Helaas heb ik nog niet fatsoenlijk de tijd genomen om eens onder de motorkap te zoeken naar de EGR klep.
Ik ben van plan deze klep eens te reinigen. Puur uit voorzorg, want de auto rijdt verder prima. Ik weet echter uit ervaring dat er een hoop zooi in die klep gaat zitten, waardoor deze nog wel eens constant (deels) open blijft staan.
Een korte zoektocht op het forum leverde zo gauw geen resultaat op. Maar zijn er mensen die bovenstaande zelf al gedaan hebben en eventueel wat ondersteuning kunnen geven in de vorm van foto's? (in ieder geval een foto met de locatie van de EGR klep zou wel handig zijn).
Reinigen EGR klep
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.01.2010 - 17:52
Ik begrijp uit de reacties
dat er niet veel mensen ervaringen hebben met het reinigen, danwel verwisselen van de EGR-klep.
Zodra het wat beter weer wordt, ga ik er eens goed naar kijken. Gezien de uitblijvende reacties lijkt het me handig om iets van een fotoverslag te maken, mogelijk dat anderen daarmee geholpen zijn.
Zodra het wat beter weer wordt, ga ik er eens goed naar kijken. Gezien de uitblijvende reacties lijkt het me handig om iets van een fotoverslag te maken, mogelijk dat anderen daarmee geholpen zijn.
- M@estro
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 05.06.2009 - 09:02
- Locatie: Tilburg
Ik vraag me überhaupt af of het wel zinvol is dit preventief te reinigen?
"If it ain't broke, don't try to fix it..."
"If it ain't broke, don't try to fix it..."
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic RIP
'03 Rover 45IDTi Sterling Saloon
'00 Rover 400IDT Saloon
";Assumption is mother of all f*ckups";
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic RIP
'03 Rover 45IDTi Sterling Saloon
'00 Rover 400IDT Saloon
";Assumption is mother of all f*ckups";
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.01.2010 - 17:52
Dit heeft zeker wel zin!
Ik heb dit bij al mijn vorige diesels gedaan en het resultaat kan redelijk schokkend zijn. Op mijn vorige diesel had de EGR klep aan de binnenzijde een laag van ongeveer 0,5cm met aanslag.
De EGR klep hoort onder deellast te werken. Dat wil zeggen: geopend bij constante snelheden en gesloten bij volgas. Door de laag aanslag (bestaande uit roetdeeljes en uitlaatgassen) kan het echter heel goed dat de klep op ten duur niet meer volledig sluit. Dat merk je op als stotteren, inhouden en roeten. Als de klep eenmaal open blijft staan is er geen houden meer aan en ga je de bovenstaande symptomen alsmaar in ergere vorm ondervinden.
Als het net zo makkelijk is als bij mijn vorige diesel, is het een kwestie van de EGR klep even losschroeven, schoonspuiten met Loctite 7063 Super Clean (aanrader!) of anders rem- of carburateurreiniger en vervolgens even laten drogen en weer terug plaatsen.
Een schone EGR klep kan ook een aanzienlijk beter brandstofverbuik opleveren! Zeker gezien het feit dat mijn V50 inmiddels zo'n 160.000 km op de teller heeft, zal in de EGR klep inmiddels een aardig laagje aanslag zitten.
Maak eens een korte zoekslag op Google met "reinigen EGR" en kijk dan naar de afbeeldingen. De auto mag best een handje geholpen worden om zo optimaal mogelijk te blijven presteren
Ik heb dit bij al mijn vorige diesels gedaan en het resultaat kan redelijk schokkend zijn. Op mijn vorige diesel had de EGR klep aan de binnenzijde een laag van ongeveer 0,5cm met aanslag.
