Elektrische Volvo 240
- pomoek
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49
Vond dit linkje op internet: http://www.evalbum.com/2356. Er gaat iemand serieus proberen een elektromotor in zijn 240 te lepelen. Ik heb al eerder wat op het net gelezen over mensen die dit van plan waren, maar ben nog nooit een 240 tegengekomen die daadwerkelijk een elektrische motor heeft. Iemand anders wel?
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32862
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Martijn is dat hier in Nederland ook aan het doen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Die met die houtverbrander is ook cool.
Als brandstof zoals we nu kennen eenmaal op is wordt die van mij ook elektrisch. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om mijn oldies de deur uit te doen voor welke reden dan ook.
Als brandstof zoals we nu kennen eenmaal op is wordt die van mij ook elektrisch. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om mijn oldies de deur uit te doen voor welke reden dan ook.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
wie/wat is Martijn?Paul schreef:Martijn is dat hier in Nederland ook aan het doen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Met verwarmd water kom je helaas niet ver.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32862
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
klikkkk
Edit: de link werkt niet meer. Is nu een nieuwe link, zie topic van MartijnXC70
Edit: de link werkt niet meer. Is nu een nieuwe link, zie topic van MartijnXC70
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- pomoek
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49
Paul bedankt voor de link, ik zal die site in de gaten houden, vind het echt een prachtig project van die jongen, (ik ga er vanuit dat dit Martijn is?). Ben héél benieuwd naar zijn ervaringen en natuurlijk naar het uiteindelijke resultaat.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Jazeker, ik kan alleen niet iets vinden over de gewenste actieradius (?)pomoek schreef:Paul bedankt voor de link, ik zal die site in de gaten houden, vind het echt een prachtig project van die jongen, (ik ga er vanuit dat dit Martijn is?). Ben héél benieuwd naar zijn ervaringen en natuurlijk naar het uiteindelijke resultaat.
op z'n site stond ook :
Dat zal zorgen voor een goede gewichtsverdeling: ruim 300 kilo van de oude benzinemotor er uit, 120 kilo voor de elektromotor er in, plus ongeveer 190 kilo voor de batterijen voorin
mijn b30E motor met versnellingsbak weegt nog geen eens 200 kilo
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
100 batterijen zeg, misschien beter om wat grotere te nemen en een kleiner aantal. Leuk om defecte accu;s te vervangen zeg.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
Ja dat ben ik dus!
@pomoek: dank je!!
@ferdy: Is die B30E niet van volledig lichtmetaal? De B230 heeft nog een gietijzeren onderblok, dus is misschien daarom zwaarder?
@mightyspawn:
In principe geldt: hoe meer batterijen, hoe meer afstand. Het voert te ver om alle berekeningen uit te leggen maar kort gezegd komt het er op neer: hoe meer batterijen hoe hoger het Voltage, en daardoor minder Ampères nodig om dezelfde kracht te leveren. Een batterij heeft een vaste capaciteit van Ampères per uur, dus hoe minder Ampères nodig, hoe langer ze stroom kunnen geven, dus hoe langer de afstand die je kan rijden. Dus hoe hoger het Voltage, hoe beter.
Mijn gewenste actieradius is: minimaal 120 kilometer, maar ik hoop tegen de 150 kilometer te kunnen halen.
Het LiFePo4 (Lithium IJzer Fosfaat) batterijenpakket dat ik gebruik zal deels in de motorruimte (42 stuks) en deels onder de laadvloer (58 stuks) komen. Elke batterij heeft 3,2 Volt nominaal vermogen, en een capaciteit van 130 Ampère uur. Dus in totaal 320 Volt nominaal (360 Volt max.). Dat betekent 320 x 130 = 41,6 kWh. Je mag niet meer dan 80% ontladen, om de levensduur van de batterijen zo lang mogelijk te houden. Dus de beschikbare totale capaciteit is 41,6 x 0,8 = 33kWh.
