How to: koplampwissers installeren

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik ben bij mijn 460 bezig koplampwissers in te bouwen. Het is geen moeilijk karwei, maar voor de mensen die dat toch op prijs stellen heb ik tijdens het installeren foto's gemaakt die de verschillende montagestappen goed weergeven. Ook geef ik commentaar bij de foto's.
Deze how to gaat op dit moment letterlijk alleen over de koplampwissers zelf omdat ik nog een paar onderdeeltjes nodig heb om de sproeierinstallatie ook werkend te krijgen. Ik zal hier wel even kort op ingaan.

De beginsituatie is deze, gewoon koplampen zonder iets erop of eraan:
Afbeelding

Om de installatie te beginnen doe je motorkap open :D Onder de motorkap zit bij sommige auto's een plastic kap. Die schroef je er vanaf, je zult iets van 4 of 5 schroeven los moeten draaien.
Afbeelding

Je krijgt nu de volgende situatie. Je demonteert als eerste het knipperlicht, vervolgens de strip onder de koplamp, en daarna de koplamp zelf.
Afbeelding

Het knipperlicht demonteer je op de volgende wijze: druk 2 kunststof plaatjes naar elkaar toe. Daardoor wordt de beveiliging opgeheven en kun je er (voorzichtig) uitwrikken.
Afbeelding

De volgende stap is de kunststof strip onder de koplamp verwijderen. Ook hier moet je een aantal strips opzij buigen om de beveiliging op te heffen.
2 ervan heb ik aangeven met de rode pijlen. Verder zit er nog 1 aan de andere kant van de koplamp.
Afbeelding

Vervolgens de demontage van de koplamp zelf. Hiervoor moet je 5 bouten verwijderen. Het makkelijkst is dat met een ratel en dop 11. Je hebt ook een verlengstukje voor de ratel nodig omdat je anders niet de bouten aan de onderkant van de koplamp kunt verwijderen. De bouten zien hier ook weer aangeven met de rode pijlen/cirkels.
Afbeelding

Vervolgens pak je de ruitenwisser motor die hoort bij de juiste kant van de auto (links/rechts). De motor bevestig je d.m.v. 2 bouten aan een ijzeren beugel aan de auto. Daarnaast moet je 2 stekkers op elkaar aansluiten. Het kan voorkomen dat de contacten een beetje gecorrodeerd zijn. Schrap dat weg met een mesje en/of spuit de contacten goed vol met contactspray.
Afbeelding

Vervolgens pak u uw koplampstrip. Hier moet ook wat aan gedaan worden. Schoonmaken is niet de minste aanbeveling. Bij mij waren deze aan de binnenkant nogal smerig. Wat verder belangrijk is, zijn 2 dingen:
-In deze strip zit een klein ovaal plaatje. Dit moet je eruit klikken en vervangen door een rubber met daarin 2 gaatjes. Deze 2 gaatjes zijn voor de as van de motor en een slangetje van het ruitenwisservloeistofreservoir.
-Je moet een steun voor de wisserarm in de strip schuiven. Dit kan gemakkelijk gedaan worden door hem eerst er een stukje in te schuiven en vervolgens de rest met een platte schroevendraaier iets in te drukken. De steun kan er nu verder in, en zit helemaal klem als de schroevendraaier eruit trekt.
Afbeelding

Als je een volledige uitrusting hebt voor de sproeiers doe je ook een 3e ding bij deze koplampstrip, namelijk een rubber slang door het rubbertje heen halen. Deze sluiten we dan later aan op de wisser en de pomp.

Vervolgens zet je alle de 3 drie de onderdelen weer terug, in omgekeerde volgorde uiteraard. Dus 1. koplamp, 2. koplampstrip, 3. knipperlicht.

