Navraag bij de Volvo leert je dat je tussen de 900 en 1300 euro armer bent.
Een ruilmodel zou ook kunnen, maar dan kom je in de knoei met je km stand. (die wordt op 2 of 3 plaatsen in de auto opgeslaan, stel dat je de dim vervangt, dan neemt de auto de hoogste stand over) Ook is het belangrijk dat je een DIM van hetzelfde bouwjaar te pakken krijgt, ivm compatibiliteit.
Maar na lang zoeken heb ik een methode gevonden om dit zelf op te lossen!
Benodigdheden:
1 plastic clipje
1 torx
1 kruisschroevedraaier
aceton (nagellakverwijderaar)
een soldeerstation met hete lucht (das de lastigste)
Daar gaan we:
Allereerst moet de DIM uit het dashboard:
Haal met het plastic clipje de rand rondom de tellerunit los.
Onder de stuurkolom de 3 torx losdraaien en het kapje van de stuurkolom delen. De onderste helft kun je laten zitten.
Als je de rand rondom de tellers loshebt, stuur naar je toe en in de laagste stand. De rand zit met een rubber lip aan de bovenkant van het kapje rondom de stuurkolom vast. Ik heb het niet geprobeerd, maar volgens mij is die rubber lip niet los te maken, zit gelijmd of zo.
Daarna de 4 torx rondom de tellerunit losdraaien. Let op dat de schroeven niet in je dashboard vallen, dan ben je ze kwijt (helaas uit ervaring)
Trek de tellerunit naar je toe en leg hem voorover. Op de achterkant zit een stekker die je los kunt maken. (onnodig te vertellen dat hiervoor het contact uit moet staan!!!!)
Dan krijg je als het goed is, het volgende deel in je handen:
Leg dit deel op een vlakke ondergrond.
Dit is de achterkant:
Alle lampjes eruit en op de achterkant alle messing kruiskopjes losdraaien (zijn er 15)
Daarna kun je alle clipjes van de glazen en de grijze kap losmaken en zo heel voorzichtig deze kap en glaslaag verwijderen.
Als je er zeker van bent dat op de achterkant alle schroefjes er uit zijn, de schroefjes rondom de tellers losdraaien (2 per teller)
Als je deze allemaal loshebt, kun je de tellers van de printplaat aftrekken, doe dit voorzichtig!!
Daarna kun je de printplaat uit de witte lijst losmaken als het goed is.
Nu ben je op de plaats delict aangekomen!!
Zoals je ziet heb ik een van de schakelingen ontdaan van de blauwe lak die er omheen zit. Doe dit met aceton op een wattenstaafje. Goed oplettten dat al het blauw verdwenen is!
En nu met het heteluchtstation de voetjes van de schakeling verhitten met een temperatuur tussen de 375 en 400 graden! Ik heb dit ongeveer een minuut of anderhalf gedaan, weet niet of dit lang genoeg is, dat zal de toekomst uitwijzen. Met een sterk vergrootglas zou je kunnen kijken of je ergens een onderbreking kunt zien, mij lukte het niet met blote oog.
Hier nog een foto van het soldeerstation:
Daarna alles weer voorzichtig in omgekeerde volgorde in elkaar zetten en inbouwen.
Helaas zul je wel de melding over de airbag moeten laten resetten, dat gaat niet vanzelf. Mocht iemand daar een oplossing voor weten, dan hoor ik die heel erg graag!
Update: gisteren na het maken van dit bericht nog een rit van een km of 50 gemaakt. Geen enkel probleem alles bleef het goed doen zonder rare bijwerkingen. Dus het lijkt perfect gelukt te zijn!
Succes!