faden van audio in V60 MJ2024 + esc knopje

s.raaijmakers
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.02.2024 - 09:17

Hoi,
ik ben sinds een week in het bezit van een nieuwe V60 B3 Essential MJ 2024.
Komende van een BMW 320d Touring is het wel even wennen....

Zo moet ik erg wennen aan het Google gebeuren.
Op zich werkt het goed maar ik mis een "back" of "esc" knopje waarmee ik terug kan naar het vorige menu/pagina.

Maar het belangrijkste wat ik mis is de mogelijkheid om het geluid van de audio te "faden", oftwel naar achteren te verplaatsen.
Ik zou graag het geluid wat meer naar achteren hebben, bv Rear -2 of -4.
Dit blijkt volgens de dealer dus niet mogelijk te zijn. En dat voor een auto van > 50k.
Zelfs mijn eerste Philips autoradiootje uit 1990 kon dit!

Weet iemand een "work around" of een andere optie waardoor het toch kan?
Of komt er straks een software update als we maar met genoeg mensen daarom vragen :-) ?

Qua rijden en ontwerp is het een fantastische auto. Uitstekende stoelen (voor mij persoonlijk beter dan in de BMW), mooi interieur en erg stil.

Gr,

Sander
Sandaar
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 01.10.2022 - 23:21

Hoi,

Gefeliciteerd met je nieuwe auto! Hopelijk maak je er veel veilige km’s mee.

Ik heb zelf het Harman Kardon systeem in een V60 en daar kan ik de focus op de achterbank zetten, dit was echter niet mogelijke met de standaard Volvo geluidsinstallatie in mijn vorige V60 (beide Android auto’s).

Als je deze optie niet hebt ben ik bang dat er geen mogelijkheid toe is..

Groeten,
ook Sander
s.raaijmakers
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.02.2024 - 09:17

Harman Kardon was helaas geen optie op de Essential... anders had ik die wel erbij gedaan!
BIS
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09.02.2024 - 21:41

Helaas kan je bij de Harman optie ook helemaal niks. Je kan het geluid voor of achter alleen maar aan of uit zetten, meer niet. En daarnaast vind ik de geluidsprojectie wel heel erg vanaf het dashboard komen. Dat had voor al die extra euro’s wel beter gemogen. Allemaal gaan klagen bij de volvo dealer of in de volvo app. Misschien dat ze er dan wat aan gaan doen.

Idd mijn eerste radiootje met afneembaar frontje had meer opties 🤣
Past
2000 Fiat Bravo 1.2 16V
2001 Fiat Bravo 2.0 20V😎
2002 Volvo V40 1.8 16V
2008 Volvo V70 2.5 20V😎
2015 Skoda Octavia 2.0D
2019 Skoda Superb 2.0D
Present
2024 Volvo V60 T6 Recharge
Future
Delorean TIme machine
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1136
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Klopt, de oude sensus systeem kan het wel.

Onbegrijpelijk dat dit eruit is.
Dit is de belangrijkste audio instelling in een auto, voor achter en links rechts balans.
-V60 B4 7dct R design wit
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Even los van het feit dat Volvo de mogelijkheid eruit heeft gehaald (die snap ik ook niet). Maar waarom wil je juist het geluid meer van achter laten komen? Bij een live concert komt het geluid van de muzikanten toch juist van voren? Ik heb in mijn V60 juist de fader verder naar voren verplaatst, om zo weinig mogelijk geluid van achter te hebben..
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
BIS
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09.02.2024 - 21:41

Misschien persoonlijk, maar geluidsbeleving waarin je in het midden staat klinkt gewoon beter.

Deze misser van Volvo is waarom ik soms met weemoed aan het Canton systeem van m’n vorige auto denk.
Past
2000 Fiat Bravo 1.2 16V
2001 Fiat Bravo 2.0 20V😎
2002 Volvo V40 1.8 16V
2008 Volvo V70 2.5 20V😎
2015 Skoda Octavia 2.0D
2019 Skoda Superb 2.0D
Present
2024 Volvo V60 T6 Recharge
Future
Delorean TIme machine
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Als je het echt een probleem vindt, zijn er echt wel oplossingen te bedenken hoor, bijvoorbeeld de Phoenix Gold ZDAPV1. Daarmee heb je een versterker met ingebouwde DSP, zoals ik het begrijp is dit plug and play. Met de DSP kun je allerlei geluidsinstellingen doen, waaronder ook volume’s per speaker.