De wisser zelf moet nu op de as van motor bevestigt worden. Hiervoor heb je een ringetje en een moertje nodig. De wisser zelf lijkt in de 1e instantie niet te passen op de as:
Afbeelding

Maar daar is een simpele oplossing voor. In de wisser zit een veer, die het oogje voor de montage, naar zich toetrekt. Spuit deze even in met olie/WD40 en duw vervolgens voorzichtig, maar wel met kracht op het oogje. Je voelt nu als het goed is dat hij meegeeft.
Afbeelding

Je duwt het oogje nu zover naar beneden dat hij op de as van de motor bevestigt kan worden. Duw hem er zover mogelijk op, doe vervolgens een ringetje erop, en draai er dan de moer op. De koplampwisser zit vast.
Let er wel op dat je de wisser horizontaal legt omdat je anders maar een klein stukje van je koplamp bestrijkt.
Afbeelding

De aansluiting op het ruitenwisservloeistof gaat op deze plek. Op de foto zie je een pompje. Aan dit pompje zit al een slang bevestigt voor de voorruit, deze kun je eventueel splitsten naar de koplampwisser, maar dat geeft te weinig druk. Je moet dus een apart pompje hebben met 2 aansluitingen.
Afbeelding

Aan de andere kant van de auto doet u bovenstaande uiteraard op dezelfde manier.

Hieronder nog 2 foto's met materiaal en onderdelen (onderdelen is onvolledig).

Benodigd gereedschap:
Afbeelding

Benodigde onderdelen:
Afbeelding
Hier moet nog een pompje bij en een ventiel om te voorkomen dat je ruitenwisservloeistofreservoir leegloopt.
Uiteraard moet er ook motor op de foto staan, maar die ben ik vergeten er neer te leggen. Niet dat het een onderdeel is dat je over het hoofd kunt zien....
De slangen op de foto zijn te kort, maar zijn zelf ook makkelijk te regelen.


Tips, commentaar e.d. op deze how to altijd welkom. Ik zal zelf proberen zo spoedig mogelijk een update te verzorgen voor de aansluiting van de sproeiers.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

zo moet het voor iedereen te doen zijn lijkt me.netjes hoor. ze horen eigenlijk op een volvo vind ik die 2 wissertjes!!!
groet'n uut grunn
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Keurig gedaan man! :thumbright:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Volvo440ever
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 31.01.2008 - 22:00
Locatie: Rotterdam

Mooi en duidelijk gedaan :thumbleft:
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Dank jullie :wink:
Ik ben lekker bezig met mijn 460, ik maak overal foto's van, dus waarom dan geen andere forumleden laten mee profiteren?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

@shockwave,

heb je deze how to ook in een wordt file staan. dan zou ik deze graag bij mij op de website willen zetten. was met deze namelijk ook bezig maar als jij hem al af hebt scheelt dat weer werk.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Nee, helaas. Ik de foto's in photobucket gezet, van daaruit hierheen gekopieerd, en daarna de tekst erbij getypt. Ik zal ff kijken of ik van het weekend tijd heb om het in Word te zetten. Ik heb je op msn, dus ook je mailadres, en dan stuur ik het wel even. Maar het kan ook volgende week worden hoor!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

ok,

wist niet dat ik je op msn had:P

maar dan zie ik het wel verschijnen.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Van lang geleden een keer, toen je nog bezig was met iets in je kofferbak. Weet het niet goed meer, maar toen hebben we er een keer over gesproken dacht ik.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Had dit ook op volvo-400.nl gezet ;), heb je daar ook een account? zo ja, zou graag de foto's erbij plaatsen
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Een update van deze how to. Ondertussen heb ik ook de andere benodigde onderdelen verzameld.

Wat je dus naast de al genoemde onderdelen nog moet hebben:
-Een 2-tal lange slangen
-1 voor de afstand van de pomp naar de rechter koplamp -A-
-1 die vanaf de rechter koplamp de linker wisser haalt -B-
-1 korte slang voor de rechter koplampwisser -C-
-Een T-stukje met daarin een ventiel tegen het leeglopen van je reservoir
Dit T-stukje is dus een ander T-stukje als dat je gebruikt om direct bij de pomp de slangen te splitsten. Dit T-stukje is de verbindingsschakel tussen A, B en C.

