D5 tuning en koppeling

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Derk & Co
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.09.2007 - 22:21
Locatie: Oegstgeest

Heb mijn D5 (11-2003 ,model 2004) laten tunen bij Fasttech (ca. 200 pk, 400+Nm). Loopt heerlijk, trekt als een beer, maar koppeling lijkt bij
145.000 km aan z'n eind. Lichte slipverschijnselen zo rond 2800 t.p.m., met name in de 5e versnelling.......
Mijn vraag is of de standaard D5 koppeling dit vermogen aan kan en / of
de koppeling van de nieuwere D5 met 185 pk / 400Nm die (kennelijk)
op dit vermogen gebouwd is in mijn D5 past. Zijn er verder versterkte koppelingen op de markt?
Heb geen illusies omtrent de prijs bij de dealer, maar zijn er goedkopere
specialisten ?
Hoor graag, alvast bedankt,

Derk
(eerst 2 x Saab 96 tweetakt......, was wel heeeeeel leuk) 144S, 740 Est., 940 Est., 940 Est. LPT LPi (2x), nu V70 D5 + 940 Est LPT LPi
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Hoewel bij de km-stand van anderhalve ton een versleten koppeling niet ondenkbaar is, vind ik het toch aan de vroege kant. Juist door het hogere koppel na de tuning zou de koppeling (bij normaal gebruik) juist minder voor zijn kiezen krijgen, omdat deze minder (lang) hoeft te slippen .

Wel is bekend dat het tweemassavliegwiel daar wel extra onder lijdt. Dit resulteert echter in een trillende auto bij het wegrijden en dus niet in een slippende koppeling.

Ik denk dan ook dat je reden van de versleten koppeling zult moeten zoeken in toeval of verkeerd gebruik.

Er zijn andere (duurzamere) koppelingsplaten te koop en via diverse kanalen te verkrijgen. Veel specialisten kunnen je daar zeker bij van dienst zijn. Kijk even hier op het forum voor de vele adressen voor niet-dealers.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Heeft u de auto nieuw gekocht? Of is de history bekend?
Het komt vaker voor dan men denkt dat er door een handelaar "even" een ton afgehaald wordt. Het is ook mij overkomen. twee en halve ton zou beter bij de diagnose passen namelijk.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Hans toch niet bij je OR hoop ik.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Derk & Co
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.09.2007 - 22:21
Locatie: Oegstgeest

hans anesthesie schreef:Heeft u de auto nieuw gekocht? Of is de history bekend?
Het komt vaker voor dan men denkt dat er door een handelaar "even" een ton afgehaald wordt. Het is ook mij overkomen. twee en halve ton zou beter bij de diagnose passen namelijk.
Nee hoor, auto komt via Fiat dealer uit Luxemburg, gekocht met ruim 102.000 km op de teller en boekjes..

Aju,

Derk :sunny:
(eerst 2 x Saab 96 tweetakt......, was wel heeeeeel leuk) 144S, 740 Est., 940 Est., 940 Est. LPT LPi (2x), nu V70 D5 + 940 Est LPT LPi
Gast

Derk & Co schreef:
hans anesthesie schreef:Heeft u de auto nieuw gekocht? Of is de history bekend?
Het komt vaker voor dan men denkt dat er door een handelaar "even" een ton afgehaald wordt. Het is ook mij overkomen. twee en halve ton zou beter bij de diagnose passen namelijk.
Nee hoor, auto komt via Fiat dealer uit Luxemburg, gekocht met ruim 102.000 km op de teller en boekjes..

Aju,

Derk :sunny:
Ai @Derk & Co, nu ga ik ook neigen voor de optie van @hans anesthesie.
Wel eens gehoord van "terug gedraaide" tellers, door de electronica is het alleen nog maar makkelijker geworden.
Daarbij een boekje vervalsen, nog beter uit een schadebak halen is zo eenvoudig.
Laat me raden ook alle rekeningen zaten er nog bij!!
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Even NAP toetsen via internet......
Weet je in ieder geval op de km stand klopt
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

