Sterke rookontwikkeling (Roet) S60 - D5 Bj.2002

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Rob71
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.10.2005 - 10:59
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ik ben sinds enkele maanden eigenaar van een volvo s60 D5 Automaat. Het is mij, en mijn mede-weggebruikers :wink: , opgevallen dat er nogal wat rook (roet) uit de uitlaat wordt vrijgelaten. Bij normaal gebruik valt het al erg op en wanneer ik stevig gas geef ontstaat er een mistbank. Vervelend dus, ook voor de andere weggebruikers :oops: .

Ik heb inmiddels een afspraak bij de garage en daar wordt gesproken over de vervanging van filters als; benzine, olie en lucht. Ik vraag mij af of iemand een soortgelijke ervaring heeft en of dit werkelijk is te verhelpen met een paar filters?
De auto is niet uitgevoerd met een roetfilter en komt uit 2002. De temp. vd motor lijkt normaal hoewel ik wel het idee heb dat hij inmiddels wat meer diesel verbruikt.

Heeft iemand nog nuttige tips op korte termijn (behalve de garage) ?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Klinkt meer als de afstelling van de pomp...
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Rob71,
Heb je zelf geconstateerd dat die rook uit de uitlaat komt?

Had nl. een tijdje terug ook een rookpluim achter de auto bij het optrekken. Dacht ook dat het uit de uitlaat kwam, maar bleek dus bij nadere inspectie voor onder de motor vandaan te komen.

Bij de garage werd geconstateerd dat er een afdichtplug door de druk uit het motorblok was geperst. Hierdoor druppelt er dan bij een wat hogere druk in de motor olie op de hete uitlaat.
Deze plug zit bij Niet-Turbo's op de plaats waar bij een Turbo een olie-retourslang zit. Komt wel eens voor dat deze er uit knalt.

Zou dus ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Neem aan dat de basis voor een dieselmotor hetzelfde is als een benzinemotor. Of zijn Diesels / Turbo-Diesels anders?
Rob71
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.10.2005 - 10:59
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Frumpy,

Dank voor je reactie maar ik ben er vrij zeker van dat het niet van maar uit de uitlaat komt, er is een duidelijke roetwolk zichtbaar en wanneer ik een paar maal flink gas geef lijkt het even te stoppen (Waarschijnlijk omdat ik de boel dan even 'schoon' geblazen heb)

De hoge rookontwikkeling vormt zich ook pas echt na een minuut of 5 als de motor al warmer wordt.
turbo
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 25.05.2005 - 10:05

volgens mij is het onderblok van een benzine en diesel hetzelfde. En beginnen de wezenlijke verschillen pas bij de kop van de motor.

Mar daar kunnen de specialisten vast wel meer over zeggen.
Gast

Ik denk dat Frumpy wel eens gelijk kan hebben, want als er echt zoveel rook achter uit de uitlaat komt als je zegt kun je wel eens een echt probleem hebben.
Tip: open de motorkap en laat iemand een aantal keren flink gas geven en of vast houden op een 4 à 5000 toeren, ten eerste zal je dan een flinke rook ontwikkling zien en waarschijnlijk enkele olie druppels op de grond. Als je rijdt zal de rook ontwikkeling erger zijn omdat dan alles (olie) naar achteren op de uitlaat wordt geblazen.
Het is de plaats waar normaal een of de retour leiding van de (niet aanwezige?) turbo zit. Of is het DE retourleiding? De stop behoord ongeveer midden-achter op het blok te zitten
Een (koel) stop van 2 euro (20 mm) + wat locktite heeft bij mijn Volvo V70 wonderen gedaan.
Volgens mij is dit defect vaker op dit forum besproken, maar kan het niet terug vinden. We horen wel hoe het afloopt.
Rob71
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.10.2005 - 10:59
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Hoi Alex,

Bedankt voor je reactie, misschien moet ik even duidelijk aangeven dat het hier om enorme roet-wolken gaat. Het komt toch echt UIT de uitlaat, bij wat gas geven zie je de pluimen al achter je aankomen terwijl hij niet rookt wanneer ik stil sta in een file of bij een verkeerslicht :roll:

Bij de volvo-dealer geweest vandaag, hadden geen tijd :cry: maar dachten dat het een lucht-slang kon zijn..

Maandag weer naar de garage..
Gast

Ik ben benieuw, kan natuurlijk een volledig verstopt luchtfilter of defecte slang zijn, maar... Ik hoop het in ieder geval voor je. Alles beter dan een blok dat naar z'n grootje is.
Het komt toch echt UIT de uitlaat, bij wat gas geven zie je de pluimen al achter je aankomen terwijl hij niet rookt wanneer ik stil sta in een file of bij een verkeerslicht
Dit klopt nog steeds met wat ik heb geschreven. De olie wordt volgens mij (denk ik) door de krukas het blok uit geslingerd, door het kleine gat, bij hogere toerentallen. Rijwind maakt het alleen erger.

