Kachelventilator demonteren

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
...

Inmiddels begint een klein piepje, afkomstig van de kachelventilator me behoorlijk te irriteren. Ik wil er morgen eens naar kijken, maar zijn er mensen met tips en heeft iemand een beschrijving hoe ik er het makkelijkst bij kan komen?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29715
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volgens mij zit de kachelventilator achter je dashboardkastje. Dus plaat re voor onder dashboard wegnemen dan kastje eruit en dan moet de kachelventilator in beeld komen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Je kunt het een heel eind uit elkaar halen en smeren, het is dan een tijdje weer stil. Helaas komt het meestal weer terug. Vervangen voor een andere is de beste optie. Er zijn imitatie te koop maaar die zijn eigenlijk niet zo best. Van de sloop is een goed alternatief
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
niesman
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 11.02.2009 - 16:52

Ongeveer een jaar geleden was mijn kachelventilator ook gehorig, vooral bij erg koud weer en hoge toeren. De ventilator heb ik er uit gehaald en gesmeerd, ik vond het best wel wat werk ook het terug plaatsen. Sommige schroeven zijn lastig te benaderen. Hierna is de ventilator niet meer gehorig geweest. Succes.


Oja het kan zijn dat de ven er niet af hoeft, dan moet je even goed kijken of je hem zo kan smeren, volgens mij kan dat. Daar kwam ik pas achter toen de ven er af was. Als dat lukt gaat het een stuk sneller.
xc70
V70 2.4 140PK (2001) verkocht
...

Ik ben er helaas vandaag niet aan toe gekomen, het reinigen en in de was zetten van de zomervelgen nam wat meer tijd in beslag dan gedacht.

Morgen voor der herkansing. Ik vond op Youtube een filmpje van de demontage van een kachelventilator van de S70/V70 serie, hoop dat die ongeveer hetzelfde is, want dan gaat het zeker wel lukken.
...

Vanmiddag gekeken naar de kachelventilator. (De)montage van het hele onderdeel is op zich prima te doen, ik vond 1 van de 5 schroeven lastig te bereiken, maar met een flexibele schroevendraaier lukte dat ook wel. Qua gereedschap heb je voor alles voldoende aan een torx 25 bitje en een flexibel verlengstuk voor die lastige torx.

Voor de lotgenoten een snelle how-to:

1: Paneel
Demontage van het grijze plastic paneel (bij de instap/voetverlichting) (2x torx) stekker instapverlichting losklikken

2: Dashboardkastje
Open het dashboardkastje, aan de rechterzijde zit een plastic schuifje (+/- 0,8 cm breed en 4 cm hoog) waaraan een kabel bevestigd is voor het vertraagd openen van het dashboardkastje. Schuif die naar boven. Open het dashboardkastje volledig, deze wordt tegengehouden door twee plastic ' stops', die kun je opzij duwen en dan valt het dashboardkastje helemaal open. Vervolgens draai je de 8 torx schroeven los. Als de boel helemaal los is, alleen de kabel van de verlichting nog even losmaken.

3: Kachelventilator
Om makkelijk bij een aantal schroeven te kunnen, vond ik het prettig om de vloerbedekking terug te slaan, dat geeft ook meer ruimte als je straks de kachelventilator verwijderd. Draai de vijf torx schroeven los, de schroef die het dichts bij het schutboard zit, is het lastigst te bereiken. Op de kop liggen helpt :wink:. Alleen nog even de stekker en een slang losmaken en de hele kachelventilator kun je verwijderen.

Ik kreeg de fan zo gauw niet los en het werd ook iets te donker, dus op goed geluk door kleine openingen wat WD40 ingespoten. Wel van te voren even flink wat rotzooi er uit geklopt! Montage ging soepel, binnen 5 minuten zat alles weer op de plek en bij de eerste test......... geen piepje :D

Gelukkig hebben we de foto's nog (altijd handig als je geen idee hebt waar je moet zijn en hoe het onderdeel er uit ziet):
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Heb vandaag ook bovenstaande procedure uitgevoerd. De foto's en beschrijving waren erg nuttig!
Kon de fan zelf niet losmaken, zat om de as met zo'n "klemrondje" en wilde het risico niet lopen dat ie er niet meer op kon. Heb flink wat WD-40 in de openingen gespoten.
Wel kleine pech gehad, de ventilator viel uit m'n hand op de grond waarop een buisje afbrak waar een rubber slang (voor de achter ventilatieroosters?) die naar achterloopt op zit...
Na dit gelijmd te hebben, langleve secondenlijm, de boel weer gemonteerd en alles werkt nog!
De piep hoor ik niet meer, maar moet ik nog even afwachten omdat ik die eigenlijk alleen bij koud weer altijd hoorde.

Qua moeilijkheidsgraad valt de operatie mee, zeker met bovenstaande beschrijving, de foto's en als je een koppelstukje hebt voor de torx bij het schutboard!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29715
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi dat het gelukt is, nu maar hopen dat het bijgeluid weg blijft.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
parapiet
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.01.2016 - 09:00

Het ( piepende blower) zal een typische V70 probleem zijn, net als de achterlichten van een V40: altijd is (was) er wel 1 kant stuk.
Ook bij mij zat er een vervelende krekel rechtsonderin. Middels de uitleg en foto's van hierboven is het prima gelukt, waarvoor dank.
Mocht de wd-40 uitgewerkt zijn dan zal ik waarschijnlijk wel voor een sloop blower gaan kijken; demonteren gaat nu 3x sneller nu je het een keer hebt gedaan.
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Ook ik heb er last van. Bij mijn Passat gesmeerd met WD40, zal ik ook bij deze doen (als het weer wat warmer is).
Dank voor de handleiding!
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”