Ik heb sinds anderhalve jaar een heerlijke S60 met één probleem, de sensor van de ECC is kapot waardoor de temperatuurregeling niet direct goed is. Het duurt gewoon een tijdje totdat de temperatuur de ingestelde waarde heeft, waarschijnlijk dat een andere sensor de uiteindelijke temperatuur toch goed weet te krijgen. De dealer wist mij te vertellen dat het hele paneel vervangen moet worden en dat is mij prijstechnisch iets te gortig. En ik had gehoopt dat ik in de loop van de tijd op dit forum wel een oplossing zou vinden maar tot nu toe nog niet. Dus maar even een handje helpen door de vraag neer te leggen.
Wat heb ik gevonden tot nu toe?
Hier staat onderaan een mooie foto van de sensor, een zogenaamde NTC. Er wordt nog wel gevraagd naar de referentiewaarden maar er is geen reactie meer op gekomen.
Hier wordt wel geroepen dat de sensor te vervangen is maar ook daar komt geen antwoord meer op.
En hier is wel een link te vinden maar deze is dood. Met archive.org is de bewuste pagina nog deels te vinden, de afbeeldingen helaas niet meer. Daar staat aangegeven dat een NTC met R25=10kOhm gebruikt moet worden zoals bijvoorbeeld type S863 van Epcos. Maar verder geen reacties van mensen bij wie het vervangen (niet) gelukt is.
Via Google kwam ik deze pagina tegen maar dan moet het paneel eruit en moet ik het opsturen. En het vervangen van de sensor lijkt op zich een gemakkelijk klusje…
En ook via Google kom ik niet echt verder met ervaringen.
Conclusie is dus dat de sensor inderdaad te vervangen is maar voordat ik mij er aan waag vraag ik mij nog wel het volgende af.
Heeft iemand hier de sensor van de ECC al eens vervangen? En welk onderdeel heb je gebruikt? En gaat het gewoon weer goed werken of moet er nog iets (door de dealer) gereset worden? En, als je al mijn vragen kan beantwoorden, waarom kan ik ze niet op het forum vinden

Ik ben benieuwd naar de reacties…