sluiten

Loginbox

Vul in de volgende velden je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen.


  • Gebruikersnaam:
  • Wachtwoord:
  •  
  • Bij elk bezoek automatisch inloggen.
  •  
  • Onlinestatus verbergen.


  •  


Volvo Cars deelt al zestig jaar zijn kennis over veiligheid



Ben 
Beheerder
Avatar
m/v: mannelijk
van: NETHERLANDS  Even ten noorden van de Paltz
Leeftijd: 67
Berichten: 36773
Lid sinds: 09 / 2004
Homepage Privébericht
Verborgen
Onderwerp: Volvo Cars deelt al zestig jaar zijn kennis over veiligheid  -  Gepost: 20.03.2019 - 15:43   -  
Volvo Cars viert 60 jaar delen van kennis over veiligheid. Die kennis is nu ook beschikbaar in een digitale databank die door iedereen geraadpleegd kan worden. Volvo hoopt dat ook andere autofabrikanten deze kennis zullen gebruiken, met als doel een veiliger verkeer voor alle weggebruikers.

De bekendmaking van de digitale databank symboliseert Volvo’s bedrijfsfilosofie om de verkeersveiligheid te verbeteren door kennis te delen. De online databank komt beschikbaar in het jaar dat de belangrijkste gedeelde veiligheidsinnovatie van Volvo, de driepuntsgordel, zijn zestigjarige jubileum beleeft.

Volvo introduceerde de driepuntsgordel in 1959. Sindsdien heeft de uitvinding naar schatting meer dan een miljoen mensenlevens gered. Niet alleen in Volvo’s, maar ook in talloze andere auto’s. Dit dankzij het feit dat Volvo heeft besloten om de uitvinding met andere fabrikanten te delen, met als doel de verkeersveiligheid te vergroten. Sindsdien heeft Volvo het maatschappelijk belang regelmatig zwaarder laten wegen dan financieel gewin.

Project E.V.A.
Om deze mijlpaal te vieren en te benadrukken dat de traditie van het delen boven patenten en producten gaat, lanceert Volvo Cars nu Project E.V.A. Het initiatief belichaamt zestig jaar onderzoek naar de veiligheid van auto’s, maar toont tegelijkertijd dat de ongelijkheid op het gebied van veiligheidsontwikkeling een fundamenteel probleem is.

“Wij hebben data verzameld van tienduizenden echte ongelukken, op basis waarvan we onze auto’s zo veilig mogelijk hebben gemaakt voor het echte verkeer”, zegt Lotta Jakobsson, professor en senior technical specialist bij het Volvo Cars Safety Centre. “Dit betekent dat onze auto’s zijn ontwikkeld met het doel om alle mensen te beschermen, ongeacht geslacht, lengte, bouw of gewicht. Dat gaat dus verder dan ‘de gemiddelde persoon’ die de crashtestdummy representeert.”

Project E.V.A. toont, op basis van onderzoek door Volvo Cars en diverse andere studies, aan dat vrouwen kwetsbaarder zijn voor bepaalde soorten letsel bij een ongeval. Verschillen in anatomie en sterkte van de nek maken de vrouw bijvoorbeeld gevoeliger voor whiplashklachten.

WHIPS
Op basis van deze studies en de zelf verzamelde crashdata creëerde Volvo Cars virtuele crashdummy’s. Dit heeft geholpen dergelijke ongevallen beter te begrijpen en technologieën te ontwikkelen die vrouwen en mannen even goed beschermen. Het eerste resultaat was de introductie van de WHIPS-whiplashbescherming in 1998. WHIPS heeft bijgedragen aan de unieke uitstraling van Volvo’s stoelen en hoofdsteunen.

Het idee om prioriteit te geven aan maatschappelijke vooruitgang drijft nog steeds de ontwikkeling van veiligheid bij Volvo Cars. Het ontwikkelt niet alleen nieuwe technologie om te voldoen aan veiligheidsnormen of om te slagen voor voorgeschreven tests, maar omdat de nauwkeurige analyse van eigen onderzoeksgegevens aantoont waar de veiligheid verder kan worden verbeterd.

SIPS
In de jaren tachtig richtte Volvo zich op aanrijdingen van opzij, nadat de onderzoeksdata aantoonden dat veel mensen gewond raakten door de beperkte ruimte tussen impact en inzittenden. Dit resulteerde in diverse innovaties in de jaren negentig, zoals het Side Impact Protection System (SIPS), zij-airbags en gordijnairbags. Al deze innovaties zijn gebaseerd op Volvo’s onderzoeksdata en vormen nu een industriestandaard.

Recenter liet onderzoek van Volvo Cars zien dat letsel aan de lumbale wervelkolom, de onderrug, bij iedereen kan optreden, los van geslacht en lengte. Verdere analyse en studie zorgden ervoor dat Volvo nu extra aandacht besteedt aan ongelukken waarbij de auto van de weg raakt. De technologie die hieruit is voortgekomen, is een energie-absorberend onderdeel in de stoel, waarvan het effect veel verder gaat dan de wetgeving voorschrijft. Deze stoelen zijn geïntroduceerd in de XC90 en nu standaard op alle auto’s met het SPA-platform
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
naar beneden naar boven
Dutchie01 
2nd Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 53
Lid sinds: 07 / 2018
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: Volvo Cars deelt al zestig jaar zijn kennis over veiligheid  -  Gepost: 20.03.2019 - 20:35   -  
goed bezig toch?
naar beneden naar boven
Msuidgeest 
Geartronic member
Avatar
m/v: mannelijk
van: geen selectie  Flevoland
Leeftijd: 54
Berichten: 12360
Lid sinds: 06 / 2007
Homepage Privébericht
Verborgen
Onderwerp: Re: Volvo Cars deelt al zestig jaar zijn kennis over veiligheid  -  Gepost: 20.03.2019 - 20:47   -  
Jaren terug heb ik gehoord dat de fabrikant bij alle ongevallen in Zweden ook een onderzoek instelde. Om van te leren zeg maar. Dat verhaal klopt toch of is dat iets van de laatste jaren?
Mark


albedo 0.39
naar beneden naar boven
OGA244 
Top Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: SWEDEN  Södra Holland/Skåne
Leeftijd:
Berichten: 7668
Lid sinds: 03 / 2011
Privébericht
Verborgen
Onderwerp: Re: Volvo Cars deelt al zestig jaar zijn kennis over veiligheid  -  Gepost: 20.03.2019 - 20:56   -  
Dat is al erg lang zo, Saab deed hetzelfde
Volvo 8555152121 418 1994
Volvo 52574E2011 717 2016
Volvo 234A8120D1 714 2018
naar beneden naar boven
 





Geregistreerden in dit topic

Momenteel geen geregistreerde binnen dit gebied


Cookies van dit forum verwijderen  •  FAQ / Help  •  Teampagina  •  Colofon   |  Actueele lokale tijd: 25.05.2019 - 11:49