Deze how to gaat op dit moment letterlijk alleen over de koplampwissers zelf omdat ik nog een paar onderdeeltjes nodig heb om de sproeierinstallatie ook werkend te krijgen. Ik zal hier wel even kort op ingaan.
De beginsituatie is deze, gewoon koplampen zonder iets erop of eraan:

Om de installatie te beginnen doe je motorkap open


Je krijgt nu de volgende situatie. Je demonteert als eerste het knipperlicht, vervolgens de strip onder de koplamp, en daarna de koplamp zelf.

Het knipperlicht demonteer je op de volgende wijze: druk 2 kunststof plaatjes naar elkaar toe. Daardoor wordt de beveiliging opgeheven en kun je er (voorzichtig) uitwrikken.

De volgende stap is de kunststof strip onder de koplamp verwijderen. Ook hier moet je een aantal strips opzij buigen om de beveiliging op te heffen.
2 ervan heb ik aangeven met de rode pijlen. Verder zit er nog 1 aan de andere kant van de koplamp.

Vervolgens de demontage van de koplamp zelf. Hiervoor moet je 5 bouten verwijderen. Het makkelijkst is dat met een ratel en dop 11. Je hebt ook een verlengstukje voor de ratel nodig omdat je anders niet de bouten aan de onderkant van de koplamp kunt verwijderen. De bouten zien hier ook weer aangeven met de rode pijlen/cirkels.

Vervolgens pak je de ruitenwisser motor die hoort bij de juiste kant van de auto (links/rechts). De motor bevestig je d.m.v. 2 bouten aan een ijzeren beugel aan de auto. Daarnaast moet je 2 stekkers op elkaar aansluiten. Het kan voorkomen dat de contacten een beetje gecorrodeerd zijn. Schrap dat weg met een mesje en/of spuit de contacten goed vol met contactspray.

Vervolgens pak u uw koplampstrip. Hier moet ook wat aan gedaan worden. Schoonmaken is niet de minste aanbeveling. Bij mij waren deze aan de binnenkant nogal smerig. Wat verder belangrijk is, zijn 2 dingen:
-In deze strip zit een klein ovaal plaatje. Dit moet je eruit klikken en vervangen door een rubber met daarin 2 gaatjes. Deze 2 gaatjes zijn voor de as van de motor en een slangetje van het ruitenwisservloeistofreservoir.
-Je moet een steun voor de wisserarm in de strip schuiven. Dit kan gemakkelijk gedaan worden door hem eerst er een stukje in te schuiven en vervolgens de rest met een platte schroevendraaier iets in te drukken. De steun kan er nu verder in, en zit helemaal klem als de schroevendraaier eruit trekt.

Als je een volledige uitrusting hebt voor de sproeiers doe je ook een 3e ding bij deze koplampstrip, namelijk een rubber slang door het rubbertje heen halen. Deze sluiten we dan later aan op de wisser en de pomp.
Vervolgens zet je alle de 3 drie de onderdelen weer terug, in omgekeerde volgorde uiteraard. Dus 1. koplamp, 2. koplampstrip, 3. knipperlicht.
De wisser zelf moet nu op de as van motor bevestigt worden. Hiervoor heb je een ringetje en een moertje nodig. De wisser zelf lijkt in de 1e instantie niet te passen op de as:

Maar daar is een simpele oplossing voor. In de wisser zit een veer, die het oogje voor de montage, naar zich toetrekt. Spuit deze even in met olie/WD40 en duw vervolgens voorzichtig, maar wel met kracht op het oogje. Je voelt nu als het goed is dat hij meegeeft.

Je duwt het oogje nu zover naar beneden dat hij op de as van de motor bevestigt kan worden. Duw hem er zover mogelijk op, doe vervolgens een ringetje erop, en draai er dan de moer op. De koplampwisser zit vast.
Let er wel op dat je de wisser horizontaal legt omdat je anders maar een klein stukje van je koplamp bestrijkt.

De aansluiting op het ruitenwisservloeistof gaat op deze plek. Op de foto zie je een pompje. Aan dit pompje zit al een slang bevestigt voor de voorruit, deze kun je eventueel splitsten naar de koplampwisser, maar dat geeft te weinig druk. Je moet dus een apart pompje hebben met 2 aansluitingen.

Aan de andere kant van de auto doet u bovenstaande uiteraard op dezelfde manier.
Hieronder nog 2 foto's met materiaal en onderdelen (onderdelen is onvolledig).
Benodigd gereedschap:

Benodigde onderdelen:

Hier moet nog een pompje bij en een ventiel om te voorkomen dat je ruitenwisservloeistofreservoir leegloopt.
Uiteraard moet er ook motor op de foto staan, maar die ben ik vergeten er neer te leggen. Niet dat het een onderdeel is dat je over het hoofd kunt zien....
De slangen op de foto zijn te kort, maar zijn zelf ook makkelijk te regelen.
Tips, commentaar e.d. op deze how to altijd welkom. Ik zal zelf proberen zo spoedig mogelijk een update te verzorgen voor de aansluiting van de sproeiers.