De opmars van de elektrische auto lijkt niet meer te stuiten. Autobedrijven breken zich het hoofd over de vraag waaraan ze in de toekomst nog kunnen verdienen, want elektrische auto’s zijn nagenoeg onderhoudsvrij. ‘Over tien jaar bestaan de autoboulevards niet meer.’
,,Een grote beurt aan een elektrische auto? Banden controleren, remmen schoonmaken, uitlijnen, de airco controleren en het interieurfilter vervangen en dan door de wasstraat. Nog geen kwart van het onderhoud dat een benzineauto nodig heeft. Je kunt erop wachten met een kop koffie.’’ Garagehouder André Renses van vakgarage Renses in Alkmaar is de derde generatie die het inmiddels 80 jaar oude autobedrijf runt. Hij heeft het roer drastisch omgegooid nu de impact van elektrische auto steeds duidelijker wordt.
80.000 km-beurt
Een Tesla bijvoorbeeld heeft maar om de 80.000 kilometer een ‘beurt’ nodig. En het bestverkopende elektrische automerk van Nederland doet niet aan showrooms in iedere stad. Kopen gaat via internet. ,,Alle automerken zullen aan die Tesla-methode moeten’’, zegt Renses. ,,Over tien jaar zullen de grote landelijke dealers nog showrooms hebben, waarvan ze er steeds meer sluiten om het hoofd boven water te houden. Maar die kleine zelfstandige dealer? Geen idee waar hij zijn boterham mee kan verdienen. Over tien jaar is de autoboulevard zoals we die nu kennen verdwenen.’’
Wie nu niks doet, komt over een paar jaar in de problemen, waarschuwt ook brancheorganisatie Bovag. In december was 30 procent van alle nieuwe auto's een elektrische. Afgelopen maand was de Tesla 3 de bestverkochte auto van Nederland. Weliswaar zijn die verkooppieken sterk gedreven door de zakelijke leaserijders die naar de goedkoopste auto’s speuren, maar de trend is onmiskenbaar.
Oplawaai
Brancheorganisatie Bovag denkt dat in 2025 al 25 procent van de nieuwe auto’s elektrisch zal zijn. Weer vijf jaar later zelfs 75 procent. In 2030 zullen er in het Bovag-scenario 1,5 miljoen elektrische auto’s in Nederland zijn. Vooral autobedrijven die zich bezighouden met verkoop en onderhoud van auto’s tot 6 jaar zullen daardoor een oplawaai van jewelste krijgen.
Bovag voorziet voor die bedrijven komend decennium een omzetdaling van 31 procent. Er is domweg nauwelijks onderhoud aan elektrische auto's. Er gaat geen druppel olie in, het aantal bewegende delen is wel een factor 100 lager, geen koelvloeistof, geen bougies, de remmen slijten nauwelijks, geen distributieriemen, niets van dat alles. Alleen de banden slijten sneller vanwege de zware accu’s en het forse vermogen van de elektrische auto’s. Daar valt nog iets te verdienen.
Bovag-woordvoerder Tom Huyskens wil geen paniek zaaien. ,,In 2030 zijn er nog steeds 7,5 miljoen auto’s op benzine en diesel die onderhoud nodig hebben.’’ De brancheorganisatie is begonnen met een roadshow langs autobedrijven om uit te leggen wat er verandert en wat de elektrische revolutie betekent voor de bedrijven. Hij verwacht dat de automerken steeds minder verkooppunten zullen krijgen. ,,Van de tweeduizend merkdealers verdwijnen er ieder jaar tientallen en dat gaat nog wel even door.’’
Klimaatakkoord
Wat moet de monteur gaan doen die goed is met versnel
Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40606
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40606
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
In plaats van je afvragen wat je als autobedrijf niet meer kunt is het wellicht beter je af te vragen wat je nog wél kunt/moet doen en daar je plannen op af te stemmen.