De EGR klep hoort onder deellast te werken. Dat wil zeggen: geopend bij constante snelheden en gesloten bij volgas. Door de laag aanslag (bestaande uit roetdeeljes en uitlaatgassen) kan het echter heel goed dat de klep op ten duur niet meer volledig sluit. Dat merk je op als stotteren, inhouden en roeten. Als de klep eenmaal open blijft staan is er geen houden meer aan en ga je de bovenstaande symptomen alsmaar in ergere vorm ondervinden.
Als het net zo makkelijk is als bij mijn vorige diesel, is het een kwestie van de EGR klep even losschroeven, schoonspuiten met Loctite 7063 Super Clean (aanrader!) of anders rem- of carburateurreiniger en vervolgens even laten drogen en weer terug plaatsen.
Een schone EGR klep kan ook een aanzienlijk beter brandstofverbuik opleveren! Zeker gezien het feit dat mijn V50 inmiddels zo'n 160.000 km op de teller heeft, zal in de EGR klep inmiddels een aardig laagje aanslag zitten.
Maak eens een korte zoekslag op Google met "reinigen EGR" en kijk dan naar de afbeeldingen. De auto mag best een handje geholpen worden om zo optimaal mogelijk te blijven presteren
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
Heeft zeker zijn. Bij de clio ook gedaan na een 70k km's. De klep op zich viel nog redelijk mee, de 90graden buis die tussen het blok en de klep zat, dat was wat minder. Ding zat vol van de aanslag.
Verschil was goed merkbaar na reiniging.
Doe aub wel degelijke plastiek handschoenen aan, want het is veiligheid dat eruit komt. En bij het reinigen zelf 2 of 3 paar boven elkaar...
Verschil was goed merkbaar na reiniging.
Doe aub wel degelijke plastiek handschoenen aan, want het is veiligheid dat eruit komt. En bij het reinigen zelf 2 of 3 paar boven elkaar...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.01.2010 - 17:52
Ja, inderdaad. Een enkel paar handschoenen ga je het niet mee redden, die troep vreet er zo doorheen.
Onderstaande afbeelding is niet erg scherp, maar geeft wel goed weer wat voor troep er in de EGR gaat zitten. Dit was het resultaat van een doekje door de opening van het inlaatspruitstuk (zit direct na de EGR) van een Mondeo 2.0 diesel!
Onderstaande afbeelding is niet erg scherp, maar geeft wel goed weer wat voor troep er in de EGR gaat zitten. Dit was het resultaat van een doekje door de opening van het inlaatspruitstuk (zit direct na de EGR) van een Mondeo 2.0 diesel!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27540
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Lekker drapje, ben benieuwd naar je verslag.
Denk dat mijn EGR ook wel redelijk vol zal zitten met roet
Denk dat mijn EGR ook wel redelijk vol zal zitten met roet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Heeft inderdaad zin om de EGR te reinigen. Heb ik bij mijn D5 een half jaar terug ook gedaan. Alleen dat van die handschoenen snap ik niet zo. Beetje vieze handen ga je niet dood aan. Gewoon na die tijd je handen " wassen" met WD40 en ze zijn al bijna schoon. Ik heb voor het schoonmaken een stevige plastic lepel gebruikt. Kun je de aanslag zo mee uitscheppen. Bij mij zat er een laag van 1cm in.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10715
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Waar zit dat ding dan? Kom je er makkelijk bij?
V70 D5 2005.
V70 D5 2005.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.01.2010 - 17:52
Ben ook absoluut niet bang voor een beetje olie hoorRichard schreef:Alleen dat van die handschoenen snap ik niet zo. Beetje vieze handen ga je niet dood aan. Gewoon na die tijd je handen " wassen" met WD40 en ze zijn al bijna schoon.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
Is not done in mijn job om met vuile nagelranden op te dagen 
Is geen feit van handen niet te willen vuilmaken, maar waarom zwaar op je handen schuren of irriterende producten gebruiken als het niet hoeft.

Is geen feit van handen niet te willen vuilmaken, maar waarom zwaar op je handen schuren of irriterende producten gebruiken als het niet hoeft.
