Dank jullie wel weer voor jullie leuke reacties!
De bekabeling zit inmiddels onder de auto en er zijn wat andere dingen weer af dus we zijn weer een stapje verder.
Koenta Kinte schreef:
Type motor (merk)
Zijn de accu’s die jij gebruikt van SkyEnergy?
Heb je een zelf ontwikkelde BMS of een bestaand systeem (LiBal).
En de lader heb je die ook zelf ontwikkeld.
En welke controller gebruik je voor de motor aan te sturen.
Heb je ook nog een 300VDC naar12VDC converter voor alle voertuig functies? Elektrische stuurbekrachtiging, verwarming, airco enz.
Ik las dat je nu bezig bent met het High Voltage gedeelte. Welk merk contacters gebruik je hiervoor (Albright, Panasonic) En hoe zeker je de boel af met 300VDC.
Een hoop vragen maar echt puur uit interesse. Heb zelf samen met een team een electrische Burton ontwikkeld vandaar mijn interesse.
Hoi Koenta,
Wat gaaf dat je aan de elektrische Burton hebt gewerkt, die hoop ik nog een keer te kunnen/mogen bekijken. Erg mooi gedaan. Burton zit trouwens maar 12 minuten rijden bij mij vandaan.
Hier een aantal antwoorden op jouw vragen:
- Motor: MES-DEA 200-330W AC inductiemotor, in mijn config 190 Nm en ca. 70 kW piek, 40 kW nominaal
- Batterij: Sky Energy/CALB 130Ah LiFePo4, 90 stuks, dus 306 Volt / 29 kWh nominaal
- BMS: bestaand systeem van Elithion Lithiumate
- Lader: Brusa NLG-513 Sx, 3,3 kW 230V 16A single phase, 12,5 A max. laadstroom
- Inverter: MES-DEA TIM-600
- DC-DC converter: MES-DEA 400-1000, 1 kW 70A
- Stuurbekrachtiging: voorlopig geen (er is nu een manueel stuurhuis ingebouwd); misschien later nog elektrische bekrachtiging van EZ Powersteering aan toevoegen
- Verwarming: MES-DEA RM4, 4 kW waterverwarming
- Contactors: twee Tyco/Kilovac EV-200 contactors: 1 aan de + en 1 aan de -, daarnaast nog een pre-charge contactor. Alle contactors via BMS en contactschakeling gestuurd
- Zekeringen: twee Ferraz Shawmut 225 A 500 VDC semiconductor zekeringen: 1 achterin aan de uiterste - en 1 voorin aan de uiterste +
MartenS40 schreef:Is de versnellingsbak en koppeling alleen aanwezig om zoveel mogelijk de orginele staat te behouden, of ga je die daadwerkelijk ook nog nodig hebben?
Stationair draaien is er niet meer bij, en een electromotor heeft toch zijn koppel over zijn complete toerenbereik?
Versnellingsbak en koppeling zijn inderdaad in principe niet nodig bij een elektromotor. Maar het heeft voor een project als dit wel voordelen om versnellingsbak en koppeling te laten zitten:
- het maakt de ombouw eenvoudiger omdat het differentieel niet aangepast hoeft te worden (en de juiste verhouding berekenen...), en ophangpunten etc. niet veranderd hoeven te worden
- er een extra veiligheidsmiddel is in de vorm van de koppeling: mocht het nodig zijn dan kan je heel snel de motor van de aandrijving ontkoppelen
- de 200-330W motor heeft zijn maximale efficiency rond de 3500 toeren (zie Tesla grafiek, die lijkt er op), dus kan het prettig zijn om als je 80 rijdt van 2 naar 3 te schakelen
Hoe gaat het rijden met mijn elektrische 245 dan straks normaal gesproken in zijn werk? Als volgt:
- versnellingspook vanaf stilstand in zijn '2'
- koppeling niet intrappen
- contact aan, startstand activeren met sleutel
- schakelaar Traction Enable op 'enable' zetten
- 'gas' geven en rijden, alsof het een automaat is
- er hoeft niet geschakeld of ontkoppeld te worden tussen 0 en 80 km/u
- vanaf 80 km/u KAN je van 2 naar 3 schakelen, maar hoeft niet per se
- normaal remmen door gas los te laten
- hard remmen door rempedaal in te drukken, hierbij koppelingspedaal NIET gebruiken
- achteruit rijden door (bij stilstand) koppelingspedaal in te trappen en versnellingspook in 'R' te zetten