Permanente plus Volvo V60 PIH

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
Plaats reactie
haik01
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 14.12.2014 - 17:00

Goedendag,


Ik wil een dashcam installeren, en heb daarbij twee extra draden nodig. Te weten permanente plus, en geschakelde plus.

Die geschakelde plus pak ik wel van de sigaretten aansteker. Massa vind ik wel ergens.

Maar waar vind ik eentje die permanent aan de plus hangt?


Ik wil dus het handschoenenvlakje eraf halen, en eventueel de zijpaneel naast de middenconsole. Welke nummer kabel of kleur is permanent 12V? Ik wil namelijk niet door het schutbord een kabel trekken naar de accu in het motor compartiment.

Ook in de toekomst wil ik een Teltonika MiFi apparaat installeren (WiFi in de auto via een LTE modem). Deze heeft ook geschakelde plus nodig om de modem in "slaapstand" te laten gaan.

https://www.wifi-shop24.com/TELTONIKA-R ... -4G-DynDNS


Weet iemand wat meer hierover? Of misschien een link naar een (elektrische) schema? Ik ben zelf elektronicus, en kan dus die scham's goed lezen.
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Misschien heb je wat aan het voorbeeld zoals ik mijn dashcam aangesloten heb op de binnenverlichting in mijn V60 PIH. Je moet dan wel wat solderen maar dat is voor jou als mede elektronicus geen probleem lijkt me.

Dashcam op de binnenverlichting

Voordeel is dat je maar heel weinig bekabeling hoeft weg te werken.
Laatst gewijzigd door Henielma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
haik01
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 14.12.2014 - 17:00

Maar is die LED in het console verlichting ALTIJD aan (dus ook als de auto helemaal uit is)?

Ik heb liever achter de handschoenvakje, want ik kan daar later ook nog die LTE modem wegwerken. Want voor de camera is een aparte voedingskastje en die wordt dan achter het handschoenvakje weggewerkt. Dus de voeding moet van daar komen.

En ja, het is een BlackVue, met een kilometer aan kabel (maar ik kom tóch té kort voor de coax naar de achtercamera). Moet dus via de hemel en achterklep de camera aansluiten.


Maar die permanente plus is wel interessant. Ik heb geen probleem om deze ergens van achter de auto te halen (moet toch die coax wegwerken achter de hemelstof, kan ook meteen een 0,5 mm2 enkele draad meetrekken).
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Achterin zit de 12V aansluiting, die is ongeschakeld. Voorin zit de CEM onder het handschoenenvakje, daar is genoeg ongeschakelde 12V te vinden. Zoek de zekering van Keyless entry maar op, die staat altijd aan. Dat is wel zo handig. :)
haik01
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 14.12.2014 - 17:00

Weet je dat 100% zeker? In de oude Volvo V70 is de achterste sigaretten aansteker correct permanent ingeschakeld. Daar zijn ze bij de V60 van af gestapt, omdat mensen daar permanent een koelbox op hadden aangesloten, en na een paar uur of een dag, de accu helemaal leeg was.

Dat heeft de Volvo dealer gezegd.

En in die CEM, zit daar een zekering in? Wat voor kleur of hoeveel ampère?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

haik01
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 14.12.2014 - 17:00

Hartelijk dank.

Dus toch permanent.

Dus gewoon één extra kabel trekken (of gewoon een luidsprekersnoer gebruiken met zwart / rood), en dan bij de middenconsole de geschakelde voeding pakken.

Of is er ergens een schema van de CEM module te vinden, of weet iemand de kleuren van de permanente en geschakelde voeding?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

https://support.volvocars.com/nl/cars/P ... e801a86ab0

Zekering 12 in de linker unit is Keyless go, 7.5A en de kabelkleur zou groen-rood moeten zijn.
haik01
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 14.12.2014 - 17:00

Dank je wel Jelmer.

Ik heb weliswaar geen keyless entry optie. Dus ik denk dat de zekering niet gemonteerd is. Maar misschien dat daar wel permanent 12V op staat.

Ga morgen wel even kijken.
haik01
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 14.12.2014 - 17:00

Het is gelukt.

Ik heb de geschakelde plus van zekering 22 gehaald. De permanente plus heb ik ook van zekering 22 gehaald (uit de regeleenheid onder dashboardkastje).

Alles werkt, alleen nu nog de camera goed monteren. Bij nacht / donker zie je geen moer. Morgen bij daglicht proberen.


Dank voor de link, was wel nuttig.
haik01
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 14.12.2014 - 17:00

Camera werkt goed. Alles werkt zoals het hoort, geen problemen met CAN bus die een te grote stroom detecteert of zo. Wel een karweitje om de kabel keurig weg te werken, maar na 3 uur met zijn tweeën, loopt het als een zonnetje.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”