Pagina 2 van 2

Re: naar 22 %

Geplaatst: 21.09.2016 - 21:41
door Msuidgeest
Jeroen, alles moet natuurlijk geproduceerd worden en dus kost dat altijd energie. Alleen begrijp ik niet zo goed waarom het productieproces soms op vreemde plaatsen moet gebeuren. Waarom moeten we hier groente telen in kassen met kunstlicht en -warmte terwijl het in de Mediterrane landen gewoon groeit zonder hulpmiddelen? Waarom exporteren wij varkensvlees en kopen weer Argentijns vlees terug voor consumptie?

En zo zijn er vast meerdere voorbeelden te bedenken.

Re: naar 22 %

Geplaatst: 21.09.2016 - 21:44
door lint
Je verhaal klinkt veel te logisch om waar te zijn maar is het wel.

Re: naar 22 %

Geplaatst: 21.09.2016 - 21:51
door JeroenSpock
Heel simpel Mark, geld. Als iets goedkoper kan zullen ze de hele fabriek verhuizen.
Wat was dat ook met Heiploeg in Zoutkamp? Garnalen vangen in de Waddenzee, naar Marokko brengen om ze goedkoop te pellen, en weer 2700 km terug rijden.

In het geval van de auto's is het natuurlijk even anders. Olie zit niet overal in de grond en moet wel getransporteerd worden, maar elektriciteit kan lokaal opgewekt worden.

Follow the money

Re: naar 22 %

Geplaatst: 21.09.2016 - 21:54
door caterham
Een boer hier in de buurt verkoopt z'n aardappelen steevast aan het buitenland. Daar willen ze kwaliteit en daar betalen ze voor. Hij laat z'n verkoopprijs ook niet door Albert Heijn opleggen, maar wacht op een goed bod. Wij willen op ons beurt het meest voordelige dat er is. De kwaliteit boeit niet.
Varkensvlees exporteren is op zich niet verkeerd gezien varkens hun gifstoffen niet goed kwijt kunnen en dat in het vlees zelf gaat zitten. Als we daartegenover Argentijns rundvlees hierheen halen... :D

Re: naar 22 %

Geplaatst: 21.09.2016 - 22:04
door Msuidgeest
Nederlandse varkens gaan naar Italië en komen terug als Parmahammen ... Schiet mij maar lek maar dit is natuurlijk waanzin om 5000 km met die dieren te zeulen.

Re: naar 22 %

Geplaatst: 21.09.2016 - 22:04
door Msuidgeest
We dwalen een beetje af ...

Re: naar 22 %

Geplaatst: 04.11.2016 - 13:32
door gsx750r
Hoogstwaarschijnlijk, nee ik ben er zeker van dat ik met mijn reactie veel mensen hard tegen de schenen schop en ........ dat is ook beslist mijn vooropgezette bedoeling !!!
Wanneer stoppen al die bijtellers en zelfbenoemde milieuvriendelijke figuren nu eens met zich zo onvoorstelbaar naïef te gedragen.

In de hele wereld gaat de liefde voor het milieu door de portemonnee!! En al helemaal bij Roverheden!

Bijtelling heb ik geen verstand van en ook niets mee te maken maar wel met de Motorrijtuigenbelasting (als ik nog in NL zou wonen natuurlijk)
Goed, de liefde gaat door de portemonnee.

Het "bewijs":

In 2013 was de Volvo D2 vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting en de bijtelling was 4%. Dit was natuurlijk allemaal omdat de Roverheid hier mee het aanschaffen van milieuvriendelijke auto's wilde stimuleren. En geloof me, ik ben er echt van overtuigd dat alle kopers van een D2 (en de V60 PIH) alleen deze auto gekocht hebben omdat ze zich zorgen maken over de opwarming van de aarde ....... :sleep: Het geld speelde gegarandeerd slechts een bijrol.

Maar daar is natuurlijk nog de Roverheid die ook het tegengaan van de opwarming van de aarde hoog in het vaandel heeft staan.
Of er alleen D2's mee worden bedoeld weet ik niet maar in het Finnik rapport las ik: Er rijden 62.587 van dit type auto rond in Nederland
Eventjes naar de site van de Belastingdienst en de Motorrijtuigenbelasting voor een D2 berekend.
En omdat het een milieuvriendelijke auto is word je dan ook rijkelijk beloond dat je deze auto gekozen hebt en betaal je slechts 4 x € 382 = € 1528 p/jaar. Dat levert de Roverheid dan weer 62.587 x € 1528 = € 95.632.936 op en dat is andere koek dan Motorrijtuigenbelastingvrij! Natuurlijk gaat de Roverheid dat geld wel heel goed besteden, ze gaat er n.l de opwarming van de aarde een halt mee toe roepen. Slaap zacht en droom lekker verder ......

