Ik heb besloten om het onderhoud zelf te gaan doen. Ik deed dit ook al bij mijn vorige V40 en oudere auto`s.
Nadat ik bij de Zomerfolder het onderhoudsschema heb gezien en de bijbehorende prijzen was ik er eigenlijk wel snel uit.
Voor de aankomende beurt moet ik 395 euro incl. betalen. Dat is alleen maar voor een oliewissel, oliefilter en een interieurfilter.
Zeg maar 90 euro voor de olie en een 50 euro voor de filters?
Waar blijft de rest dan? Blijft dus 250 euro over voor arbeidsloon. Dat is ongeveer 3 uur werk als je 85 euro euro per uur rekent.
Het enige wat dus natuurlijk wel erg handig is, is een goede OBDII lezer waarmee je niet alleen kan uitlezen maar ook kan resetten.
Na een speurtocht over het internet ben ik uitgekomen bij de Autel Maxiscan MS509.
Er staan genoeg reviews en youtube filmpjes op internet en voor het geld is hij heel compleet.
Deze word aangeboden voor 125 euro hier in Nederland.
Ik hou jullie op de hoogte wanneer hij binnenkomt en zal daarna ook mijn bevindingen hier posten.
Wordt gebruikt door sleepdiensten, garagebedrijven, servicecentra en gecertificeerde APK keuringsstations.
Met deze Maxiscan MS509 scantool is het mogelijk foutcodes te lezen/identificeren en indien noodzakelijk te wissen bij vrijwel alle wereldwijde OBD 2 / EOBD voertuigen van 1996 tot 2011.
Met deze scantool is het zelfs mogelijk data via uw computer/ laptop uit te printen.
Voordelen:
Foutcodes met Nederlandstalige omschrijving worden weergegeven in het display van de Maxiscan MS509 scantool
Leest universele codes (P0, p2, p3, U0) en fabrikant specifieke codes (P1, P3, and U1)
Hogere voertuigdekking met CAN protocol ondersteuning
Ondersteund alle 9 ODB 2 / EOBD modes
Wist check engine light (MIL)
Wist diagnostische foutcodes (DTCs)
Reset OBD 2 monitor status
Live data functie, inclusief Voertuig Chassisnummer (VIN)
Leest voertuig info
Leest bevroren frame data
Test i/m lees status
Geheugenfunctie
Gratis Internet updates (1x per jaar)
Grafische weergave
Data Printmogelijkheden
Live data functies:
Motortoerental
Berekend motorvermogen
Motor en olietemperatuur
Status van het Brandstofsysteem
Voertuigsnelheid
Brandstof correctie waarden
Inlaatdruk
Ontstekingsvervroeging
Inlaatluchttemperatuur
Luchtdebiet
Gasklepstand
Lambdasensor waarden
Brandstofdruk
Inhoud:
Maxiscan MS509 scantool
Handleiding
Pc kabel voor Internetupdates (Serial en USB)
Nylon tas
Kwalitatief hoogwaardige obd 2 kabel
Ik heb een OBDII (Dice) lezer gekocht. (Update)
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1859
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Goeie actie! Ik was hem ook al eens tegengekomen. Ben benieuwd of je er nu, qua software storingen/resets alles zelf kan doen. Olie en filters is i.d.d. niet zo heel ingewikkeld, maar die "laptopkosten"...
Misschien een idee om gezamenlijk dit soort dingen aan te schaffen en dan ook eens per jaar ergens een werkplaats afhuren om met z'n allen aan de olie, filters en OBD scan's te gaan??!
Dan ook gelijk zo'n leuk canbus speeltje erbij en freubelen maar! Er moeten toch altijd wel genoeg mensen met voldoende technische kennis rondlopen lijkt mij. Ik zorg wel voor de gevulde koeken!
Gr. Edwin
Misschien een idee om gezamenlijk dit soort dingen aan te schaffen en dan ook eens per jaar ergens een werkplaats afhuren om met z'n allen aan de olie, filters en OBD scan's te gaan??!
Dan ook gelijk zo'n leuk canbus speeltje erbij en freubelen maar! Er moeten toch altijd wel genoeg mensen met voldoende technische kennis rondlopen lijkt mij. Ik zorg wel voor de gevulde koeken!
