Displays instrumentenpaneel defect

stingray5
1st Gear member

Hallo,

Ik ben de tevreden bezitter van een S80 D5 executive uit laat 2002 (modeljaar 2003). Ik heb de auto vanaf maart dit jaar en rijd er met erg veel plezier in. Tijdens onze vakantie in Italie gingen de beide displays in het instrumentepaneel vreemd doen (dagteller en klok/temp), pixel random aan en uit etc. . Het lijkt erop dat de hoge temperaturen hier iets mee te maken hebben. Terug in Nederland bestaat het probleem nog steeds , hoewel af en toe bij lage temperatuur de display weer gewoon werken. Ik heb ontdekt dat wanneer is stevig op de resetknop voor de dagteller druk, de displays weer tot leven komen en de actuele km stand, temperatuur en tijd weergeven. Soms blijft het werken, soms blijft de displayinfo zichtbaar en leesbaar maar klopt niet met de actualiteit, dwz: de dagteller loopt niet mee, de tijd klopt niet en de temperatuur evenmin. Druk je dan weer stevig op de resetknop, dan actualiseren alle waarden weer.
Ik heb op dit forum gelezen dat er mensen zijn met soortgelijke problemen (Atze) maar dat betreft volgens mij altijd de boordcomputer. De oplossing die daarvoor is aangedragen, de stekkerverbinding schoonmaken, werkt in mijn geval niet omdat de displays op de print zijn gesoldeerd. Overigens waren de reacties op het bericht van Atze erg helpfull, ik had mijn klokkenwinkel er zo uit en de zaak gedemonteerd.
Het lijkt erop dat er een breuk zit in een printspoor of een soldeerverbinding van een van de componenten op de print maar die heb ik nog niet op kunnen sporen.
Er is een bedrijf in Almelo dat instrumentenpanelen repareert (ACtronics) maar die hebben het enorm druk met BMW en Mercedes. Ze hebben wel gehoord van soortgelijke problemen als die ik hierboven beschrijf maar hebben daar (nog) geen oplossing voor.
Heeft iemand van ons forum dit probleem al eens gehad?, en wat belangrijker is, opgelost, zonder zo'n 750 euro neer te tellen voor een nieuw instrumentenpaneel?
Is er een methode om aan (alleen) een nieuwe print te komen?
Billy Road
4th Gear member

Heb hetzelfde gehad, lees maar eens bij onderwerp "instrumentenpaneel" en/of "dim".

S80 heeft vlgs. mij hetzelfde paneel als de S60/V70 nl. die van Yazaki....

module heb ikzelf gezocht en via dealer laten updaten.
Alles bij elkaar : ruildim, software installatie dealer en km stand laten wijzigen kostte me uiteindelijk 350 euro in totaal.....

Heel gedoe, veel leesvoer, kijk maar n's

Dealer zal zeggen dat het niet kan. Actronics repareert ze niet en er zijn ook geen losse "prints" te krijgen.

Blijft over: gebruikte dim via dealer 900 euro, of een nieuwe 1200 euro.

Verder geen opties dan ruilen.

Welke foutmeldingen heb jij?

Neem ook n's kontakt op met autorima uit Druten, zij kunnen je vast helpen....

Succes en heb je nog vragen, dan hoor ik het wel...
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
stingray5
1st Gear member

Dank voor je min of meer bemoedigende antwoord.

Een gebruikte DIM vind ik niet zo'n goed idee. In de door jou genoemde onderwerpen las ik dat dit euvel typisch zou zijn voor de bouwjaren 2002 en 2003 en dat je een gebruikte DIM moet zoeken uit een bouwjaar zo dicht mogelijk bij dat van de doelauto. Tevens denk ik dat het Yazaki nummer gelijk moet zijn. Ik zag een nummer in een van de discussies voorbijkomen en dat was hetzelfde als het mijne. Hier in de buurt was een DIM te koop die er uiterlijk exact zo uitzag, was van een s80 uit 2000. Het nummer was voor het eerste deel hetzelfde (69294) maar het tweede deel niet (is 160 maar moet zijn 630T). Ik durf het niet aan.
Maar misschien ben ik te voorzichtig....

Ik heb geen foutmeldingen, het probleem zit niet in de boordcomputer maar in de aansturing van de twee kleine displays in de toerenteller en de snelheidsmeter. Als ik de auto start is er helemaal geen beeld, enige tijd later komt het vaak spontaan, in goede vorm tevoorschijn om daarna te vervallen in, zoals ik zo mooi op het duitse forum las, een 'pixelhaufen' . Ook stevig drukken op de resetknop van de dagteller brengt de goede info tevoorschijn.

Zou die DIM uit 2000 toch kunnen denk je, de vraagprijs is €150.
Billy Road
4th Gear member

Hoi,

het komt niet bij alleen de 2002 en 2003 modellen voor, ook bij nieuwere.
Ik weet niet of de 2000 Dim gaat werken. De datumstemel mag maar enkele maanden verschillen en de serienummers moeten gelijk zijn.
Bel eens met autorima uit Druten en vraag naar René, die kan je vast helpen, ze maken dit veel vaker mee. Misschie weten ze een nog goedekopere oplossing voor je en stellen ze een diagnose na de dingen die jij noemt. Ze hebben gebruikte dim's liggen en hebben veel kennis van zaken.... misschien is het een kwestie van schoonmaken of "doorsolderen" (haarscheurtje in print waardoor lekstroom of i.d.)

