Superfunky's supertransactie en andere fiscale bedenkingen

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Ik heb toch zo'n vermoeden dat het er steeds meer op gaat lijken dat de trade van SF een hele mooie gaat worden ;)

Anyway, het is natuurlijk allemaal weer zo gemakkelijk en voor de hand liggend:
- met 7 of 8 % gaat inderdaad een aanzienlijk deel van de aantrekkelijkheid verloren. Waarom 8% van een 80k auto bijtellen, terwijl je een gelijkwaardige auto (ok, iets minder luxe) van 40k in de 14% kunt rijden?
- EV's zijn een doodgeboren kindje. Is niks, wordt niks, dus daar gaat Weekers echt niet op inzetten
- PiH's zijn top en worden massaal omarmt, dus gaat Weekers komen met: we doen 4%, maar ik wil een systeem waarbij de werkgever aantoont dat de berijder zeer zuinig rijdt

Hoe betaalt Weekers dat?
Nou, simpel, door de 60 maanden te schrappen voor EV/PiH en vanaf 1/1 alle EV/PiH's 4% te laten bijtellen. Dat is heel erg uitlegbaar omdat het in de basis onzinnig en oneerlijk is dat een berijder van december 2013 niet bijtelt en die van januari 2014 wel.

Opgelost, iedereen tevreden (behalve degenen die op 0% hadden gerekend), maar vooral de fabrikanten en importeurs, want het feest kan dan nog even een tijdje doorgaan ipv dat het de komende maanden stopt.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5110
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

SF lees ik dat je auto na 31-12 wordt geleverd ?
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

NielsPHEV schreef:SF lees ik dat je auto na 31-12 wordt geleverd ?
Nee, dat lees je niet, maar je leest wel dat SF heeft geanticipeerd op een wijziging in de bijtellingsregels :)

Of, om het kort en bondig te omschrijven: het bijtellingsvoordeel is al in de tas, wordt het december en blijft de 0%, dan doen we er nog een paar slingers bij en verdwijnt de 0% voor iedereen of wordt het januari, dan is dat mij om het even.

Het ideaal scenario: 0% blijft en levering januari (want dan is de MIA 4% hoger ;) ).
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Magliaveli schreef:nu de 0% schrappen voor iedereen die een 60 maanden 0% is belooft is vragen om een heleboel rechtzaken. Als bedrijf doe je een investering op basis van een financiele afweging. Als daar nu de bodem onderuit gehaald wordt door beloftes niet na te komen moet je je als overheid afvragen of dat de rechtzaken en imagoschade opwegen tegen de paar euro (en dat is het op macro economisch gebied) die het wijzigen van de 0% regeling opbrengt.

Als je als ondernemer (of eigenlijk als belastingbetaler) niet uit kan gaan van de overheid als betrouwbare partner die zijn afspreken (ook op belasting / regelgeving gebied) zijn er veel bedrijven die een afweging om te investeren anders nemen (en ook dat is weer niet goed voor de economie)
Tuurlijk niet. Aanpassing vd 0% raakt de berijders en niet de werkgever. Als werkgever heb je geen enkel belang hiervoor naar de rechter te stappen.
Als berijder ook niet, want al komt er een paar % bijtelling, niemand van ons gaat een vermogen aan een advocaat spenderen om de staat te dagen. Dat staat in geen verhouding tot de fooi die je moet betalen aan ietsipietsie bijtelling.
En tenslotte; al sta je bij de rechter, dan zegt die gewoon: ik toets de wet, de wet is aangepast, u betaalt. Tot ziens.

