Over laadpalen, zonnepanelen en de belastingdienst

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

Zijn er al gegevens / gebruikerservaringen hoeveel kwh je nodig hebt voor 1 km?
Hangt natuurlijk van veel factoren af maar zoek een grof gemiddelde.
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

zo'n 0,208934543095322561274531 kWh/km maar ik zou er iets naast kunnen zitten
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9292
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Van de V60 D6 heb ik geen harde cijfers, wel van een paar andere auto's:

Code: Selecteer alles

Samenvatting   (alles per kilometer)
                           primaire           CO2-uitstoot
                           energie            "well-to-wheel"     kilometerprijs    
Tesla Roadster      516 wattuur     130 gram             3,40 eurocent
Toyota Prius         444 wattuur     121 gram             5,85 eurocent
Opel Astra            625 wattuur     171 gram             8,25 eurocent 
Er is ook een minimale hoeveelheid energie nodig om een kilometer te rijden met een auto, maar dat kan ik zo snel niet vinden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Veel gehoorde getallen zijn zo'n 35km op Pure en 8-9 kwh verbruik, dus 0,25 kwh per km is dat wat? Dan kom je op zo'n 5,5 a 6 ct per km.
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Dat klopt heel aardig.

Ik zit op dit moment op circa 20 Kwh/100 km. Maar dit is inclusief dieselverbruik (1,5 l/100 km op dit moment). Op de electrische ritten op pure zit ik gemiddeld iets boven 23 KwH/100 km.

Hier moet je het laadverlies bij opladen nog bijtellen. Ik meen dat op het forum een keer is uitgezocht dat dit circa 12,5% is. In totaal kom je dan uit rond 26 a 27 KwH/100 km.

Je zit dan bij thuisladen op circa 6 cent per kilometer. Bij plaatsing van een tussenmeter heb je mogelijk nog aftrek BTW en winstbelasting.

Zakelijk kan dit goedkoper. Mijn situatie:
Ik laad de helft van de tijd op kantoor. Hier betaal ik (excl. BTW en met minder energiebelasting) nog geen 13 cent per KwH, en dus ruim 3 cent per kilometer. Bovendien zijn dit aftrekbare kosten. Netto kosten dus ongeveer 2 cent per kilometer.

Thuis heb ik op zonnepanelen gelegd (economisch eigendom bij B.V.) met voldoende capaciteit voor het opladen. Excl. BTW en na aftrek EIA kost dit bij afschrijving in vijf jaar ongeveer hetzelfde als privé laden. En ik rijd dan echt schoon!

Op diesel zijn de kosten inclusief BTW bij een gemiddeld verbruik van 7 liter/100 km (de electrische kilometers reken ik dan niet mee) ongeveer 10 cent per kilometer. Ook hier geldt voor mij aftrek BTW en winstbelasting. Netto kost dit dus ongeveer 5 cent per kilometer.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Autowina schreef:Thuis heb ik op zonnepanelen gelegd (economisch eigendom bij B.V.) met voldoende capaciteit voor het opladen. Excl. BTW en na aftrek EIA kost dit bij afschrijving in vijf jaar ongeveer hetzelfde als privé laden. En ik rijd dan echt schoon!
Dan hoop ik dat je een heel coulante belastinginspecteur hebt (of geen controle krijgt), want zonnepanelen op een woonhuis zijn onlosmakelijk met het huis verbonden (ben even de term kwijt). En aantonen dat je de stroom alleen zakelijk gebruikt (voor het opladen) kan je waarschijnlijk ook niet. Zoek maar eens op higherlevel.nl naar de zonnepanelen discussie.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Ik lees daar nergens een duidelijk uitsluitsel over, daarom heb ik de belastingdienst al een brief gestuurd met de vraag of ik zonnepanelen op mijn woonhuis mag leggen en die als bedrijfsmiddel mag aanmerken.
Dit kan alleen als de zonnepanelen geen integraal onderdeel van je huis vormen, ze moeten dus zo verschroefd op het dak liggen, dat ze redelijk eenvoudig zonder schade weer te verwijderen zijn en het huis niet incompleet is zonder de zonnepanelen.
Ik wacht nog op antwoord van de belastingdienst, maar volgens mij ontbreekt duidelijke regelgeving.
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