Zelfs bij een te lage accuspanning kunnen wer gekke dingen optreden...

Bel gewoon ff dan weet je het snel genoeg...

Gast

Is hier ook niet zoiets voorbij gekomen dat de oorzaak lag in slechte stekker verbinding?
Billy Road
4th Gear member

Klopt wordt ook genoemd door topicstarter, waarbij het linkerscherm (BC) op de dim niet of slecht afleesbaar zou zijn.....

stingray5
1st Gear member

Moin (zoals de Duitsers zeggen),

Voordat ik geld ga uitgeven aan een ruil of tweedehands DIM, wil ik eerst proberen of we het 'lek' kunnen opsporen. Mijn broer, ook Volvo rijder (XC70 D5), heeft een soldeerboutridder in dienst die niet schrikt van een print met smd techniek, zoals in onze Volvo's is gebruikt. Ik hoop dat hij het euvel kan vinden, en herstellen! Electr(on)ische storingen blijken vaak eenvoudige (maar toch lastig te vinden) mechanische oorzaken te hebben.
Billy Road
4th Gear member

Proberen kan altijd.....er zijn je velen voorgegaan....uiteraard heb ik zelf ook van alles geprobeerd, echer zonder resultaat....
Denk dat als je geen storingsmeldingen hebt, misschien nog wel succes te hebben...die van mij gaf echt 2 storingen in de dim aan...
een airbag en een led storing.....

Succes!

Gast

stingray5 schreef:Moin (zoals de Duitsers zeggen),

Voordat ik geld ga uitgeven aan een ruil of tweedehands DIM, wil ik eerst proberen of we het 'lek' kunnen opsporen. Mijn broer, ook Volvo rijder (XC70 D5), heeft een soldeerboutridder in dienst die niet schrikt van een print met smd techniek, zoals in onze Volvo's is gebruikt. Ik hoop dat hij het euvel kan vinden, en herstellen! Electr(on)ische storingen blijken vaak eenvoudige (maar toch lastig te vinden) mechanische oorzaken te hebben.
Wij horen nog hoe het afloopt? Met foto's????
stingray5
1st Gear member

Ik houdt jullie op de hoogte.
stingray5
1st Gear member

Ik bedoel natuurlijk: ik houd jullie op de hoogte!
stingray5
1st Gear member

Er is nieuws.

Vandaag bij de 'soldeerboutridder' geweest. Optisch niets waar te nemen. Ervaring leert dat een dergelijk probleem veelal in een soldeerverbinding van een van de grotere componenten zit. Dus niet in de smd componentjes of de chips. Soms een printspoorbreuk.
Alle grote soldeerverbindingen nagesoldeerd.
Probleem leek opgelost maar blijkt nu veranderd qua symptomen: eerst kon ik door stevig drukken op de dagteller resetknop de boel 'aan de gang krigen'. Nu zijn na het starten de beide dsiplays zwart. Wanneer is een 5 min. rijdt komen ze spontaan tot leven maar geven geen actuele info en reageren ook niet op bijvoorbeeld dagtellerreset (ook niet op erg stevig drukken) en ook bijvoorbeeld de cruise indicatie is niet te zien ook al activeer je die. Dit verandert na nog eens 5 minuten. De zaak is dan kennelijk op temperatuur en blijft dan gedurende de rest van de rit wel goed werken.
Hmmm.
We zijn kennelijk in de buurt geweest. Winst is dat de zaak wel blijft werken als hij op temperatuur is, verlies is dat ik het niet maar kan beïnvloeden.
Zal nog eens met de electronicus praten.

so far so good.
BertjeB
3rd Gear member

stingray er zijn meer mensen met dit probleem geweest check dit topic eens:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0

wellicht is het bij jou ook een kwestie van flatcables die itwat geoxideerd zijn...

greetzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
stingray5
1st Gear member