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Je kan er in principe vrij makkelijk bij. Volgens mij als je de zoekfunctie hier gebruikt kom je handleidng tegen. Anders staat in Vadis hoe het moet. Ik had er een PDF bestand van maar die kan ik zo niet terugvinden.Hans oet Twent schreef:Waar zit dat ding dan? Kom je er makkelijk bij?
V70 D5 2005.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.01.2010 - 17:52
Morgenochtend breng ik de auto even weg voor een onderhoudsbeurt. Ik zal eens vragen of een monteur snel aan kan wijzen waar de klep zit. Had vandaag de motorkap even los om de ruitenwisservloeistof bij te vullen, maar zag zo gauw geen EGR (allemaal veel te netjes afgedekt).
Valt me op dat de auto soms wat slechter start. Ik heb begrepen dat dit kan zijn doordat de klep bij het starten een keer volledig open draait en dan weer dicht.
Baal er van dat ik er van de week nog niet aan toe gekomen ben, maar zondag moet een mooie dag zijn om de EGR klep en de luchtmassameter eens te reinigen.
Valt me op dat de auto soms wat slechter start. Ik heb begrepen dat dit kan zijn doordat de klep bij het starten een keer volledig open draait en dan weer dicht.
Baal er van dat ik er van de week nog niet aan toe gekomen ben, maar zondag moet een mooie dag zijn om de EGR klep en de luchtmassameter eens te reinigen.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
De EGR is bij de 2.0D makkelijk te vinden hoor.
Trek de motorcover eraf en volg de metalen pijp die over de motor loopt. Deze vertrekt bij de EGR en komt aan op de luchtinlaat juist voor het inlaatspruitstuk.
Trek de motorcover eraf en volg de metalen pijp die over de motor loopt. Deze vertrekt bij de EGR en komt aan op de luchtinlaat juist voor het inlaatspruitstuk.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
Misschien moet ik daar ook maar eens naar gaan kijken.
Ik kan de historie nog eens doornemen om te kijken wanneer deze ook alweer vervangen was, maar als het ook iets met het verbruik doet kan dat misschien bij mij ook geen kwaad.
Ik kan de historie nog eens doornemen om te kijken wanneer deze ook alweer vervangen was, maar als het ook iets met het verbruik doet kan dat misschien bij mij ook geen kwaad.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- leonboersma
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 16.01.2009 - 17:05
- Locatie: Lelystad
ik heb een alu plaatje gemaakt en tussen de klep en het buisje naar de inlaat geschroeft.
want de drap die in dit topic te zien is, zal ook in je luchtinlaat en in je inlaat kleppen gaan zitten, en je krijgt nooit meer deze klachten.
voor de A.P.K maakt het ook niet uit, want ik zat op een kwart van wat de max uistoot mocht zijn.
want de drap die in dit topic te zien is, zal ook in je luchtinlaat en in je inlaat kleppen gaan zitten, en je krijgt nooit meer deze klachten.
voor de A.P.K maakt het ook niet uit, want ik zat op een kwart van wat de max uistoot mocht zijn.
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Current: V70 2.4D MY 08
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
Wie heeft ervaring met de EGR-reinigingskit van Bardahl ?
http://www.bardahl.nl/detail-pagina.63. ... 5d4ecc29b9
Is dit middel effectief ? Eventueel schadelijk voor de motor ?
http://www.bardahl.nl/detail-pagina.63. ... 5d4ecc29b9
Is dit middel effectief ? Eventueel schadelijk voor de motor ?
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou dat zeker niet durven gebruiken. Als het al werkt en de rotzooi komt ineens los is motorschade niet ondenkbaar. Er komt soms een bekertje roet uit de inlaat. Dat wil je niet door je motor/katalysator/roetfilter hebben hoor!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
Leon, heb jij daar toevallig ook een foto van of niet?
Heb jij verschil gemerkt nadat je het plaatje gezet hebt?
Heb jij verschil gemerkt nadat je het plaatje gezet hebt?
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....