V60_PHEV schreef:Ik lees daar nergens een duidelijk uitsluitsel over, daarom heb ik de belastingdienst al een brief gestuurd met de vraag of ik zonnepanelen op mijn woonhuis mag leggen en die als bedrijfsmiddel mag aanmerken.
Dit kan alleen als de zonnepanelen geen integraal onderdeel van je huis vormen, ze moeten dus zo verschroefd op het dak liggen, dat ze redelijk eenvoudig zonder schade weer te verwijderen zijn en het huis niet incompleet is zonder de zonnepanelen.
Ik wacht nog op antwoord van de belastingdienst, maar volgens mij ontbreekt duidelijke regelgeving.
Hoor graag wat het antwoord zal zijn. Interesse in een soortgelijke constructie.
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Autowina schreef: ...Je zit dan bij thuisladen op circa 6 cent per kilometer. Bij plaatsing van een tussenmeter heb je mogelijk nog aftrek BTW en winstbelasting.


.....Thuis heb ik op zonnepanelen gelegd (economisch eigendom bij B.V.) met voldoende capaciteit voor het opladen. Excl. BTW en na aftrek EIA kost dit bij afschrijving in vijf jaar ongeveer hetzelfde als privé laden. En ik rijd dan echt schoon!
Als jij je energierekening op prive heb staan, mag je geen BTW aftrekken in de zaak.

Vwb de zonnepanelen, er ligt op HL een standpunt van een BD inspecteur, mag niet zakelijk worden aangemerkt. Ik ben het eens dat de regelgeving niet echt duidelijk is maar juich niet te vroeg...
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik was ook van plan zakelijk zonnepanelen op mijn woonhuis te leggen (had al offertes binnen), maar de zonnepanelen zouden meer kWh opbrengen dan ik voor mijn PIH nodig heb. Dan is je BV energieleverancier voor je eigen huis. Dat leek me (naast de hierboven beschreven onduidelijkheid) een vrij schimmige constructie die nooit door de belastingdienst zou worden goedgekeurd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Zo wordt het inderdaad lastig.
Dus minder zonnepanelen of nog even wachten en er een XC90 Plug-In Hybrid bijkopen, dan heb je voldoende energieverbruik voor je zonnepanelen.
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

Zonnepanelen kunnen onder omstandigheden een separaat bedrijfsmiddel vormen en zijn niet per definitie een bestanddeel van de onroerende zaak waarop ze gemonteerd zijn.

Lees het Besluit van de Staatssecretaris van 15 september 2009, nr. CPP2009/1116M, Staatscourant 2009, 14052 er maar eens op na.....
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Ik ken de brief met het standpunt van de inspecteur, maar:

- in deze brief wordt ervan uitgegaan dat de panelen onderdeel van de woning worden. Meestal worden panelen bevestigd met panhaken of en clickfit railsysteem;
- in de brief wordt niets over economisch eigendom gezegd. Ik heb gewoon een overeenkomst tussen een B.V. en een privépersoon waarin dit geregeld is. Mochten de panelen wel onderdeel van de woning zijn, dat geldt dit alleen voor het bloot eigendom en niet voor de vruchten.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

ferretje schreef:Zonnepanelen kunnen onder omstandigheden een separaat bedrijfsmiddel vormen en zijn niet per definitie een bestanddeel van de onroerende zaak waarop ze gemonteerd zijn.

Lees het Besluit van de Staatssecretaris van 15 september 2009, nr. CPP2009/1116M, Staatscourant 2009, 14052 er maar eens op na.....
Ik kende dit besluit niet, maar het staat er wel heel duidelijk: "Gelet op het vorenstaande neem ik het standpunt in dat de zonneboilers, -collectoren en -panelen als afzonderlijke bedrijfsmiddelen kunnen worden aangemerkt, die geen onderdeel gaan uitmaken van de woning waarin/waaraan zij worden aangebracht."

Dank je wel!
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Bij de Inkomstenbelasting, eigenwoningrente is ook eea toegelicht. Maar nergens concreet alleen kunnen, mogelijk, afhankelijk van omstandigheden, etc.

