Parkeer sensoren installeren en elektrisch aansluiten.

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

LET OP: Topic is begonnen als een vraag topic voor een aansluiting punt, maar ik heb alle informatie in deze startpost gezet om een soort rapportage van te maken, dus je kan zelfde foto’s en verhalen verder in de topic zien.

Ik heb vorige week parkeer sensoren op mijn V40 gemonteerd, ik ben blij met resultaat maar ik heb het elektrisch niet kunnen aansluiten. De bumper moest eraf en 2 van de sensoren kwamen in de schuimrubber bumper absorbeer gedeelte, ik heb iets aan de schuimrubber afgeknabbeld :P en doorheen geprikt voor het kabeltje van de sensor, daarna alles netjes getryrapped.
Later in dit topic is het gelukt om elektrisch aan te sluiten.

Afstanden van de sensoren onderling is 43cm, zoals het aangegeven stond in de beschrijving van het sensoren pakketje (1/8 van de totale breedte van de auto links en rechts en onderling afstanden van de sensoren 2/8 van de totale breedte)


Als de display naast de binnen spiegel moet geplakt worden zoals ik deed, er moet een en andere gewijzigd worden aan het voetje en display.
Omdat het voetje bedoeld is voor een rechte vlakte klopt de hoek niet voor een raam, daarom moet je het even met aansteker warm maken en verbuigen, kijkuit dat je het niet te warm maakt of te weinig warm, anders breekt zo denk ik.
Aan de achterkant van de display zit 4 schroeven die kan je los draaien en display in de behuizing omdraaien je zal zien dat het schakelaartje aan de zijkant in de weg zit daarom moet je iets van de behuizing met een scherp mesje eraf halen, als je het geduldig doet word het erg netjes. Als je de display niet omdraait in de behuizing hangt het op z’n kop.

Bumper afhalen gaat als volgt;
Binnen bekleiding in de kofferbak eruit halen, dus klep van de reserve wiel die met 2 schroeven vast zit moet los en eruit gehaald worden, hiervoor moet de rugleuning van de banken naar voren.
Op V40 rol bedekking van de kofferruimte afhalen, nu zie je bij beide kanten een rond plastic uitsteken voor de klemming van de rol, door dat ronde plastic zit de zijpanelen van beide kanten vast met schroeven deze moeten ook los. Als de zijpanelen met plastic klipjes vast zitten haal die ook los en je kan nu zij panelen loshalen door van onderen naar midden toe te trekken.
Nu de bevestigingen van de bumper zie ook geïllustreerde tekening onder:
[Binnen] A 2x m6(sleutel 10) boutjes achter het plastic paneel waar ook het haakje van klep slot doorheen zit.
[Binnen] B 2x m6(sleutel 10) moertjes achter de panelen waar Subwoofer ook geïnstalleerd word aan de zijkanten.
[Binnen] C 2x m10(sleutel 17) bouten achterin in de bodem.
[Buiten] 2x schroeven(sleutel 10) voor plaatje achter het wiel, een per kant.
[Buiten] E 3x kruiskop schroeven aan de kops kant van de bumper die omhoog geschroefd word in het zijscherm van de auto ook een per kant.
[Buiten] D 1x plastic klipje in het midden van de bumper onder de auto.
[Buiten] Rechtsonder op de geïllustreerde tekening zie je de stekkers voor sidemarkers haal deze los.
Afbeelding

Draad om de basis unit activeren (geschakelde plus) als de auto in achteruit gezet wordt is paars/wit (phase1) en aan de bestuurders kant achter te vinden naast de lampen unit. Bij de lampen in de klep is het bruin maar laat je niet verwarren zoals ik, want bruin kom je niet tegen bij de kabelboom.

Als iemand geïnteresseerd is in dit pakketje kan je op Ebay kijken sensoren zijn in 5 verschillende kleuren te krijgen, namelijk zwart, wit, rood, blauw en zilver. Prijs was voor mij ong. €44 met verzend kosten.
Volg deze link, verzending is nu gratis hij heeft het in de prijs bewerkt en het kost nog goedkoper dan wat ik ervoor betaald heb, namelijk €39 Het is wel zelfde verkoper.

