Sensor ECC te vervangen?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Erik-S60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.07.2009 - 22:26
Locatie: Drenthe

Toch maar eens het forum raadplegen in plaats van alleen maar rondneuzen en lezen.

Ik heb sinds anderhalve jaar een heerlijke S60 met één probleem, de sensor van de ECC is kapot waardoor de temperatuurregeling niet direct goed is. Het duurt gewoon een tijdje totdat de temperatuur de ingestelde waarde heeft, waarschijnlijk dat een andere sensor de uiteindelijke temperatuur toch goed weet te krijgen. De dealer wist mij te vertellen dat het hele paneel vervangen moet worden en dat is mij prijstechnisch iets te gortig. En ik had gehoopt dat ik in de loop van de tijd op dit forum wel een oplossing zou vinden maar tot nu toe nog niet. Dus maar even een handje helpen door de vraag neer te leggen.

Wat heb ik gevonden tot nu toe?

Hier staat onderaan een mooie foto van de sensor, een zogenaamde NTC. Er wordt nog wel gevraagd naar de referentiewaarden maar er is geen reactie meer op gekomen.
Hier wordt wel geroepen dat de sensor te vervangen is maar ook daar komt geen antwoord meer op.
En hier is wel een link te vinden maar deze is dood. Met archive.org is de bewuste pagina nog deels te vinden, de afbeeldingen helaas niet meer. Daar staat aangegeven dat een NTC met R25=10kOhm gebruikt moet worden zoals bijvoorbeeld type S863 van Epcos. Maar verder geen reacties van mensen bij wie het vervangen (niet) gelukt is.

Via Google kwam ik deze pagina tegen maar dan moet het paneel eruit en moet ik het opsturen. En het vervangen van de sensor lijkt op zich een gemakkelijk klusje…

En ook via Google kom ik niet echt verder met ervaringen.

Conclusie is dus dat de sensor inderdaad te vervangen is maar voordat ik mij er aan waag vraag ik mij nog wel het volgende af.

Heeft iemand hier de sensor van de ECC al eens vervangen? En welk onderdeel heb je gebruikt? En gaat het gewoon weer goed werken of moet er nog iets (door de dealer) gereset worden? En, als je al mijn vragen kan beantwoorden, waarom kan ik ze niet op het forum vinden ;-).

Ik ben benieuwd naar de reacties…
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb een ander paneel "gekregen" via dealer voor € 100,00.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je het paneel er al uit gehaald en de NTC bekeken? Wellicht staat er een code/waarde op waaruit het type NTC blijkt?

Als de verkeerde waarde wordt gebruikt klopt de temperatuur in het compartiment niet meer. Je moet dus de waarde zien te vinden die er normaal gesproken in zit.

En anders plaatst je toch die 25k NTC. Grote kans dat alles weer goed werkt. Kost een paar dubbeltjes.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Een NTC is een weerstand met een Negatieve Temperatuur Coëfficiënt. De "R25=10kOhm" waar je het hierboven over hebt betekend dat de weerstand die in het schema genummerd is met 25 een nominale waarde heeft van 10k (10.000 ohm) Ik heb het schema er niet op nageken, maar afgaand op wat jij hierboven schrijft zou ik gewoon een 10k NTC bestellen bij Conrad of zo, kost inderdaad dubbeltjes.

Weerstanden worden meestal voorzien van kleurcodes welke de waarde aangeven, bij NTC's gebeurt dan echter vaak niet. Mocht het toch met kleurcodes aangegeven zijn --- bruin/zwart/oranje staat voor 10k
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ik heb nog even gekeken op die ene pagina waar je hierboven naar linkte http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=31545 Op het PCB dat daar word afgebeeld word die component gelabeld met TH1, wat wel voor thermistor zal staan. Een NTC is een thermistor, maar het is niet gebruikelijk om een component op het PCB anders te labelen dan in het schema.......
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Zo'n NTC of PTC gaat eigenlijk niet snel stuk, bij mij was het probleem dat de ventilator bleef hangen. er zat domweg teveel stof in. Ik heb deze schoon gemaakt waarna hij weer goed draaide

Als je de auto net uit hebt gezet, sluit dan met je duim oid de ventilatortoegang eens af, dan hoor je als het goed is als je je vinger er weer af haalt de ventilator dalen in toeren.
Erik-S60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.07.2009 - 22:26
Locatie: Drenthe

Kijk, het werkt goed, zo'n vraag op het forum.
Ik heb het schema er niet op nageken, maar afgaand op wat jij hierboven schrijft zou ik gewoon een 10k NTC bestellen bij Conrad of zo, kost inderdaad dubbeltjes.
Inderdaad, ik heb al eens op het punt gestaan om maar gewoon één te bestellen, kost niet veel.
Zo'n NTC of PTC gaat eigenlijk niet snel stuk
Nee, inderdaad. Alleen is er waarschijnlijk iemand zo handig geweest om het stof er uit te willen peuteren in plaats van te blazen of zuigen. Het glasbolletje hangt nog maar aan één draadje.

