portier gaat niet open vanuit buiten

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
koolhof
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.08.2010 - 18:19

Beste allemaal,

Wie weet wat er technisch aan de hand is als ik de portier vanuit buiten niet kan openen? De vergrendeling werkt verder prima, palletje aan binnenzijde van de deur gaat bij sluiten met afstandbediening gewoon omhoog en omlaag. Vanuit binnen kan ik de deur gewoon openen (als deze niet op slot is) maar dus niet met de handgreep aan de buitenzijde.

Wie o wie weet raad?

Groet,
Edwin
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Waarschijnlijk is er een palletje losgeschoten van de deurgreep. Je kunt proberen om het weer goed te krijgen door de greep los te halen en opnieuw te monteren.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
koolhof
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.08.2010 - 18:19

Bedankt voor de tip. Ik heb gisteren de drie tork schroeven eruit gedraaid en er komt dan beweging in de deurgreep maar ik krijg hem niet helemaal los. Kan hij helemaal los zonder vanuit de binnenzijde het een en ander los te halen?

Groet,
Edwin
Silvervin
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.03.2010 - 11:06

Hallo Edwin,

Als het een V70 Classic is dan niet.

In het kort, verwijder deurbekleding, verwijder het zwarte paneel dicht bij het slot, maak de 2 torx bouten los van het slot, de omhooggaande deurpin hoeft niet los.
Door het kantelen van het slot kan de de deurklink naar buiten bewogen worden. Dan kan je zien wat er aan de hand is.

Een tip voor het terugbouwen. Naast de 2 torx bouten van de deurklink zit een rond rubber dopje, verwijder deze. Hierdoor kun je de pin van het slot verder naar binnen drukken zodat deze in het slot komt en niet ernaast.

MVG
koolhof
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.08.2010 - 18:19

BEdankt Silvervin! Als ik ergens niet aan durf te beginnen is het verwijderen van de binnenbekleding omdat ik het vermoeden heb dat ik niet kan omgaan met de pinnetjes....op de een of andere manier breken ze altijd met als resultaat een paneel dat ik niet netjes terug kan plaatsen. Ik ga misschien toch maar eens langs de garage....

Groetjes Edwin!
Silvervin
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.03.2010 - 11:06

Die pinnetjes kun je bij de dealer bestellen a +/- 2 Euro p/s.

En bij het terugplaatsen ze even inspuiten met teflonspray.
Altijd handig voor de volgende keer demonteren

MVG Silvervin
koolhof
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.08.2010 - 18:19

Mmm..ok dat biedt perspectief :)...dus ik kan eigenlijk niets slopen...als
de torx schroeven er maar uit zijn. MIsschien ga ik he tdan toch maar eens proberen.

Bedankt!
Silvervin
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.03.2010 - 11:06

Je kunt wel degelijk iets slopen bv het randje rond de deurklink. Een beetje voorzichtigheid is daar wel handig. Een ander ding. De pinnetjes zitten in een plasticdeel welke weer op de binnenbekleding is geplakt. Het kan gebeuren dat het plasticdeel loslaat van de bekleding. Kan weer eenvoudig vastgeplakt worden met bizontix.

Het is allemaal wel te overzien, succes.

MVG
ducbertus
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.05.2010 - 00:25
Locatie: Holten

Silverin,
je schrijft over het verwijderen van de deurbekleding. ik moet deze ook verwijderen omdat ik de deurvanger moet vervangen. Kun jij wat gedetaileerder aangeven hoe dit in z'n werk gaat?
de klink en de bekleding aan de onderkant en zijkanten kreeg ik los. er is wel een plug gesneuveld. maar dat is oplosbaar.
ik loop vast op de plastic rand rond de klink en hoe de bekleding naar boven gaat.
oh ja, het gaat hier om een V70 classic, die sinds mei in mijn bezit is en een aantal achterstallige dingetjes kent.