Hier paar foto’s hoe de sensoren zitten:
Afbeelding

Van een klein afstand zie je ze al amper 8)
Afbeelding

Het is niet 100% op schaal en de foto is niet recht achter de auto genomen maar geeft een goeie idee hoe het ongeveer komt:
Afbeelding
Let op deze tekening is alleen voor deze set, voor andere setjes volg de instructies.

Displaytje werkend naast de binnen spiegel:
Afbeelding

Werking van de sensor:
Afbeelding
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
locus
3rd Gear member
Berichten: 470
Lid geworden op: 24.05.2005 - 10:17

Leuk, weer iemand met een geheel ander project. Was het veel werk tot nog toe? En ik snap het display'tje niet helemaal. Heeft het iets met deze set te maken?
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Werk valt mee, je moet even de tijd voor nemen. Bumper moet eraf en alle dorpel panelen moeten eraf voor het kabeltje van de display.

Display is voor afstanden tussen het object en waar het object is, er zit tevens een krachtige buzzer in die piept naar maten de afstand kleiner word.

Hier een fotootje van de Ebay verkoper:
Afbeelding

Ik moest wel een aanpassing maken aan de display omdat ik het op z’n kop gehangen heb. Display printje is omgedraaid in de behuizing en ik moest een uitsparing maken voor een schakelaartje aan de zijkant.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Gebruikersavatar
Denniskl
5th Gear member
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
Locatie: Velp (gld)

Wat je kan doen is kijken welke kleur draad er bij die achteruitrijdlamp terecht komt.
Ik heb zelf een flauw vermoeden dat die achter de achterdeuren ook weer naar beneden loopt.
Daar zou je dan gewoon een aftakking van kunnen nemen.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Zoals ik al schreef het is een bruin draadje, maar die zie ik niet door rubber verbinding gaan van de achterklep naar de auto :( Alsof ergens in de klep een punt zit waar de draden samen komen of ik heb het niet goed kunnen kijken.

EDIT: Oh ja nog een vraagje, hoe zit het met de stekker van de trekhaak? Ik heb me suf gemeten (Best lastig in je eentje) maar geen aansluiting kunnen vinden voor de achteruitrijd lampje, zit dat er niet op een trekhaak stekker?

NOG EENS EDIT: Nee dus :( wel bij een 13 polig stekkertje.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Gebruikersavatar
Denniskl
5th Gear member
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
Locatie: Velp (gld)

Is er niemand die dat weet?
Veel draden liggen ook bij de dorpel. Aan de bestuurderskant.
Want het lijkt mij stug dat ze de achteruitrijd-draad via de hemel laten gaan...
Anders zou je de bekleding er helemaal vanaf moeten halen.

Wat je ook kan doen:
Een compleet nieuwe draad vanaf de achteruitrijdbeveiligingsmodule :lol: naar boven trekken,
met de andere draden naar beneden laten gaan naar de licht-unit.
En daar aansluiten op de achteruitrijdlamp-draad...
Is even wat werk, maar dan weet je het wel zeker.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Daar heb ik naar gekeken en het word een hele klus inderdaad, maar wat me nu te binnen schiet is dat ik niet de bijrijders kant gekeken heb, ik heb alleen draden gecontroleerd van de bestuurders kant die naar benden komen en niet de bijrijder gedeelte, stom weet ik maar het was laat geworden :oops:
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Emiel
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 01.03.2005 - 20:43

Hangt er geen lus met een aantal draden linksachterin de kofferbak? Daar zit een draad tussen van de achteruitrijverlichting...kleur weet ik alleen niet meer
Afbeelding
NordicTurbo.nl
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Ook aan de bijrijders kant geen bruin draad…

Kon ook niet want ik heb de binnen bekleiding van de achterklep eraf gehaald en kwam achter dat de bruine draadjes van beide kanten in eens paars/wit worden, errrruuug handig van Volvo :?
Paars/wit was aan de bestuurders kant te vinden naast de lampen unit.

Alles is aangesloten nu, maar ik zal het vanavond wel moeilijk hebben want met een verkouden kop in de wind even draadje zoeken en aansluiten is niet verstandig.

In iedere geval wil ik iedereen bedanken voor hun suggesties.

En foto in actie :P
Afbeelding
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Netjes ingebouwd. De plaats van het dislplay is ook wel goed overnagedacht trouwens.
Die achterbumper demonteren, was dat veel werk?
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Bedankt :)

EDIT: Sorry Remon het was iets meer dan 6 bouten/schroeven voor de bumper, zie startpost.

