal maar bij...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

Beter teveel dan te weinig kogeldruk. Bij te weinig kogeldruk gaat de aanhanger slingeren. Bij teveel zakt de auto wat door. Wij rijden dan met boot + boottrailer (+/- 2000kg) en zorgen altijd voor 80 kilo kogeldruk. Beter teveel dan te weinig. Hierbij ligt de combinatie het beste achter de auto. Bij te weinig kogeldruk gaat het geheel teveel bewegen. Wat niet ten goede komt voor de stabiliteit van de combinatie. Neem ongeveer 7% van het gewicht van de aanhanger als kogeldruk. Veelvoorkomend is dus rond de 60 tot 70 kg. Kogeldruk.



Het belang van een juiste kogeldruk wordt vaak onderschat. Zo leidt een te hoge kogeldruk onder bepaalde omstandigheden tot enorme krachten op de trekhaak en dus op de trekauto. Bij stevig afremmen of slingeren van de combinatie kan de kracht op de kogel vele honderden kilo's bedragen. Een te lichte kogeldruk leidt daarentegen tot een 'zweverig' en instabiel rijgedrag. Controleer daarom altijd voor vertrek of de kogeldruk juist is. Hiervoor zijn verschillende kogeldrukwegers te koop, waaronder de handige AM-controller welke op de trekkogel wordt geplaatst.

Bron: Caravans.net
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Ja, ja, onze Volvo's krijgen heel wat te verduren.
Eigenlijk is het een wonder dat het allemaal zo goed en veilig blijft rijden.
Ik sluit me overigens aan bij de algemene opinie dat een kogeldruk van rond de 75 kg mij prima bevalt (en natuurlijk een evenwichtige belading van de aanhanger/caravan)
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Gelukkig, er zijn ook nog verstandige weggebruikers!

Iemand die hier gaat zitten aanraden om zwaardere spullen achter in de aanhanger te gaan zetten om de kogeldruk te verlagen, mag zich gelukkig prijzen dat ie tot op heden steeds heelhuids is aangekomen. Ik hoop van harte dat er niemand gebruik maakt van de "tip".
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

@ Oceanracer
Ik ben het helemaal met je eens. Zelf probeer ik de zwaardere spullen boven de as gelijk te verdelen en het lichtere spul voor en achter de as.
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Helemaal top! Zo hoort het ook. :thumbleft:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Het is gewoon eigenbelang om het zo te doen. Belading is net zo belangrijk als een goede bandenspanning. Als je een beetje doordacht en voorbereid rondrijdt dan voorkom je volgens mij veel narigheid onderweg.
Eigenlijk haal je de tijd aan voorbereiding onderweg weer in!!
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

Makkelijk, Jij hebt namelijk veel meer kans dat jij wel aankomt op je bestemming en die andere niet. Dus daar ga je het zeker op winnen. Tevens rijd een auto met een aanhanger welke een goede kogeldruk heeft beter dan die met weinig of geen kogeldruk.

Skywalker, wat ik jou zou aanraden is om eens te kijken naar een hulpverenset. Dan zou ik je er 1 kunnen aanraden van MAD (Uit veenendaal). Daarbij bestaan namelijk opblaasbare veerbollen. Deze blaas je op als de auto zwaar beladen word (vakantie) en laat je leeglopen als je de auto voor het dagelijks verkeer gebruikt. Je kan het systeem gewoon laten zitten en gebruiken wanneer jij het nodig hebt.

Ennu een Trekhaak tegenwoordig heeft zoveel marge, een kogeldruk van 120 kg overleeft de auto ookwel. Het zijn namelijk meestal de veren die het begeven. Niet de trekhaak ;).
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

@ Aantje,
Dank voor de tip van MAD Tooling in Veenendaal.
Die mensen zal ik binnenkort eens contacten, ik heb nl wel belangstelling voor die hulpveren omdat ik het zo lelijk vind als de auto doorzakt.
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Oceanracer schreef:Gelukkig, er zijn ook nog verstandige weggebruikers!

Iemand die hier gaat zitten aanraden om zwaardere spullen achter in de aanhanger te gaan zetten om de kogeldruk te verlagen, mag zich gelukkig prijzen dat ie tot op heden steeds heelhuids is aangekomen. Ik hoop van harte dat er niemand gebruik maakt van de "tip".
Dat is nogal kort door de bocht!

Als je kogeldruk te hoog is, moet je beter beladen. En als je meer gewicht achterin laadt, wordt de kogeldruk meer normaal. Dat is een heel gewoon advies dat de verkeerspolitie ook geeft! En dat ik een kogeldruk van rond de 50kg normaal vindt is óók al een advies van vele organisaties.
Dat ik toevallig zelf met een lagere kogeldruk goed uitkom, komt gewoon door het totaalgewicht van mijn aanhanger (550kg).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “S80”