lkort schreef:Hans toch niet bij je OR hoop ik.
Nee, gelukkig niet. :D


NAP toetsen geeft in dit geval niet zoveel zekerheid. Als die auto bij de RDW aangeboden wordt met een ton op de teller voeren ze dat in. Tja, als er een week eerder nog een ton meer op stond weet niemand dat.
Ik vertrouw het niet. :roll:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Mijn V70 D5 uit 2002 heeft bij de eerste eigenaar bij 60.000 km een nieuwe koppeling gekregen, onder garantie. Toen ik de auto kocht bij 160.000 km (als tweede eigenaar, gekocht bij de Volvo dealer) merkte ik dat de koppeling begon te slippen wanneer de turbo begon te werken en het vermogen dus opeens toenam. Terug naar de dealer en onder garantie weer een nieuwe koppeling (dus 100.000 km na de vorige nieuwe koppeling). Oorzaak was een lekkende oliekeerring tussen bak en motor, waardoor er olie over de koppelingsplaten lekte, en dan wil het wel slippen. En slipt het eenmaal, dan slijt het vlot.

Dus twee koppelingen binnen 160.000 km, maar geen sprake van oplichting of teruggedraaide tellers 8).

Groet, Olav
V70 D5, 209.000 km.
Gast

BarnOwl schreef:Even NAP toetsen via internet......
Weet je in ieder geval op de km stand klopt
Dat zal niet gaan helpen met een auto uit Luxemburg......
Nationale slaat op Nederland. :P
Derk & Co
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.09.2007 - 22:21
Locatie: Oegstgeest

AlexV70 schreef:
Derk & Co schreef:
hans anesthesie schreef:Heeft u de auto nieuw gekocht? Of is de history bekend?
Het komt vaker voor dan men denkt dat er door een handelaar "even" een ton afgehaald wordt. Het is ook mij overkomen. twee en halve ton zou beter bij de diagnose passen namelijk.
Nee hoor, auto komt via Fiat dealer uit Luxemburg, gekocht met ruim 102.000 km op de teller en boekjes..

Aju,

Derk :sunny:
Ai @Derk & Co, nu ga ik ook neigen voor de optie van @hans anesthesie.
Wel eens gehoord van "terug gedraaide" tellers, door de electronica is het alleen nog maar makkelijker geworden.
Daarbij een boekje vervalsen, nog beter uit een schadebak halen is zo eenvoudig.
Laat me raden ook alle rekeningen zaten er nog bij!!
Heeft me wel aan het denken gezet. Zo veel mogelijk uitgezocht.
Auto blijkt een bak van onbestemde afkomst te zijn, die door Zweedse UN soldaten in het begin van de zestiger jaren in de Congo werd gebruikt.
Op een landmijn gelopen, als schroot door Belgen mee terug genomen
naar Belgie, daar jaren lang op een sloop gelegen en door Luxemburgse criminelen ontvreemd. Op een woonwagenkamp bij Dudelange aldaar door een boef met een strafblad met imitatie Lada onderdelen uit Zuid Ossetie en een hoop plamuur tot V70 omgetoverd, gedurende ca. 20 jaar en 1.200.000 km gebruikt voor voornamelijk overvallen en met zwart geld betaalde vacanties.. Teller inderdaad een beetje teruggedraaid, bij nacht en ontij naar NL gesmokkeld en via een al even crimineel dealerbedrijf alhier aan mij verkocht, met alle uit diefstal afkomstige boekjes. Inclusief de koppeling - die de laatse dagen overigens geen kuren meer vertoond -, een parkeerlampje wat stuk is en defecte verlichting van het make-up spiegeltje is de auto verzekeringstechnisch totall loss. Hoop dat hiermee bovenstaande vragen zijn opgelost.

Dan misschien toch ook nog een van mijn oorspronkelijke vragen: weet iemand of er verschil is tussen de koppeling van de 185pk D5 en de oorspronkelijke 163pk D5 en zo ja, zijn ze onderling uitwisselbaar ?

Alvast dank (en overigens ook dank voor de andere reacties)

Aju,

Derk :turn-l:
(eerst 2 x Saab 96 tweetakt......, was wel heeeeeel leuk) 144S, 740 Est., 940 Est., 940 Est. LPT LPi (2x), nu V70 D5 + 940 Est LPT LPi
Gast

Jammer dat je zo reageert. Je kan uiteraard gelijk hebben, maar om nu direct je kop in het zand te steken....
Er zijn meerdere verhalen op dit Forum bekend met invoer auto's waarvan de km-stand (achteraf) niet bleken te kloppen.
En 145.000 km is toch erg vroeg..........

