Hoe snel hoor je eigenlijk warme lucht te krijgen in de auto?
Bij mij duurt het wel een paar minuten voor de ECC 's ochtends hard gaat blazen in de automatic stand. De wijzer (van de motortemp.) gaat daarna verder tot iets onder het midden en loopt nooit op tot veel hoger.
Ik zou verwachten dat als je heel lang (met name in de zomer) stilstaat met de motor aan, dat de wijzer wel richting 3/4 of hoger zou gaan.
Hoe zit dit bij anderen?
Thermostaat defect?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24.11.2007 - 00:59
Hallo,
Ik denk dat een paar minuten wachten met deze temperaturen wel normaal is. Bij mij duurt het 3 tot 5 minuten voordat ik lauwe tot warme lucht heb. Ik rij een diesel en die warmen doorgaans ietsje pietsje trager op..........
Na ongeveer 10 minuten rijden is de lucht echt heel heel warm.........
pv
Ik denk dat een paar minuten wachten met deze temperaturen wel normaal is. Bij mij duurt het 3 tot 5 minuten voordat ik lauwe tot warme lucht heb. Ik rij een diesel en die warmen doorgaans ietsje pietsje trager op..........
Na ongeveer 10 minuten rijden is de lucht echt heel heel warm.........
pv
- Theo V70
- 6th Gear member
- Berichten: 3605
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
- Locatie: Zuid-Holland
Volgens mij is er niets mis met je ECC. Ook bij mij komt hij pas na enkele minuten/1.5 kilometer rijden op toeren. Dat is m.i. ook logisch want in het begin is de lucht in de motor nog koud en als hij dan op hoge toeren zou draaien, komt er alleen maar meer vrieslucht de auto binnen. Als de motor op temperatuur komt, stuurt hij die warme lucht de cabine in en neemt het toerental toe.
Zowel in de zomer als de winter komt bij mij de meter niet ver boven de helft uit.
Zowel in de zomer als de winter komt bij mij de meter niet ver boven de helft uit.
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
- The Real Master
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
- Locatie: Salland
Heeft iemand ook een idee hoe dit zit met een V40 met boordcomputer op hoeveel graden is de normale temperatuur van de auto digitaal ?
Ondanks dat ik boordcomputer heb en niet kan zien hoe hoog de wijzer dus staat, wil ik het volgende wel even delen met jullie.
Bij mij komt de warme lucht pas als de boordcomputer niet meer cold aangeeft maar een temperatuur aangeeft.
Hoe warmer de motor word hoe harder hij begint te blazen op automatic stand.
Gr.TRM
Ondanks dat ik boordcomputer heb en niet kan zien hoe hoog de wijzer dus staat, wil ik het volgende wel even delen met jullie.
Bij mij komt de warme lucht pas als de boordcomputer niet meer cold aangeeft maar een temperatuur aangeeft.
Hoe warmer de motor word hoe harder hij begint te blazen op automatic stand.
Gr.TRM
- corhog
- 3rd Gear member
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 21.01.2006 - 19:34
- Locatie: Valkenburg (zh)
Met het koude weer komt de temp niet boven de 55 graden behalve als ik stil sta stationair te draaien. Ik heb ook het gevoel dat hij ook wat meer brandstof verbruikt.
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49
Thermostaat defect !!corhog schreef:Met het koude weer komt de temp niet boven de 55 graden behalve als ik stil sta stationair te draaien. Ik heb ook het gevoel dat hij ook wat meer brandstof verbruikt.


Meten is weten, als je weet wat je meet !!
- laheije
- 4th Gear member
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
- Locatie: Schimmert gemeente Nuth
Als de thermostaat defect is loopt de motor temperatuur toch wel flink op, of zie ik dat verkeerd.Volvospecialist schreef:Thermostaat defect !!corhog schreef:Met het koude weer komt de temp niet boven de 55 graden behalve als ik stil sta stationair te draaien. Ik heb ook het gevoel dat hij ook wat meer brandstof verbruikt.![]()
Immers als de thermostaat open gaat dan gaat het warme water toch naar de radiateur om te koelen en dan weer terug naar de motor.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Dat dacht iks dus ook... De was in de thermostaat moet uitzetten/koken bij bv 90 graden. (dit koken zorgt voor een hoge druk in de wax kamer, en duwd een pin naar buiten, deze drukt de klep open)
Als de thermostaat kapot is, is mij verteld dat de wax verdwenen is, Dan zou hij idd nooit open gaan
Echter lijkt dat het metaal van de veer zelf moe wordt oid. De thermostaat welke ik afgelopen zaterdag uit mijn s60 haalde had een veer welke behoorlijk slap geworden was.
Als de thermostaat kapot is, is mij verteld dat de wax verdwenen is, Dan zou hij idd nooit open gaan

Echter lijkt dat het metaal van de veer zelf moe wordt oid. De thermostaat welke ik afgelopen zaterdag uit mijn s60 haalde had een veer welke behoorlijk slap geworden was.
- corhog
- 3rd Gear member
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 21.01.2006 - 19:34
- Locatie: Valkenburg (zh)
Ik denk dat hij vol open blijft staan. Als ik in de stad rij wortie 60 maar als ik weer een beetje vaart kan maken kukelt hij zo weer naar de 55 graden
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
- laheije
- 4th Gear member
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
- Locatie: Schimmert gemeente Nuth
Ik weet uit mijn hoofd niet of je gemakkelijk bij de thermostaat kan komen om hem er uit de nemen, maar als dat zo is kan je zelf goed kontroleren of hij kapot is, leg hem in een pan met kokoend water en dan zie je of hij open gaat of niet.
Huub
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49
Het gebeurd inderdaad wel eens dat een thermostaat NIET meer open gaat, maar 99 procent van de defecte thermostaten gaat te vroeg open of blijft open staan !!



Meten is weten, als je weet wat je meet !!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Bij mijn s70 uit 97 (150.000 km) blijft de thermostaat inderdaad open staan: moter komt heel langzaam op bedrijfstemperatuur en het benzineverbruik is hoger omdat de moter bij korte stukken niet op temperatuur komt (m.i. temperatuurmeter op 3 uur bij juiste temperatuur). Nu wil ik zo min mogelijk slangen losschroeven en/of koelvloeistof aftappen: hoe kan ik het beste te werk gaan bij het vervangen van de thermostaat?Volvospecialist schreef:Het gebeurd inderdaad wel eens dat een thermostaat NIET meer open gaat, maar 99 procent van de defecte thermostaten gaat te vroeg open of blijft open staan !!![]()
P.S. eigenlijk een goede zaak dat de thermostaat open blijft staan bij een defect, ik moet er niet aan denken dat de temperatuur oploopt omdat hij niet meer opent. Jij kijkt ten slotte niet bij elke bocht op de temperatuurmeter ... Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand kan vertellen hoe zo'n thermostaat precies werkt.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 20.11.2005 - 22:35
- Locatie: houten
de thermostaat blijft dicht om de motor sneller op temperatuur te brengen als hij koud is,als de koelvloeistof warm genoeg is dan gaat hij open om het water door de radiator te leiden en af te koelen zodat deze niet te hoog wordt,en op bedrijfstemperatuur blijft.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
kijk even hier: http://volvospeed.com/Repair/thermect.phprkr schreef:Bij mijn s70 uit 97...
Nu wil ik zo min mogelijk slangen losschroeven en/of koelvloeistof aftappen: hoe kan ik het beste te werk gaan bij het vervangen van de thermostaat?
zorg voor een goeie Torx dop 40, de boutjes willen wel eens érg vast zitten!.