Succes maandag
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik heb bij mijn V70 D5 de turbo slang kapot gehad. Dit gaf enorme rookontwikkeling. Maar ook veel verlies van power en de ECC stopte re acuut mee. Herkenbaar?
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Rob71
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.10.2005 - 10:59
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ik heb mijn s60 inmiddels retour, er zijn filters vervangen en er is een 'spiraal' schoon gemaakt. Ja en dan spannend.. weg rijden en opletten wat er gebeurd, misschien wel wat geobserdeert :?
Toch veel minder rook - maar het waait vandaag ook harder dus slechter zicht, paar maal optrekken.. geen scheve gezichten om mij heen.

Het lijkt beter te zijn, de lange pluimen zijn verdwenen. Vananvond nog een keer goed opletten! Diesels 'roken' toch altijd wat meer - beter zichtbaar?!

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Rob71
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.10.2005 - 10:59
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Hallo volvo rijders,

Op basis van voorgaande ervaringen kan ik melden dat de rook nog altijd ruimschoots aanwezig is. Filters hebben dus niets geholpen en inmiddels de occassion-dealer gemeld dat de door hun genomen actie tot niets heeft geleidt. Bij de volvo dealer in Haarlem geweest maar die willen en nader onderzoek op een later moment plaats laten vinden vanwege de drukte. Eerste indicatie waren slangen (turbo-slang?) of inter-cooler (lek?) maw vals aangezogen lucht.. Omdat ik 7 nov. wat te ver weg vondt liggen heb ik een afspraak bij een volvo-dealer in Amstelveen gemaakt. Zij gaan morgen kijken en indien makkelijk oplosbaar, repareren. Natuurlijk wil ik eerst weten wat het kost omdat ik nog 'garantie' heb - maar heb weinig vertrouwen in de monteur van dit ocassion-bedrijf :?

Tot zover mijn update..
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Rob71 schreef:Hallo volvo rijders,

Op basis van voorgaande ervaringen kan ik melden dat de rook nog altijd ruimschoots aanwezig is. Filters hebben dus niets geholpen en inmiddels

Eerste indicatie waren slangen (turbo-slang?) of inter-cooler (lek?) maw vals aangezogen lucht..
Mijn eigen ervaring is Inter-coolerslang. (Tussen de turbo en de IC) Je moet dan echter ook power verlies hebben.

Succes verder.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Rob71
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.10.2005 - 10:59
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Voor mijn gevoel heb ik ook power-verlies, ik moet toch aardig gas geven om hem vooruit te sturen wat weer als nadeel heeft dat die rookontwikkeling toeneemt.. Vraag ik mij af hoe die 'extra' rook ontstaat, kan iemand dit kort uitleggen en oh ja.. wat is eigenlijk een inter-cooler?
volvomen-1
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 09.02.2005 - 19:03
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

Nou laat ik nu toevallig vanmiddag hetzelfde hebben!!! Bij normaal rijden niets aan de hand, maar zodra je gas geeft een behoorlijke rookontwikkeling en veel minder vermogen. Dit kan een paar oorzaken hebben. Allereerst is dus bij donkere rook een te weinig aan verbrandingslucht. Dan ga je verder redeneren en kijkt waar er in het lucht systeem NA de turbo zwakke plekken zitten. Dit zijn dan de slangen, en er zitten er nog wel een paar !!! Van de turbo naar de interkoeler. Deze gaat onder het blok door, dan van deze koeler naar het inlaatspruitstuk. Bij mij is het korte stuk net voor het inlaat spruitstuk op de motor lek. Ik zag dit omdat er een natte plek op een ander onderdeel van het blok te zien was. Even de platic kap eraf en toen zag ik het. Een scheur van ca. 5 cm. Omdat het zaterdag was eerst provisorisch gedicht.

Deze slangen gaan wel meer lek. Er zat trouwens hel wat zwarte drap binnenin. En rubber kan niet zo goed tegen olieachtige , ook al zou het oliebestendig rubber moeten heten. Suk6

Arie
V70 D5, Silver metallic, 225.000 km. en net weer nw. voorbanden...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

zijn de turboslangen heel????
nergens een heel klein scheurtje????
sjoebert
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 09.11.2005 - 14:51

@rob71

zo te horen is de intercooler stuk. dit gebeurt vaker en vooral nadat alle turboslangen al vervangen zijn.

bij een kapotte turbo-slang valt het vermogen grotendeels weg vanwege drukverlies. bij een kapotte intercooler ontstaat (9 van de 10 keer) een scheur in 1 van de onderste rijen van de intercooler.

dit is bijna niet hoorbaar en alleen merkbaar bij gasgeven TIJDENS rijden omdat dan de drukvulling optimaal wordt. je kan het vaak al zien als onder je voorbumper (in het midden) een beetje olie achtig vette zooi hangt aan de kunstof afschermplaat.

ik zou er wel even naar willen kijken en desnoods reparenen.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s :)
Gebruikersavatar
olympus1
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 31.07.2005 - 13:06
Locatie: Heist-op-den-Berg

hey mijn smoor problemen zijn van de baan nu
bekijk deze topic eens mss dat het ook jou kan helpen

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=3417
Vovlo S80 bj 2000 AUT 2.5D 140pk
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”