Uit de informatie die ik heb blijkt dat een 'gewone' auto (daaronder verstaan EV bouwers auto's met gewicht en stroomlijn zoals VW Golf etc.) ongeveer 220 Wh per mijl gebruikt, en een pick up truck rond de 450 Wh per mijl. Ik schat dat de Volvo 240 daar tussenin ligt (hoog gewicht en slechte stroomlijn), dus rond de 330 Wh per mijl. Dat is 330 / 1,5 = 220 Wh per kilometer. 33 kWh / 220 Wh = 150 kilometer. Maar ik wil geen teleurstelling dus ik ga voorlopig uit van 120 kilometer.
De batterijen die ik gebruik gaan 10 jaar mee mits er een goed Battery Management System op wordt aangesloten. Ik heb gekozen voor het beste BMS dat momenteel verkrijgbaar is, dus denk dat ik zeker heel wat jaren ermee moet kunnen doen.
@pomoek: dank je!!
@ferdy: Is die B30E niet van volledig lichtmetaal? De B230 heeft nog een gietijzeren onderblok, dus is misschien daarom zwaarder?
@mightyspawn:
In principe geldt: hoe meer batterijen, hoe meer afstand. Het voert te ver om alle berekeningen uit te leggen maar kort gezegd komt het er op neer: hoe meer batterijen hoe hoger het Voltage, en daardoor minder Ampères nodig om dezelfde kracht te leveren. Een batterij heeft een vaste capaciteit van Ampères per uur, dus hoe minder Ampères nodig, hoe langer ze stroom kunnen geven, dus hoe langer de afstand die je kan rijden. Dus hoe hoger het Voltage, hoe beter.
Mijn gewenste actieradius is: minimaal 120 kilometer, maar ik hoop tegen de 150 kilometer te kunnen halen.
Het LiFePo4 (Lithium IJzer Fosfaat) batterijenpakket dat ik gebruik zal deels in de motorruimte (42 stuks) en deels onder de laadvloer (58 stuks) komen. Elke batterij heeft 3,2 Volt nominaal vermogen, en een capaciteit van 130 Ampère uur. Dus in totaal 320 Volt nominaal (360 Volt max.). Dat betekent 320 x 130 = 41,6 kWh. Je mag niet meer dan 80% ontladen, om de levensduur van de batterijen zo lang mogelijk te houden. Dus de beschikbare totale capaciteit is 41,6 x 0,8 = 33kWh.
Uit de informatie die ik heb blijkt dat een 'gewone' auto (daaronder verstaan EV bouwers auto's met gewicht en stroomlijn zoals VW Golf etc.) ongeveer 220 Wh per mijl gebruikt, en een pick up truck rond de 450 Wh per mijl. Ik schat dat de Volvo 240 daar tussenin ligt (hoog gewicht en slechte stroomlijn), dus rond de 330 Wh per mijl. Dat is 330 / 1,5 = 220 Wh per kilometer. 33 kWh / 220 Wh = 150 kilometer. Maar ik wil geen teleurstelling dus ik ga voorlopig uit van 120 kilometer.
De batterijen die ik gebruik gaan 10 jaar mee mits er een goed Battery Management System op wordt aangesloten. Ik heb gekozen voor het beste BMS dat momenteel verkrijgbaar is, dus denk dat ik zeker heel wat jaren ermee moet kunnen doen.
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Nog een leuk voorbeeld van een elektrisch aangedreven Volvo 140: http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 6194831.ab
(Vertaaltool http://ordbok.lagom.nl/vertaal.html)
(Vertaaltool http://ordbok.lagom.nl/vertaal.html)
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
Een film van 9 minuten over de Volvo 240 GL Classic Electric, alles over de auto van binnen en buiten te zien, rijden, opladen, keuring, enz.!
http://youtu.be/VlDXqgaJ5lQ
(bekijken op pc, werkt niet op mobiele apparaten of tablets)
http://youtu.be/VlDXqgaJ5lQ
(bekijken op pc, werkt niet op mobiele apparaten of tablets)
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40641
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Prachtig Martijn.
Ga je nu aan de mijne beginnen
Ga je nu aan de mijne beginnen
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
Dan weet ik al een leuke slogan voor je:
Ben Electric
Ben Electric
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40641
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70