Hallo waarde forum leden!
Ik heb sinds enige tijd last van het volgende fenomeen: tijdens het rijden en stilstaan hoor ik -op de achtergrond- een soort koekoeksgeluid. Na wat experimenteren met het aan/uitzetten van bijvoorbeeld de radio/airo/ventilator/contact I-II ben ik tot de conclusie gekomen dat het geluid wordt veroorzaakt door de ventilator.
Net de dealer gebeld en het probleem aan de werkplaatschef voorgelegd, die wist mij te vertellen dat het probleem bekend is bij Volvo -het schijnt te maken te hebben met een recirculatieklep die een eigen leven gaat leiden- en dat er druk wordt gezocht naar een oplossing (vervangen van de klep schijnt (?) geen optie te zijn en bovendien is het een nogal ingrijpende klus). De werkplaatschef gaat mij binnenkort terugkoppeling geven over dit probleem... ik ben benieuwd.
Ben ik de enige met dit probleem of heeft een of meerdere van jullie dit ook wel eens aan de hand gehad, en zo ja wat is er dan aan gebeurt?
Nu ik er over nadenk vind ik het eigenlijk wel raar: de S40 is al een tijd in productie (ik ben in het trotse bezit van een S40 2.4i automaat Summum van 2006-04 met alle toeters en bellen) en zou dit specifieke probleem pas bekend zijn geworden bij Volvo? Op mijn vraag of het installeren van de nieuwste besturingssoftware misschien een oplossing zou kunnen zijn werd wat vaag gedaan.
Anyways, ik kijk uit naar eventuele andere lotgenoten en/of tips!
Harlem_guy
Koekoekgeluid in het ventilatiesysteem?
- Harlem_guy
- 2nd Gear member
- Peter
- 7th Gear member
- Contacteer:
Komt hij uit het Schwarzwald? wellicht. Sorry flauwe grap, maar ik kon me niet beheersen.
Ik herken dit probleem niet en ben het op dit forum ook nog niet tegengekomen.
We wachten nog ff af naar andere reacties en hou ons op de hoogte over feed-back door je dealer.
Ik herken dit probleem niet en ben het op dit forum ook nog niet tegengekomen.
We wachten nog ff af naar andere reacties en hou ons op de hoogte over feed-back door je dealer.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
 Mijn Flickr foto's
-
- 1st Gear member
Heb iets soortgelijks een tijdje gehad. Het geluid alsof er steeds een klep open en dicht ging leek ergens van onder de bodemplaat te komen en trad vooral op tijdens de eerste pakweg 5 kilometers van een rit.
'k Heb het eigenlijk niet gemeld bij de dealer en het is vanzelf weer overgegaan.
Aangezien het van onder de bodemplaat leek te komen lijkt het bij mij geen recirculatieklep geweest te zijn.
'k Heb het eigenlijk niet gemeld bij de dealer en het is vanzelf weer overgegaan.
Aangezien het van onder de bodemplaat leek te komen lijkt het bij mij geen recirculatieklep geweest te zijn.
Opel Corsa 1.4i
VW Bora 1.9Tdi
V50 2.0D Momentum, apr.05, Barentz Blue pearl, Caligo ";16, Dala-5326, HighPerfSound, 30000km/jr
VW Bora 1.9Tdi
V50 2.0D Momentum, apr.05, Barentz Blue pearl, Caligo ";16, Dala-5326, HighPerfSound, 30000km/jr
-
- 1st Gear member
Harlem_guy,
Ik ken het probleem en heb het met mijn eigen auto ook. Het is een fout een een bepaalde serie V50/S40 van medio dit jaar. Twee collega's van mij hebben ook precies hetzelfde probleem en bij de dealer hebben ze veel meer auto's met dezelfde kwaal. Het is werkelijk een hoogste irritant geluid dat altijd (ook als de airco uit staat) aanwezig is.
De recirculatieklep is bij mij vervangen (kost 1 hele dag), maar dat helpt inderdaad niet.