Terug komend op je vraag, in principe zijn beide blokken gelijk aan elkaar, dus een Volvo-dealer moet met onderdeel nummers kunnen aangeven of dit juist is. Mogelijk is er een versterkte versie voor de 185 PK, maar zou de maatvoering gelijk moeten zijn.
Ik ben al eens aan het zoeken geweest, maar alleen aan onderdelen loopt het al snel naar de € 900,- incl. BTW (incl. korting).
Dan heb je wel alles nieuw: Dualmassvliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep en koppelingscilinder.
Het is ongeveer een dag sleutelen.

Ik neem aan dat de Aju, vriendelijk bedoeld is.
Derk & Co
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.09.2007 - 22:21
Locatie: Oegstgeest

Dank je wel Alex. we komen er wel achter, en -inderdaad- aju is gewoon vriendelijk bedoeld, ik zeg het altijd. En met de koppeling was helemaal niets aan de hand totdat de boel getuned werd (hoewel ik er, zoals gezegd nu weer niets meer van merk), vandaar de vraag.
Via "Mijn garage" zou het ongeveer E 780,= inclusief druklager en montage en BTW kosten

Aju,

Derk ::wink:
(eerst 2 x Saab 96 tweetakt......, was wel heeeeeel leuk) 144S, 740 Est., 940 Est., 940 Est. LPT LPi (2x), nu V70 D5 + 940 Est LPT LPi
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Heb je deze vraag al eens bij Fasttech voorgelegd. Je geeft aan dat het vlak na het tunen is opgetreden. Dan lijkt het mij logisch dat het idd aan het extra verkregen koppel te wijten is.
Als je koppeling al iets minder is dan zal ie eerder gaan slippen. Maar goed, het is verbeterd zeg je zelf. Misschien is de boel weer mooi op elkaar ingelopen.
Pakt de koppeling hoog op?
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Derk & Co
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.09.2007 - 22:21
Locatie: Oegstgeest

Hallo Hans,

Fasttech hebben maar heel zelden gehoord van slippende koppelingen bij deze D5. Wel bij een nieuwe sportkoppeling bij een 850, waar gedurende de eerste paar tientallen km's de boel slipte. Heb dat zelf ook een beetje meegegmaakt met een 940. ging vanzelf over.
Mijn koppeling pakt helemaal normaal op, geen trillingen of ruw gedrag, bak schakelt prima, dus verder niets aan dehand.We zullen wel kijken hoe het loopt. Fasttech denkt dat het sowieso over gaat.
Bedankt voor je reactie,

Aju, ::D

Derk
(eerst 2 x Saab 96 tweetakt......, was wel heeeeeel leuk) 144S, 740 Est., 940 Est., 940 Est. LPT LPi (2x), nu V70 D5 + 940 Est LPT LPi
Gast

Derk & Co schreef:Via "Mijn garage" zou het ongeveer E 780,= inclusief druklager en montage en BTW kosten

Aju,

Derk ::wink:
Dan heb je alleen de koppelingsplaat en koppelingscilinder (dat is 1 met het druklager).

Het dualmassvliegwiel wordt steeds meer (andere merken) gebruikt en blijkt toch steeds vaker defect te zijn.
Op Amerikaanse sites wordt aangegeven dat ze ongeveer 100.000 mijl mee gaan.
Ook hier (forum) zie je dat de problemen om en nabij 180.000 km beginnen, wat @Oceanracer al aangaf: trillen bij optrekken.

Zou zonde zijn als je over 40.000 km weer aan de beurt bent.
En tunen verkort wel enigszins de levensduur, afhankelijk natuurlijk hoe je er mee omgaat.

Treed het slippen meer op als de auto goed op temperatuur is?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik moet ook even een zinvolle duit in het zakje doen. Mijn koppeling is vervangen onder garantie bij de dealer vlak na aankoop van de auto. Hij had toen 190.000 km gereden. De koppeling slipte heel af en toe, maar dat is natuurlijk het begin van het einde.

De koppeling is samen met het vliegwiel vervangen (er zat een rammel in, bleek niet het vliegwiel te zijn).

Ik heb een half jaar geleden ook mijn auto onder handen laten nemen bij Fasttech, en jawel, mijn koppeling begon ook te slippen. Wel vreemd natuurlijk met een nieuwe koppeling (had inmiddels 35.000 gereden). Ik heb daarop contact opgenomen met de dealer die dit had vervangen, en ze wilde onder deels coulance het probleem oplossen. Ik moest dan zelf een deel van de kosten betalen. De koppeling zat er op dat moment 1,5 jaar in. Ik heb uiteindelijk zelf de koppeling laten vervangen, omdat mijn auto gechiped is en ik geen zin had in de discussie met de dealer.

