sluiten

Loginbox

Vul in de volgende velden je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen.


  • Gebruikersnaam:
  • Wachtwoord:
  •  
  • Bij elk bezoek automatisch inloggen.
  •  
  • Onlinestatus verbergen.


  •  


Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf



Ben 
Beheerder
Avatar
m/v: mannelijk
van: NETHERLANDS  Even ten noorden van de Paltz
Leeftijd: 67
Berichten: 36844
Lid sinds: 09 / 2004
Homepage Privébericht
Verborgen
Onderwerp: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 18.07.2019 - 10:42   -  
De opmars van de elektrische auto lijkt niet meer te stuiten. Autobedrijven breken zich het hoofd over de vraag waaraan ze in de toekomst nog kunnen verdienen, want elektrische auto’s zijn nagenoeg onderhoudsvrij. ‘Over tien jaar bestaan de autoboulevards niet meer.’

,,Een grote beurt aan een elektrische auto? Banden controleren, remmen schoonmaken, uitlijnen, de airco controleren en het interieurfilter vervangen en dan door de wasstraat. Nog geen kwart van het onderhoud dat een benzineauto nodig heeft. Je kunt erop wachten met een kop koffie.’’ Garagehouder André Renses van vakgarage Renses in Alkmaar is de derde generatie die het inmiddels 80 jaar oude autobedrijf runt. Hij heeft het roer drastisch omgegooid nu de impact van elektrische auto steeds duidelijker wordt.


80.000 km-beurt
Een Tesla bijvoorbeeld heeft maar om de 80.000 kilometer een ‘beurt’ nodig. En het bestverkopende elektrische automerk van Nederland doet niet aan showrooms in iedere stad. Kopen gaat via internet. ,,Alle automerken zullen aan die Tesla-methode moeten’’, zegt Renses. ,,Over tien jaar zullen de grote landelijke dealers nog showrooms hebben, waarvan ze er steeds meer sluiten om het hoofd boven water te houden. Maar die kleine zelfstandige dealer? Geen idee waar hij zijn boterham mee kan verdienen. Over tien jaar is de autoboulevard zoals we die nu kennen verdwenen.’’

Wie nu niks doet, komt over een paar jaar in de problemen, waarschuwt ook brancheorganisatie Bovag. In december was 30 procent van alle nieuwe auto's een elektrische. Afgelopen maand was de Tesla 3 de bestverkochte auto van Nederland. Weliswaar zijn die verkooppieken sterk gedreven door de zakelijke leaserijders die naar de goedkoopste auto’s speuren, maar de trend is onmiskenbaar.

Oplawaai
Brancheorganisatie Bovag denkt dat in 2025 al 25 procent van de nieuwe auto’s elektrisch zal zijn. Weer vijf jaar later zelfs 75 procent. In 2030 zullen er in het Bovag-scenario 1,5 miljoen elektrische auto’s in Nederland zijn. Vooral autobedrijven die zich bezighouden met verkoop en onderhoud van auto’s tot 6 jaar zullen daardoor een oplawaai van jewelste krijgen.

Bovag voorziet voor die bedrijven komend decennium een omzetdaling van 31 procent. Er is domweg nauwelijks onderhoud aan elektrische auto's. Er gaat geen druppel olie in, het aantal bewegende delen is wel een factor 100 lager, geen koelvloeistof, geen bougies, de remmen slijten nauwelijks, geen distributieriemen, niets van dat alles. Alleen de banden slijten sneller vanwege de zware accu’s en het forse vermogen van de elektrische auto’s. Daar valt nog iets te verdienen.

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens wil geen paniek zaaien. ,,In 2030 zijn er nog steeds 7,5 miljoen auto’s op benzine en diesel die onderhoud nodig hebben.’’ De brancheorganisatie is begonnen met een roadshow langs autobedrijven om uit te leggen wat er verandert en wat de elektrische revolutie betekent voor de bedrijven. Hij verwacht dat de automerken steeds minder verkooppunten zullen krijgen. ,,Van de tweeduizend merkdealers verdwijnen er ieder jaar tientallen en dat gaat nog wel even door.’’

