Ik vind het na alle dramatische verhalen en commotie eigenlijk wel meevallen met die range.......( op basis van war eerste ervaring)
Heel veel kilometers heb ik uiteraard nog niet gereden met mijn splinternieuwe P8 bolide met warmtepomp en 20” wielen met zomerbanden (op 2.9 bar).
De gegevens over de eerste 350 km lieten zien dat het gemiddelde verbruik op zo’n 24,5 kWh/100km uitkomt. Dat was bij mij over een 5 tal min of meer vergelijkbare ritten van tussen de 50 en 100 km , die alle soorten wegen bevatten: bebouwde kom, flink wat 80 km, stukje snelweg (overdag dus met 105-110 kmh). Airco daarbij steeds op 19, stuurverwarming 1 streepje aan, stoelverwarming vòòr aan beide zijden aan op 1. Buitentemperatuur meestal een paar graden boven 0, 1 ritje was met -2 graden.
Geen OPD, ‘gewoon’ accelereren met de flow van het verkeer mee, dus niet de stenen uit de straat proberen te trekken met de 408 pk’s - maar evenmin als een slak rijden. In slechts 1 geval op de kabel voorverwarmd omdat de auto stijfbevroren buiten stond geparkeerd bij andere ritten stond hij binnen geparkeerd .
Valt op dat de verbruiksmeter (TM) na een koude start eerst vrolijk naar 32-33 of hoger gaat ( of de auto nou voorgewarmd was of niet) en dan al na een km of 5(?) terugzakt naar uiteindelijk 22,8 of daaromtrent tegen het eind van de rit. Het genoemde verbruik van 24,5 is het gemiddelde over de hele rit volgens de TM informatie.
Het verloop geeft ook wel aan dat als je de auto alleen gebruikt om naar de bakker en de slager te rijden het verbruik inderdaad erg hoog is en dat je dan inderdaad misschien maar op200 km range uitkomt. (maar een spectaculair verbruik is daarbij met een benzine auto niet anders).
Als ik na een van mijn ritten aan Google vraag “hoever kan ik nog rijden” en dat getal vergelijk met het accu percentage op het dashboard en er dan even aan reken blijkt dat Google een optimistischer getal aangeeft dan waar mijn rekensommetje op uitkomt. Terugrekenend naar een volle accu geeft het Google getal een range van 330 km aan, terwijl mijn eigen sommetje op (dik) 300 km neerkomt.
Maar omdat ik iedere keer als ik thuis kom de auto aan de lader hang kan ik nog niet verifiëren wat de werkelijke range tot echt ‘bijna leeg’ zou zijn.
Dus met in het achterhoofd dat het nu koud is en wat dat betreft ‘straks’ alleen maar beter wordt en ook dat er nog een verbeteringen beloofd zijnvan zowel de aansturing van de warmtepomp als voor het vrijmaken van meer accucapaciteit als voor sneller laden, zie ik het eigenlijk best positief in en is er wat mij betreft zeker geen reden om in de stress te schieten.
[Ik weet zeker dat als het een bezmzine auto zou zijn auto met een 400+ pk motor, je hier ook enorme variaties in het verbruik zou horen. Geen moeite om daar 1:5 mee te rijden lijkt me, maar met meer moeite is 1:11 (?) heel misschien ook wel haalbaar].
Valt me op het eerste gezicht NIET tegen die range van de P8
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
De nieuwe software geeft je zeker meer range. Ik heb vanochtend geladen tot 98%. Had tot 100% willen laden, maar moest iets eerder weg. Vervolgens mrt z’n tweeën in de auto 117 km gereden en bij aankomst nog 61% over. Bij vertrek aan Google de resterende range gevraagd en ik kreeg als antwoord 360 km. Na aankomst nogmaals gevraagd en toen was het antwoord 210. Kortom G. was een dikke 5% te optimistisch want anders had hij 240 moeten zeggen.
Dus van bijna vol tot leeg zou mijn theoretische range nu 337 km zijn (117 echt plus 210 resterend) praktisch dus zeg 300 km met een klein beetje over.
Verbruik volgens dashboard (TM) 23,4 kWh/100 km.