Ik denk dat de houdbaarheid van een lagere bijtelling dan 7% (en dat scheelt significant in de omzet (dus banen) van een aantal fabrikanten, heb ik mij vanmiddag laten uitleggen) stukken zwaarder zal wegen dan een paar duizend berijders die gaan zitten janken omdat ze nu maandelijks €100 moeten betalen voor de € 75.000 auto waarin ze rondpooieren.
Ze zien je aankomen bij DWDD, weggehoond zul je worden! ;) ;)

En ik heb trouwens ook nog wel een vraag aan je: vind je het nou zo heel erg ontzettend vreselijk eerlijk wanneer al die mensen die volgend jaar een PiH gaan rijden (omdat hun leasecontract dan pas afloopt) moeten bijtellen, terwijl jij (en waarschijnlijk ik) dat niet hoeven omdat wij toevallig 2013 op ons kentekenbewijs hebben staan?
Nou, ik ben zeker niet vd PVDA, maar dat vind ik echt nergens op slaan.
TMacD
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.10.2008 - 14:02
Locatie: West Friesland

Superfunky schreef:
NielsPHEV schreef:gelukkig maar; voor wat betreft het overige, de bestaande 0% 5 jr bij eerste tenaamstelling voor 31-12-2013 zal niet worden aangepast.
We gaan 't zien!
Ik zit dit toch weer met verbazing te lezen, SF verwacht je echt dat ze aan het bijtellingen tarief gaan tornen voor alle PIH's die dit jaar nog worden zo ja, is daar een concrete aanleiding voor?

Ik zou het te bizar voor woorden vinden, maar al vaker van een koude kermis terug gekomen. Maar toen de btw verhoogd werd daar ook een datum aan gesteld, terwijl dat eigenlijk ook niet uit te legen was dat alles van de ene op de andere dag duurder zou worden, en ook niet gezegd van dat is iet eerlijk.

Nee ik hoop echt dat de vroege instappers de voordelen houden die ze zijn toegezegd.
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

TMacD schreef: Ik zit dit toch weer met verbazing te lezen, SF verwacht je echt dat ze aan het bijtellingen tarief gaan tornen voor alle PIH's die dit jaar nog worden zo ja, is daar een concrete aanleiding voor?
Nee, er is tot op heden geen concrete aanleiding om aan te nemen dat de 60 maanden eraan gaat, maar het lijkt mij zeker een mogelijk scenario wanneer je de optelsom van de afgelopen maanden maakt:
- ophef over feitelijk ge- en verbruik van PiH rijders
- ophef over de stapeling van voordelen voor berijders EV/PiH
- een overheid die op zoek is naar bezuinigingen
- een autobranche die naar adem happend op het droge ligt

Wanneer de branche dan zegt: wij zien inzakkende vraag bij ongeveer de enige productgroep die nog overeind staat. De naderende 7% veroorzaakt dit, verlaag die;
De overheid zegt: daar wil ik over praten, maar ik heb geen geld, je moet iets anders laten varen;
Wat is dan logischer dan te zeggen: die groep die al overladen is met voordelen, kan die niet een minimale bijdrage leveren aan een iets eerlijker verdeling zodat we dit overeind kunnen houden?

Ik vind het allemaal zo: "mama heeft me pannenkoeken met suiker beloofd en nu krijg ik van papa pannenkoeken met kaas. Ik vind suiker lekkerder."

Kom op zeg, je krijgt toch pannenkoeken? Wat wil je dan? Spruitjes?? ;)
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Die 60 maanden staat nu in de wet. Dan kan men de wet gaan wijzigen in 2014, maar dan doe ik nog steeds een beroep op de bepaling uit 2013. Alleen voor nieuwe gevallen zal mogelijk een ander tarief gaan gelden.

En om welk bedrag gaat het nu helemaal. Als we uitgaan van 17.000 verkochte PIH (V60, Outlander en Prius) met een gemiddelde aanschafprijs van 48.000 en een bijtellings% van 45% (wat 52%, wat 42% en nog wat ondernemers met 44,46%) dan levert dat nog geen 15 mln euro op. Als tenminste het bijtellings% naar 4% gaat zoals SF verwacht. Voor dat bedrag gaat de regering echt niet onbetrouwbaar overkomen. Daarbij, een behoorlijk aantal van dergelijke auto's wordt door fiscalisten gekocht/bereden. Reken er maar op dat die echt wel een procedure gaan opstarten.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

XC30 schreef:Die 60 maanden staat nu in de wet. Dan kan men de wet gaan wijzigen in 2014, maar dan doe ik nog steeds een beroep op de bepaling uit 2013. Alleen voor nieuwe gevallen zal mogelijk een ander tarief gaan gelden.