Over de display kon ik geen andere plaats bedenken, enige andere variant was een plaatje onder de licht schakelaar en daarop de display, maar dan moet je elke keer omlaag kijken als je iets wilt zien.
Met paar aanpassingen aan de display naast de spiegel was beter idee denk ik. (Aanpassingen: Beugeltje warm maken en verbuigen en display in de behuizing omdraaien)
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
jurgenV40
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 18.04.2006 - 20:35

Was het de duitse of nederlands ebay? weet je de naam van de verkoper nog?

Mijn vriendin is namelijk de hoofdbestuurder van onze volvo en die is nog een beetje onzeker met het inparkeren..

Is het trouwens nog een beetje nauwkeurig?
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Sensoren zijn tot +/- 5cm nauwkeurig en onder 40cm geeft het STOP aan en metertje in de display laat 00m zien daarboven zie je elke afstand tot 2m en daarboven is het --

Verkoper is chinees, ik zoek altijd wereldwijd op Ebay. Volg deze link, verzending is nu gratis hij heeft het in de prijs bewerkt en het kost nog goedkoper dan wat ik ervoor betaald heb, namelijk €39 Het is wel zelfde verkoper.

Ik heb even een pagina gescand om te laten zien hoe het ongeveer werkt:
Afbeelding
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

hoe groot is het display?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Display zonder voetje is 83mm breed en 53mm hoog, diepte is 20mm.

Sensoren zijn ongeveer 24mm aan de buiten kant en gat waar het in komt is 21,5mm maar er zit wel een gatenzaagboor in het pakketje dus daar hoef je geen zorgen over te maken.

Kabel van de display naar de unit is ongeveer 6m, kabeltjes van de sensoren weet ik niet meer maar het is ongeveer 1,5m.
Ik heb de basis unit aan de linkerkant naast achterlicht unit geplaatst aan de binnenkant van de spatbord, alleen uiterst rechts sensor kabel redt het ook maar net.

Display gaat alleen aan als je de auto in achteruit zet.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
jurgenV40
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 18.04.2006 - 20:35

Ik heb hem ook besteld :) ben errug benieuwd.
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Leuk :)

Vergeet niet de kleur aangeven tijdens betaling ;) Maximaal binnen 2 weken zal het bij je deur geleverd worden. Ik heb trouwens foto gestuurd naar de verkoper, misschien gaat hij ze gebruiken op zijn advertenties.

Je moet paar aanpassinkjes doen aan de displayvoet en display zelf als je aan de raam wilt hangen. Omdat het voetje bedoeld is voor een rechte vlakte klopt de hoek niet voor een raam, daarom moet je het even met aansteker warm maken en verbuigen, kijkuit dat je het niet te warm maakt of te weinig warm het breekt zo denk ik.
Aan de achterkant van de display zit 4 schroeven die kan je los draaien en display in de behuizing omdraaien je zal zien dat het schakelaartje aan de zijkant in de weg zit daarom moet je iets van de behuizing met een scherm mesje eraf halen, als je het geduldig doet word het erg netjes.

Ik was gisteren even fotosoepen voor de maten, het is niet 100% op schaal en de foto is niet recht achter de auto genomen maar je zal het wel begrijpen hoe ik gemeten heb:
Afbeelding
Let op deze tekening is alleen voor deze set, voor andere setjes volg de instructies.

Ik zal deze foto ook in de startpost zetten, dan krijg je een soort how -to, ik had alleen meer foto’s moeten maken tijdens installeren.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

ik had begrepen uit een topic dat de gaten waar de sensors moeten komen al gemarkeerd zijn aan de binnenkant, klopt dit?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
BlackWolf
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
Locatie: Noord Holland

Nou niet echt, als je gezien had vroeg ik of het ook voor Phase1 geld. Er zijn wel 2 plaatsen aan de binnen kant van de bumper die waarschijnlijk voor parkeersensoren zijn maar deze set bevat 4 sensoren dus het komt niet eens in de beurt van die plaatsen.

N.B. Ik heb alle informatie bij elkaar gezameld in de start topic.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Gebruikersavatar
V40marijn
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 16.02.2006 - 19:09
Locatie: Westdorpe ZLD

Mooi gedaan!

' rapport' is ook duidelijk in elkaar gezet en goed te volgen. Denk dat ik het ook ga proberen.

Gr,

Marijn
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”