En nu de bijtellers. Natuurlijk snap ik donders goed dat elke aanslag op je portemonnee niet welkom is maar zeg nu eens eerlijk had je nu echt verwacht dat je tot in lengte van dagen zou worden beloond omdat je bijv. een V60 PIH of een V40 D2 hebt gekocht? Nee toch zeker?! Dat je zelfs kwaad bent over het verhogen van het bijtellingspercentage snap ik ook maar de hand in eigen boezem steken zou dat ook niet een beetje van toepassing zijn ......
Autorijdend Nederland (en niet meer alleen Nederland) wordt al sinds mensenheugenis een oor aangenaaid en dat zal altijd wel zo blijven. Melkkoeien worden altijd gepamperd althans door de betreffende "veehouders".

Tja en dan rest nog het volledig elektrisch rijden, wereldwijd wel te verstaan! Nou daar kan ik helemaal over leeglopen maar dat zal ik niet doen. Ik zou zeggen ga er zelf eens rustig voor zitten en probeer je bijv. er eens een voorstelling te maken hoe dat infrastructureel allemaal gerealiseerd gaat worden.
Denk hierbij eens aan de onvoorstelbaar hoge kosten (al een idee wie dat gaat betalen?!), benodigde grondstoffen en energie, waar alle energie voor het opladen plotseling vandaan gaat komen, welke alleraardigste taferelen dit bij een 'tankstation' gaat opleveren, al die laadpaaltjes en snoertjes in een drukke woonwijk, op parkeerplaatsen nou ja ga zo maar door.
Sinds kort heeft een niet onbemiddeld familielid een Tesla (prachtige wagen overigens) dus ik zeg "Kom hem eens showen hier bij mij". "Uhh, .... ik weet niet hoe ik er moet komen....". Had iets te maken met "tanken" en zo begreep ik. :fgrin:

In de hele wereld gaat de liefde voor het milieu door de portemonnee!! En al helemaal bij Roverheden!

Rob

Re: naar 22 %

Geplaatst: 04.11.2016 - 16:33
door OGA244
Een V40 heeft nooit 4% bijtellng gehad, verder een mooi stukje proza.

Re: naar 22 %

Geplaatst: 04.11.2016 - 20:51
door Paul
Zo kwam ik in Zwitserland en Oostenrijk ook al behoorlijk wat Tesla's en Leafs tegen. Ook de Renault Zoe zie je veel. In Lissabon (volgens mij vlak bij uw woonplaats) veel laadpalen ook dezelfde categorie auto's. En nog geestiger, zag ik een V60 rijden was het steeds een D6! Dus als die auto's toch een beetje elektrisch rijden waar het kan, vind ik het mooi.

Re: naar 22 %

Geplaatst: 04.11.2016 - 21:57
door Msuidgeest
Dat heeft Rob weer mooi verwoord.

Re: naar 22 %

Geplaatst: 04.11.2016 - 22:33
door NielsPHEV
Stik schrijft Evert dat doe je idd van CO maar dat komt nauwelijks uit de stack van een kolencentrale

Re: naar 22 %

Geplaatst: 12.11.2016 - 15:00
door jp-v60
Buiten mijn D6 heb ik nog een Mercedes 450 Sl uit 1979, deze auto is pas milieuvriendelijk. Na bijna 40 jaar hoeft die nog steeds niet gerecycled te worden, er gaat alleen ongeveer 400 liter euro 95 per jaar in en heeft nog een katalysator ook.

Re: naar 22 %

Geplaatst: 24.07.2017 - 18:06
door RoaldH
jp-v60 schreef: Buiten mijn D6 heb ik nog een Mercedes 450 Sl uit 1979, deze auto is pas milieuvriendelijk. Na bijna 40 jaar hoeft die nog steeds niet gerecycled te worden, er gaat alleen ongeveer 400 liter euro 95 per jaar in en heeft nog een katalysator ook.
Is je M klasse weg?