Nivomat en wegligging: een tegenstrijdigheid ?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Ik heb nu een paar keer mogen sturen in een Volvo met Nivomats, waarbij ik altijd wel voel of er Nivomats onder zitten. Prachtig voor een Estate waar je veel inmikt hoor.

Nu heb ik zelf Nivomats, getest en 100% in orde maar eigenlijk vind ik het kwa wegligging en vering/demping als je het vergelijkt met veren/schokdempers gewoon niks. Ok, het rijdt fatsoenlijk en is reuze handig, maar het is nogal zompig en traag in de reacties, ook voel je duidelijk dat je aan de voorkant aardig wat meer werk hebt.

Klopt dit ? En dan heel objectief gezien ? Vooral van mensen die ze allebei hebben gehad ?
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het zal ongetwijfeld zo zijn dat goede schokdempers in combinatie met de juisten banden en -spanning, vergezeld gaande van een hele goede set veren de wegligging van de auto ten goede zal komen.

Maar met 1500 kg aan de welvaartsknobbel veert de V70 met nivomats behoorlijk prettiger dan de vorige zonder nivomats. Maar ja, daarom zitten nou juist de noivomats eronder.

Ergo: hier heb je ook niks aan :P
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

;)
Klopt ja, dat was mijn conclusie ook al. Zowel dat ik er niks aan heb, als de plus en minpunten van de nivomats.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Misha schreef:;)
Klopt ja, dat was mijn conclusie ook al. Zowel dat ik er niks aan heb, als de plus en minpunten van de nivomats.
Hallo, je rijdt in een stationbak van 1600kg. Dat wordt nooit sportief, daar is de auto nl niet op ontworpen. Ze kunnen wel hard. Rechtdoor.

Ik reed eerst zonder nivomats en na aanschaf van een caravan met, ik merk geen enkel verschil.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Hoe veel weegt een gemiddelde sportauto ;)

meeste wegen ook tegen de 1500 a 1600kg. Daarbij is het verhoogde gewicht helaas wel in de aandrijving en het stijf maken van het chassis gegaan. Niet in de 200kg aan vloermatten :p
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Ik vind het gewoon opvallend. het is net alsof ze trager zijn dan normale schokbrekers.
Nu heb ik alleen een 850 sedan en twee S70's gehad met reguliere vering, dus het kan ook gewoon standaard Estate zijn.

Hard rechtdoor gaan ze wel ja, ben altijd verbaasd geweest over de top als je gewoon het pedaal gevloerd houdt. Het duurt wel even, maar 200+ is nooit een probleem geweest, ook niet met de 10V. En dan rijdt het nog steeds gewoon goed... als je maar niet hoeft te remmen, hahaha...
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Heb na de koop, na een paar weken, nivomats gemonteerd op mijn D5.
Het verschil was wel dat ik bij veel bobbels in de weg voelde dat de auto minder bokte. De nivomats reageren goed.
Paar maanden geleden in Essen (Duitsland) 650 kg klei gehaald (mijn vrouw is keramiste) en achterin gegooid. Passagiersrugleuning omlaag en de klei verdeeld over de auto. Achterkant van de wagen lag bijna tegen de grond.
Voorzichtig weggereden en na een paar honderd meter kwam de achterkant weer omhoog. De auto lag weer recht.
Op de snelweg (totaal leeg en 2 baans) even 200 gereden. De D5 reed zeer strak en reageerde uitstekend op het stuur. Even later wat afgeremd want het is toch een zware last wat je meetorst.
Ook met de caravan (1350kg) gaat het voortreffelijk.
Ben zeeeer tevreden over de nivomats. Het onderleggen door een BOVAG garage kostte mij ongeveer €950,--.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

steven460 schreef:Hoe veel weegt een gemiddelde sportauto ;)

meeste wegen ook tegen de 1500 a 1600kg. Daarbij is het verhoogde gewicht helaas wel in de aandrijving en het stijf maken van het chassis gegaan. Niet in de 200kg aan vloermatten :p
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Misha schreef:Ik vind het gewoon opvallend. het is net alsof ze trager zijn dan normale schokbrekers.
Nu heb ik alleen een 850 sedan en twee S70's gehad met reguliere vering, dus het kan ook gewoon standaard Estate zijn.

Hard rechtdoor gaan ze wel ja, ben altijd verbaasd geweest over de top als je gewoon het pedaal gevloerd houdt. Het duurt wel even, maar 200+ is nooit een probleem geweest, ook niet met de 10V. En dan rijdt het nog steeds gewoon goed... als je maar niet hoeft te remmen, hahaha...
Heb je de juiste, slappere, veren erbij ? Ik heb ze laten vervangen bij de montage van de nivomats.

@voorn: dat heb ik een keer met graszoden gedaan, kofferbak vol, schokbrekers stuk.
Die 950 was nivomats + montage mag ik hopen ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

[quote="piotrV70]
Heb je de juiste, slappere, veren erbij ? Ik heb ze laten vervangen bij de montage van de nivomats.
?[/quote]

Zal wel, zo komt ie uit de fabriek.
Ik voel het overigens altijd hoor, Nivomat of niet. Het dempt en veert gewoon anders. Niet slechter, maar anders.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10682
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Misha,
Wil je van de nivomats af?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zoek je ze dan?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Gewoon de boel een beetje verlagen. Dan is het zompige verdwenen, Misha :lol:

Afbeelding

Ook hier liggen nivomats onder. Ik zou niet meer zonder willen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

@ elianmars, "Ook hier liggen nivomats onder. Ik zou niet meer zonder willen."

Optisch lijkt het erop dat hij enigszins verlaagd is of moet ik tóch de bril opzetten?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
1993SAAB900
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31

piotrV70 schreef:
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.
Helemaal mee eens :P
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

1993SAAB900 schreef:
piotrV70 schreef:
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.
Helemaal mee eens :P
Denk nog vaak met weemoed aan m'n rode NA :( Wat een briljante auto was dat.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

V70/2.4D/2003 schreef:@ elianmars, "Ook hier liggen nivomats onder. Ik zou niet meer zonder willen."

Optisch lijkt het erop dat hij enigszins verlaagd is of moet ik tóch de bril opzetten?
Je ogen zijn goed, hoor. De wagen is inderdaad verlaagd. Voorzijde met Volvo sportdempers i.c.m. verlagingsveren. De nivomats liggen met behulp van speciale brackets lager. In combinatie met speciale nivomat verlagingsveren ligt de wagen nu gewoon goed op de weg.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
1993SAAB900
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31

piotrV70 schreef:
1993SAAB900 schreef:
piotrV70 schreef:
Mazda MX-5. Licht, goedkoop en ongelooflijk veel fun. Van een V70 een sportauto maken is zinloos, het is een pakezel.
Helemaal mee eens :P
Denk nog vaak met weemoed aan m'n rode NA :( Wat een briljante auto was dat.
Dan ruil je toch die audi in tegen een NA of NB.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Opvallend! Ook hier een groot NA liefhebber: Cobalt blauwe en Rode gehad. Best rijdende auto(s) die ik ooit heb gehad. Alleen niet echt comfortabel bij hele lange reizen :cry:
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10682
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

edraket schreef:Zoek je ze dan?
Ben ik nog niet over uit. Met caravan wel verrekte handig. Auto hangt niet echt door maar zakt wel wat in de kont.
Ach zo gaat het ook zonder noemenswaardige problemen. Bovendien moet ik dan weer op zoek naar een andere kortere haak.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”