3.8.1. Zonnepaneleninstallaties
Als een belastingplichtige een lening afsluit voor de aanschaf van een zonnepaneleninstallatie kan hij deze schuld als eigenwoningschuld aanmerken mits de zonnepaneleninstallatie onroerend is geworden. Er bestaan verschillende zonnepaneleninstallaties. Zo zijn er bijvoorbeeld zonnepanelen die als het ware ‘los op de daken gelegd worden’ en panelen die slechts met een viertal schroeven worden bevestigd. Deze installaties zijn niet onroerend geworden. Een installatie is onroerend geworden als deze duurzaam met de woning is verenigd in de zin van artikel 3:3 juncto 3:4 van het BW doordat de installatie naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven. Hierbij is het niet meer van belang dat technisch de mogelijkheid bestaat om het bouwsel te verwijderen. Uitgaven voor een onroerende zonnepaneleninstallatie kunnen worden aangemerkt als eigenaarslasten. De beoordeling of de zonnepaneleninstallatie onroerend is, is civielrechtelijk van aard en afhankelijk van de feiten en omstandigheden.
En hoe zit het met de rest van de installatie (bedrading, groepenkasten, omvormers, meters, ect)??
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Ik denk dat je per onderdeel moet kijken en dat je wel je huiswerk vooraf moet maken.

Zelf het ik een stukje (bedrading binnen, rails waaraan zonnepanelen vastgeklikt worden) wel privé betaald. De groepenkast hoefde bij mij niet aangepast te worden.

Ik heb micro-omvormers welke aan de panelen vastzitten en een regelunit binnen met losse stekkers.

Verder ben ik in de offerte uitdrukkelijk overeengekomen dat de installatie zo werd uitgevoerd dat deze door de manier van bevestigen roerend is.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

En hoe ga je zorgen dat je de opgewekte stroom alleen zakelijk gebruikt?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Dit zal niet 1 op 1 overeenkomen. 's Zomers wordt meer opgewekt dan verbruikt, 's winters juist minder.

De capaciteit van de panelen is wel gelijk aan het werkelijk verbruik door de auto. Dit is via de rittenadministratie via on call ook wel aan te tonen. Verder is er ook een registratie van opgewekte energie via de panelen.
Achteraf is dus wel aan te tonen dat de saldering klopt.

Er is dus geen sprake van een privé-bevoordeling. Ik ga er daarom vanuit dat dit wel goed gaat.

Maar je hebt gelijk dat over de mogelijkheid van salderen wellicht een (BTW?-)vraag gesteld kan worden. Hierover is nog geen duidelijkheid en dit is denk ik dezelfde discussie als die nu speelt bij het terugvragen van BTW op privé gekochte zonnepanelen. Punt is dat de energieleverancier ook verrekend. Op de energieafrekening wordt geleverde en terug geleverde energie eerst gesaldeerd en daarna afgerekend. Over het verschil wordt de BTW berekend. Ook hiervan kun je je formeel afvragen of dat wel kan.

Ik sprak hier laatst over met een BTW-specialist; over vragen op dit punt is inmiddels een boek te schrijven. Helaas staan dan nog niet alle antwoorden in dat boek....
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Autowina schreef:Dit zal niet 1 op 1 overeenkomen. 's Zomers wordt meer opgewekt dan verbruikt, 's winters juist minder.

De capaciteit van de panelen is wel gelijk aan het werkelijk verbruik door de auto. Dit is via de rittenadministratie via on call ook wel aan te tonen. Verder is er ook een registratie van opgewekte energie via de panelen.
Achteraf is dus wel aan te tonen dat de saldering klopt.

Er is dus geen sprake van een privé-bevoordeling. Ik ga er daarom vanuit dat dit wel goed gaat.

Maar je hebt gelijk dat over de mogelijkheid van salderen wellicht een (BTW?-)vraag gesteld kan worden. Hierover is nog geen duidelijkheid en dit is denk ik dezelfde discussie als die nu speelt bij het terugvragen van BTW op privé gekochte zonnepanelen. Punt is dat de energieleverancier ook verrekend. Op de energieafrekening wordt geleverde en terug geleverde energie eerst gesaldeerd en daarna afgerekend. Over het verschil wordt de BTW berekend. Ook hiervan kun je je formeel afvragen of dat wel kan.

Ik sprak hier laatst over met een BTW-specialist; over vragen op dit punt is inmiddels een boek te schrijven. Helaas staan dan nog niet alle antwoorden in dat boek....
Helaas is het niet zo dat een zonnepaneel zomers meer oplevert.
Een zonnepaneel heeft licht nodig maar moet voor maximale rendement ook nog koel blijven.
Over het algemeen zal de jaarpiek van zonnepanelen in het voorjaar liggen ( veel licht en lage temperatuur )
kameel1
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 20.02.2007 - 15:42

Apil, mei, juni en juli zijn gemiddeld in Nederland de maanden met de meeste zonneenergie opbrengst, op de voet gevolgd door augustus.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”