Laatst gewijzigd door Ben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Hoe meer printplaten, hoe meer onderhoud. Alleen niet meer met steeksleutel.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27480
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
+1!Ben schreef: In plaats van je afvragen wat je als autobedrijf niet meer kunt is het wellicht beter je af te vragen wat je nog wél kunt/moet doen en daar je plannen op af te stemmen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4612
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Altijd interessant dit soort van disruptive dingen. Aanpassen of het niet overleven.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8293
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Wat een techniek he, die elektromotor Weg met die ouderwetse benzine/diesel motoren en al hun vloeistoffen en slijtage onderdelen. Belachelijke prijzen ook voor een zoveel-km beurt, of D-riem bijvoorbeeld. Heb je allemaal niet meer met elektrische auto's.
Een paar gram vet in de beide lagers van die elektromotor en dat is het. Tijdens de laatste proefrit in een Model S werd ons verteld dat één van de taxi's in Groningen 500.000 km gereden heeft en nog steeds zijn eerste set remschijven en blokken heeft, puur omdat de motor het remmen grotendeels overneemt. En dan hebben we het over een taxi, en daar wordt goed mee getrapt om het netjes te zeggen.
Ja de accu's kunnen slijten maar ook daar was bij de taxi na 500.000 km weinig over te zeggen.
En dan nog de brandstofkosten, voor 10.000 en 100.000 km per jaar inc MRB:
Benzine €2.500 / €16.900
Diesel €2.475 / €9.600
LPG €1.950 / €7.500
Elektrisch €500 / €5.000 (en die heb ik dan maar ruim naar boven afgerond)
Zo hebben ze mij in het begin ook een koppeling en vliegwiel aangesmeerd.
Een paar gram vet in de beide lagers van die elektromotor en dat is het. Tijdens de laatste proefrit in een Model S werd ons verteld dat één van de taxi's in Groningen 500.000 km gereden heeft en nog steeds zijn eerste set remschijven en blokken heeft, puur omdat de motor het remmen grotendeels overneemt. En dan hebben we het over een taxi, en daar wordt goed mee getrapt om het netjes te zeggen.
Ja de accu's kunnen slijten maar ook daar was bij de taxi na 500.000 km weinig over te zeggen.
En dan nog de brandstofkosten, voor 10.000 en 100.000 km per jaar inc MRB:
Benzine €2.500 / €16.900
Diesel €2.475 / €9.600
LPG €1.950 / €7.500
Elektrisch €500 / €5.000 (en die heb ik dan maar ruim naar boven afgerond)
Kijken hoe je de klant dan een poot kan uitdraaien bedoel je... Je moet zelf al verstand van auto's hebben bij 9 van de 10 garage's anders gaat het je geld kosten.Ben schreef:In plaats van je afvragen wat je als autobedrijf niet meer kunt is het wellicht beter je af te vragen wat je nog wél kunt/moet doen en daar je plannen op af te stemmen.
Zo hebben ze mij in het begin ook een koppeling en vliegwiel aangesmeerd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
Tja, zo gaat dat overal, dat leuke restaurant waar je altijd komt is ook 10x duurder als je het wilt afhuren voor een feestje.
Persoonlijk denk ik dat deze elektrisch rijden hype snel voorbij is, we hebben geen problemen m.b.t. het opwekken van energie, maar wel een transport en opslag dilemma, welke met elektrisch rijden 100x groter wordt.
Persoonlijk denk ik dat deze elektrisch rijden hype snel voorbij is, we hebben geen problemen m.b.t. het opwekken van energie, maar wel een transport en opslag dilemma, welke met elektrisch rijden 100x groter wordt.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8111
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik vraag me af hoe ze het in Belgie gaan aanpakken als de electrische auto echt door stoot, we hebben nu al afschakelplannen voor het electriciteitsnet in de winter omdat de verouderde kerncentrales in Doel en Thiange het soms laten afweten.
Als 50% van Belgie dan ook nog zijn auto aan de stekker hangt....
