Beste medeforummers,
Ik ben in het bezit van een S70 2.5 10V (automaat) en daardoor zwaar besmet met het Volvo-virus. Nu wil ik mijn S70 vervangen door een S60 van bouwjaar 2002 a 2003. Ook wil ik diesel gaan rijden. Mijn vraag is, biedt de D5 met 163 pk veel meerwaarde boven de 2.4D uitvoering? Of ben je met de 2.4D ook erg goed bediend?
Mijn rijstijl is op zich rustig, maar ik vind het heel fijn om lekker ruim trekkracht in het lage / middelhoge toerengebied te hebben. Die vind ik in mijn 2.5 10V tekortschieten (206 Nm).
Bedankt voor jullie reacties!
S60: 2.4D of D5?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Ik zou gaan voor de 2.4 en hem daarna laten chip-tunen.
Je hebt met een 2.4 meer kans dat er rustig mee gereden is en na chip-tunen is hij net zo snel als een D5.
Is mijn mening, maar daar zullen anderen misschien weer anders over denken.
Je hebt met een 2.4 meer kans dat er rustig mee gereden is en na chip-tunen is hij net zo snel als een D5.
Is mijn mening, maar daar zullen anderen misschien weer anders over denken.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27389
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Heb zelf een D5 gehad, heerlijke motor die altijd genoeg kracht lijkt te hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- marcelg
- 4th Gear member
- Berichten: 609
- Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34
heb zelf sinds een paar maanden een 2002 D5, heerlijke auto, lekker veel koppel en vermogen (ben geen racer, maar is toch wel lekker) en vind de d5 lekker soepel lopen.
ben zelf naar een D5 gaan kijken omdat het een probleemloze motor schijnt te zijn en modern
ben zelf naar een D5 gaan kijken omdat het een probleemloze motor schijnt te zijn en modern
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 22.03.2007 - 20:43
- Locatie: haarlemmermeer
Ik ging maar voor de D5,want het koppelverschil van 280 naar 340nm kan
je wel heel goed merken.
Het evt meerverbruik is te verwaarlozen en als je iets wil meetrekken geeft
dat extrakoppel een grijns op je gezicht!!!
je wel heel goed merken.
Het evt meerverbruik is te verwaarlozen en als je iets wil meetrekken geeft
dat extrakoppel een grijns op je gezicht!!!
volvo 240 GL,740 GL,V40 gas,V40 1.9D,S60 2.4D,S60 D5 gtr momentum,audio 2005 zilvergrijs.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03.02.2007 - 16:26
Geen twijfel mogelijk. De D5 natuurlijk, die 2.4D, ondanks dat ie ook wel aardig rijdt natuurlijk kan toch niet tippen aan het plezier dat je gaat hebben aan een D5.
Verder sluit ik me ook aan bij Wim. Je kan het ook op een 2.4D houden en dan door rica of andere tuner de software laten aanpassen. Geloof al die onheilsverhalen niet over het tunen, die bak van de volvo kan best tegen een stootje en als je het goed laat tunen dan verhogen ze ook je toerental waarop hij aanslaat/begint te trekken. Bij s60 is dat dus van standaard 1750 toeren naar 2200 of zoiets, en heb je meteen evt schade aan je schakelbak geminimaliseerd zou je wel een verhoogd koppel bij 1750 al loslaten op je arme bakkie.
Beide keuzes kan niet missen! Veel succes maar volgens mij was je er zelf toch al van uit gegaan dat het de power van een D5 moest worden maar wilde je hier alleen dat extra tikkeltje bevestiging...of vergis ik me
Verder sluit ik me ook aan bij Wim. Je kan het ook op een 2.4D houden en dan door rica of andere tuner de software laten aanpassen. Geloof al die onheilsverhalen niet over het tunen, die bak van de volvo kan best tegen een stootje en als je het goed laat tunen dan verhogen ze ook je toerental waarop hij aanslaat/begint te trekken. Bij s60 is dat dus van standaard 1750 toeren naar 2200 of zoiets, en heb je meteen evt schade aan je schakelbak geminimaliseerd zou je wel een verhoogd koppel bij 1750 al loslaten op je arme bakkie.
Beide keuzes kan niet missen! Veel succes maar volgens mij was je er zelf toch al van uit gegaan dat het de power van een D5 moest worden maar wilde je hier alleen dat extra tikkeltje bevestiging...of vergis ik me

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18
Bedankt mannen! Ik zal in principe naar een D5 op zoek gaan, maar een hele nette S60 met een 2.4D hoef ik niet te laten staan want die kan ik nog chiptunen. Dat argument dat met een 2.4D waarschijnlijk wat rustiger gereden is vind ik ook nog een goeie.

haha, nee echt waar, ik was niet vooringenomen dat het een D5 moest worden.jackss60 schreef:...Veel succes maar volgens mij was je er zelf toch al van uit gegaan dat het de power van een D5 moest worden maar wilde je hier alleen dat extra tikkeltje bevestiging...of vergis ik me

- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
als het om de 2.4D 130pk gaat zou ik er zeker voor gaan(downtuned D5) en zal zeker rustiger zijn bereden, 126pk is tech anders en zeker zwakker.
SUC6
SUC6
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 25.06.2008 - 11:23
- Locatie: Groningen
Ik zelf rijd een S60 D5.
En moet zeggen dat hij heel erg goed bevalt.
Heerlijk de hoeveelheid koppel dat over het hele toeren gebied aan te spreken is.
Echter heb ik geen idee hoe een 2.4D rijdt, zal vast ook goed rijden.
En moet zeggen dat hij heel erg goed bevalt.
Heerlijk de hoeveelheid koppel dat over het hele toeren gebied aan te spreken is.
Echter heb ik geen idee hoe een 2.4D rijdt, zal vast ook goed rijden.
- Mazda 323 Sport 1.6
Ford Escort 1.6 16V Ghia
VW Polo 1.4
VW Golf 1.6 16V Master Edition
VW Passat 1.9 TDI Highline
Volvo S60 D5 Edition
[/list:u]
@euerw, jij hebt gezien MY 2005, toch de nieuwste versie 2.4d? Ofwel met standaard 163 PK (dat is idd de oude D5).euerw schreef:als het om de 2.4D 130pk gaat zou ik er zeker voor gaan(downtuned D5) en zal zeker rustiger zijn bereden, 126pk is tech anders en zeker zwakker.
SUC6
Ik heb begrepen dat de oude 2.4D (130 PK), toch een iets andere motor is.
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
volgens mij was er ook een keuze uit een 126pk 130pk en 163pk uitvoering, waarvan de laatste 2 de zelfde motor zijn met aangepaste software
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Hoe zit het technisch gezien, qua betrouwbaarheid/bepaalde onderdelen zoals bijvoorbeeld de verstuivers (of zijn ze technisch gelijk zoals de huidige D5/2.4D?). Dit schijnt bij de D5 een gevoelig punt te zijn, geldt dit ook voor de 2.4D?
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
vanaf mod`05 schijnt dit te zijn verholpen had ik begrepen, nogmaals de oude d5/2.4d is 1
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03.02.2007 - 16:26
Klopt ja dat een 2.4D van na 2005 de 163 pk heeft maar campy heeft aangegeven dat ie op zoek is naar eentje van 2002-2003.Nu wil ik mijn S70 vervangen door een S60 van bouwjaar 2002 a 2003
Ik weet echter ook dat er van die jaren inderdaad een 126pk en een 130pk 2.4D was. Had dat geen relatie met inschrijving en wegentaks voor Belgie speciaal gedaan ofzo???
Zal vast wel ergens een reden gehad hebben die 4 pk'tjes.
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
ja dat zal, alleen zeg ik hiermee dat als die keus zou hebben je dan beter voor een 130pk zou gaan daar die gelijk is aan een d5, de 126pk is tech. dacht ik niet gelijk
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
- 4th Gear member
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Gaan voor de D5 zou ik zeggen.Heb zelf ook een S60 D5 gehad,prachtwagen!120000 heerlijke km van genoten,zonder enig onderdeel te moeten vervangen.Eerste generatie D5's waren echt de top in dieselland.In vergelijk met de huidige generatie 5cil diesels,waren ze veel zachter kwa motorloop,veel krachtiger,en veel zuiniger!Voor mij een dikke 10/10,tegenover de huidige voor mij een 7/10.grtn.
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
geen vergelijkings ervaringen ( ken alleen mijn huidige D5 )
voldoet uitstekend
( altijd makkelijk om even snel in te halen zonder te moeten terugschakelen )
verbruik : heb in het begin 2 testen uitgevoerd , zie : http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=50
voldoet uitstekend
( altijd makkelijk om even snel in te halen zonder te moeten terugschakelen )
verbruik : heb in het begin 2 testen uitgevoerd , zie : http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=50
- KarelV70
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 31.12.2008 - 14:30
Ik ken ook alleen mijn eigen oude S60 D5, maar begrepp dat de S60 2.4D dezelfde motor is. Tunen en je hebt hetzelfde vermogen en koppel.
Scheelt volgens mij in bijtelling (indien van toepassing) en waarschijnlijk aanschafprijs.
Ik heb uitstekende ervaringen gehad met mijn S60 D5. Uiteindelijk bij dik 300K km maar eens ingeruild voor een station, in verband met het voortschrijdenden leven...
Scheelt volgens mij in bijtelling (indien van toepassing) en waarschijnlijk aanschafprijs.
Ik heb uitstekende ervaringen gehad met mijn S60 D5. Uiteindelijk bij dik 300K km maar eens ingeruild voor een station, in verband met het voortschrijdenden leven...
Fiat Uno 55
Ford Escort Station 1.6
Peugeot 406 Break 2.0 HDi
Saab 9-3 Arc 2.0t
Volvo S60 D5 Edition
Volvo V70 D5 GT Summum/Mobility/Security/Estate
Ford Escort Station 1.6
Peugeot 406 Break 2.0 HDi
Saab 9-3 Arc 2.0t
Volvo S60 D5 Edition
Volvo V70 D5 GT Summum/Mobility/Security/Estate