Ik had gehoopt dat iemand anders mij al eens voor was geweest en mij kon vertellen of het inderdaad werkt. En of er nog iets gereset moet worden of zo. Ik denk dat ik er maar gewoon één moet bestellen en maar proberen. En hopelijk denk ik er aan om er foto's van te maken, kan ik meteen een howto op het forum zetten....
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Je zou de weerstand kunnen meten van de oude, temperatuur verhogen, dan kan je meteen zien of het een N of een PTC is.
Erik-S60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.07.2009 - 22:26
Locatie: Drenthe

Je zou de weerstand kunnen meten van de oude, temperatuur verhogen, dan kan je meteen zien of het een N of een PTC is.
Okee, het zou dus een PTC kunnen zijn... Is wel een cruciaal verschil, meer of minder weerstand bij een hogere temperatuur. Ben ik weer wat verder van de oplossing ;-).

Maar goed, de oude is echt kapot, fysiek. Aan één van de draadjes zit nog een restantje glas, het andere draadje is er van los. Dus daar valt weinig meer aan te meten.

Is er misschien iemand anders die de weerstand van de sensor zou kunnen meten bij verschillende temperaturen? Wacht ik nog even met bestellen.
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Is er nog iets van het afgebroken draadje te zien? Als dat zo is kan je met een speld contact maken en vervolgens meten.
Erik-S60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.07.2009 - 22:26
Locatie: Drenthe

Ik zal eens kijken of ik dit weekend er nog eens in kan duiken.
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Erik, ik zou hem wel voor je kunnen meten als je wilt. Kunnen we meteen een juiste versie selecteren. Voorwaarde is wel dat er nog 2stukjes koper te zien zijn!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Erik-S60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.07.2009 - 22:26
Locatie: Drenthe

Het heeft even geduurd maar.... het is gelukt! \:D/

Heb bij Radio Centrum Electronica in Utrecht een NTC met R25=10kOhm gehaald (kostte één euro nog iets) en in de ECC gesoldeerd. Was vrij makkelijk te doen en nu regelt de unit gewoon direct de gewenste temperatuur zonder grote schommelingen aan het begin. En volgens mij werkt het naar behoren.

De NTC was trouwens geen glasbolletje zoals er in zat maar een plat grijs plaatje, zie de link. Volgens mij is er nog wel iets met nauwkeurigheid, deze NTC is 10% en voor de glasbolletjes kwam ik ook nog wel 1% tegen. Dat zou betekenen dat het nu wat onnauwkeuriger is dan dat het hoort te zijn, alleen heb ik geen referentie want de sensor was natuurlijk al stuk toen ik de auto kocht. Maar het lijkt dus wel prima te werken. =D> Als er interesse is kan ik nog wel een paar foto's plaatsen.

Er is trouwens nog één ding dat ik mij afvraag... Waarom heb ik er zolang mee gewacht om het te uit te voeren. :?: Zo simpel. :!: Ach ja :D .
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Toch leuk dat het dan wel werkt. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kijk, dat zijn de leukere reparaties. Kost bijna niets en levert een goed resultaat op. Bij de dealer was er denk ik een volledig nieuw airco paneel geplaats!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Erik-S60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.07.2009 - 22:26
Locatie: Drenthe

Bij de dealer was er denk ik een volledig nieuw airco paneel geplaats!
Dat was inderdaad het voorstel van de dealer, was voor mij toch echt te gortig. En nu ik weet dat het inderdaad zo makkelijk is ben ik blij dat ik die keuze maakte. Had het alleen veeeeeel eerder moeten doen...
Volvo S60 MY06 2.4D Edition
Tijnieboy
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 03.05.2011 - 22:46

Waarom zou de dealer dan een nieuw paneel plaatsen als het makkelijk te repareren is? Of zien zij dit soort reparaties als "beunreparatie"?
V70XCDriver
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 07.12.2010 - 21:56

Ondanks alle technische kreten over weerstand etc. wel goed om te lezen, dit topic, ik vind dat het bij mij namelijk ook wel lang duurt voordat de ecc langzamer begint te draaien (wanneer de auto op de juiste temperatuur komt), ik heb het vermoeden dat het fannetje achterop de ecc bij mij ook vol met stof zit aangezien dit met de sensor ook het geval was.

heb onderstaand topic al uitgeprint en ga er vanavond mee aan de slag

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ecc+sensor

Toch goed zo'n forum
XC90 Executive 4.4 V8 MY 2006
XC70 D5 Summum Geartronic MY2005
V70 D5 2002 leer, mobility line
V70 XC 2001 leer, mobility line
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Supertip, dat fannetje schoonmaken !
En zeer eenvoudig.
Na het lezen van dit verhaal, meteen aan de slag gegaan.
Fannetje was bij mij zo vervuilt dat het fannetje niet eens draaide.
Heeft vast een positief effect op de werking.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als ie niet draait, werkt de thermostaat ook niet naar behoren. Het paneel wordt tijdens het rijden zeer warm en daardoor zal de thermostaat geen goede temperatuur voelen/doorgeven.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”