Project Electric Volvo

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

He Theo, dank voor de tip, het linkje doet het weer.
Wel eens onlangs een 'gloednieuwe' Volvo 245 gezien? Nieuwste update op www.electricvolvo.com !
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Prachtig project en mooi werk! Ik blijf je volgen...
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6342
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

MartijnXC70 schreef:Wel eens onlangs een 'gloednieuwe' Volvo 245 gezien?
Het is inderdaad weer een hele mooie wagen geworden.
Ben straks heel benieuwd naar de ervaringen met zo'n stevige wagen op electriciteit.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Ik heb het project gelezen. Mooie kleur uitgekozen. Zeker een uitdaging.
Maar even een eerlijke vraag : Wat is de reden om een volvo om te bouwen tot elektrische ?
Het zal niet goedkoper rijden zijn, gezien het aardig wat gekost heeft om om te bouwen (afgezien de tijd).
En is het echt milieu vriendelijker ? Accu's zijn best belastend voor het milieu lijk me.
En wat voor snelheden denk je te kunnen rijden?
Volvo 164E 1972
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Die kleur is de originele kleur (406, Morkblå) die af fabriek op de auto zat. We hebben echter een extra dikke blanke lak-laag aangebracht om extra diepte in de kleurschakeringen te krijgen.

De reden om een Volvo om te bouwen tot elektrische: omdat ik:
1. een Volvo-gek in hart en nieren ben
2. specifiek de 245 van de oude Volvo's een prachtige auto vind, en deze inmiddels tot op elk boutje en schroefje ken
3. sinds vorig jaar heel veel gestudeerd heb op de techniek van de elektrische auto en ombouw van bestaande auto's naar elektrisch, en toen tot de conclusie kwam dat ik dat zelf ook wilde gaan doen, en dat de 245 een ideale auto is om om te bouwen (mits daarbij een voldoende krachtige aandrijflijn en battery pack worden geinstalleerd)
4. tot de ontdekking ben gekomen dat elektrisch rijden heel erg cool is; zelfs de grootste 'petrol heads' gaan nu om op het moment dat ze het hebben ervaren
5. veel belang hecht aan duurzaamheid en nieuwe milieu-sparende ontwikkelingen (en daarvoor benodigde aanpassing menselijk gedrag)

Het rijden is zeker goedkoper:
1 tank benzine=45 liter=450 kilometer=zo'n 65 euro. Wegenbelasting: 55 euro per maand.
3 keer opladen=120kWh=450 kilometer=ca. 9 euro. Wegenbelasting: 0 euro per maand.

De investering is een ander verhaal. De auto die ik aan het bouwen ben is vrij kostbaar omdat ik gekozen heb voor restauratie en hoogwaardige componenten; deze investering zal ik niet terugverdienen met het goedkoper rijden. Maar ik doe het uit liefhebberij, en om een showcase/demo te hebben om te laten zien wat er mogelijk is op het gebied van elektrisch rijden, en dat dit ook op een fraaie manier toe te passen is op klassieke/liefhebbersauto's.

Het is echt milieuvriendelijker. De elektriciteit om de auto op te laden kan afkomstig zijn van wind-, zonne- en waterkrachtenergie. Dan is het rijden geheel milieuvriendelijk. Maar ook als de elektriciteit nog uit kolen-, aardgascentrales komt, is de totale energieketen van centrale tot aangedreven wielen aanzienlijk efficienter dan in een vergelijkbare keten bij auto's met verbrandingsmotor. Vuistregel: verbrandingsmotor heeft 20% efficiency, elektromotor heeft 80% efficiency. Natuurlijk is de berekening veel complexer maar per saldo is elektrisch rijden vele malen efficienter. Bovendien geeft het de flexibiliteit om vele verschillende energiebronnen te gebruiken om auto's te laten rijden, terwijl er dan aan de auto's en laadinfrastructuur zelf niets veranderd hoeft te worden. Landen kunnen onderling elektriciteit uitruilen, en omdat auto's meestal 's nachts worden opgeladen, kunnen de elektriciteitscentrales veel efficienter gaan produceren (geen piek overdag en dal 's nachts, zoals nu, maar 24-uurs productie; wind- en waterkracht kunnen dan ook 's nachts benut worden).

De accu's die ik gebruik zijn van het LiFePo4 type. Dit is een Lithium Ion accu. Deze accu's gaan bij deugdelijk gebruik ca. 10 jaar mee en kunnen daarna gerecycled worden. Het lithium en andere grondstoffen kunnen daarbij hergebruikt worden. Er kunnen geen zuren uit lekken en bij normaal gebruik komen er ook geen gassen uit. Dus belastend voor het milieu, nauwelijks, dat is verwaarloosbaar in vergelijking met benzine/dieseldampen en -gassen.