Zo’n versterker is hier te bestellen, kost € 449.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1136
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Waarom je de balans wilt verzetten en zelden het midden goed is, tenzij je 210 bent en bijna op de achterbank zit.
Je zet hem ook altijd 1 of 2 naar rechts voor de bestuurder. Je wilt immers in het midden van je geluid.

Doe je dat niet dan is 70% van je geluid de linker voor speakers en dat is niet de bedoeling.
Als je thuis muziek luistert ga je voor een goed stereo beeld toch ook niet uit het midden zitten.
En kan dat niet anders dan heb je behoorlijk wat ruimte correctie, bv een direc die dat redelijk oplossen. Als je dan in de instelling gaat kijken zie je ook dat daar balans en volume anders zijn.

Een concert wat hier wordt aangegeven is wel anders, daar maken ze tegenwoordig gebruik van line speaker opstellingen, waardoor je bijna overal gelijk geluid hebt.
Die opstelling zorgt ervoor dat je al een verschuiving hebt dat zijn soms lines van 10 tot 15 meter aan hoogte.

Ik hoop dat het bij B&W audio wel kan, anders vind ik dit meteen een zinloze optie voor een mega bedrag.
Het kan zo simpel in de software worden toegevoegd. De audio hardware erachter is gelijk van sensus naar google.
-V60 B4 7dct R design wit
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Maar als het je echt gaat om in het midden van het geluid zitten, moet je eigenlijk een fase correctie (time-alignment) doen. Dan is het aanpassen van de balans eigenlijk niet voldoende. Dirac (doet mijn Arcam versterker thuis ook) doet wat dat betreft ook aan time-alignment (en meer).

Is het echter niet zo dat je in de V60 kunt kiezen voor een aantal luisterposities (bestuurder, voorstoelen en alles oid)? Ik ken de radio van de nieuwe generatie V60 zelf niet. Ik verwacht namelijk dat als deze luisterposities wel te kiezen zijn, dat er vanuit de radio time-alignment plaats vindt.

Op de site van Volvo lees ik dat er wel geluidsinstellingen mogelijk zijn ("Voor meer geluidsinstellingen gaat u naar instellingen en drukt u op Geluid").
Geluid
"Het audiosysteem is voorgekalibreerd met behulp van digitale signaalverwerking. Deze kalibratie houdt rekening met luidsprekers, versterker, de akoestiek in de passagiersruimte, de luisterpositie enz. Er is ook een dynamische kalibratie die rekening houdt met de stand van de volumebediening en de snelheid van de auto."
Wat kun je dan nog wel instellen?

In onderstaande video zie ik dat je wel meerdere luisterplekken kunt kiezen, daarmee zou de balansinstelling toch niet nodig moeten zijn? Hiermee is ook gelijk fase correctie (time-allignment) uitgevoerd lijkt me.

Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1136
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

In mij auto met Sensus kan ik wel bv "bestuurder" kiezen en ik heb gewoon het HP audio. Niks meer.

Bestuurder is best aardig, maar ik vind in mijn geval 3 tikjes naar achter en 1 of 2 naar recht een beter geluid opleveren.
Het gros zal er zelden iets mee doen. Als ik de mensen om mij heen kijk, stellen 1x bass en treble af en klaar.

Maargoed, zeker als er gekozen wordt voor HK maar zeker B&W ga ik ervan uit dat je geluid belangrijk vind.
Hier op een forum zitten wat meer puristen denk ik.

Zelf heb ik verschillede muziek soorten en kwaliteiten geluisterd en weet ik wat de beste gemiddelde instelling is en als ik echt lang alleen in de auto zit weet ik ook de optimale voor het type muziek en bron, maar dat gebruik ik zelden
-V60 B4 7dct R design wit
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik ben ook een geluidspurist, maar heb in mijn auto (V60 MY2014 met High Performance) dus juist de balans op 0 en de fader verder naar voren, zodat ik het geluid van de achter speakers nauwelijks hoor. Ik vind het High Performance systeem juist heel gebalanceerd klinken. Maar uiteraard ieder z'n voorkeur ;)
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1136
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Intressant! Ja en de bron/kwaliteit.