Als 50% van Belgie dan ook nog zijn auto aan de stekker hangt....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 16.10.2007 - 08:45
We gaan het zien hoe het er voor de auto branche uit gaat zien, met alle electrische auto's zullen de zwarte handen een stuk minder worden bij de monteurs. Al denk ik dat een onderhouds interval van 80k toch wel iets te ruim is. Dat de elektro motor het kan hebben geloof ik wel, Maar de aandrijflijn slijt wel degelijk getuige het rapport in klokje rond:
Volvo V70 MY2016 D4 Polar plus + Intellisafe pro line + Estate line + Audio line 102.000
Volvo V70 MY2012 T4 Lim. Edition + Luxury + Family line Sapphire black 159.600
Volvo V50 MY2011 D2 Momentum + Winter line + Business line Flamenco Red 176.000
Volvo V50 MY2006 2.0D Momentum Sapphire Black 264.000
Volvo S40 MY2006 1.6D Momentum Safari Green 187.000
Volvo S40 1.8 Panama Yellow Europa Limited Edition 2000 161.000
Volvo 360 2.0 1988 met taartschep 190.000
Volvo V70 MY2012 T4 Lim. Edition + Luxury + Family line Sapphire black 159.600
Volvo V50 MY2011 D2 Momentum + Winter line + Business line Flamenco Red 176.000
Volvo V50 MY2006 2.0D Momentum Sapphire Black 264.000
Volvo S40 MY2006 1.6D Momentum Safari Green 187.000
Volvo S40 1.8 Panama Yellow Europa Limited Edition 2000 161.000
Volvo 360 2.0 1988 met taartschep 190.000
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ik heb twee goede vrienden, beiden eigenaar van een universeel garagebedrijf en beiden van een compleet andere generatie.
Beide mannen maken zich niet druk om de komst van de EV omdat zij vermoeden dat de overgang nog wel even zal duren, er onderhoud nodig blijft aan de aandrijflijn, elektrische storingen en het vervangen van slijtagegevoelige onderdelen.
Persoonlijk denk ik dat de overgang veel langer gaat duren dan we nu denken. Ik snap fabrikanten wel. Batterijen zijn het duurste onderdeel van de auto en die worden in rap tempo goedkoper. Elektromotoren zijn een stuk goedkoper om te bouwen dan een brandstofmotor plus versnellingsbak, en dat prijsverschil hoeft de klant helemaal niet terug te zien in de showroom zolang de EV's nog hip and happening zijn. Prima verdienmodel.
Dan het opladen. De infrastructuur is nog lang niet gereed voor grootverbruik. Met een smartgrid kom je een eind, maar je ontkomt niet aan het feit dat Nederland om 18:00 thuis komt, de auto aan de lader hangt, gaat koken, douchen en de verwarming een zetje geeft. Onder het mom "van het gas af" gaat dat straks allemaal op elektra. Reken maar eens uit wat een middelgrote wijk dan aan energie zal gebruiken. Een voordeel; In de winter zijn de stoepen gegarandeerd sneeuw-vrij met die gloeiende kabels onder de grond.
De netbeheerders moeten dus kei-hard aan de bak om heel Nederland open te graven en dikkere kabels te leggen, de wijkcentrales te upgraden en onze meterkasten gereed te maken voor het veel grotere verbruik. Oh, en misschien nog een paar duizend extra windmolens plaatsen of extra (kern)centrales bouwen.
Daarnaast moeten de aanbieders met de gemeenten om de tafel om heel Nederland vol te stampen met laadpalen en de boel aan te sluiten. Slechts een klein percentage Nederlanders heeft namelijk een eigen oprit ter beschikking met als gevolg het overgrote deel van de bezitters publiek (en dus duur) zal moeten gaan laden. Bij mij in de buurt doen ze er rustig drie jaar over om één laadpaal te plaatsen met een maximum van een paal per 300 meter..
De astronomische investeringen die de netbeheerders, energieleveranciers en de overheid moeten doen om Nederland "oplaad-ready" te krijgen moeten een keer terugverdiend worden. Ik verwacht daarom de afschaffing van MRB-voordelen, bijtellingsvoordelen en een flinke stijging van de energiekosten- en belasting wanneer de EV "mainstream" is.
