Soms hoog toerental bij versnellen zonder echte acceleratie

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
S60 Be Happy
2nd Gear member

Beste VOLVO kenners,

Wie zou mij kunnen vertellen wat het volgende probleem is.
Al ben ik bang voor het antwoord gelet op de vele reparaties die ik al heb gehad.

In de regel rijdt mijn auto goed.
Bij inhalen en invoegen versneld de auto evenredig met het intrappen van het gaspedaal (VOLVO S60, bouwjaar 2002, 265.000 Km, altijd keurig in onderhoud!).

Tot er dan weer eens een dag is dat ik wil versnellen (meestal zit ik dan rond de 90 tot 100 km/p/uur), het gaspedaal vol naar beneden trap (bijvoorbeeld om in te halen) waarbij het toerental dan omhoog schiet maar de auto niet echt versneld.
Alsof de auto even in zijn vrij komt.
Zodra ik het gas eraf haal en weer rustig gas geef dan pakt die dat weer op.

Dit overkomt me een paar keer per jaar (zeg maar vier keer ofzo) en dat al de afgelopen drie jaar (m.a.w. de rest van de dagen, zeg maar 95%, speelt dit probleem dus niet en kan ik soms dusdanig versnellen dat ik gewoon achter in de stoel wordt gedrukt).

Dat ik er nu pas een oorzaak voor zoek is omdat het toch stoort en het soms een onveilig gevoel geeft.

Weet iemand waar dit probleem mee te maken heeft of wat het probleem is en wat er aan te doen is.
De dealer wist het niet. Die dacht aan soms een verdwaald druppeltje olie ofzo.

Alvast bedankt.
DawnBlueED
5th Gear member

Is het een handbak? Dan slipt de koppeling.
dieselpower
4th Gear member

Yep, ik ga ook voor bovenstaande diagnose; koppeling/drukgroep.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Keerring, koppeling of drukgroep.

Testen: Laat de auto zwaar belast trekken, gaat hij slippen op de koppeling moet je het dus daar zoeken.

Oplossing: Bak los, nieuwe koppeling en drukgroep en let op de keerring. Als de zaak toch los is, ook dat ding vervangen. Die kost een scheet en drie knikkers maar kan een hoop ellende veroorzaken.

Ultieme oplossing: inruilen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
S60 Be Happy
2nd Gear member

Alvast weer bedankt voor jullie reacties.
Om daarop weer te reageren het volgende:

Het is een handbak (5 versnellingen).

Ik heb eerder op advies van een ander de auto in zijn tweede versnelling gezet, vervolgens de handrem erop en toen de koppeling langzaam laten opkomen.
De motor sloeg daarop vrijwel direct af waarbij mij werd verteld dat de koppeling dus niet versleten was.
Daarbij heb ik zelf het idee dat als de koppeling versleten is dat dit probleem dan altijd zo is, en niet de ene keer wel en de andere keer niet.

Niet om stoere praat uit te slaan, maar ook nu wordt ik bij een acceleratie van 120 km/p/uur naar 180 km/p/uur goed naar achteren in de stoel gedrukt.
Nu weet ik alleen niet of dit iets zegt over de koppeling of de drukgroep.

Daarbij heb ik een maand terug de volgende reparaties gehad:
Pakking voor inlaatspruitstuk, afdichtring voorste nokkenas vervangen, distributieriem vervangen, rechter steekas voor verwijderd + plaatsen, reinigen verstuivers en schachten, krukaskeerring voor vervangen, verstuiver 2 vervangen en nog wat pakkingen o-ringen e.d.
Het laatste euvel wat ik had was dat een stift gebroken was waardoor de overbrenging van de versnellingspook naar de versnellingsbak niet meer werkte (was beide keren een stevige rekening).
Zouden ze toen al een dergelijk euvel hebben kunnen zien bij die reparaties?

Iemand een idee wat een drukgroep vervangen kost, of de koppelingsplaten o.i.d.
Alvast weer bedankt voor het meedenken en de reacties.
edraket
7th Gear member

Ik gok maar zo dat het een D5 is. Is de auto gechip tuned? Bij deze km stand is de koppeling meestal op, en begint hij te slippen. Het truukje om de auto in zijn te smoren werkt niet. Het koppel van de D5 is zo hoog en de koppeling zo sterk dat deze de motor maar zo laat smoren, ook als de koppeling minder wordt. Het vreemde is dat de diesels soms beginnen met slippen en dan weer een hele poos niet. Heb dat al bij 2 auto's zo gehad en allebei zo rond de 2 ton.
Ga er vanuit dat de koppeling en vliegwiel moet worden vervangen. Dat kost zo'n 2000 euro. Vliegwiel laten zitten is verkeerde zuinigheid.

Wel behoorlijk wat pech zo te zien, maar na de 2 ton krijg je meestal behoorlijk wat reparaties voor je kiezen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
S60 Be Happy
2nd Gear member

Ja je gokt al aardig goed.
Het is een D5 en hij is gechip tuned.
En het verschijnsel treed soms op.

Gelet op alle kosten vraag ik me af of ik weer opnieuw moet investeren in een koppeling en vliegwiel.
Bedoel laatst werd 1 verstuiver vervangen, maar als die andere ook gaan komen dan wordt het wat veel bij elkaar.

Als dit scenario de waarheid wordt dan zit ik straks in een jaar zomaar aan euro 6000,- aan reparaties.
Aan de andere kant zit er nu al dik euro 3000,- aan reparaties in.
Maar wat voor grote slijtages kan ik dan nog gaan verwachten.

