Inbouwen Parrot 3200 LS-COLOR in V70 2005 (MY 2006)

Alle vragen en tips over het gebruik van de telefoon in de auto. Ook alles over Bluetooth en Parrot etc.
Gast

Mijn Parrot 3200 LS-COLOR ingebouwd in mijn V70 geartronic 2005 met een HU850 premium sound, en zo is het geworden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gast

Gezocht op het forum, hoe ik éénvoudig een Parrot 3200 in kon bouwen.
Er wordt wel veel over geschreven dat het eenvoudig is. Plug & play.
Maar hoe, tja dat weer net niet.

Dus hier maar een beschrijving hoe je het zou kunnen doen.
Alles spullen bij elkaar:
Afbeelding

Via de dealer een telefoonhouder verkregen (art. Nr. 9488682)
Stuur in onderste stand, de rubberen strip (5 palletjes) los halen van stuurkolomkap.
De zwarte kap zit onderin met 2 palletjes vast, iets naar je toe trekken en vervolgens bovenin. Desnoods even met een dun plastic stripje even los wrikken.
Ivm kabels leggen is het ook makkelijk om de tellerunit los te halen (vier schroeven).
Vervolgens kan je de bevestigingsbeugel monteren. Volvo geeft aan dat je met plaatjes aan de achterzijde van het dashboard moet werken, maar de 4 parkers houden het best. Of je moet om werk verlegen zitten.

Afbeelding

De kabel van de microfoon heb ik vanaf de linkerzijde van de middenconsole (plaats parrot-kastje), achter de tellerunit langs, via de linkerstijl omhoog en vervolgens over de hemel naar de spiegelconsole laten lopen.

Afbeelding

Ik heb de microfoon in de spiegelconsole geplaatst, achter het roostertje. Deze zit geklikt en met schroeven (dop 8) tegen het plafond gemonteerd.

Afbeelding

Standaard zit er een afdichtkapje in, deze is eenvoudig te verwijderen.
Afbeelding

Microfoon met het kleinste bijgeleverde plaatje en tyripje (zit ook een gaatje nabij rooster) vastgezet. Vervolgens een schuim (oude spons) op maat gemaakt en die achter de speaker gemaakt hierdoor voorkom je bijgeluiden en omgevingslawaai.

Dan kabel 68590 van KRAM. Deze heb je nog als je een premium sound hebt in de auto (HU850 voorheen de HU803), dus met versterker onder de rechter stoel en middenspeaker.
Ik moet zeggen dat ik het geluid van de HU850 beter vind dan de HU803, zeker op dolby surround, dit even tussendoor.

Om deze kram kabel te monteren moet de radio er uit.
Omdat ik een automaat (geartronic) heb is het niet zo eenvoudig om de pook naar achteren te krijgen als de – pool van de accu is.
Dus eerst motor aan, dan in D, motor uit, en daarna – pool van de accu. Let op: de pook wil dan wel weer naar P maar niet weer terug. Niet handig als je net alles los hebt liggen.

Ik heb eerst de kap om de versnellingspook los gehaald, voordat ik de –pool heb los gehaald.
Met plastic stripjes de versnellingspook kap aan de achterzijde los halen.
Vervolgens de 4 clipjes indrukken en het grote versnellingspook frame is vrij van de versnellingspook unit.
Kan er een heel verhaal van maken, maar zie de foto’s en tekeningen. Tekeningen uit VADIS met dank aan @V70RENE.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna de 2 schroeven (onderin) van het frame van de radio/airco losdraaien.
Afbeelding

Vervolgens deze naar beneden en naar je toe trekken. Dan komt het geheel los. Zorg dat een doekje als bescherming op de overige vaste delen van je middenconsole hebt liggen. Het zou zonde zijn als je krassen hierop op de radio zou krijgen.

Afbeelding

Nu kan je de stekkers uit de radio en airco halen. LET OP, -POOL WEL VAN ACCU.