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan elektrisch rijden: de actieradius op een volgeladen accupakket is beperkt. Bij mijn auto is dat waarschijnlijk rond de 140 kilometer. Er komen fabrieksmatig gebouwde elektrische auto's (o.a. Tesla) met geavanceerde accupakketten die de 450 kilometer kunnen aantikken.
De maximumsnelheid die ik waarschijnlijk kan gaan rijden ligt rond de 140 kilometer per uur. Wat wel leuk is, is dat elektrische auto's veel sneller kunnen accellereren vanuit stilstand dan de gemiddelde auto met verbrandingsmotor. Dit komt omdat elektromotoren een relatief hoog koppel (Nm) hebben, dat bovendien al maximaal beschikbaar is vanuit 0 toeren per minuut (rpm). Dus stoplichtsprintjes worden leuk!
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

oki. cool verhaal :).
140 km is toch hard zat ?
Ik zag toevallig voordat je dit plaatste en na ik mijn post had geplaatst. Een docu over recyclen van accu's. Dat er vrij weinig verloren ging.
Maar een leuk project, succes :).
Volvo 164E 1972
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Zo. Mijn site is weer geupdate, eindelijk!! 8)
Bedankt voor jullie geduld!
Het is erg druk geweest de afgelopen tijd in mijn normale werk, maar gelukkig heb ik toch nog redelijk veel kunnen doen aan het elektrische Volvo project.
Zie de laatste 4 updates op:

www.electricvolvo.com
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Blijft machtig veel werk!
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oi Martijn,

Hij zal wel niet op tijd klaar zijn voor Brummen ben ik bang.
Had het graag in het eggie gezien.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Waauw, dat is een heel knap project.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Martijn, ik zie weer een paar knappe updates op je site.

Mooi man.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Hoi Martijn,

Waar heb je die mooie mennekes besteld? Ik kan niets vinden bij farnell, maar wellicht kijk ik niet goed.

//Steven
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Heb je ook nog kunstmatig motorgeluid aangebracht? Zodat de mensen niet te veel schrikken van deze stille Volvo.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

in 1900 gebruikte men hiervoor al een toeter!
Om gevaarlijke situaties af te wenden.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

steven460 schreef:Hoi Martijn,

Waar heb je die mooie mennekes besteld? Ik kan niets vinden bij farnell, maar wellicht kijk ik niet goed.

//Steven
Hoi Steven, Mennekes E-auto materiaal is momenteel nog beperkt beschikbaar, en voor zover ik weet niet voor particulieren.
Stuur me een PM met wat je nodig hebt dan kan ik kijken of ik wat kan regelen bij mijn leverancier.
Groet, Martijn
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

steven460 schreef:in 1900 gebruikte men hiervoor al een toeter!
Om gevaarlijke situaties af te wenden.
Ik heb er iets moois op bedacht. Geen toeter maar een... (dat hou ik nog even als verassing tot aan de onthulling maar het is leuk en functioneel). :)
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6342
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Wel grappig, ik heb gisteren nog even alles doorgelezen (ook op www.electricvolvo.nl) want er werd al een tijdje niks gepost. En dan plotseling de volgende dag.....

Is er nog iets nieuws te melden, bv de datum waarop je klaar hoopt te zijn?
Of nieuwe foto's?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Het project vordert goed maar het duurt allemaal ietsjepietsje langer dan aanvankelijk gedacht - vooral omdat ik er een volle drukke baan naast heb...
Momenteel zijn we bezig de accu's in te bouwen en de high voltage bekabeling aan te leggen. Daarna is het vooral nog een kwestie van heel veel draadjes aansluiten, EV-componenten en het interieur monteren, ML-behandeling, afmonteren, systemen testen, etc.
Planning ziet er nu naar uit om "ergens in het voorjaar" de eerste proefrit te kunnen gaan maken.
Ik zal binnenkort weer eens wat nieuwe foto's plaatsen.
Bedankt voor al jullie leuke reacties en... geduld!
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Koenta Kinte
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
Locatie: Nederland

Hallo Martijn,

Zie nou pas net dit topic, maar wat een leuk project zeg.
Heb ook even op http://www.electricvolvo.com gekeken.
Je pakt het ook zeer grondig aan echt super.
Maar toch nog wat technische vragen die ik niet uit de specificaties kan halen.

Type motor (merk)
Zijn de accu’s die jij gebruikt van SkyEnergy?
Heb je een zelf ontwikkelde BMS of een bestaand systeem (LiBal).
En de lader heb je die ook zelf ontwikkeld.
En welke controller gebruik je voor de motor aan te sturen.
Heb je ook nog een 300VDC naar12VDC converter voor alle voertuig functies? Elektrische stuurbekrachtiging, verwarming, airco enz.
Ik las dat je nu bezig bent met het High Voltage gedeelte. Welk merk contacters gebruik je hiervoor (Albright, Panasonic) En hoe zeker je de boel af met 300VDC.

Een hoop vragen maar echt puur uit interesse. Heb zelf samen met een team een electrische Burton ontwikkeld vandaar mijn interesse.
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Dit is toch wel ontzettend mooi! Wat moet dat heerlijk zijn aan zo'n project te kunnen werken!

Heb net even een tijdje op je site rondgeneusd, maar wat ik me nog afvroeg en niet kon vinden:
Is de versnellingsbak en koppeling alleen aanwezig om zoveel mogelijk de orginele staat te behouden, of ga je die daadwerkelijk ook nog nodig hebben?

Stationair draaien is er niet meer bij, en een electromotor heeft toch zijn koppel over zijn complete toerenbereik?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”