Motorproblemen op 105 000km

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Voor degenen die het nog niet meegekregen hadden, in december 2014
Kwam mijn v60PIH met 105 000km tot stilstand door het bericht koelvloeistof navullen.
Aangezien de auto nog geen 2 maand terug was van de beurt was het een zeer vreemde melding. Om het zekere van het onzekere te nemen toch de motorkap geopend, en waarempel, de koelvloeistof was helemaal weg...
Ik vermoed tevens dat de melding/sensor veel te laat reactie hebben gegeven, aangezien hij niet een beetje leeg was, maar echt al leeg, leeg...
De auto werd in munchen opgehaald, om daar een hele maand te verblijven voor onderzoek, maar wegen de complexe techniek en vermoede op motorschade gibg hij per oplegger naar nederland.
Midden februari 2015 kon ik de auto eindelijk weer in ontvangst nemen.
Maar nu sta ik elke maand / 5000km bij de dealer omdat melding verschijnt olie 0,5 liter navullen...

De dealer vind het binnen de marges, maar deze meldingen had mijn auto voor de garantie afhandeling niet.

Dus op dit moment nog op zoek naar een passende oplossing, aangezien ik niet akkoord ga voor een auto van deze prijs, die bij 105k, ruim binnen de 2 jaar garantieperiode deze gebreken vertoont


Over de volvo rij ervaring ben ik nog steeds tevreden,
Over de dealer ben ik ook eigenlijk wel tevreden,
Alleen deze garantie afhandeling nog niet
Aangezien de auto niet hetzelfde funktioneert als voor de garantieafhandeling
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Met "de koelvloeistof weg" bedoel je dat het expansietankje leeg was? Of dat het systeem echt helemaal leeg was? Dat scheelt nogal.

Haast overbodig te noemen, maar mijn PIH rij ik gemakkelijk van de ene naar de andere onderhoudsbeurt, dus 30K, zonder 1 druppel olie bij te hoeven vullen. Ik had toevallig nog even gekeken vlak voor mijn 60K beurt. Peil stond nog voorbij het midden van het bereik. Ik vermoed dat dat voor allemaal geldt. Elke 5000 km een halve liter bijvullen is misschien wel binnen de norm, maar zeker niet normaal.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb bij geen enkele auto tot nog toe olie bij moeten vullen en al helemaal niet om de 5k.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Dat vat kon ik gewoon in omlaag kijken, en de slanggaten gezien die ook droog stonden.
Later bleeg koelvloeistof verdwijnen in de motor, zonder dat het onder de auto lekte...

Ik heb voorheen ook tussen de 30k onderhoudsbeurten nooit de melding gehad voor navullen.
De garage zegt het is 'maar' 0,5 liter per 4000km... en dat zou binnen de marges zijn
Ik vind het vervelend, daar voor de garantiereparatie, had ik de melding nooit, dus verbruik was dus minder dan 0,5L per 30k, naar nu 0,5L per 4k.
Dus voor mij geen complete garantiereparatie. Is zeker het laatste woord nog niet over gesproken
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28444
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dit hoort niet zo te zijn garantie is garantie. Na de reparatie kan de auto geen problemen geven die er voor de reparatie niet waren. Je kan contact opnemen met Volvo Nederland en daar het probleem voorleggen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
r.beniers
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 18.11.2014 - 20:25
Contacteer:

Ik heb dit euvel ook wel eens gehad bij een Audi A4 (2.0 TFSI) zo rond de 100.000km. Mijn koelvloeistof was ook opeens leeg en dat was toen in de motor bij de olie terecht gekomen. Vanaf dat moment moest ik ook steeds vaker olie bijvullen, totdat ik met 5 liter motorolie rond reed omdat ik elke 300-500 km een liter moest bijvullen. Uiteindelijk heeft de leasemaatschappij de auto eerder teruggenomen. Het probleem bij deze motor kon worden verholpen door het plaatsen van nieuwe zuigerveren, hetgeen een erg dure reparatie is.
V60 PiH R-Design, Savile grey, full-options, Polestar tuned
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10491
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