Bij vervanging bleek dat de drukgroep zo krom was als een hoepel, en de koppeling daarom maar op een randje aangreep. Vandaar het slippen. Nu met nieuwe koppeling gaat het natuurlijk weer helemaal goed.

Overigens hoeft het trillen zeker niet door het dmvw veroorzaakt te worden. Meestal is het druklager daarvan de oorzaak. Dat was ook bij mij het geval. Het druklager was de eerste keer door de dealer niet vervangen.

Benb toch bang dat je aan een nieuwe koppeling moet. Ik verwacht dat er iets niet goed zit, anders gaat een koppeling echt langer mee tenzij de koppeling echt mishandeld is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Derk & Co
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.09.2007 - 22:21
Locatie: Oegstgeest

Tjonge, het heeft toch wel wat los gemaakt...
Alex, Olav, Hans, Edraket, Oceanracer, allemaal bedankt voor jullie zinvolle commentaar en suggesties.
I.v.m. met komende vacantie (Schotland) zal er wel een nieuwe koppeling met alles er op en aan in komen voor de zekerheid denk ik zo, alleen nog eens kijken of het bij de dealer of bij een specialist gaat gebeuren.

Aju,

Derk :P

PS: slippen treedt op als de motor goed op temperatuur is (anders geef ik overigens natuurlijk ook geen vol gas....)
(eerst 2 x Saab 96 tweetakt......, was wel heeeeeel leuk) 144S, 740 Est., 940 Est., 940 Est. LPT LPi (2x), nu V70 D5 + 940 Est LPT LPi
Gast

Ja en dan heeft nog niet eens iedereen gereageerd die dit heeft meegemaakt. :P

Goed op temperatuur bedoelde ik eigenlijk na een uurtje rijden.
Mijn ervaring is dat het steeds erger wordt op de lange rit.
Derk & Co
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.09.2007 - 22:21
Locatie: Oegstgeest

Ben ik nog een keer, mede in verband met andere treads over distributieriemen etc.

Heb de hele zaak laten doen bij km stand 147500 :

-vliegwiel
-koppeling
-koppelingscylinder
-oliekeerring

en daarnaast:
-waterpomp
-spanrol
-distributieriem
-poelie
-riem

en passant ook nog even:
-wieldraagarmen
-uitlijnen

waarmee het hele circus inclusief alle rimram er omheen + leenauto op
E 2.738,= uitkwam......
Beschouw het maar als een soort van midlife overhaul, waarbij van alles met beperkte levensduur in een keer aan de beurt is geweest.
Het lijkt naar aanleiding van dit alles best de moeite waard om te kijken naar goed onderhouden auto's met zo'n 160 a 170.000 op de teller die dit allemaal planmatig al achter de rug hebben.....
Op zichzelf prijs ik me nog gelukkig dat alles in een keer kon, toen de boel er toch af lag, want ik denk dat het anders (nog) veel duurder zou zijn.
Degene die het dual mass vliegwiel heeft uitgevonden moet zich m.i. nog eens achter de oren krabben, want het is een duur, kwetsbaar en moelijk te verwisselen onderdeel met een beperkte levensduur.
De draagarmen zijn ook een briljante uitvinding.... Volgens mij zou het niet al te moeilijk moeten zijn om exemplaren te ontwikkelen waarvan simpel de rubbers van een paar Euro's vervangen kunnen worden in plaats van dat de hele arm a E 114= ex BTW moet worden gewisseld.
Al met al toch een goed gevoel overgehouden. Goed werk van PG Auto's in Zwijndrecht (had eerder al de nivomats gemonteerd). Als ik me heb laten bedotten hoor ik het overigens graag en dan kan iedereen er van leren...........
Auto rijdt overigens weer perfect. Met de tuning stormde hij in Schotland en Engeland hellinkjes van 25% op alsof het niets was met 5 personen, grote hond aan boord en dakkoffer !!

Conclusie: laat i.v.m. koppeling en distributieriemen en wat dies meer zij
maar zoveel mogelijk tegelijk uitvoeren.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken,

Aju,

Derk :happy8:
(eerst 2 x Saab 96 tweetakt......, was wel heeeeeel leuk) 144S, 740 Est., 940 Est., 940 Est. LPT LPi (2x), nu V70 D5 + 940 Est LPT LPi
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”