Dit allemaal in slechts 10 Jaar? Nee, minimaal het dubbele. Mijn onderbuikgevoel zegt daarbij dat elektrisch rijden straks veel duurder wordt dan een liter diesel of benzine in de tank. Niet zo gek dat mensen nog even vasthouden aan brandstof. De laatste auto's die met een brandstofmotor worden uitgeleverd worden he-le-maal opgereden
Beide mannen maken zich niet druk om de komst van de EV omdat zij vermoeden dat de overgang nog wel even zal duren, er onderhoud nodig blijft aan de aandrijflijn, elektrische storingen en het vervangen van slijtagegevoelige onderdelen.
Persoonlijk denk ik dat de overgang veel langer gaat duren dan we nu denken. Ik snap fabrikanten wel. Batterijen zijn het duurste onderdeel van de auto en die worden in rap tempo goedkoper. Elektromotoren zijn een stuk goedkoper om te bouwen dan een brandstofmotor plus versnellingsbak, en dat prijsverschil hoeft de klant helemaal niet terug te zien in de showroom zolang de EV's nog hip and happening zijn. Prima verdienmodel.
Dan het opladen. De infrastructuur is nog lang niet gereed voor grootverbruik. Met een smartgrid kom je een eind, maar je ontkomt niet aan het feit dat Nederland om 18:00 thuis komt, de auto aan de lader hangt, gaat koken, douchen en de verwarming een zetje geeft. Onder het mom "van het gas af" gaat dat straks allemaal op elektra. Reken maar eens uit wat een middelgrote wijk dan aan energie zal gebruiken. Een voordeel; In de winter zijn de stoepen gegarandeerd sneeuw-vrij met die gloeiende kabels onder de grond.
De netbeheerders moeten dus kei-hard aan de bak om heel Nederland open te graven en dikkere kabels te leggen, de wijkcentrales te upgraden en onze meterkasten gereed te maken voor het veel grotere verbruik. Oh, en misschien nog een paar duizend extra windmolens plaatsen of extra (kern)centrales bouwen.
Daarnaast moeten de aanbieders met de gemeenten om de tafel om heel Nederland vol te stampen met laadpalen en de boel aan te sluiten. Slechts een klein percentage Nederlanders heeft namelijk een eigen oprit ter beschikking met als gevolg het overgrote deel van de bezitters publiek (en dus duur) zal moeten gaan laden. Bij mij in de buurt doen ze er rustig drie jaar over om één laadpaal te plaatsen met een maximum van een paal per 300 meter..
De astronomische investeringen die de netbeheerders, energieleveranciers en de overheid moeten doen om Nederland "oplaad-ready" te krijgen moeten een keer terugverdiend worden. Ik verwacht daarom de afschaffing van MRB-voordelen, bijtellingsvoordelen en een flinke stijging van de energiekosten- en belasting wanneer de EV "mainstream" is.
Dit allemaal in slechts 10 Jaar? Nee, minimaal het dubbele. Mijn onderbuikgevoel zegt daarbij dat elektrisch rijden straks veel duurder wordt dan een liter diesel of benzine in de tank. Niet zo gek dat mensen nog even vasthouden aan brandstof. De laatste auto's die met een brandstofmotor worden uitgeleverd worden he-le-maal opgereden
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hear, Hear!!!!!!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Too much?diesel01 schreef: Hear, Hear!!!!!!
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Nee hoor wij koken alleen elektrisch maar wanneer iedereen thuis komt en gaat koken nadat de auto aan het stroom is gezet gaat het helemaal verkeerd met ons huidig stroomnet, spijker/kop!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Dan wordt het donker als je België inrijdt...BlackcurrantV70 schreef: Ik vraag me af hoe ze het in Belgie gaan aanpakken als de electrische auto echt door stoot, we hebben nu al afschakelplannen voor het electriciteitsnet in de winter omdat de verouderde kerncentrales in Doel en Thiange het soms laten afweten.
