Schakelen naar z'n 2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 22:29
Ik heb en S60 2001 en bij het schakelen van 1 naar 2 of ven 3 of 4 naar 2 gaat het soms heel stroef tot niet. Wat zou de reden kunnen zijn? Het gebeurt niet regematig maar zo nu en dan maar het is toch best vervelend.Iemand een wijze raad?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
- Schakelstangen invetten
- Oliepeil versnellingsbakolie controleren
- Toevoeging aan versnellingsbakolie.
- Oliepeil versnellingsbakolie controleren
- Toevoeging aan versnellingsbakolie.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gezien het alleen moeilijk gaat naar de 2e versnelling, denk ik aan de synchromeschring van deze versnelling.
Deze zorgt er voor (kort gezegd) dat de tandwielen dezelfde snelheid krijgen zodat ze inelkaar kunnen grijpen.
Soms geeft olie verversen een beter resultaat.
Vind je dit onvoldoende, heb ik nog wel een boute (werkende) methode op de achterhand.
Dan hoor ik het wel.
Deze zorgt er voor (kort gezegd) dat de tandwielen dezelfde snelheid krijgen zodat ze inelkaar kunnen grijpen.
Soms geeft olie verversen een beter resultaat.
Vind je dit onvoldoende, heb ik nog wel een boute (werkende) methode op de achterhand.
Dan hoor ik het wel.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zat ik ook aan te denken, maar andere opties zijn veel goedkoper om eerst eens te proberen.synchromeschring
Bovendien "kraakt" ie dan meestal bij het inschakelen in 2 of voel je aan de pook een soort van schokkerig gevoel bij inschakelen van 2.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
hier heb ik ook wel intresse in eigenlijkAlexV70 schreef:Gezien het alleen moeilijk gaat naar de 2e versnelling, denk ik aan de synchromeschring van deze versnelling.
Deze zorgt er voor (kort gezegd) dat de tandwielen dezelfde snelheid krijgen zodat ze inelkaar kunnen grijpen.
Soms geeft olie verversen een beter resultaat.
Vind je dit onvoldoende, heb ik nog wel een boute (werkende) methode op de achterhand.
Dan hoor ik het wel.
wat is die toevoeging waar over gesproken word?
groeten
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11744
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Met de 2e versnelling heb ik geen centje pijn, alleen van de twee naar z'n drie wil niet in een vloeiende beweging... ik moet echt heel bewust uit z'n twee, opzij naar z'n centrum en dan pas omhoog.
Ik merk wel dat het vrij snel went, maar het gebeurt me naar m'n zin nog te vaak dat ik 'm er niet in krijg, even de pook loslaten, en dan nog een keer omhoog duwen zodat het wel lukt...
Ik merk wel dat het vrij snel went, maar het gebeurt me naar m'n zin nog te vaak dat ik 'm er niet in krijg, even de pook loslaten, en dan nog een keer omhoog duwen zodat het wel lukt...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Op eigen risico uiteraard.
Het probleem is dat de synchromeschring niet goed (meer) "past" op de (taps toelopende) "rand" van het tandwiel.
Ofwel het tandwiel wordt niet voldoende (snel) meer afgeremd.
Op verzoek "de oplossing" die wij het "even poetsen" noemden:
Auto op de handrem en voet op het rempedaal (voor de zekerheid).
Vervolgens met draaiende motor de versnellingspook in de 2e versnelling trekken.
En daar kan je gerust wat kracht op zetten.
Soms is dit een tijdelijke oplossing.
Olie verversen is ook heel belangrijk.
Succes
Het probleem is dat de synchromeschring niet goed (meer) "past" op de (taps toelopende) "rand" van het tandwiel.
Ofwel het tandwiel wordt niet voldoende (snel) meer afgeremd.
Op verzoek "de oplossing" die wij het "even poetsen" noemden:
Auto op de handrem en voet op het rempedaal (voor de zekerheid).
Vervolgens met draaiende motor de versnellingspook in de 2e versnelling trekken.
En daar kan je gerust wat kracht op zetten.
Soms is dit een tijdelijke oplossing.
Olie verversen is ook heel belangrijk.
Succes
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volgens mij zijn alle adviezen die we hier krijgen op eigen risico, maar deze gaat wel heel erg ver! Ik zou zeggen: Niet doen. Eerst maar andere tips proberen. Kan in elk geval geen kwaad!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11744
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Dat ga ik ook maar niet proberen 
Kwam tijdens het neuzen in Vadis wel dit tegen:

met daarin een beschrijving hoe de versnellingsbak van een nieuwe laag vettige substantie moet worden voorzien en hoe de versnellingspook moet worden afgesteld... ziet er uit als een klusje voor de dealer

Kwam tijdens het neuzen in Vadis wel dit tegen:

met daarin een beschrijving hoe de versnellingsbak van een nieuwe laag vettige substantie moet worden voorzien en hoe de versnellingspook moet worden afgesteld... ziet er uit als een klusje voor de dealer

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Als een dealer je versnellingsbak open moet gaan schroeven.....gaat de teller lopen....ke-tsjeng
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11744
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Was even zoeken hoe ik vanuit Windows een PDF maakte op m'n Mac, maar download het bijbehorende document hier (PDF, 660kB)
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
uh bij mijn is het gelukt 
met het paardenmiddel van alex
je moet wel met alle macht kracht en gewicht aan die pook gaan hange zeg
kolere.. een grafherrie dat het maakt...
maja hij schakeld nu gewoon weer soepel
thnx groeten arjen

met het paardenmiddel van alex
je moet wel met alle macht kracht en gewicht aan die pook gaan hange zeg

kolere.. een grafherrie dat het maakt...
maja hij schakeld nu gewoon weer soepel

thnx groeten arjen
- HowS40
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 26.09.2006 - 16:18
Had ik met mijn Ford Mondeo ook, moest toen de koppeling even loslaten en dan ging het wel. Ben echter nooit achter het probleem gekomen aangezien ik hem bij de dealer heb laten staan voor mijn huidige s40 

Fun-liner:Heb een hekel aan bumperklevers......Zit er weer één voor me!