Gr. Edwin
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
ik heb hem ook, maar een D5 kun je nauwelijks uitlezen, alleen de foutcodes, maar een online-check pakt hij op de D5 niet.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Nou, dat is niet zo leuk om te lezen.liquid_force schreef:ik heb hem ook, maar een D5 kun je nauwelijks uitlezen, alleen de foutcodes, maar een online-check pakt hij op de D5 niet.
- bas850
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 30.01.2006 - 20:45
- Locatie: lelystad
Ik hou deze in de gaten, als hij werkt schaf ik hem ook aan.
Volvo 850 2.5 20V Aut 1996 Silversand 217.500 km (Verkocht)
Volvo 945 LPT 1997 340000 km (verkocht)
Volvo V70 D Aut 1999 Zilver 333000 km (Total loss door een Ford die door rood reed)
Volvo V70 T5 Geartronic 2001 (verkocht)
Volvo V50 2.0D 2005 (verkocht)
Volvo XC90 2.5T (verkocht)
Volvo XC90 V8 Executive 2007
Volvo 945 LPT 1996 LPI Turquoise 392000 km
Volvo 945 LPT 1997 340000 km (verkocht)
Volvo V70 D Aut 1999 Zilver 333000 km (Total loss door een Ford die door rood reed)
Volvo V70 T5 Geartronic 2001 (verkocht)
Volvo V50 2.0D 2005 (verkocht)
Volvo XC90 2.5T (verkocht)
Volvo XC90 V8 Executive 2007
Volvo 945 LPT 1996 LPI Turquoise 392000 km
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik kan er dus met mijn wagen dus niet veel mee, als ik jouw reactie zo lees?liquid_force schreef:ik heb hem ook, maar een D5 kun je nauwelijks uitlezen, alleen de foutcodes, maar een online-check pakt hij op de D5 niet.
Weet je dan misschien een beter, maar ook betaalbaar alternatief?
- StephanD
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03
Ik zou hem ook wel willen aanschaffen. Kan je de benzineversies hiermee wel goed uitlezen?liquid_force schreef:ik heb hem ook, maar een D5 kun je nauwelijks uitlezen, alleen de foutcodes, maar een online-check pakt hij op de D5 niet.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04
Als je zeker zijt dat je er een benzine versie T5 ermee kan uitlezen wil ik hem wel overkopen!StephanD schreef:Ik zou hem ook wel willen aanschaffen. Kan je de benzineversies hiermee wel goed uitlezen?liquid_force schreef:ik heb hem ook, maar een D5 kun je nauwelijks uitlezen, alleen de foutcodes, maar een online-check pakt hij op de D5 niet.
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Zonde van het geld,de aanschaf van zo,n ding!
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2194
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Deze heb ik eens aangeschaft, en ik heb er al meerdere keren plezier mee gehad.
http://www.ppc-diagnostic.com/info/
Bij het inbouwen van de radio, trok ik met accu aangesloten wat stekkers los van het aircopaneel.... Een hardnekkige airbag fout op het display. Dit apparaatje kon de fout wissen en resetten.
Plots valt steeds de CC uit, met de melding in het display: motorstoring.
Uitlezen gaf een fout aan met de koppelingssensor.....deze bleef hangen.
Laat dit eens uitlezen/verhelpen bij de dealer, en ik was meer dan de aanschafprijs van dit dingetje kwijt ( € 135)
dus een rare opmerking dat het zonde is van je geld als je wat kleine dingetjes zelf kunt! anders moet je voor elk lullig dingetje naar de dealer, met allerlei afspraken maken ergens over een week, auto kwijt voor een daggie etc etc etc.
http://www.ppc-diagnostic.com/info/
Bij het inbouwen van de radio, trok ik met accu aangesloten wat stekkers los van het aircopaneel.... Een hardnekkige airbag fout op het display. Dit apparaatje kon de fout wissen en resetten.
Plots valt steeds de CC uit, met de melding in het display: motorstoring.
Uitlezen gaf een fout aan met de koppelingssensor.....deze bleef hangen.
Laat dit eens uitlezen/verhelpen bij de dealer, en ik was meer dan de aanschafprijs van dit dingetje kwijt ( € 135)
dus een rare opmerking dat het zonde is van je geld als je wat kleine dingetjes zelf kunt! anders moet je voor elk lullig dingetje naar de dealer, met allerlei afspraken maken ergens over een week, auto kwijt voor een daggie etc etc etc.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
nee, daar kan ik je niet mee verder helpen.Turbodesk schreef:Weet je dan misschien een beter, maar ook betaalbaar alternatief?