Klimaatakkoord
Wat moet de monteur gaan doen die goed is met versnel
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
naar beneden naar boven
Ben 
Beheerder
Avatar
m/v: mannelijk
van: NETHERLANDS  Even ten noorden van de Paltz
Leeftijd: 67
Berichten: 36844
Lid sinds: 09 / 2004
Homepage Privébericht
Verborgen
Onderwerp: Re: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 18.07.2019 - 10:43   -  
In plaats van je afvragen wat je als autobedrijf niet meer kunt is het wellicht beter je af te vragen wat je nog wél kunt/moet doen en daar je plannen op af te stemmen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Deze bijdrage werd 1 keer bewerkt. Laatste bewerking: 18.07.2019 - 10:44 van Ben.
naar beneden naar boven
Jelmer de Jong 
5th Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 1499
Lid sinds: 03 / 2009
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 18.07.2019 - 11:02   -  
Hoe meer printplaten, hoe meer onderhoud. Alleen niet meer met steeksleutel.
naar beneden naar boven
lint 
Geartronic member
Avatar
m/v: mannelijk
van: NETHERLANDS  Ridderkerk
Leeftijd: 61
Berichten: 20511
Lid sinds: 02 / 2007
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 18.07.2019 - 11:16   -  
Citaat geschreven door Ben

In plaats van je afvragen wat je als autobedrijf niet meer kunt is het wellicht beter je af te vragen wat je nog wél kunt/moet doen en daar je plannen op af te stemmen.


+1!
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar 2018
V70R 1998
240 Turbo 1981
naar beneden naar boven
Gouwe 
5th Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 1116
Lid sinds: 09 / 2012
Privébericht
Verborgen
Onderwerp: Re: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 18.07.2019 - 17:39   -  
Altijd interessant dit soort van disruptive dingen. Aanpassen of het niet overleven.
Volvo V60 D6 - Summum, Driver Support Line, Technology Line, Security Line, Winter Line, Premium Sound - Polestar tuning
Daarvoor: V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
naar beneden naar boven
OGA244 
Top Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: SWEDEN  Södra Holland/Skåne
Leeftijd:
Berichten: 7939
Lid sinds: 03 / 2011
Privébericht
Verborgen
Onderwerp: Re: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 18.07.2019 - 18:32   -  
Ga eens bij 'n tesla werkplaats kijken wat er zoal niet stuk kan cq niet onderhouden hoeft te worden, die hebben het er maar druk mee...
Volvo 8555152121 418 1994
Volvo 52574E2011 717 2016
Volvo 234A8120D1 714 2018
naar beneden naar boven
NielsPHEV 
6th Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 3873
Lid sinds: 09 / 2004
Privébericht
Verborgen
Onderwerp: Re: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 18.07.2019 - 18:42   -  
"In december was 30% van de verkochte auto's een electrische" dat zijn nog eens journalistieke kwaliteiten
naar beneden naar boven
JeroenSpock 
Top Gear member
Avatar
m/v: mannelijk
van: NETHERLANDS  Veendam
Leeftijd: 33
Berichten: 6567
Lid sinds: 11 / 2009
Homepage Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 19.07.2019 - 01:26   -  
Wat een techniek he, die elektromotor :D Weg met die ouderwetse benzine/diesel motoren en al hun vloeistoffen en slijtage onderdelen. Belachelijke prijzen ook voor een zoveel-km beurt, of D-riem bijvoorbeeld. Heb je allemaal niet meer met elektrische auto's.
Een paar gram vet in de beide lagers van die elektromotor en dat is het. Tijdens de laatste proefrit in een Model S werd ons verteld dat één van de taxi's in Groningen 500.000 km gereden heeft en nog steeds zijn eerste set remschijven en blokken heeft, puur omdat de motor het remmen grotendeels overneemt. En dan hebben we het over een taxi, en daar wordt goed mee getrapt om het netjes te zeggen.
Ja de accu's kunnen slijten maar ook daar was bij de taxi na 500.000 km weinig over te zeggen.
En dan nog de brandstofkosten, voor 10.000 en 100.000 km per jaar inc MRB:
Benzine €2.500 / €16.900
Diesel €2.475 / €9.600
LPG €1.950 / €7.500
Elektrisch €500 / €5.000 (en die heb ik dan maar ruim naar boven afgerond)