Mijn dealer (Baars) is zeer behulpzaam, maar opgelost is het nog niet en ik rij dus al sinds nieuw (28-4-2006) rond met een koekoek in mijn dashboard. Volvo Nederland zoekt een oplossing, maar het probleem zit in een onderdeel van een toeleverancier, dus dat kan nog wel even duren. Wat vervelend is dat als men het wil repareren het gehele dashboard er uit moet, met alle gevolgen voor rammeltjes na terugplaatsen als gevolg.
Wanneer ik meer hoor van de dealer laat ik het weten.
Bol.
Ik ken het probleem en heb het met mijn eigen auto ook. Het is een fout een een bepaalde serie V50/S40 van medio dit jaar. Twee collega's van mij hebben ook precies hetzelfde probleem en bij de dealer hebben ze veel meer auto's met dezelfde kwaal. Het is werkelijk een hoogste irritant geluid dat altijd (ook als de airco uit staat) aanwezig is.
De recirculatieklep is bij mij vervangen (kost 1 hele dag), maar dat helpt inderdaad niet.
Mijn dealer (Baars) is zeer behulpzaam, maar opgelost is het nog niet en ik rij dus al sinds nieuw (28-4-2006) rond met een koekoek in mijn dashboard. Volvo Nederland zoekt een oplossing, maar het probleem zit in een onderdeel van een toeleverancier, dus dat kan nog wel even duren. Wat vervelend is dat als men het wil repareren het gehele dashboard er uit moet, met alle gevolgen voor rammeltjes na terugplaatsen als gevolg.
Wanneer ik meer hoor van de dealer laat ik het weten.
Bol.
S40 2.4 Edition II / Passion Red / Sport chassis / Xenon / Season-line / Sagitta 17"; / off-black(dala T/Tec)
S40 2.0d Edition II MY2008 / Passion Red / Sport chassis / Xenon / Season-line / Spartacus 17"; / black leder
S40 2.0d Edition II MY2008 / Passion Red / Sport chassis / Xenon / Season-line / Spartacus 17"; / black leder
-
- 1st Gear member
´k kan jullie helaas ook vertellen dat ik dit probleem heb. Ik ben er al mee terug naar de dealer geweest en eenmaal binnen vertoonde hij het geluid niet en zodra je naar buiten reed wel. Oorzaak werd gezocht in de automatische recirculatie maar het is niet verholpen.
Het vreemde is als je alleen de luchtstroom op lichaam en hoofd zet en de rest op automatische de klep en het geluid ophouden. Het klinkt inderdaad alsof er een klep onder het stuur/schutbord een eigen leven leidt met een koekoek geluid tot gevolg.
De auto is van 28/4/2006 en in het begin viel het me niet op maar na een 2wkn begon het op te letten. Ik heb ook een 2.4i uit 2004 en die heeft dit probleem niet/nooit gehad. Ik ga dit ook voorleggen aan mijn dealer.
Het vreemde is als je alleen de luchtstroom op lichaam en hoofd zet en de rest op automatische de klep en het geluid ophouden. Het klinkt inderdaad alsof er een klep onder het stuur/schutbord een eigen leven leidt met een koekoek geluid tot gevolg.
De auto is van 28/4/2006 en in het begin viel het me niet op maar na een 2wkn begon het op te letten. Ik heb ook een 2.4i uit 2004 en die heeft dit probleem niet/nooit gehad. Ik ga dit ook voorleggen aan mijn dealer.
V50 2.4i Momentum/Titanium Grey/Winter Line/Estate Line/17"; Sculptor &
V50 2.4 Edition 2 tuned by Rica/Brilliant blue/Season line/Sculptor
-
- Starter
Ik heb het probleem ook.
Rijd in een V50 2.0D van maart 2006 en het geluid was er vanaf een week of 2. Eerst heel zachtjes en in de verte maar nu bij langere ritten en warmte goed hoorbaar.
Auto gaat 10 juli naar Scholten in Arnhem (uitstekende dealer) waar ze de auto aan de computer hebben gehangen en een storing aan de klep hebben geconstateerd. Deze bleef hangen of blokkeerde de zaak. Reparatie neemt 1 dag in beslag.