En dat klopte weer precies met het sommetje (37% x 74)/117 = 23,4
Dus van bijna vol tot leeg zou mijn theoretische range nu 337 km zijn (117 echt plus 210 resterend) praktisch dus zeg 300 km met een klein beetje over.
Verbruik volgens dashboard (TM) 23,4 kWh/100 km.
En dat klopte weer precies met het sommetje (37% x 74)/117 = 23,4
C40 Ultimate Twin
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21
Inmiddels zijn we 2 maanden verder en moet ik zeggen dat de update veel goed heeft gedaan. dus de eerdere post is wat minder relevant. Ik ben blij voor je dat de range meevalt.mga1600 schreef: ↑01.02.2021 - 10:34 Ik vind het na alle dramatische verhalen en commotie eigenlijk wel meevallen met die range.......( op basis van war eerste ervaring)
Heel veel kilometers heb ik uiteraard nog niet gereden met mijn splinternieuwe P8 bolide met warmtepomp en 20” wielen met zomerbanden (op 2.9 bar).
De gegevens over de eerste 350 km lieten zien dat het gemiddelde verbruik op zo’n 24,5 kWh/100km uitkomt. Dat was bij mij over een 5 tal min of meer vergelijkbare ritten van tussen de 50 en 100 km , die alle soorten wegen bevatten: bebouwde kom, flink wat 80 km, stukje snelweg (overdag dus met 105-110 kmh). Airco daarbij steeds op 19, stuurverwarming 1 streepje aan, stoelverwarming vòòr aan beide zijden aan op 1. Buitentemperatuur meestal een paar graden boven 0, 1 ritje was met -2 graden.
Geen OPD, ‘gewoon’ accelereren met de flow van het verkeer mee, dus niet de stenen uit de straat proberen te trekken met de 408 pk’s - maar evenmin als een slak rijden. In slechts 1 geval op de kabel voorverwarmd omdat de auto stijfbevroren buiten stond geparkeerd bij andere ritten stond hij binnen geparkeerd .
Valt op dat de verbruiksmeter (TM) na een koude start eerst vrolijk naar 32-33 of hoger gaat ( of de auto nou voorgewarmd was of niet) en dan al na een km of 5(?) terugzakt naar uiteindelijk 22,8 of daaromtrent tegen het eind van de rit. Het genoemde verbruik van 24,5 is het gemiddelde over de hele rit volgens de TM informatie.
Het verloop geeft ook wel aan dat als je de auto alleen gebruikt om naar de bakker en de slager te rijden het verbruik inderdaad erg hoog is en dat je dan inderdaad misschien maar op200 km range uitkomt. (maar een spectaculair verbruik is daarbij met een benzine auto niet anders).
Als ik na een van mijn ritten aan Google vraag “hoever kan ik nog rijden” en dat getal vergelijk met het accu percentage op het dashboard en er dan even aan reken blijkt dat Google een optimistischer getal aangeeft dan waar mijn rekensommetje op uitkomt. Terugrekenend naar een volle accu geeft het Google getal een range van 330 km aan, terwijl mijn eigen sommetje op (dik) 300 km neerkomt.
Maar omdat ik iedere keer als ik thuis kom de auto aan de lader hang kan ik nog niet verifiëren wat de werkelijke range tot echt ‘bijna leeg’ zou zijn.
Dus met in het achterhoofd dat het nu koud is en wat dat betreft ‘straks’ alleen maar beter wordt en ook dat er nog een verbeteringen beloofd zijnvan zowel de aansturing van de warmtepomp als voor het vrijmaken van meer accucapaciteit als voor sneller laden, zie ik het eigenlijk best positief in en is er wat mij betreft zeker geen reden om in de stress te schieten.
[Ik weet zeker dat als het een bezmzine auto zou zijn auto met een 400+ pk motor, je hier ook enorme variaties in het verbruik zou horen. Geen moeite om daar 1:5 mee te rijden lijkt me, maar met meer moeite is 1:11 (?) heel misschien ook wel haalbaar].
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6989
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Benieuwd wat het verbruik is gaan doen gedurende deze koude periode.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
C40 Ultimate Twin
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6989
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Ben juist benieuwd wat het effect is van ‘wintersport-omstandigheden’, dus ‘s nachts buiten met -10 en overdag pak m beet -5
Vermoed dat die omstandigheden toch een ander beeld geven.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208