Om het wat duidelijker te maken gebruik hier mijn favoriete manier: een aantal (bewerkte) foto's.

Het T-stukje waarmee je bij de pomp de splitsing verzorgd richting voorruit en richting koplampen -A- :
Afbeelding

Het T-stukje waarmee je A, B en C aan elkaar koppelt. De slang richting de rechter wisser is nog niet aangesloten:
Afbeelding

Een overzichtje:
Afbeelding

Hier is het T-stuk bij het pompje aangesloten:
Afbeelding

En hier heb ik de slang naar de linker koplampwisser weggewerkt middels 2 klemmetjes. Anders bungelde die maar zo voor de radiator...
Afbeelding

En het resultaat van de buitenkant:
Afbeelding

Opmerking: ooit heb ik ergens geschreven dat je misschien een pompje nodig hebt met 2 slang aansluitingen. 1 richting de voorruit en 1 richting de voorkant. Dat is dus niet juist. Je moet die extra richting regelen met 2 T-stukjes, waarvan 1 met een ventiel erin.

De sproeiers werken op dezelfde hendel als waarmee je normaal gesproken je voorruit besproeit. De wisserbladen gaan dan ook gelijk mee draaien.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Altijd mooi om dit soort werk te lezen.

Zeker een must in de winter, ideaal deze optie.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Goed bezig!

Duidelijker dan in welke Haynes-manual dan ook.

Heb je 'm (of een verwijzing ernaar) al hier gezet:

http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=48

Dan groeit het aantal handleidingen tenminste weer een beetje.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, hele mooie aanvulling weer!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

heb je nog wel voldoende druk? je neemt nu een deel wat anders naar je raam gaat weg. (zomaar een gedachte hoor, keurige handleiding)
groet'n uut grunn
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

@rene en erica:
De voorruiten hebben ruim voldoende druk. De sproeier komt daar gewoon nog tot boven aan de ruit.
Alleen vind ik de druk bij de koplampwissers juist wel erg laag. Er komt maar een miezerig beetje uit. Of hoort dat zo?
Altijd mooi om dit soort werk te lezen.
Ja, hele mooie aanvulling weer!
Goed bezig!
Bedankt!
Duidelijker dan in welke Haynes-manual dan ook.
Ik heb dat boek liggen ja, maar daar heb ik op dit gebied toch bar weinig aan, en om over de korrelige zwart/wit foto's maar te zwijgen :-) Ik maak ze wel in full-colour :p
Heb je 'm (of een verwijzing ernaar) al hier gezet:
Bij deze gedaan.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
leip11
5th Gear member
Berichten: 1308
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
Locatie: hoogvliet
Contacteer:

ik had juist geen druk meer op me voorruit. dus heb ik het weer in orginele staat terug gebouwd. of heb je een sterkere pomp gebruikt
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

je kunt ook een extra pomp op je tankje zetten op de plek bedoelt voor de pomp voor de achterwisser.die plek is meestel leeg want achterwissers zie je zelden.
groet'n uut grunn
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Bedankt, dat is een goede tip. Die achterwisser ga ik er bij mij niet opzetten, dus die plek heb ik over.

@Leip11: ik heb geen andere pomp gebruikt. Degene die er al in zat heb ik gebruikt. Maar bestaat er dan een sterkere pomp?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

rene en erica schreef:je kunt ook een extra pomp op je tankje zetten op de plek bedoelt voor de pomp voor de achterwisser.die plek is meestel leeg want achterwissers zie je zelden.
Maar moet je dan geen tankje hebben van een 440?

Of een pompje met 2 aansluitingen erop zetten
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”