"Knak" bij vooruit rijden na achteruit gereden, en

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

Bijna iedere keer als ik bvb gewoon vooruit heb gereden, en ik zet de wagen in de achteruit, bij de eerste beweging, hoor ik 1 keer een soort KRAK (harde tik) van ergens vooraan, lijkt bij de wielen(as). Ook wanneer ik achteruit heb gereden, en dan weer vooruit wil, krijg ik datzelfde geluid te horen wanneer die vooruit beweegt.

Het gaat om een V70 model 2001, 2.4 Automaat, op gas

Het lijkt net alsof er iets los zit of ergens speling zit bij de wielen/as, wat dan geuit wordt wanneer de wielen van draai-richting veranderen (vooruit/achteruit en andersom).

Ik denk dat het probleem al soms aanwezig was maar dat het nu erger is geworden, dat ik het (bijna) iedere keer hoor.

Kan iemand mij hierover iets vertellen? Is dit ernstig? Kan ik nu 2500 km rijden? We vertrekken over 3 uur namelijk naar Zwitserland voor vakantie. Ben een beetje bezorgd over dit geluid..

Hoop op een vlotte reactie.. Alvast bedankt!!
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

Van afstand is het moeilijk een geluid moelijk te boordelen
maar ik denk dat de aandrijfassen zijn
los je als volgt op. aandrijf aan wielkant losmaken (met dop 14) aandrijfas iets nabinnen drukken goed in vetten (koperpast of zo iets) bout weer vast zetten
anders komt het uit de remblokken schoonmaken en invet wil helpen of anti rammel veer stuk of niet goed
gr theboz
The Boz
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Zoals hiervoor al beschreven, hier een handleiding!

http://www.miketdi.de/faq/80/c_aw.htm

Groeten Danny
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

Hoi, inmiddels reageer ik vanuit St. Moritz, Zwitserland. Bedankt voor de reacties, dus voor alle duidelijkheid, kan het kwaad dat ik hier nog ca. 4000 km mee blijf rijden zonder er iets aan te doen (tot mijn volgende onderhoud..)?
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

als het geluid een aandrijfas klik niet gewoon bij de beurt laten deon
the Boz
The Boz
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

theboz schreef:als het geluid een aandrijfas klik niet gewoon bij de beurt laten deon
the Boz
??? Nederlands?? Ieke niet begrajpen wat jaj wille zeche....
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
volvomen-1
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 09.02.2005 - 19:03
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

Dat knakken is een euvel wat niet schadelijk is, het klinkt voor een duren auto wel lullig. Die van mij doet het al een paar jaar. Je kunt iets met
lock-tite doen, mar dat duurt maar even en dan ist er weer.
V70 D5, Silver metallic, 225.000 km. en net weer nw. voorbanden...
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

Ah bedankt, en wat is dan de oorzaak? Waar komt het vandaan?
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
V70 - 2000
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 09.10.2006 - 19:04
Locatie: Papendrecht

en schreef:Ah bedankt, en wat is dan de oorzaak? Waar komt het vandaan?
Kort geleden hetzelfde gehad. Werd wel steeds erger. M.n. na een weekeindje ardennen (afremmen op de motor, bochten). Volvo dealer constateerde versleten homokineet koppeling. Is inmiddels vervangen (€ 500) en het probleem is opgelost. Hun advies was: niet mee doorrijden, kan meer schade veroorzaken.

Michael
Gast

V70 - 2000 schreef:Kort geleden hetzelfde gehad. Werd wel steeds erger. M.n. na een weekeindje ardennen (afremmen op de motor, bochten). Volvo dealer constateerde versleten homokineet koppeling. Is inmiddels vervangen (€ 500) en het probleem is opgelost. Hun advies was: niet mee doorrijden, kan meer schade veroorzaken.
De knakken die jij hebt gehoord zijn vermoedelijk hoorbaar geweest bij het insturen en gas geven.
Inderdaad homokineten!

Het knakken wat vermoedelijk in dit topic wordt bedoeld, kan je het beste horen in een parkeergarage. Meestal éénmalige knak.
1x bij vooruit rijden en vervolgens weer bij achteruit rijden.
Ietswat speling op de spiebanen van de aandrijf as.

Oja, geen kopervet gebruiken. Kan het ABS (sensoren) slecht tegen.
Krijg je de meest vreemde storingen van.
Remmenvet (wat niet geleid) is een oplossing. Ook Lock-tite is een oplossing.

Volvo verkoopt speciale bouten en dan zou het probleem ook over zijn.
Wel prijzig, heb ik begrepen.
roberts60
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 10.09.2006 - 12:11

Heeft er iemand ervaring met die speciale bouten van volvo?? Zo ja wat kosten ze??
Gast

roberts60 schreef:Heeft er iemand ervaring met die speciale bouten van volvo?? Zo ja wat kosten ze??
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &highlight

€ 18,- ex. ............. per stuk
roberts60
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 10.09.2006 - 12:11

En waar draai je die dan in of bevestig je die Alex??

2 bouten heb ik dan nodig als ik het goed begrijp??

Robert
Gast

roberts60 schreef:En waar draai je die dan in of bevestig je die Alex??

2 bouten heb ik dan nodig als ik het goed begrijp??

Robert
Oude er uit, nieuwe er in.
Als je niet weet waar deze bouten in de aandrijfas (bij voorwiel) bevestigd zijn, is het de vraag of je dit zelf moet gaan doen.

Succes
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Ach, dat wordt toch door rhs60 in de andere bovengenoemde thread beschreven. Simpeler dan dat bestaat niet.
Het enige wat ik zelf misschien zou doen om te voorkomen dat de zwarte naafdop beschadigd bij het er uitpeuteren, is het wiel demonteren.
rhs60 schreef: Vervangen is erg eenvoudig:
Naafkapje er af, bout los, nieuwe bout met bus er in en natrekken met een momentsleutel.
Gast

Op de nieuwe bouten zit waarschijnlijk een blauwe substantie.
Zo niet, raad ik een beetje Lock tite aan.
paulbrouwer
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.10.2006 - 21:45

De tik die hierboven is beschreven is geen acuut probleem, het zijn zeker geen versleten homo-kineten o.i.d. Je kunt het enkel creeeren als je een keer achteruit hebt gereden en dan weer vooruit gaat (of andersom). Je kunt het voorkomen door dit uitermate zachtjes te doen (het heen en weer rijden). Het gaat om een kleine constructiefout t.h.v. de aandrijfas die in de Volvo garage voor enkele euro's opgelost kan worden d.m.v. een modificatie. Je kunt hierover bellen en ze weten meteen wat je bedoeld. In ieder geval mijn garage wel (waar ik altijd onderdelen haal als doe het zelver), het is Bluekens te Oosterhout (NBr).
Overigens versleten homo-kineten komen zelden voor.

gr Paul
Gast

@paulbrouwer,
Het zou mij niet verbazen als jij weet om welke modificatie gaat, gezien jouw antwoord. :P
Wil je die met ons delen?
Gebruikersavatar
Henkvdz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
Locatie: N-H

AlexV70 schreef:@paulbrouwer,
Het zou mij niet verbazen als jij weet om welke modificatie gaat, gezien jouw antwoord. :P
Wil je die met ons delen?
Hi Alex, dat delen van die kennis v.w.b. de modificatie is er nooit van gekomen, nietwaar?
Da's jammer, want ik heb hetzelfde probleem.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Gast

Zo, dat is nog eens een oud topic omhoog helpen. :P
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”