Kraken, bonken voortrein opgelost, revisie gasklephuis ETM

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

Her en der op het forum is er al wel wat over geschreven. Gezien het geluid eindelijk verholpen is bij mijn S80, een apart topic.

Vanaf dat ik de S80 heb, zitten er vreemde geluiden in de voortrein van de auto. Bij insturen hoorde je het soms, maar ook wel op rechte stukken als je over een glooiende weg rijd. Soms ook bij het nemen van een drempel.

Volvo dealer kon het niet vinden. Ik was inmiddels zo zat van betreffende dealer (had ook de software van het gasklephuis verprutst) dat ik besloot een andere dealer er eens naar te laten kijken. 15 minuten rijden met chef werkplaats en halfuurtje op de brug was voldoende om oorzaak te vinden.

Het geluid werd veroorzaakt doordat er op de linker voorveer geen ''demperrubberje'' zat. Ik kon het niet geloven maar het geluid is echt weg! Rubbertje kost maar liefst 3,40 Euro. Monteren is simpel als je een krik hebt of 1 minutje in de werkplaats.

De naam van het onderdeel: ISOLATOR met nummer 30639285

Verder was geconstateerd dat 1 van de draagarmrubbers verkeerd om zat. Hierdoor kwam de draagarm af en toe tegen het subframe aan. Dit veroorzaakte rechts bijgeluiden. Ook dit is door mijn oude Volvo dealer niet opgemerkt.

Ook heb ik niet zo lang geleden de ETM kapot gehad. Ik heb besloten deze te laten reviseren bij AC-Tronics. Na 3 dagen kreeg ik hem keurig verpakt weer terug met een brief erbij. LET OP, klep moet nog na montage geinitialiseerd worden bij een Volvo dealer (of dealer die beschikt over VADIS). Er moet BESLIST GEEN NIEUWE SOFTWARE OP.
Ik gevraagd bij de dealer of zij dat konden, ja hoor! Sta ik naast de auto bij de computer, zie ik, downloaden software, uploaden software. Hu????

Zie ik op de rekening 33 euro staan met als artikel, software. WAT? Hadden ze er dus toch nieuwe software op gezet. Bij mij is het wel goed gegaan, hij deed het prima, maar dat schijnt ook anders te kunnen gaan. Ik heb de Volvo dealer in de buurt van AC-Tronics gebelt, die doet veel zaken met AC-Tronics. Die bevestigde het verhaal van AC-Tronics. Tevens had ik 170pk software er op staan. Die was ik ook kwijt merkte ik aan het vermogen dat ik nog had. Dat kon niet volgens de dealer, daar hebben wij niets aan gedaan...........................Later bleek op de testbank dat het echt wel zo was. Inmiddels staat (via een kennis) de 170 pk software er weer op.

Wellicht heeft iemand van jullie iets aan deze informatie.
Gast

Had je duidelijk aangegeven: "geen nieuwe software plaatsen"?

Ik hoop dat het goed gaat met de gereviseerde ETM.
Na de 3e ETM van AC-Tronics was ik het zat, maar dat zal je wel in een ander ETM-topic hebben gelezen.

Trouwens makkelijk een kennis met even 170 PK software, zulke kennisen zoek ik ook nog. :P
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

M.A. Trilsbeek schreef:
Vanaf dat ik de S80 heb, zitten er vreemde geluiden in de voortrein van de auto. Bij insturen hoorde je het soms, maar ook wel op rechte stukken als je over een glooiende weg rijd. Soms ook bij het nemen van een drempel.

Volvo dealer kon het niet vinden. Ik was inmiddels zo zat van betreffende dealer (had ook de software van het gasklephuis verprutst) dat ik besloot een andere dealer er eens naar te laten kijken. 15 minuten rijden met chef werkplaats en halfuurtje op de brug was voldoende om oorzaak te vinden.
Dit is een bekend euvel. Ik heb er ook af en toe last van met mijn V70. De veer komt dan tegen de metalen veerschotel aan en dat kan af en toe een geluid geven of er nog ergens een monteur onder het chassis hangt die de aandacht probeert te trekken door met een zware vuisthamer flink rond te meppen......

Het grappige is dat DE grootste VOLVO dealer van Arnhem Nijmegen en omstreken hier nog nooit van gehoord had. Ik sprak niet met de minste: De werkplaatschef was op zijn tenen getrapt omdat ik aangaf dat dit toch echt een bekend euvel was met de oudere type II V70's. Hij werkte immers al 8 jaar bij VOLVO en had hier nog NOOIT van gehoord.

Wat is dat toch met sommige garages dat de klant niet serieus wordt genomen?
Jeroen

V50 1.6 benzine
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

AlexV70 schreef:Had je duidelijk aangegeven: "geen nieuwe software plaatsen"?

Ik hoop dat het goed gaat met de gereviseerde ETM.
Na de 3e ETM van AC-Tronics was ik het zat, maar dat zal je wel in een ander ETM-topic hebben gelezen.

Trouwens makkelijk een kennis met even 170 PK software, zulke kennisen zoek ik ook nog. :P
Ik had duidelijk aangegeven dat er geen nieuwe software op mocht, met de brief van AC tronics in de hand.\

Ik hoop ook dat de klep het goed blijft doen. Ik heb er 2 jaar garantie op, mocht hij het begeven dan moet er alsnog een nieuwe in. Bij jou heeft de AC tronics klep het nooit goed gedaan? Ben je bij de dealer geweest om de klep te initialiseren?
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
Locatie: Leeuwarden

BarnOwl schreef: Dit is een bekend euvel. Ik heb er ook af en toe last van met mijn V70. De veer komt dan tegen de metalen veerschotel aan en dat kan af en toe een geluid geven of er nog ergens een monteur onder het chassis hangt die de aandacht probeert te trekken door met een zware vuisthamer flink rond te meppen......