Afbeelding

Je kan de radio en airco ook los van elkaar halen. Let op: voor inbouw Parrot is dit niet nodig.
Als je al de radio en airco los wilt halen, dan moet je de rand om de radio verwijderen (zit bovenin achterzijde met 3 schroeven vast, de rest is geklikt). Als je de radio wil verwijderen uit het frame moet je eerste het aircopaneel verwijderen (aan de achterzijde, onderin, vast met 2 schroeven).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is het simpel stekkers op elkaar aansluiten, de grijze liggen rechtsachter, achter de buizen van de kachel. Daar passen ook de mute-boxen van de bekabeling van KRAM. Het kan eigenlijk niet fout gaan, de stekker passen maar op 1 manier op elkaar.
Je hebt niet zoveel ruimte meer om de stekkers en overige kastjes weg te stoppen, als bij de uitvoeringen van 2000- tot 2005, maar het is te doen.

Originele stekkers:
Afbeelding

Met KRAM stekkers:
Afbeelding

Als alles weer is aangesloten het weer in omgekeerde volgorde inbouwen, vergeet niet de stekker van de airco weer aan te sluiten. Als je het wel vergeet kan je naar de dealer en de storing laten verwijderen (tenminste zo was het met de type’s voor 2005).

Het (blauwe) Parrot kastje heb ik links naast de middenconsole weggewerkt. De afdekplaat is éénvoudig weg te halen. Met een stuiver de schroef 1 slag los klikken en vervolgens de plaats naar voren schuiven.
Gast

De kabel ontvangen (KRAM 68867).

Afbeelding

Aansluiten en hij deed het. :P

Afbeelding

Ik ben nog niet geheel tevreden over het geluid en dan voor degene die ik aan de andere kant van de lijn heb.
Die klaagt over ruis en soms een brom toon! Voor mij in de auto is het perfect.
Zoals al had aangegeven, heb ik de microfoon achter het roostertje bij de spiegel gedaan.
De omgeving van (achter) de microfoon gevuld met spons materiaal, dus geen holle ruimte.

Wie weet de antwoorden op de volgende vragen:
1) Kan het zijn dat de elektronica die daar in de buurt zit, storen werkt op de microfoon en is dit af te schermen (HOE)?
2) Zou een schuimbolletjes om de microfoon helpen?
wardtmar
1st Gear member

wat een geweldige instructie! Ik denk dat ik het toch maar niet zelf ga doen ;-)
Van 945 GL naar S80 t6 - Joepie!
Peter Emmeloord
1st Gear member

Allemachtig.. Ik begon te lezen en kreeg het 'Spaans benauwd'. Ik ben dan ook technisch niet geweldig onderlegd, maar zou werkelijk in paniek zijn geraakt door alle losse onderdelen en stekkers. Goed gedaan man! Vond het overigens ook erg leuk om de binnenkant eens te bewonderen; weet ik tenminste wat er achter al die mooie frontjes verscholen ligt. Trouwens, mijn Parrot via dealer laten inbouwen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2.4d 120kw (nu 143kw) Edition Sport, Geartronic (08-2007): http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=20438
liquid_force
6th Gear member

bij mij zit ie zo:

Afbeelding

mooie inbouw ... het aantal kabels is inderdaad een crime bij de Parrot ... maar het is wel ideaal zo!
Gentry
Starter

AlexV70 schreef:De kabel ontvangen (KRAM 68867).

Afbeelding

Aansluiten en hij deed het. :P

Afbeelding

Ik ben nog niet geheel tevreden over het geluid en dan voor degene die ik aan de andere kant van de lijn heb.
Die klaagt over ruis en soms een brom toon! Voor mij in de auto is het perfect.
Zoals al had aangegeven, heb ik de microfoon achter het roostertje bij de spiegel gedaan.
De omgeving van (achter) de microfoon gevuld met spons materiaal, dus geen holle ruimte.

