sluiten

Loginbox

Vul in de volgende velden je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen.


  • Gebruikersnaam:
  • Wachtwoord:
  •  
  • Bij elk bezoek automatisch inloggen.
  •  
  • Onlinestatus verbergen.


  •  


koppeling vervangen

dubbelmassa vliegwiel of niet?

gvdz 
Starter
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 3
Lid sinds: 08 / 2018
Privébericht
Offline
Onderwerp: koppeling vervangen  -  Gepost: 14.08.2018 - 12:43   -  
Goedendag,
Van mijn V70 R van 1997 is de drukgroep kapot. Deze wil ik zelf gaan vervangen, inclusief druklager en koppelingsplaat. Natuurlijk neem ik ook de keerringen mee. Probleem is nu als ik bij verschillende leveranciers van koppelingen mijn kenteken door geef krijg ik verschillende koppelingen, nl met dubbelmassa vliegwiel maar ook zonder dubbelmassa vliegwiel.
Is er iemand die met zekerheid kan zeggen wat ik aantref zodat ik de onderdelen op voorhand in huis kan halen, of is dit niet mogelijk?
Alvast bedankt voor de reacties.
Mvg
naar beneden naar boven
zwollywood538 
2nd Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 66
Lid sinds: 07 / 2018
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: koppeling vervangen  -  Gepost: 14.08.2018 - 13:15   -  
Mijn idee, mits je de tijd en mogelijkheid hiervoor hebt, demonteer de boel wat er nu in zit, kijk en vergelijk, verwacht dat je dan de juiste keuze kan maken.

Terugnemen van koppelingdelen doen vele levanciers niet, dit ivm krassen die er onmiddelijk opkomen bij de 1 start en dan is die niet nieuw meer voor een evt andere klant.

Wist niet dat er tegenwoordig ook in benzinemotoren dualmassavliegwielen worden gebruikt en zeker niet in benzine wagens van 1997, dacht dat dit diesel gerelateerd was/is en voor Volvo miv de handgeschakelde D5 diesel motor is begonnen. Zou het faliekant mis kunnen hebben hoor. Daarom zou ik dan ook eerst de boel lossen om ea even goed te bekijken, Succes !
Deze bijdrage werd 1 keer bewerkt. Laatste bewerking: 14.08.2018 - 13:17 van zwollywood538.
naar beneden naar boven
hsv70 
3rd Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 311
Lid sinds: 07 / 2017
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: koppeling vervangen  -  Gepost: 14.08.2018 - 15:33   -  
Is op chassisnummer dit door de dealer niet met zekerheid te zeggen?
naar beneden naar boven
Maurits@Parts4Swedes 
Forumsponsor
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie  Afferden Gld
Leeftijd:
Berichten: 391
Lid sinds: 01 / 2008
Homepage Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: koppeling vervangen  -  Gepost: 14.08.2018 - 20:09   -  
Stuur maar even je chassisnummer naar info@parts4swedes.nl
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
naar beneden naar boven
gvdz 
Starter
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 3
Lid sinds: 08 / 2018
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: koppeling vervangen  -  Gepost: 15.08.2018 - 15:18   -  
Bedankt voor alle suggesties, ik ga voor eerst demonteren en dan aanschaffen van nieuwe set. Dit omdat ik van de diverse instanties (oa Volvo dealers) verschillende berichten cq antwoorden krijg. Nogmaals dank voor snelle reacties.
naar beneden naar boven
zwollywood538 
2nd Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 66
Lid sinds: 07 / 2018
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: koppeling vervangen  -  Gepost: 15.08.2018 - 15:57   -  
Ok , laat u weten hoe ea verlopen is wanneer u ermee klaar bent, evt fototjes erbij? Altijd interessant ! :D
Deze bijdrage werd 1 keer bewerkt. Laatste bewerking: 15.08.2018 - 15:57 van zwollywood538.
naar beneden naar boven
eric vermeer 
3rd Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie  alphen
Leeftijd:
Berichten: 278
Lid sinds: 03 / 2005
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: koppeling vervangen  -  Gepost: 17.08.2018 - 02:24   -  
ga er maar vanuit dat het een dubbelmassa vliegwiel is. alleen de eerste 850's hadden een normaal vliegwiel naar mijn weten
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
naar beneden naar boven
zwollywood538 
2nd Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 66
Lid sinds: 07 / 2018
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: koppeling vervangen  -  Gepost: 17.08.2018 - 08:42   -  
Weet dat in die focusjes 1.6TDCI van die dualmassavliegwielen zitten die oliegeveerd zijn ipv met veren geveerd, deze gaan niet zo 'snel' kapot dan de vliegwielen met veren. Tot rond de 400.000km houden deze olie-geveerde vliegwielen het meestal wel uit.

De koppeling van de moderne auto is behoorlijk gecompliceerd geworden. Was het voorheen slechts de koppelingskit die slijtagegevoelig was, nu is daar het twee massa vliegwiel bijgekomen. Het is een probleem dat veel voorkomt bij moderne auto’s, een dubbel massa vliegwiel dat rammelt. Het komt door ruimte op het vliegwiel en versleten veren waardoor je de 2 helften tegen elkaar hoort slaan. Vaak is de diagnose eenvoudig te stellen door de koppeling in te trappen. Is het geluid weg of verandert het, dan is de kans groot dat het dubbel massa vliegwiel aan vervanging toe is. Wacht niet te lang, hij werkt namelijk als een soort trillingdemper en kan grote vervolgschade veroorzaken. Een slecht functionerend vliegwiel kan schade toebrengen aan onder andere de versnellingsbak en het koppelingshuis. Als het dubbel massa vliegwiel vervangen moet worden, bekijk dan of de vliegwielbouten set meegeleverd wordt. Niet altijd worden ze meegeleverd terwijl rekbouten wel vervangen moeten worden. En als de bak dan toch open ligt, kijk dan even naar de staat van de koppeling. Als deze niet fris meer is, overweeg dan of ook de koppeling vernieuwen verstandig is.