r.beniers schreef: Ik heb dit euvel ook wel eens gehad bij een Audi A4 (2.0 TFSI) zo rond de 100.000km. Mijn koelvloeistof was ook opeens leeg en dat was toen in de motor bij de olie terecht gekomen. Vanaf dat moment moest ik ook steeds vaker olie bijvullen, totdat ik met 5 liter motorolie rond reed omdat ik elke 300-500 km een liter moest bijvullen. Uiteindelijk heeft de leasemaatschappij de auto eerder teruggenomen. Het probleem bij deze motor kon worden verholpen door het plaatsen van nieuwe zuigerveren, hetgeen een erg dure reparatie is.
Yep bij mij ook exact hetzelfde. Vond het blokkie niet fijn. En dat gebeurde midden in Zweden. Daar besloot de Passat 2.0TDI naar de kl**tn te gaan. Leen auto in het land der Zweden???? Yep een dikke 2.0 benzine V70.....
Die kon amper de destijds nog gekneusde Knaus de Zweedse heuvels over sleuren. Dat gaan we dit jaar anders doen.
Geen gekneusde Knaus meer maar een echte Fendt... en dikke V70 D4.....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Hier ook een my13 bezitter. Ik heb in het begin wel eens olie gecontroleerd, maar dat was altijd goed. Hierna nooit meer naar om hoeven te kijken. Ik heb dus nog nooit olie zelf hoeven bij te vullen, en ik zit op 65k nu. Alleen die verrekte ruitenwisservloeistof die super snel leeg gaat...

Wat mij een beetje zorgen baart is dat je dealer dit binnen de marge vindt vallen... Dat zou ik niet accepteren. Heb je toevallig verlengde garantie ? Ben wel blij als ik dit zo lees dat ik het erbij heb genomen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Autozoeker schreef: Alleen die verrekte ruitenwisservloeistof die super snel leeg gaat...
Gewoon de zekering eruit trekken van de HD koplamp sproeiers, en je hoeft nog maar zelden bij te vullen. Ook vervelend als je net de auto schoon hebt gemaakt en er komt een waas van ruitenvloeistof over de motorkap gewaaid!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Je tegenliggers zullen daar niet blij mee zijn. Xenon koplampen moeten goed schoon blijven anders gaan ze verstralen en verblinden.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Autozoeker schreef: Wat mij een beetje zorgen baart is dat je dealer dit binnen de marge vindt vallen... Dat zou ik niet accepteren. Heb je toevallig verlengde garantie ? Ben wel blij als ik dit zo lees dat ik het erbij heb genomen.
Mij ook. Dat er technisch iets misgaat met je auto is vervelend, maar dat kan gebeuren, dat kan Volvo ook niet voorkomen. Wat echt heel vervelend is is dat Volvo kennelijk de klant laat zitten als het probleem echt groot is. Ik zou zeggen, Volvo, neem je verantwoordelijkheid, neem je verlies van een paar duizend euro, geef die man een nieuwe motor.

(Aangezien ze dit olieverbruik "binnen de marge" vinden vallen maakt de vorm van garantie dus niet uit. Er is namelijk helemaal geen probleem met de auto)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Als mij dat zou overkomen en mij dealer zou zo reageren, dan wordt het voor mij nooit meer een Volvo.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28444
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je kan ook weer een Volvo kopen maar dan bij een andere dealer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Ja, ik had graag in de komende 3 jaar willen upgraden naar een xc90 plugin, maar nu trek ik dat ook in twijfel...
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Maar de volvo producten zijn gewoon te duur om er zo mee om te gaan
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Jaromir schreef: Dat vat kon ik gewoon in omlaag kijken, en de slanggaten gezien die ook droog stonden.
Later bleeg koelvloeistof verdwijnen in de motor, zonder dat het onder de auto lekte...

Ik heb voorheen ook tussen de 30k onderhoudsbeurten nooit de melding gehad voor navullen.
De garage zegt het is 'maar' 0,5 liter per 4000km... en dat zou binnen de marges zijn
Ik vind het vervelend, daar voor de garantiereparatie, had ik de melding nooit, dus verbruik was dus minder dan 0,5L per 30k, naar nu 0,5L per 4k.
Dus voor mij geen complete garantiereparatie. Is zeker het laatste woord nog niet over gesproken
Zou er toch schade door oververhitting zijn opgetreden doordat er een korte tijd te weinig koelvloeistof in het circuit zat?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

@Jaromir.
Heb je verder wel dezelfde motor / verbruiksprestaties zoals je voorheen gewend was.
Ik kan me indenken dat zelf het motorgeluid nu iets anders is geworden.
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Ik heb het idee dat het verbruik hoger is, daar kom maar niet onder die 1 op 18, zelfs met dagelijks pluggen
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Dat vermoede ik al. Je hele blok is een stuk minder dus.Door die toestanden presteert hij bij wijze van spreken als een blok met 4 ton en meer..
Gewoon mee terug gaan.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

edraket schreef:
Autozoeker schreef: Alleen die verrekte ruitenwisservloeistof die super snel leeg gaat...
Gewoon de zekering eruit trekken van de HD koplamp sproeiers, en je hoeft nog maar zelden bij te vullen. Ook vervelend als je net de auto schoon hebt gemaakt en er komt een waas van ruitenvloeistof over de motorkap gewaaid!
waar zit die zekering ? Over vieze koplampen maak ik me geen zorgen, volledig overbodige accessoire die koplampsproeiers. We rijden hier niet in één of andere jungle.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”