Ben benieuwd of het daarmee verholpen is.
Bahmi
Rijd in een V50 2.0D van maart 2006 en het geluid was er vanaf een week of 2. Eerst heel zachtjes en in de verte maar nu bij langere ritten en warmte goed hoorbaar.
Auto gaat 10 juli naar Scholten in Arnhem (uitstekende dealer) waar ze de auto aan de computer hebben gehangen en een storing aan de klep hebben geconstateerd. Deze bleef hangen of blokkeerde de zaak. Reparatie neemt 1 dag in beslag.
Ben benieuwd of het daarmee verholpen is.
Bahmi
-
- 2nd Gear member
Ik heb er ook last van, vreemd geluid.... doe gewoon de radio aan. Als ik voor ieder rammeltje of piepje naar de dealer terug moet, kan ik beter met de fiets gaan.
- Mijn gordel rammelt (zeer irritant)
- Koekkoek geluid ventilatiesysteem,
- Stuur bekrachtigingspomp maakt vreemd geluid
- Rechter luidspreker ruist / rammelt ( ook irritant)
- Bij het achteruit rijden en remmen, lijkt het wel een traktor die remt. gelukkig rijdt ik veel vooruit.
- 3x software storing gehad.
- Je kan geen MP3 in de radio afspelen (meest irritante/ en onbegrijpelijke).
Auto is 1 jaar oud, en er komt nooit meer een Volvo terug. Ik heb er mijn vrede in gevonden, ik maak me er verder niet meer druk om.
- Mijn gordel rammelt (zeer irritant)
- Koekkoek geluid ventilatiesysteem,
- Stuur bekrachtigingspomp maakt vreemd geluid
- Rechter luidspreker ruist / rammelt ( ook irritant)
- Bij het achteruit rijden en remmen, lijkt het wel een traktor die remt. gelukkig rijdt ik veel vooruit.
- 3x software storing gehad.
- Je kan geen MP3 in de radio afspelen (meest irritante/ en onbegrijpelijke).
Auto is 1 jaar oud, en er komt nooit meer een Volvo terug. Ik heb er mijn vrede in gevonden, ik maak me er verder niet meer druk om.
"Spee rijdt altijd mee"
- Paul
- Geartronic member
Wat jammer zeg Vvijftig, maar wel duidelijke taal,
Heb zelf de koekoek nog niet gehoord, zal er eens opletten, sterkte!
Heb zelf de koekoek nog niet gehoord, zal er eens opletten, sterkte!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Stilo
- 3rd Gear member
Yep, Ook Stilo heeft een Koekoek aan boord.
Gisteren in de wachtrij om het museumterrein op te gaan voor de forummeeting hoorde ik het geluid voor het eerst. En inderdaad het afzetten van radio of airco helpt niet. De koekoek blijft koeken.
Een geluk bij een ongeluk is misschien dat hiervoor het gehele dashboard eruit moet,... kunnen ze meteen een MY2007 radio (met ipod aansluiting) plaatsen
Gisteren in de wachtrij om het museumterrein op te gaan voor de forummeeting hoorde ik het geluid voor het eerst. En inderdaad het afzetten van radio of airco helpt niet. De koekoek blijft koeken.
Een geluk bij een ongeluk is misschien dat hiervoor het gehele dashboard eruit moet,... kunnen ze meteen een MY2007 radio (met ipod aansluiting) plaatsen

-
- 1st Gear member
zeker met het warme weer hoor je niet alleen de klep open en dicht gaan maar ook de luchtstroom continu harder/zachter gaan. Afhankelijk waarschijnlijk of de luchtstroom naar boven of beneden wordt geleid. Dat continu harder zachter blazen met name natuurlijk als ie met het warme vol moet blazen vind ik erg irritant. Bij mijn dealer wisten ze van niks en gaan de importeur raadplegen. Om heel eerlijk te zijn voel ik niets voor het demonteren van het dashboard. Dan rijd ik denk ik maar nog 2jr met dit manco.
-
- 1st Gear member
Nu met het iets koelere weer merk ik er veel minder van. Misschien dat het toch meer optreedt met een koude luchtstroom van de airco. Maar dat het niet zo hoort is wel duidelijk.