En om welk bedrag gaat het nu helemaal. Als we uitgaan van 17.000 verkochte PIH (V60, Outlander en Prius) met een gemiddelde aanschafprijs van 48.000 en een bijtellings% van 45% (wat 52%, wat 42% en nog wat ondernemers met 44,46%) dan levert dat nog geen 15 mln euro op. Als tenminste het bijtellings% naar 4% gaat zoals SF verwacht. Voor dat bedrag gaat de regering echt niet onbetrouwbaar overkomen. Daarbij, een behoorlijk aantal van dergelijke auto's wordt door fiscalisten gekocht/bereden. Reken er maar op dat die echt wel een procedure gaan opstarten.
Hoho, "verwacht", "houdt rekening mee" is beter ;)

Het gaat niet om het bedrag, het gaat er om dat de branch wil dat 7% omlaag gaat (want men ziet de aantallen verdampen) en dat d'n Frans heeft gezegd: "ok, maar dan laat je iets anders vallen".
Laat ik het anders vragen: als het niet de 60 maanden wordt, wat laat de branche dan vallen om Frans iets terug te geven voor het verlagen van de 7%?
Zal niet zijn: EV 0%, PiH 10%, want de aantallen zitten in de PiH, niet in EV.

En voor wat betreft de rechtzaken: hoeveel processen zijn er al gevoerd over het aanpassen van de hypotheekrenteaftrek dan? De aanpassingen van de laatste jaren kost me inmiddels een halve PiH per jaar, maar heeft nog geen haan naar gekraaid volgens mij.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Wat een stemmingmakerij van SF hier in dit topic.
Nieuwe regels gaan in per 2014, de oude regels voor 2013 blijven natuurlijk gelden. Een wet met terugwerkende kracht aanpassen? Weet je hoe lang het duurt om een wat aan te passen??

De PIH rijders tot eind 2013 verdienen 0% bijtelling simpelweg omdat de overheid het mogelijk heeft gemaakt. Niet zeuren dat anderen zielig zijn omdat ze 7%, 8%, 14%, 20% of 25% moeten betalen.

Ik betaal zelf als ondernemer al jaren heel veel belasting en zie eigenlijk nooit iets terug van de overheid. Geen recht op toeslagen, geen recht op korting, geen recht op ... Maar wel extra betalen voor ziektekosten, wel extra betalen voor wonen, wel extra betalen voor ... etc.

Mag een hardwerkende ondernemer ook eens een voordeeltje krijgen?
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

jvov60 schreef:Wat een stemmingmakerij van SF hier in dit topic.
Nieuwe regels gaan in per 2014, de oude regels voor 2013 blijven natuurlijk gelden. Een wet met terugwerkende kracht aanpassen? Weet je hoe lang het duurt om een wat aan te passen??
Rustig maar, zeg toch alleen maar dat het een "mogelijkheid" is.

En voor wat betreft regels: de afschaffing van de hypo-aftrek boven 1 mio was ook in een pennenstreek geregeld. Heb ik nooit een euro compensatie over voorbij zien komen en het was toch echt allemaal beloofd toen de hypo voor 15 jaar werd afgesloten!
Magliaveli
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.09.2012 - 00:06

En een heleboel van de andere berijders zijn gewoon kleine zelfstandigen (net als ik). Ik denk dat de mensen die deze 'van de baas' krijgen echt wel in de minderheid zijn. En dat die ook vaak in de positie zijn om zelf te beslissen of het bedrijf waar ze werken moeilijk gaat doen of niet (dus het bedrijf de kosten van een rechtsgang te laten betalen omdat ze er zelf financieel op achteruitgaan indien de 0% regeling aangepast wordt voor de lopende berijders)
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Superfunky schreef:En voor wat betreft regels: de afschaffing van de hypo-aftrek boven 1 mio was ook in een pennenstreek geregeld. Heb ik nooit een euro compensatie over voorbij zien komen en het was toch echt allemaal beloofd toen de hypo voor 15 jaar werd afgesloten!
Ik neem aan dat je doelt op de verhoging van het huurwaardeforfait voor woningen met een WOZ van 1.040.000 en meer de komende jaren?
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Smartbart
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 16.06.2013 - 21:41