Het grappige is dat DE grootste VOLVO dealer van Arnhem Nijmegen en omstreken hier nog nooit van gehoord had. Ik sprak niet met de minste: De werkplaatschef was op zijn tenen getrapt omdat ik aangaf dat dit toch echt een bekend euvel was met de oudere type II V70's. Hij werkte immers al 8 jaar bij VOLVO en had hier nog NOOIT van gehoord.

Wat is dat toch met sommige garages dat de klant niet serieus wordt genomen?
Inderdaad jammer dat sommige dealers je niet serieus nemen. Mijn auto deed het nog steeds niet goed. Toen ik de dealer aansprak dat ik telkens geld daar naar toe bracht (onderzoek) zonder dat die dealer ooit iets gevonden heeft, kreeg ik te horen. Wij zijn Volvo dealer, zullen we er dan maar van uit gaan dat wij weten hoe het werkt....................jaja...........
Gast

Ik neem aan dat je niet betaald hebt voor die update?

Nee, met de 1e ETM niet, dat was mijn eigen ETM, dus dan hoef je niets te doen.
Initialiseren ging vanzelf onder het rijden, past zich gewoon weer aan.
2e / 3e ETM was een andere. dus moest aan de auto worden "gekoppeld".
Dan wordt het toch een duur geintje................... :cry:
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

M.A. Trilsbeek schreef:Het geluid werd veroorzaakt doordat er op de linker voorveer geen ''demperrubberje'' zat. Ik kon het niet geloven maar het geluid is echt weg! Rubbertje kost maar liefst 3,40 Euro. Monteren is simpel als je een krik hebt of 1 minutje in de werkplaats.

De naam van het onderdeel: ISOLATOR met nummer 30639285
Eigenlijk nog niet opgemerkt zo'n rubbertje op de voorveren. Waar zou dat precies moeten zitten?
Iemand een fotootje of tekening?

Ben in ieder geval blij voor je dat het is opgelost, Trilsbeek, want dat zijn geluiden waar je je mateloos aan kunt ergeren.
S80 2,5T AUT5 2004
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Hier een Vadis-tekening. Onderdeel nr. 24 is de beruchte isolator.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Jeroen, bedankt voor de tekening.

Maar nog steeds is mij niet duidelijk waar dat rubber moet zitten of binnen een minuut bevestigd kan worden zonder iets los te maken of te demonteren.

In de onderste veerschotel (31) vastgedrukt?
S80 2,5T AUT5 2004
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Geen idee.....mijn auto gaat binnenkort op de brug (Distributieriem vervangen) Ik heb gevraagd of de monteur ook deze isolator aan beide kanten wil vervangen.
Ik heb wel even onder de auto gelegen, maar aangezien alles van onder dichtgebouwd is, zou ik echt niet weten hoe je bij dit onderdeel kunt komen.

Wellicht is er een monteur in de zaal?
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

heb ff gekeken bij mijn auto
is inderdaad binnen 1 minuut te plaatsen
voorgevormde rubber slang ( niet gesloten in lengte richting dus je kunt hem zo over de veer schuiven )
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

ter verduidelijking : dit is het
niet geklokt maar verwijderen en terugplaatsen ruim binnen 1 minuut
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

24AB2 schreef:ter verduidelijking : dit is het
niet geklokt maar verwijderen en terugplaatsen ruim binnen 1 minuut
Bedankt 24AB2, nu nog even een kleine handleiding. :P
Op uiteinde van veer t.h.v. onderste veerschotel, m.a.w. tussen veerschotel en laatste stuk veer?
Moet je de veer dan nog iets oplichten om dat rubber er op te krijgen?
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

ok hier de handleiding :signlol:
zag het rubber aan de onderkant tegen de veerschotel ( zit dan voor het grootste gedeelte aan de achterkant ) kon het gemakkelijk tegen de klok in naar boven draaien met de veer mee zodat het het volledig aan de voorkant zit en zichtbaar is
aangezien in de lengte richting een inkeping zit ( binnenkant rubber - moeilijk te zien op de foto ) kun je het gemakkelijk van de veer afhalen

zat bij mij dus niet ingeklemt tussen veer en schotel
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Aha, bedankt, binnenkort eens kijken of het er bij mij (nog) op zit. Zal best wel wat te verduren hebben, kan ik me zo voorstellen.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Maar ik begrijp dus dat dit er standaard al op zit, of is dit iets wat naar aanleiding van de problemen erop gezet kan worden?
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

n.a.v. andere topic : hier zit het
en ja : zit er bij mij standaard op
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

24AB2 schreef:n.a.v. andere topic : hier zit het
en ja : zit er bij mij standaard op
Kijk! Daar hebben we wat aan! :signthanks:

Die veer komt dus los als hij opgekrikt is en dan kun je er zo bij?
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

Die veer komt dus los als hij opgekrikt is en dan kun je er zo bij?
foto is genomen zonder de auto op te krikken

in mijn geval kan ik er zo bij - zit niet vast tussen veer en schotel - rubber naar rechts draaien zodat die volledig aan de voorkant zit - eraf halen
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”