In de auto luister ik veel YT music, die kwaliteit is niet best. Spotify is goed.
Maar ik luister nooit een cd of iets van hogere kwaliteit. Ik vraag me uberhaupt af hoe je dat zou moeten doen.
USB/storage met highres bestanden is de enige optie volgens mij.

Ik vind hem wat rustiger en zwaarder als de balans iets meer naar achter ligt.
Dan lijken de voorspeakers het wat makkelijker te hebben.

Voor wordt het snel vrij schel. Maar dat kan ook de muziek zijn.
-V60 B4 7dct R design wit
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Als het schel wordt, ligt dat aan de bron denk ik hoor, youtube in deze.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
BIS
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09.02.2024 - 21:41

Misschien moet ik het Canton systeem maar niet meer vergelijken met H&K.

Maar een fader ipv aan/uit mag echt wel voor 880€

Dan komt het wat minder van voor.
Past
2000 Fiat Bravo 1.2 16V
2001 Fiat Bravo 2.0 20V😎
2002 Volvo V40 1.8 16V
2008 Volvo V70 2.5 20V😎
2015 Skoda Octavia 2.0D
2019 Skoda Superb 2.0D
Present
2024 Volvo V60 T6 Recharge
Future
Delorean TIme machine
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Als je echt niet tevreden bent, zou ik toch die dsp-versterker overwegen die ik eerder heb aangehaald. Daarmee kun je met een laptop je volledige geluid zelf naar wens instellen.

Er zijn overigens wel meer goede alternatieven tegenwoordig zoals de Audison AP8.9bit of de Helix P six dsp, de Audison heb ik zelf gehad, zeer goede dsp-versterker!

Voordeel van de laatste twee genoemde is dat je meer versterker kanalen beschikbaar hebt en dus actief kunt filteren of een subwoofer kunt aansluiten. Door de uitgebreide time-allignment kun je de subwoofer dan ook naadloos laten aansluiten waardoor deze onhoorbaar/niet lokaliseerbaar wordt.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Overigens heb ik nog een set B&W speakers voor het SPA platform liggen. Zie mijn verkooptopic voor meer info. De woofers zijn in uitstekende staat, de tweeters zijn technisch goed maar ik heb de behuizing stuk gemaakt om deze in een andere auto (geen Volvo) in te bouwen.

Op onderdelenlijn staat ook een tweeter aangeboden voor € 40. Dan zou je er nog één tweeter bij moeten zoeken. Het artikelnummer van de tweeter is 31350430. Er is nog een forumlid die volgens mij nog een set B&W midwoofers heeft liggen, als daar interesse voor is kan ik hem wel even benaderen. Het artikelnummer van de midwoofers is 31456249.

Hiermee zou je de voordeuren volledig van B&W kunnen voorzien, voor een fractie van de nieuwprijs.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
BIS
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09.02.2024 - 21:41

Als het m‘n eigen wagen was wellicht. Maar over 4 jaar gaat ie weer terug naar de leasemaatschappij
Past
2000 Fiat Bravo 1.2 16V
2001 Fiat Bravo 2.0 20V😎
2002 Volvo V40 1.8 16V
2008 Volvo V70 2.5 20V😎
2015 Skoda Octavia 2.0D
2019 Skoda Superb 2.0D
Present
2024 Volvo V60 T6 Recharge
Future
Delorean TIme machine
s.raaijmakers
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.02.2024 - 09:17

leuke discussies!
Maar het is inderdaad een lease auto en zelf prutsen is dan niet aan te raden.

En mbt concerten en geluid van voren: ik denk dan aan de Kuip in 1994...Pink Floyd...quadrofonosch geluid, prachtig.
Als ik dus de speakers iets meer naar achter kan zetten, is het voor mij meer in balans, heb dan meer het gevoel "in de muziek te zitten". Krijg dan weer het quoadrofonosch idee :-).

Maar helaas, begrijp uit jullie reacties dat het bij de Google/Android versies niet meer mogelijk is.
Och misschien ergens in de toekomst bij een update?

Goed weekend en veel rijplezier gewenst!
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Zelf prutsen hoeft niet echt sprake van te zijn bij zo’n versterker die ik aanhaalde, die in in principe plug and play, de aansluitkabels zitten erbij, dus je hoeft niet te knippen oid in de bekabeling van de auto.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”