Pffff, daar is superfunky weer...... Wat heb je nu uiteindelijk gekocht.....?
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

XC30 schreef: Ik neem aan dat je doelt op de verhoging van het huurwaardeforfait voor woningen met een WOZ van 1.040.000 en meer de komende jaren?
Dat is inderdaad de volgende die er overheen gekomen is. Ook opeens: "ploep, sorry, andere regeltjes".
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Smartbart schreef:Pffff, daar is superfunky weer...... Wat heb je nu uiteindelijk gekocht.....?
Twee PiH's, full option, Heico sportonderstel en lichte Bor velgen voor de zomer, donkere voor de winter. En ook nog een V40 R-design D2 trouwens. Beiden ver onder de list-price, zoals het hoort wanneer een fabrikant dik gesubsidieerd wordt op een model en dat voordeel niet in zijn zak belandt.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Superfunky schreef: En voor wat betreft de rechtzaken: hoeveel processen zijn er al gevoerd over het aanpassen van de hypotheekrenteaftrek dan? De aanpassingen van de laatste jaren kost me inmiddels een halve PiH per jaar, maar heeft nog geen haan naar gekraaid volgens mij.
Jij als jurist moet toch het verschil snappen tussen een wet waarin staat dat je 60 maanden vanaf tenaamstelling korting krijgt op je bijtelling, en een ander artikel in diezelfde wet waarin staat dat je de hypotheekrente mag aftrekken. De eerste is een duidelijke stimulering om over een periode een bepaald type auto te rijden. De laatste is om het eigenwoningbezit in zijn algemeenheid te stimuleren.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

RichieB schreef:
Superfunky schreef: En voor wat betreft de rechtzaken: hoeveel processen zijn er al gevoerd over het aanpassen van de hypotheekrenteaftrek dan? De aanpassingen van de laatste jaren kost me inmiddels een halve PiH per jaar, maar heeft nog geen haan naar gekraaid volgens mij.
Jij als jurist moet toch het verschil snappen tussen een wet waarin staat dat je 60 maanden vanaf tenaamstelling korting krijgt op je bijtelling, en een ander artikel in diezelfde wet waarin staat dat je de hypotheekrente mag aftrekken. De eerste is een duidelijke stimulering om over een periode een bepaald type auto te rijden. De laatste is om het eigenwoningbezit in zijn algemeenheid te stimuleren.
Tuurlijk snap ik dat. Ik wil alleen maar zeggen dat in de politiek alles mogelijk is en je nooit zekerheden hebt, ook niet als het zwart op wit staat. Zeker niet met types als Samson aan de macht.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19870
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Superfunky schreef:
Smartbart schreef:Pffff, daar is superfunky weer...... Wat heb je nu uiteindelijk gekocht.....?
Twee PiH's, full option, Heico sportonderstel en lichte Bor velgen voor de zomer, donkere voor de winter. En ook nog een V40 R-design D2 trouwens. Beiden ver onder de list-price, zoals het hoort wanneer een fabrikant dik gesubsidieerd wordt op een model en dat voordeel niet in zijn zak belandt.
Cool, dat wordt straks een leuke fotoshoot.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5110
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik wil alleen maar zeggen dat in de politiek alles mogelijk is en je nooit zekerheden hebt, ook niet als het zwart op wit staat.
Zit je er alweer naast SF, er zijn een paar dingen echt heel zeker zijn één ervan is dat je belasting zult betalen. Daarbij is veel belasting betalen heel leuk ! en de misser in je analyse voor wat betreft de bijtelling is dat deze expliciet voor 60 mnd 0 % is dat gaat men echt niet met terugwerkende kracht aanpassen.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@NielsPHEV, SF heeft wel degelijk een punt t.a.v. bijtelling....
Die valt 100% te vergelijken met hypotheekrente aftrek. KIA/MIA en Vamil niet, die zijn hard....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gesloten

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”