Wie weet de antwoorden op de volgende vragen:
1) Kan het zijn dat de elektronica die daar in de buurt zit, storen werkt op de microfoon en is dit af te schermen (HOE)?
Microfoontje niet inbouwen maar opbouw monteren, ik denk dat dat de oplossing is..
Gast

Gentry schreef:
AlexV70 schreef:Wie weet de antwoorden op de volgende vragen:
Microfoontje niet inbouwen maar opbouw monteren, ik denk dat dat de oplossing is..
Ik denk ook dat, dat het moet worden.
Nu even geen tijd maar ga er nog weer mee aan de gang.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Alex,

Die Kram 68867 , waar was die voor?
Ik meende alleen de Kram 68590 nodig te hebben bij een dolby surround radio?
Ik heb de CK3100
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gast

hans anesthesie schreef:Alex,

Die Kram 68867 , waar was die voor?
Ik meende alleen de Kram 68590 nodig te hebben bij een dolby surround radio?
Ik heb de CK3100
Met de Kram 68867 maak je verbinding tussen de mutebox van Kram en het Parrot kastje.
Omdat je namelijk niet de DIN stekkers gebruikt.
Dries77
3rd Gear member

Ik zie op je foto's dat je gelijk de ecc en de radio naar achteren trekt. Bij andere handleidingen zie ik ze alleen de ecc weghalen om daarna de 2 torqs van de radio te verwijderen.
Wat is nu precie het verschil?
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Gast

Het verschil zit hem in het model jaar. Verschil kan je zien door de rand om radio en ECC.
Dus voor 2005 eerst de EEC unit verwijderen en vervolgens de radio.
Na 2005 is de radio en ECC een complete unit, die na demontage wel weer van elkaar te scheiden is.
Dries77
3rd Gear member

Ah vandaar.

Ik ga het ff proberen met een plastic plaatje aan de bovenkant.
Hij zit muurvast.
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Rob Bakker
5th Gear member

AlexV70,

Ik moet nog steeds mijn kastje in de S80 plaatsen, maar nu heb ik een steun besteld (en gekregen) welke dus over de alarm knop heen moet, vind ik eigenlijk niet echt een optie...

Heb jij vor mij het nummer van jouw steun? denk dat deze ook wel moet passen namelijk...
Gast

Rob Bakker schreef:AlexV70,

Ik moet nog steeds mijn kastje in de S80 plaatsen, maar nu heb ik een steun besteld (en gekregen) welke dus over de alarm knop heen moet, vind ik eigenlijk niet echt een optie...

Heb jij vor mij het nummer van jouw steun? denk dat deze ook wel moet passen namelijk...
Sorry beetje laat, blijkbaar gemist.
Even bij je Volvo-dealer langs.
Met een beetje mazzel heeft hij een volle bak (2e handse) liggen.
Zijn veel ingebouwd en dus ook veel uitgebouwd.
Rob Bakker
5th Gear member

Nog wat later ;)

Ik heb het opgelost met het verbuigen van een ander klein beugeltje

Die steun hadden ze niet zomaar liggen, maar dit zit ook stevig gelukkig.
lemmer
4th Gear member

AlexV70 schreef:Mijn Parrot 3200 LS-COLOR ingebouwd in mijn V70 geartronic 2005 met een HU850 premium sound, en zo is het geworden.
Goede instructie, thanks.

Hoe heb jij dat logo in je schermpje gekregen?

MVG

Coen
liquid_force
6th Gear member

lemmer schreef:Hoe heb jij dat logo in je schermpje gekregen?
die kun je gewoon met bluetooth oversturen vanaf je pc of telefoon.
Wouterp
2nd Gear member

Super inbouw beschrijving.

Paar vraagjes als je tijd hebt:

Hoe is het geluid als je MP3-tjes afspeelt vanaf de 3200?
(vanaf SD kaart)

Zijn er nog andere afspeel mogelijkheden?

Hoe is de bediening hiermee? (Afspeel lijsten? Mapjes met muziek?)

Bedankt alvast.

Zit namelijk te twijfelen tussen een iMiv en deze.
Plaats reactie

Terug naar “Telefoon in de auto”