Bert, in het voorgaande heb ik al (misschien wat te uitgebreid) beschreven wat mijn problemen zijn. In elk geval niet de boordcomputer, het zijn de twee kleine displays die geen flatcable stekkeraansluiting hebben.
Het is onmogelijk gebleken om een gebruikte DIM op de kop te tikken. Zowel in Duitsland als Nederland niet te krijgen.
Mijn dealer zegt dat dit probleem zo vaak voorkomt dat de gebruikte DIM's (die zo weinig beschikbaar zijn) direct een nieuwe eigenaar vinden.
Dit heeft mij doen besluiten om zelf maar aan de studie te gaan.
Ik heb de klokkenwinkel er nu een keer of 4 uitgehad en de laatste keer aandachtig onderzocht.
Omdat bij mij de beide displays gelijktijdig problemen vertonen en ook gelijktijdig weer opkomen als ik via de resetknop voor de dagteller, stevig op de print druk, kan ik logischerwijs de plek vinden waar het probleem zit.
Ik denk dat ik die plek ook gevonden heb: het gaat om zgn 'doormetalliseringen'. De gebruikte print is aan twee zijden bestukt. Op diverse plaatsen moet er dus een verbinding van de ene naar de andere kant van de print gaan. Dit heten doormetalliseringen. Aan het eind van een printspoor zit een gaatje waarin een miniscuul geleidend 'buisje' de verbinding naar de andere kant verzorgt. Het lijkt er op dat Volvo een slechte leverancier heeft voor deze printen (Yazaki). Ik heb in elk geval (met de loep) twee doormetalliseringen gevonden die waarschijnlijk een slechte verbinding hebben tussen het 'buisje' en het printspoor.
Als je de print mechanisch belast (drukken op de resetknop bijvoorbeeld!) verbuigt deze en wordt het contact net gemaakt of verbroken. Hetzelfde gebeurt door uitzetten als gevolg van warmteontwikkeling. Er zit op de print een koelplaat gemonteerd (overigens in de buurt van de slechte doormetalliseringen die ik gevonden heb). Deze koelplaat zorgt voor de koeling van een spanningsregelaar en kan vrij warm worden , waardoor de print belast wordt.
Ik ga proberen de slechte verbindingen te herstellen maar dit is niet zo makkelijk omdat ze erg klein zijn en daarmee kwetsbaar.
Ik houdt jullie op de hoogte van mijn vorderingen. Ik wil het lek boven hebben. Ik vindt het schandalig dat Volvo met zo'n kwalitatief inferieur product de klanten geldt uit de zak klopt (volgens mij worden er heel wat nieuwe DIM's (in leaseauto's?) verkocht) zonder de fout te herstellen: mijn dealer zegt dat het niet alleen bij 2002 -2003 typen voorkomt maar ook in de latere. Ze hebben er dus niets aan gedaan!
Rogier64
5th Gear member

Een soortgelijke storing had ik met de lichtschakelaar in mijn V70. Na eerst diverse punten te hebben nagesoldeerd leek het euvel opgelost. Helaas kwam die na een paar maand terug. Instrument verlichting en displays waren zeer zwak verlicht en niet meer regelbaar. Ook mistlampen waren niet meer in- en uitschakelbaar. Door drukken op de achterzijde van de schakelaar en later op de printplaat werkte het (soms). Als het werkte dan bleef het werken. Echter na contact uit was het weer een drama. Ik ben er lang mee bezig geweest en heb uiteindelijk bij Elferink in Enter een tweedehandse lichtschakelaar gekocht. De prijs viel me mee, had ik veel eerder moeten doen. Je kunt ze eens bellen of ze een DIM hebben liggen voor jou.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gast

stingray5 schreef:Ik ga proberen de slechte verbindingen te herstellen maar dit is niet zo makkelijk omdat ze erg klein zijn en daarmee kwetsbaar.
Ik houdt jullie op de hoogte van mijn vorderingen.
Misschien is het te veel gevraagd, maar zou je er ook foto's van willen maken en hier plaatsen.
Wij zijn hier heel blij met een techneut die dit soort ongein (mogelijk) op kan lossen. :P
BertjeB
3rd Gear member

@ stingray:

ok heel wat meer aan de hand dus.....
ikzelf heb ook dat in de display waar de temperatuur wordt weergegeven alsmede de versnellingsstand(aut.) diverse segmenten het af en toe slecht of zelfs niet doen.
ik hou je vorderingen scherp in de gaten! :wink:
Succes!

Greetzzzzz Bert
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Billy Road
4th Gear member

De yazaki DIM's zijn gezien de vele storingen idd van inferieure kwaliteit. Ik heb het destijds ook hogerop gezocht bij Volvo, samen met nog twee andere mensen die problemen hadden, maar helaas nul op het rekest...

Succes ermee!

stingray5
1st Gear member

Ik heb nieuws, eindelijk.

Vorige week zaterdag heb ik mijn DIM uitelkaar gehaald en de plaatsen die ik er verdacht uit vond zien overgesoldeerd omdat degene die het voor me zou doen er geen tijd voor had.
Het heeft helaas niet geholpen. Er zit dus een breukje of losse soldeerverbinding elders in dat circuit maar ik kan het niet vinden. Ook door tijdgebrek.
Ik kreeg enige tijd terug al een tip dat er een bedrijfje in Eindhoven zit die instr. panelen repareert, ook die van Volvo. Trouwens ook van Mercedes, BMW en Volkswagen; we verkeren in goed gezelschap.
Afgelopen woensdag ben ik naar Eindhoven getogen en heb de boel laten repareren. Het werkt! Alles doet het weer. Kosten: ca. €180.
Ze bouwen het paneel er zelf uit en weer in, klaar terwijl u (1 uur) wacht. Geen computer reset e.d.
Naam van het bedrijf: Verotronics, Kruburg 19 Eindhoven
Tel. 040-2483488
Gast

KIJK en dat is nog eens goed nieuws!
Deze? http://www.verotronics.nl
Ook nog garantie?
Plaats reactie

Terug naar “S80”