Fout in de motorelektronica

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Render
Starter

Ik heb een 850 T5 estate automaat en kom uit Haarlem en sinds kort brandt het lampje die een fout in de motorelektronica aangeeft. Ik ben bij de dealer geweest en daar hebben ze de computer gereset. Na een tocht van ongeveer 200 km ging het lampje weer branden.
Heb gemerkt dat 's ochtend bij het wegrijden soms de motor wat inhoudt en vind zelf dat ie wat 'rijk' ruikt.

Nu met het warme weer heb ik ook gemerkt dat zodra ik de auto stil zet en de motor uit doe naar een ritje van een half uur de motor overkookt. Tijdens het rijden geen problemen ook niet als ik stil sta met draaiende motor. Pas als ik 'm uitzet koelt ie niet meer en kookt ie direct. Ik weet niet of het te relateren is aan het bovenstaande. :?

Ik heb een afspraak gemaakt met de dealer, maar door de zomerperiode hebben ze pas 12 juli tijd. Hopelijk kunnen jullie me helpen, voordat de boel geheel in de soep draait :cry:
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

is deze T5 gechipped?
Volvo for life
Render
Starter

bart simpson schreef:is deze T5 gechipped?
Nee, is geheel standaard.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Die dealer kan vast wel even kijken of het verantwoord is dat je doorrijdt
Volvo for life
Render
Starter

bart simpson schreef:Die dealer kan vast wel even kijken of het verantwoord is dat je doorrijdt
Geen tips over waar ik eventueel op moet letten of kijken onder de motorkap?
Render
Starter

Ik heb de computer uitgelezen op alle A posities:
3-1-3 = ?
2-3-2 = Lamda adjustment en/of Adaptive heated O2 sensor control (94-up).
4-1-1 = Throttle switch signal faulty or missing.
1-3-2 = Battery voltage.

Zijn nog al wat meldingen, terwijl alleen het lampje van motorelectronica brandt.

Ik heb overigens bougies, verdeelkap en rotor vervangen
Render
Starter

Hmmmm.... jammer dat ik eigenlijk geen enkele serieuze reactie heb gekregen.
In ieder geval heb ik de bougies, kabels, verdeelkap en rotor vervangen. Daarnaast wat algemene onderhoud gepleegd en wat stekkertjes schoongemaakt en ingespoten met contactvloeistof.
Verder heb ik alle foutmeldingen gereset en rij nu ruim een week zonder meldingen en moet ik zeggen dat ie soepeler rijdt en directer op het gas reageert.
gaston
Starter

Onderstaand probleem heb ik ook. De rest van de problemen heb ik niet. Ik heb een V70 (oud model) en ook een gas installatie.

Dit is wat ik tot nu toe geconcludeerd heb: de motor krijgt te weinig brandstof. Het motormanagement gaat dit corrigeren en dus wordt er steeds meer brandstof ingespoten. Uiteindelijk overschreidt de motor een waarde en gaat het motormanagementlampje branden.
Kenmerken: de motor loopt in sommige toerenranges stotterig. Naarmate je langer rijdt met de auto wordt er meer gecorrigeerd en wordt het beter. Wel ruik je een rijk mengsel uit de uitlaat komen. Als het motormanagement gereset wordt, dan begint het verhaal weer van vooraf aan: na circa 200 km gaat het lampje aan zonder dat er een bijzondere aanleiding is (zoals hard optrekken of zo).

Wie weet wat dit kan zijn.
* Lambda sensor is al twee keer vervangen
* Bougies zijn ook al vervangen
* De motor is door de dealer al een paar keer bekeken: kost veel geld, maar er komt geen oplossing.

"Ik heb een 850 T5 estate automaat en kom uit Haarlem en sinds kort brandt het lampje die een fout in de motorelektronica aangeeft. Ik ben bij de dealer geweest en daar hebben ze de computer gereset. Na een tocht van ongeveer 200 km ging het lampje weer branden.
Heb gemerkt dat 's ochtend bij het wegrijden soms de motor wat inhoudt en vind zelf dat ie wat 'rijk' ruikt. "
Gringo1759
Starter

Render,

Heb je dit draadje ook volvo850forum.nl geplaatst? Da's speciaal voor 850's en de S/C/V70 classics...
Wellicht dat je daar nog meer replys krijgt.

Succes ermee,
Met vriendelijke groet,
Rob
Ludo
6th Gear member

Render schreef:Ik heb de computer uitgelezen op alle A posities:
3-1-3 = ?
2-3-2 = Lamda adjustment en/of Adaptive heated O2 sensor control (94-up).
4-1-1 = Throttle switch signal faulty or missing.
1-3-2 = Battery voltage.

Zijn nog al wat meldingen, terwijl alleen het lampje van motorelectronica brandt.

Ik heb overigens bougies, verdeelkap en rotor vervangen
3-1-3 komt uit A1 en is van de versnellingsbak, nl van de standenschakelaar.
brand het oranje pijltje in het dashboard?.

2-3-2 komt uit A2 en is van het brandstofsysteem.
controleer alle slangetjes op vacuumlekkage.
4-1-4 is een gevolg op 2-3-2.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”