Omdat ik me ergerde aan het feit dat ik geen verlichte knoppen had op mijn stuur (S80 my2000) ben ik maar eens gaan experimenteren.
Conclusie het kan \:D/
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik ondertussen mijn originele 4-spaaks stuurwiel vervangen heb door een 3 spaaks sportstuurwiel, maar het idee en werkwijze blijft hetzelfde.
Benodigdheden:
- Stuurwielknoppen welke voorzien zijn van leds.
- Kabelboom in het stuur
- Sleepring voor auto's met verlichte knoppen (let op er zit verschil in de sleepringen voor auto's met en zonder dtsc).
- stukje draad, soldeerbout en krimpkous
Werkwijze:
Dit wordt een beschrijving zonder foto's daar ik deze vergeten ben te naken. Misschien dat ik binnenkort de boel nog een keer losmaak en foto's maak, maar hoop dat de beschrijving alleen voldoende is. De beschrijving is voor een S80, maar verwacht dat het voor een S60/V70 niet anders zal zijn.
- Ontkoppel de accu (ik doen het zelf nooit, maar daar zijn de meningen over verdeeld).
- Verwijder de kappen rondom je stuurkolom (de bovenkant zit geklikt, de onderste helft zit vast met 3 schroeven Torx 25).
- Verwijder de airbag (4 spaaks sturen hebben 2 torx 30 bouten aan de zijkant) en koppel alle connectoren los van de airbag, claxon en knoppen.
- Zet het stuur in het middel (auto rechtuit), markeer het stuur zodat je bij het terugmonteren van het stuur deze weer in dezelfde positie terug kunt plaatsen. Verwijder het stuur (1 centrale bout), wees voorzichtig met de kabels van de sleepring.
-Verwijder de oude sleepring door de 4 schroefjes te verwijderen en daarna de sleepring voorzichtig naar je toe te trekken.
- Om dadelijk de montage makkelijker te maken verwijder je ook de ruitenwisserhendel (2 schoefje verwijderen), daarna kun je hem opzij wegtrekken.
- De oude sleepring heeft aan de onderkant een 4 polige connector, de print waar deze connector in valt dus ook. De nieuwe sleepring heeft een 5 polige connector, deze past wel in de 4 polige connector van de print, echter zal er 1 pin buiten steken. Aan deze ongebruikte pin moet een stuk draad gesoldeerd worden. Als je de nieuwe sleepring met de 5 polige connector naar je toe wijzend zodanig neerlegt dat de 5 polige connector zich in de linkerbovenhoek bevind, moet de draad aan de meest aan de linkerkant zittende pin worden gesoldeerd (en beschermd worden met een stukje krimpkous).
- Nu kan de nieuwe sleepring gemonteerd worden. Let er goed op dat de connector van de sleepring goed in de connector van de print valt (de zojuist gesoldeerde draad zit er dus aan de rechterkant naast) en schroef de sleepring en de ruitenwisserhendel weer terug.
- De losse draad moet aangesloten worden aan een geschakelde +12V, deze zit bv aan de achterkant van je contactslot, in mijn geval een paarse draad, het beste is om deze losse draad bij de paarse vast te solderen, maar ook een scotchlock zal wel werken.
- Zet de sleepring in de middelste positie (gele markering in het venstertje links onder) en monter het stuur weer terug (let op de eerder aangebrachte markering), let op met het doorvoeren van de sleepringkabels, deze breken makkelijk.
- Demonteer de beugel achterop de airbag, knoppen op het stuur en de kabelboom, vervang de knoppen en de kabelboom voor de nieuwe en zet alles weer in elkaar.
- Sluit de airbag en de knoppen weer aan. Indien je airbag 1 aansluiting heeft en de sleepring er 2 heeft, monteer dan enkel de groene connector.
- Monteer de airbag weer in het stuur en monteer de kappen rondom je stuurkolom en sluit eventueel de accu weer aan.
Mochten er vragen zijn stel ze gerust, mocht er iemand hulp nodig hebben is dat geen probleem.
Verlichte stuurwielbedienknoppen
-
- 2nd Gear member
Hoi,
Heb je eventueel ook onderdeelnummers? Want ik heb het altijd een gemiste kans gevonden, dat die knoppen niet verlicht zijn.
Gr, Rens
Heb je eventueel ook onderdeelnummers? Want ik heb het altijd een gemiste kans gevonden, dat die knoppen niet verlicht zijn.
Gr, Rens
- haasje
- 4th Gear member
Nee, nummers weet ik zo niet. Ik had hier een donorauto staan en heb daar de spullen van overgezet. Maar als je vraagt om spullen van een my2002 is het zo ie zo goed. Enige waar nog verschil in zit is wel of geen dstc.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00