Als 50% van Belgie dan ook nog zijn auto aan de stekker hangt....
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik voorzie ook grote problemen met het stroomnet als we te snel 100% EV gaan. Liever een een mix van ICE/PHEV/FEV en EV.diesel01 schreef: Nee hoor wij koken alleen elektrisch maar wanneer iedereen thuis komt en gaat koken nadat de auto aan het stroom is gezet gaat het helemaal verkeerd met ons huidig stroomnet, spijker/kop!
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ik heb vandaag een soortgelijk gesprek gehad met een insider. Ik begreep dat alleen het HS net aanpassen al 20 miljard kost. En als we allemaal op waterstof auto's over zouden gaan en dit door middels groene stroom zouden opwekken, dan hebben voor 50 GigaWat aan windmolenparken nodig. Op dit moment staat er voor ca. 2 - 3 GW aan windmolencapaciteit opgesteld. Dus groene waterstof wordt een lang verhaal. Dus, hebben we als alternatief de zogenaamde blauwe waterstof. Waterstof geproduceerd uit - trompetgeschal - aardgas. We gaan met zijn allen van het aardgas af en stappen over op waterstof en electriciteit waarvoor dan toch weer aardgas nodig hebben. Briljant ideeDe netbeheerders moeten dus kei-hard aan de bak om heel Nederland open te graven en dikkere kabels te leggen, de wijkcentrales te upgraden en onze meterkasten gereed te maken voor het veel grotere verbruik.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Laten we dan maar overstappen op hybride warmtepompen en phevs om toch te werken aan de milieudoelstelling en niet het stroomnet te overvragen.DB200 schreef:Ik heb vandaag een soortgelijk gesprek gehad met een insider. Ik begreep dat alleen het HS net aanpassen al 20 miljard kost. En als we allemaal op waterstof auto's over zouden gaan en dit door middels groene stroom zouden opwekken, dan hebben voor 50 GigaWat aan windmolenparken nodig. Op dit moment staat er voor ca. 2 - 3 GW aan windmolencapaciteit opgesteld. Dus groene waterstof wordt een lang verhaal. Dus, hebben we als alternatief de zogenaamde blauwe waterstof. Waterstof geproduceerd uit - trompetgeschal - aardgas. We gaan met zijn allen van het aardgas af en stappen over op waterstof en electriciteit waarvoor dan toch weer aardgas nodig hebben. Briljant ideeDe netbeheerders moeten dus kei-hard aan de bak om heel Nederland open te graven en dikkere kabels te leggen, de wijkcentrales te upgraden en onze meterkasten gereed te maken voor het veel grotere verbruik.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- Texels
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44
De vraag naar elektriciteit zal explosief stijgen. Elektrische auto's, scooters, fietsen, vrachtwagens, elektrisch verwarmde huizen, kantoren etc etc. Klimaat verandering betekent ook veel meer airco's, en die slurpen stroomBlackcurrantV70 schreef: Ik vraag me af hoe ze het in Belgie gaan aanpakken als de electrische auto echt door stoot, we hebben nu al afschakelplannen voor het electriciteitsnet in de winter omdat de verouderde kerncentrales in Doel en Thiange het soms laten afweten.
Als 50% van Belgie dan ook nog zijn auto aan de stekker hangt....
Wind en zon zijn chronisch onbetrouwbaar als energiebronnen. Windparken op zee zijn extreem kostbaar en zeer moeilijk te onderhouden en te repareren
Ook al negeren de politiek correcte politici de werkelijkheid, we ontkomen met 8 miljard mensen op onze planeet niet aan kernenergie. Bouw genoeg veilige grote nieuwe kerncentrales, en we hebben ook plenty schone stroom om al die waterstof mee te fabriceren voor schepen en dergelijke
Een compleet en goed werkend hoge snelheids-trein-netwerk door Europa gecombineerd met een fikse kerosine belasting zou ook enorm schelen qua vervuiling en CO2 vermindering