Kun je me hier nog ergens in voorbereiden.
Alvast weer bedankt.
Morgenstond
5th Gear member

Totaal 6000 euro aan reparaties vind ik wel astronomisch veel om in een auto te pompen, ook als er al 3000 in zit. Daar tegenover staat dat je met een andere auto ook flink pech kunt hebben en dus alsnog hoger uit komt dan wanneer je door blijft rijden met deze.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
S60 Be Happy
2nd Gear member

Ja, je hebt gelijk. Het klinkt en is astronomisch.

Ik heb me de laatste keer laten overhalen door de dealer om de reparaties zoals hierboven aangegeven te laten doen.
Ik vroeg nog zo of er geen verstuiver probleem was.
Dat was eerst niet het geval.
Daarna kwam er toch ineens een verstuiver bij, maar toen waren de grootste reparaties al uitgevoerd.
Toen kreeg ik wel het bericht van de dealer mee dat de auto weer een nieuw leven inging. De motor was weer als nieuw.
Tot de stift brak bij de versnellingspook.
Dat was bij elkaar al ruim euro 2500,-.

Nu weer eens euro 2000, - in te calculeren voor een koppeling en vliegwiel.
En dan nog eens rekening houden met mogelijk 4 verstuivers a euro 350,- p/st.

En dan denk ik niet eens aan remblokken die ook wel zullen komen net als een uitlaat. Dit is echt niet leuk meer.
Morgenstond
5th Gear member

Mijn advies in dat geval: koop een andere als het kan. Zo leeglopen op een auto is gewoon niet leuk meer, zeker niet als je al flink wat hebt geïnvesteerd. Je moet wel een heel speciale band met een auto hebben om er eindeloos (wat dit in mijn ogen is) in te investeren. Een leuke, pijnloze beslissing is het overigens zeer zeker niet... Met name vanwege het al geïnvesteerde geld.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
S60 Be Happy
2nd Gear member

By the way,

Als ik dit verhaal voorleg aan de servicemonteur van de VOLVO dealer dan kan hij het probleem niet inschatten en plaatsen.
:sonarsmile:
DawnBlueED
5th Gear member

Als de distributieriem vervangen is bij 160.000 dan ben je met 320.000 weer aan de beurt.

Verder er kan van alles stuk gaan (condensor, remschijven, draagarmen), maar wellicht is er ook al het een en ander vervangen. Ruil je hem in dan heb je de kans dat je weer van voren af aan moet beginnen met de vervanger ......
De dealer wist het niet. Die dacht aan soms een verdwaald druppeltje olie ofzo.

Misschien ook eens een andere dealer overwegen .........
DawnBlueED
5th Gear member

Van welk bouwjaar is de auto trouwens?
S60 Be Happy
2nd Gear member

Tsja, wat moet ik zeggen, je blijft investeren omdat je het zonde vind om te concluderen dat je een maand eerder euro 2500,- hebt uitgegeven en dat gewoon ziet verdampen.
Ik doe er wellicht verstandig aan om met het euvel door te blijven rijden.
Het overkomt me nu al zo een drie jaar dat het een aantal maal per jaar voorvalt.
Daarbij denk ik dat mijn auto niet zoveel meer opbrengt 2de hands.

En het speciale aan deze auto was dat ik er eerst echt een veilig gevoel in had. Maar nu ik al een keer heb meegemaakt dat de draadboom vanachter mijn stuur tussen mijn gas-rem en koppelingspedaal zakte (terwijl je met vrouw en kinderen op de snelweg zit), en de stift bij de versnellingspook breekt terwijl je op een druk kruispunt staat, dan krijg je toch zo een gevoel dat die auto minder veilig is als ik eerder dacht.

Maar okee, ff niet te depressief worden nu.
De auto heeft ook wel wat plezier gegeven.
Nu maar even aankijken hoe zich een en ander gaat ontwikkelen.

Een ieder wel weer bedankt voor de reacties.
S60 Be Happy
2nd Gear member

Bouwjaar 2002
DawnBlueED
5th Gear member

Je weet wat de waarde is bij verkoop?

Misschien kan je nog gewoon een jaar zo doorrijden en daarna opruimen.

Invoegen in de 4, dan slipt de koppeling minder snel .......
S60 Be Happy
2nd Gear member

Ik zou het niet weten wat de waarde nu is voor zo een auto als deze.
In de stoel van de bestuurder zitten lelijke scheuren.
Verder ziet de auto er goed uit en is hij verlaagd (sportonderstel).
En verder zit er een eerste klas autoradio set van Becker in met alles erop en eraan (MP3, navigatie, carkit etc.) met extra versterkers enz enz. (zat erin toen ik hem kocht).
Gast

Afscheid nemen.
Of die dealer moet al met een aanbeiding komen, uiteindelijk heeft die de adviezen gegeven voor eerdere reparatie's.
Ik heb ook in je andere topic al eens gereageerd, dat ik van jouw dealer niet vrolijk werd. Belabberde werkwijze.
Dus misschien is mijn eerste optie toch de beste.....

Succes met je beslissing.
S60 Be Happy
2nd Gear member

Beste AlexV70,

Ik moet je zeggen dat mijn gevoel naar de dealer steeds minder positief wordt. En wellicht moet ik dit keer eens luisteren naar anderen zoals jou.
Ik ga er nog eens over nadenken.
En wellicht er een keer praten of hij mij een aanbieding kan doen.

Maar ik voel ook aan dat ik iets moet gaan beslissen.
Thanks again.
Johan s60
6th Gear member

Ik denk ook aan de bovenste kopp. cil die af en toe blijft hangen, dan kan de kopp. ook slippen, probeer de kopp. (rem vloeistof) eens door te spoelen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”