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik ben het volledig met je eens dat we dan niet voor elk lullig storingetje naar de dealer hoeven. Helemaal als je je onderhoud grotendeels zelf doet.wim de jong schreef:Deze heb ik eens aangeschaft, en ik heb er al meerdere keren plezier mee gehad.
http://www.ppc-diagnostic.com/info/
Bij het inbouwen van de radio, trok ik met accu aangesloten wat stekkers los van het aircopaneel.... Een hardnekkige airbag fout op het display. Dit apparaatje kon de fout wissen en resetten.
Plots valt steeds de CC uit, met de melding in het display: motorstoring.
Uitlezen gaf een fout aan met de koppelingssensor.....deze bleef hangen.
Laat dit eens uitlezen/verhelpen bij de dealer, en ik was meer dan de aanschafprijs van dit dingetje kwijt ( € 135)
dus een rare opmerking dat het zonde is van je geld als je wat kleine dingetjes zelf kunt! anders moet je voor elk lullig dingetje naar de dealer, met allerlei afspraken maken ergens over een week, auto kwijt voor een daggie etc etc etc.
Maarre, ik heb ook naar die ppc gekeken, maar dat is nog een aardige aanschafprijs. Geen 135 euro. Waar heb je hem dan vandaan?
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Ik heb een jaar geleden ook zo'n PPC uitleesapparaat aangeschaft. Geen luxe apparaat maar doet wat die moet doen.
Met behulp hiervan (en het forum) heb ik het probleem van het losse wervelklepverbindingsstangetje bij mijn D5 opgelost.
Het geeft me een gerust gevoel als ik op vakantie ben en er is wat met de auto dat ik eerst zelf even kan uitlezen wat de auto vindt. Dit apparaatje ligt dus ook altijd in de auto.
Overigens heb ik 'm al zeker een half jaar niet meer nodig gehad. Dat heb ik eigenlijk het liefste.
Met behulp hiervan (en het forum) heb ik het probleem van het losse wervelklepverbindingsstangetje bij mijn D5 opgelost.
Het geeft me een gerust gevoel als ik op vakantie ben en er is wat met de auto dat ik eerst zelf even kan uitlezen wat de auto vindt. Dit apparaatje ligt dus ook altijd in de auto.
Overigens heb ik 'm al zeker een half jaar niet meer nodig gehad. Dat heb ik eigenlijk het liefste.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- StephanD
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03
De D5 kun je dus nauwelijks uitlezen vertelde je.liquid_force schreef:nee, daar kan ik je niet mee verder helpen.Turbodesk schreef:Weet je dan misschien een beter, maar ook betaalbaar alternatief?
Maar doet deze Maxiscan MS509 scantool het wel goed bij de benzine versies?
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
De vorige versie van de PPC diagnostic kostte inderdaad zo'n 135 Euro. Deze heeft bij mij zijn geld al dubbel en dwars opgeleverd. Hij zag er zo uit:Turbodesk schreef:Maarre, ik heb ook naar die ppc gekeken, maar dat is nog een aardige aanschafprijs. Geen 135 euro. Waar heb je hem dan vandaan?
De huidige is veel uitgebreider én veeeel duurder:
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Jammer, maar 550 euro is mij teveel voor het apparaat. Ging met VAGcom en VDS bij de volkswagen een stuk makkelijker.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , XC60 2.4D 2010
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Kan je niet met vadis op de laptop via een kabel aansluiten dan? Dat zou helemaal mooi zijn.
M@rcel, Is die bovenste helemaal niet meer leverbaar dan?
M@rcel, Is die bovenste helemaal niet meer leverbaar dan?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- DannyB
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
- Locatie: Eindhoven
Da's inderdaad veel geld! Is de Volvo Dice voor € 400,00 dan niet het meest volledige systeem, voor het uitlezen en resetten?
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ik zie hem niet meer op de site staan.Thijs schreef:Kan je niet met vadis op de laptop via een kabel aansluiten dan? Dat zou helemaal mooi zijn.
M@rcel, Is die bovenste helemaal niet meer leverbaar dan?
Maar je mag altijd langskomen