Citaat geschreven door Ben
In plaats van je afvragen wat je als autobedrijf niet meer kunt is het wellicht beter je af te vragen wat je nog wél kunt/moet doen en daar je plannen op af te stemmen.


Kijken hoe je de klant dan een poot kan uitdraaien bedoel je... Je moet zelf al verstand van auto's hebben bij 9 van de 10 garage's anders gaat het je geld kosten.
Zo hebben ze mij in het begin ook een koppeling en vliegwiel aangesmeerd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 502.000km - 019 Zwart - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - Vialle LPi - 256.000 km - Magic Blue
naar beneden naar boven
V70R^2 
2nd Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 83
Lid sinds: 10 / 2015
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 19.07.2019 - 02:02   -  
Tja, zo gaat dat overal, dat leuke restaurant waar je altijd komt is ook 10x duurder als je het wilt afhuren voor een feestje.

Persoonlijk denk ik dat deze elektrisch rijden hype snel voorbij is, we hebben geen problemen m.b.t. het opwekken van energie, maar wel een transport en opslag dilemma, welke met elektrisch rijden 100x groter wordt.
naar beneden naar boven
BlackcurrantV70 
Top Gear member
Avatar
m/v: mannelijk
van: BELGIUM  Tussen EBBR en EBAW
Leeftijd: 56
Berichten: 7483
Lid sinds: 05 / 2008
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 19.07.2019 - 07:01   -  
Ik vraag me af hoe ze het in Belgie gaan aanpakken als de electrische auto echt door stoot, we hebben nu al afschakelplannen voor het electriciteitsnet in de winter omdat de verouderde kerncentrales in Doel en Thiange het soms laten afweten.

Als 50% van Belgie dan ook nog zijn auto aan de stekker hangt....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
naar beneden naar boven
Twigger 
1st Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 46
Lid sinds: 10 / 2007
Privébericht
Offline
Onderwerp: Re: Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf  -  Gepost: 22.07.2019 - 14:10   -  
We gaan het zien hoe het er voor de auto branche uit gaat zien, met alle electrische auto's zullen de zwarte handen een stuk minder worden bij de monteurs. Al denk ik dat een onderhouds interval van 80k toch wel iets te ruim is. Dat de elektro motor het kan hebben geloof ik wel, Maar de aandrijflijn slijt wel degelijk getuige het rapport in klokje rond:
https://www.youtube.com/watch?v=qNd3miNU85k&t=567s
Volvo V70 MY2016 D4 Polar plus + Intellisafe pro line + Estate line + Audio line 102.000
Volvo V70 MY2012 T4 Lim. Edition + Luxury + Family line Sapphire black 159.600
Volvo V50 MY2011 D2 Momentum + Winter line + Business line Flamenco Red 176.000
Volvo V50 MY2006 2.0D Momentum Sapphire Black 264.000
Volvo S40 MY2006 1.6D Momentum Safari Green 187.000
Volvo S40 1.8 Panama Yellow Europa Limited Edition 2000 161.000
Volvo 360 2.0 1988 met taartschep 190.000
naar beneden naar boven
 





Geregistreerden in dit topic

Momenteel geen geregistreerde binnen dit gebied


Cookies van dit forum verwijderen  •  FAQ / Help  •  Teampagina  •  Colofon   |  Actueele lokale tijd: 23.08.2019 - 12:53