Waarom heeft mijn auto een dubbel massa vliegwiel?
Een verbrandingsmotor geeft in de arbeidsslag een korte energiestoot. Terwijl een cilinder comprimeert maakt een andere - de verbrandingsklap. Deze opeenvolgende energiestoten zorgen voor een onregelmatige loop van de motor. Hierbij komen enorme krachten en trillingen vrij. Deze krachten en trillingen worden veroorzaakt door de beweging van zuigers, drijfstangen en krukas.
Door een zwaar vliegwiel te monteren worden deze trillingen gecompenseerd en ontstaat een gelijkmatiger motorloop. Het enkelvoudige vliegwiel was decennia lang uitstekend op zijn taak berekend maar in de huidige tijd voldoet het niet meer voor de meeste personenauto’s. Het is te zwaar, levert niet het gewenste comfort en kost onnodig brandstof. Automobilisten die eerder een auto hadden met vast vliegwiel, kunnen nu echter voor onverwachte, hoge kosten komen.

De autotechniek ontwikkelde zich de laatste jaren in een enorm tempo. De verhoogde milieueisen leverden gewichtsbesparing en aerodynamica op. De aerodynamische modellen werden stiller door afname van windgeruis. Hierdoor zijn andere geluiden juist meer naar de voorgrond gekomen, geluiden die de moderne automobilist niet meer wil horen. Nee, de automobilist van nu wenst een stille, snelle, zuinige en comfortabele auto met een hoog koppel. Daarbij komt dat bij het “nieuwe rijden” veel lager in toeren gereden wordt en het hoge koppel veelvuldig aangesproken wordt. Het dubbel massa vliegwiel was een enorme sprong voorwaarts in de techniek maar kent ook zijn keerzijde. Ging het enkelvoudige vliegwiel een autoleven mee, dat is bij het DMF niet het geval.

De gestegen motorvermogens en de daarbij horende koppels bij gelijke of zelfs kleinere motoren, werden niet meer afdoende verwerkt. Het vaste vliegwiel had zijn langste tijd gehad en daarom ontwikkelde LuK een tweedelig vliegwiel met interne torsiedemping. Dit tweedelig vliegwiel bestaat uit een binnenwerk dat veert in het buitenwerk. De nieuwe manier om de trillingen te verwerken.
Op deze ontwikkeling hadden de autofabrikanten zitten wachten en bij de meeste diesel - en benzine motoren is men overgegaan op vliegwielen die bestaan uit meerdere delen, de DMF (Dual Mass Flywheel). We spreken ook wel van twee massa vliegwiel of 2-delig vliegwiel maar het meest wordt de benaming dubbel massa vliegwiel gehanteerd.

Wanneer de motor start en daarna direct afgezet wordt, is een kapot vliegwiel vaak al te horen.
Een piepend ,tjilpend, knerpend - en soms ook rammelend geluid zegt dan voldoende.
Het koppelingspedaal zal dan trillend aanvoelen.
Klanten praten veelal over een bibberend of trillend koppelingspedaal. Ook is het bij het optrekken merkbaar, het geeft een schokkend of wiebelig gevoel. Bij file rijden, wanneer je met stationair toerental de koppeling van de auto laat opkomen, merk je het horten en stoten zeer nadrukkelijk. De veren zijn niet sterk genoeg meer om de koppeling tussen de motor en de versnellingsbak soepel tot stand te laten komen.
Wanneer het tweedelig vliegwiel ernstig versleten is dan hoor je meestal bij het uitzetten van de motor een kort ratelend geluid. Uiteindelijk zal de motor bij stationaire loop schudden en als de veren het vrijwel begeven hebben, hoor je een hard ratelend geluid.
Het door blijven rijden met een kapot dubbel massa vliegwiel kan ernstige schade aan onder andere de versnellingsbak en het koppelingshuis veroorzaken
Deze bijdrage werd 7 keer bewerkt. Laatste bewerking: 17.08.2018 - 09:43 van zwollywood538.
naar beneden naar boven
StijnV40 
Starter
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 3
Lid sinds: 05 / 2019
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: koppeling vervangen  -  Gepost: 13.06.2019 - 02:25   -  
Das een volledig en duidelijke omschrijving. Ik heb vandaag mijn V40 binnengedaan. Bij ophalen van de wagen was volgens hem de koppeling al "lichtjes getoucheerd" en begon hij meteen dat een koppeling steeds met het massavliegwiel vervangen moet worden. Nu, als ik het zo lees is dat niet per se het geval.

Goed om weten wel dat deze vliegwielen wel degelijk slijten. Op mijn vorige auto's zat steeds een gewoon vliegwiel en die gingen idd nauwelijks kapot.
naar beneden naar boven
 





Geregistreerden in dit topic

Momenteel geen geregistreerde binnen dit gebied


Cookies van dit forum verwijderen  •  FAQ / Help  •  Teampagina  •  Colofon   |  Actueele lokale tijd: 19.09.2019 - 18:58