groet, Bertus
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

ducbertus schreef:Silverin,
je schrijft over het verwijderen van de deurbekleding. ik moet deze ook verwijderen omdat ik de deurvanger moet vervangen. Kun jij wat gedetaileerder aangeven hoe dit in z'n werk gaat?
de klink en de bekleding aan de onderkant en zijkanten kreeg ik los. er is wel een plug gesneuveld. maar dat is oplosbaar.
ik loop vast op de plastic rand rond de klink en hoe de bekleding naar boven gaat.
oh ja, het gaat hier om een V70 classic, die sinds mei in mijn bezit is en een aantal achterstallige dingetjes kent.

groet, Bertus
De plastic rand rond de klink kun je met een plastic strip o.i.d. los wippen. Deze zit gewoon vast geklikt in het paneel.

Als je die rand los hebt en de rest ook, het paneel van onderen van de deur af trekken en dan het paneel omhoog trekken. Het zit aan de bovenkant in het raamprofiel geklemd.
Het gaat wat makkelijker als de ruit naar beneden is.

Oh ja, het driehoekje op de deur, ter hoogte van de spiegel, moet er ook af, anders krijg je het paneel niet omhoog.
Het driehoekje zit vast geklikt. Ook dat kun je met een stevige plastic strip los wippen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Silvervin
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.03.2010 - 11:06

Een filmpje hoe een deurpaneel op Poolse wijze wordt verwijderd:



En kijk goed: bijna alle pinnetjes afgebroken!!

Wat er niet wordt verteld, de 3 connectors zijn geborgd in de raambediening. Druk eerst op het lipje op de connectors en dan pas aan de draden trekken.

@ducbertus: ik herken het gevoel van die achterstallige dingetjes.

Ik heb zelf een setje van 6 verschillende blauwe plastic tooltjes gekocht van webertools. Dat kostte ong 18 euro bij een automaterialenzaak in Eindhoven. Door allerlei verschillende "dingetjes" is alleen het deurpaneel LV er al meer dan 6 keer af geweest. En de andere deurpanelen zijn er ook allemaal af geweest.

MVG
ducbertus
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.05.2010 - 00:25
Locatie: Holten

Hallo Elianmars en Silvervin,

julie info is verhelderend. het tube-filmpje trouwens ook.
de spiegel driehoek had ik al ontdekt en bediening van de ramen heb ik er ook al uit gehad omdat de bediening van de achterramen storingen vertoonde. De raambediening heb ik gedemonteerd. dit soort stekkerverbindingen kende ik al. de raambedieningunit zelf heb ik ook uit elkaar genomen en de kontakten gereinigd. met twee kleine schroevendraaiers en de nodige voorzichtigheid is dit goed te doen. er vliegen geen contact en veren in het rond bij openen.
na drie keer getest te hebben functioneerd hier alles weer. € 100 bespaard. ik heb bij de trim om de deurklink de fout gemaakt deze te proberen te verwijderen nadat ik het paneel half los had. deze trim moet dus eerst gedemonteerd worden.
zaterdag maar eens oefenen.
ducbertus
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.05.2010 - 00:25
Locatie: Holten

het is een paar zaterdagen later geworden. vandaag de trim om de deurklink losgenomen door met een kleine schroevendraaier de haakjes los te maken.
viel eigenlijk wel mee. de bekleding was er ook in een wip af. na wat gehannes met de deurvanger (kompleet uit elkaar gevallen) de zaak gemonteerd. na alle bouten vast gezet te hebben blijkt er nog steeds beweging in de bout aan de A-stijl zijde te zitten. ??? na het rubber weggeschoven te hebben is duidelijk geworden waarom er beweging in zit en de vorige eigenaar de gehele deurvanger verwijderd heeft.
het bevestigingspunt is uitgescheurd. Dit wil ik dus laten lassen.
de deurvanger heb ik laten zitten en gewoon alles weer gemonteerd.
eerst m'n APK halen en dan de zaak laten lassen en spuiten.
groet, Bertus
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”