-
- 2nd Gear member
Hallo,
dit weekend inderdaad ook de koekoek waargeworden,
duidelijk een klep die continu open/dicht gaat.
Zal dealer dadelijk eens inlichten, heb serieus gerammel in dakconsole of is het de achteruitkijkspiegel. damn (excuseer
)tweede V50 en tgaat toch weer niet beginnen zeker....
dit weekend inderdaad ook de koekoek waargeworden,
duidelijk een klep die continu open/dicht gaat.
Zal dealer dadelijk eens inlichten, heb serieus gerammel in dakconsole of is het de achteruitkijkspiegel. damn (excuseer

- RG68
- 1st Gear member
Hoi Allemaal,
ook ik heb er last van.
Ben vanmorgen bij de dealer geweest. Werd prima geholpen.
Er is 2 keer iets met de software gedaan, geluid blijft erin zitten.
Hebben jullie al een oplossing?
Volgende week woensdag mag de auto weer voor komen rijden, maar als jullie nog geen oplossing hebben lijkt het mij zinloos.
ook ik heb er last van.
Volgende week woensdag mag de auto weer voor komen rijden, maar als jullie nog geen oplossing hebben lijkt het mij zinloos.
================================================
VOLVO for life!
VOLVO for life!
-
- 2nd Gear member
Toch te gek voor woorden dat ze de software er aan hangen, is toch duidelijk een mechanisch probleem!!RG68 schreef:Hoi Allemaal,
ook ik heb er last van.
"Spee rijdt altijd mee"
- RG68
- 1st Gear member
Ja, dat begrijp ik ook uit dit forum, maar op het moment dat ik in de garage stond wist ik dat nog niet.Vvijftig schreef:Toch te gek voor woorden dat ze de software er aan hangen, is toch duidelijk een mechanisch probleem!!RG68 schreef:Hoi Allemaal,
ook ik heb er last van.
Is er uberhaupt al een oplossing voor?
Ik heb volgende week een afspraak om er nog eens naar te laten kijken, maar als er geen oplossing voor is, dan het die afspraak ook geen zin.
Het lijkt mij nu een probleem van volvo cars, het is wel frapant dat alle nieuwe V50's die pas van de band gerold zijn, dit probleem hebben. :twisted:
VOLVO for life!
VOLVO for life!
-
- 1st Gear member
Ben maandag weer langs de dealer geweest en er is simpelweg geen oplossing. Auto weer uitgelezen en weer komt dezelfde foutmelding: Recirculatieklep.... Model eind 2005 heeft het niet, zit alleen in S40/V50 van ongeveer januari 2006 t/m juni. Mijn oplossing om dan maar software uit 2005 in mijn 2006 model te zetten bleek te simpel......en dus niet mogelijk :
Men weet wat het is, welke modelserie het heeft, maar oplossen lukt niet.
De dealer organisaties schijnen op Volvo Nederland te wachten, zij moeten met een oplossing komen. Leuk en aardig, maar dit schiet niet op zo.
Men weet wat het is, welke modelserie het heeft, maar oplossen lukt niet.
De dealer organisaties schijnen op Volvo Nederland te wachten, zij moeten met een oplossing komen. Leuk en aardig, maar dit schiet niet op zo.
S40 2.4 Edition II / Passion Red / Sport chassis / Xenon / Season-line / Sagitta 17"; / off-black(dala T/Tec)
- Harlem_guy
- 2nd Gear member
Hoi Stilo,Stilo schreef:Ik heb over twee weken een afspraak om de koekoek een koppie kleiner te laten maken. Zal jullie uiteraard laten weten of en zo ja hoe het opgelost is.
ik ben uiteraard zeer benieuwd naar je ervaringen binnenkort bij de dealer... Keep in touch.
Ik ben overigens (nog) niet door mijn dealer benaderd over dit probleem, da's ook niet zo verwonderlijk als ik hier de berichten lees (!) maar aan de andere kant hadden ze me we wel op de hoogte kunnen houden.
Harlem_guy