Elektrisch rijden met een Volvo

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Omdat elektrisch rijden met een Volvo toch iets anders is heeft Volvocars 5 filmpjes gemaakt om het uit te leggen.
Start hier:

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Tja.. wat is anders? Niet anders dan bij andere elektrische auto's.
Remlicht aan bij gas los vind ik dan weer overdreven. Alsof iemand steeds moet remmen omdat je ergens te dicht op rijdt, dat idee heb ik er bij. Beetje zenuwachtig verkeersbeeld geeft dat.
Zou mooi zijn als je als bestuurder zelf kan instellen hoe krachtig de motor remt bij gas los, van 0 tot 100% bijvoorbeeld.
Persoonlijk vind ik niet afremmen het mooiste, remmen doe je met het rempedaal en dan horen de remlichten te branden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Remlichten aan bij one-pedal-drive is prima, maar dan graag wel pas vanaf een bepaalde vertraging.
Anders krijg je inderdaad zoals Jeroen beschrijft een erg nerveus verkeersbeeld.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer šŸ˜¢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Marcnij schreef: ā†‘15.11.2020 - 08:48 Remlichten aan bij one-pedal-drive is prima, maar dan graag wel pas vanaf een bepaalde vertraging.
Anders krijg je inderdaad zoals Jeroen beschrijft een erg nerveus verkeersbeeld.
Precies op die manier werkt het toch?
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

NielsPHEV schreef: ā†‘15.11.2020 - 09:12
Marcnij schreef: ā†‘15.11.2020 - 08:48 Remlichten aan bij one-pedal-drive is prima, maar dan graag wel pas vanaf een bepaalde vertraging.
Anders krijg je inderdaad zoals Jeroen beschrijft een erg nerveus verkeersbeeld.
Precies op die manier werkt het toch?
Geen idee, geen ervaring met elektrisch rijden. Mag hopen dat het inderdaad zo werkt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer šŸ˜¢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Zo werkt wel bij de plug-in-hybrides
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Marcnij schreef: ā†‘15.11.2020 - 09:44
NielsPHEV schreef: ā†‘15.11.2020 - 09:12
Marcnij schreef: ā†‘15.11.2020 - 08:48 Remlichten aan bij one-pedal-drive is prima, maar dan graag wel pas vanaf een bepaalde vertraging.
Anders krijg je inderdaad zoals Jeroen beschrijft een erg nerveus verkeersbeeld.
Precies op die manier werkt het toch?
Geen idee, geen ervaring met elektrisch rijden. Mag hopen dat het inderdaad zo werkt.
Misschien eens een keer zelf gaan rijden en dan je ervaring delen ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mijn ervaring is dat er voertuigen zijn waar je het afremmen kan instellen van niets tot best veel.
Tot nu toe is er maar Ć©Ć©n model die de remlichten aan gooit bij gas los, maar alleen als je zelf de vertraging daarbij inschakelt
Overigens doen de zware jongens dat ook wanneer de cruise control ingrijpt met de retarder. Misschien auto's met ACC tegenwoordig ook wel.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik heb de filmpjes gezien en kan uit eigen ervaring vertellen dat de P8 erg prettig rijdt.
Alleen dar One-pedal drive is niet mijn ding, erg zenuwachtig vind ik het, maar je kunt het gelukkig uitschakelen.

Voor de rest is het een absoluut heerlijke auto stelde ik vast in een vrij uitgebreide proefrit kort geleden. Supersnel, gebouwd als een kluis maar dan als een kluis met raketvoortstuwing. De auto is zwaar (2065kg) maar daar merk je eigenlijk heel weinig van. Door de continue 4 wiel aandrijving trekt hij als een scheermes door iedere bocht.
Dat Google systeem werkt super, je kunt gewoon in mensentaal dingen roepen en dan gaat het goed. Je kunt bijvoorbeeld vragen ā€˜ hoe ver kan ik nog rijdenā€™ en dan begrijpt het systeem dat je wilt weten hoe ver je nog op de accu verder kunt en geeft keurig antwoord. Of je roept ā€˜speel playlist xxx af op spotifyā€™.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zijn er al ervaringen met het 150KW snelladen?
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

The Mechanic schreef: ā†‘19.11.2020 - 21:46 Zijn er al ervaringen met het 150KW snelladen?
Wat ik op ā€˜dat andere forumā€™ lees is ( samengevat) dat de beloofde 40 minuten laadtijd wel ongeveer gehaald wordt, maar dat die 150 kW maar kortstondig aangetikt wordt in het laadprofiel. Maar ook de laadpalen zelf behalen niet altijd het ā€˜geadverteerdeā€™ vermogen, zeker als er meerdere autoā€™s tegelijk staan te laden. De meeste ervaring is er echter met thuisladers op 11 kW of laadpalen in de straat die ook 11 kW leveren. Op de Polestar site staat een laadcalculator (en Range calculator).

Ik ben in afwachting van een P8 en dezer weken wordt er bij mij een wallbox geĆÆnstalleerd. Voorbereid om on de toekomst op 22kw te kunnen werken, maar voorlopig beperkt tot 11 kW de auto kan toch niet meer dan 11kw AC handelen. De paal is gecombineerd met een load balancer zodat er geen risico is dat bij gelijktijdig laden, electrisch koken, wasmachine en droger aan en ook nog met zware apparatuur aan het hobbyen de hoofdzekeringen er uit zullen vliegen.

Ik denk dat de praktische range met de P8 300 km zal zijn (op papier is het meer dan 400). Genoeg om binnen NL naar de andere kant van het land te komen en ook weer een heel eind terug naar huis. Even aanwippen bij een snellader en daar in 10 minuten voor 120 km bij te ā€˜tankenā€™ om thuis te komen en dan thuis in 7 uur weer naar 90%. Voordeel van elektrisch laden bij een snellader is dat je er niet bij hieft te blijven, dus even een sanitaire stop en een kop koffie gebeurt parallel aan het laden en niet, zoals bij brandstof, erna.

Dus in mijn gebruik, zal het nauwelijks tot extra tijd leiden, anders wordt het als je met de auto naar bijv. Spanje wilt.
Ook daar zijn op het andere forum studies aan gewijd over wat dan de optimale planning moet zijn. : de consensus is geloof ik om relatief vaak te gaan laden en dus niet te wachten tot de accu bijna leeg is. Dat schijnt, hoe paradoxaal dat ook klinkt, tot tijdsbesparing te leiden.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Na 300km wordt het ook met een brandstof auto tijd voor een pauze. (Alhoewel er genoeg zijn die dat niet doen)
De werkelijke reistijd zal dus niet een zo heel veel hoger liggen dan bij een verbrandingsmotor. (Mits de snelladers beschikbaar zijn natuurlijk)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer šŸ˜¢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

mga1600 schreef: ā†‘20.11.2020 - 11:50De paal is gecombineerd met een load balancer zodat er geen risico is dat bij gelijktijdig laden, electrisch koken, wasmachine en droger aan en ook nog met zware apparatuur aan het hobbyen de hoofdzekeringen er uit zullen vliegen.
In onze vakantiewoning, die we ook verhuren, heb ik een laadpaal van Ecotap op 11 kW. Er is mij toen ook een load balancer "aangesmeerd". De monteur die de boel kwam plaatsen, vond die load balancer onzin bij 11kW. Nu kan die paal ook 22 kW leveren, en dan is die load balancer weer prettig om te hebben blijkbaar. Ik wist er eigenlijk te weinig van, heb ook geen PIH of EV dus heb me er niet zo in verdiept, gewoon meegedaan met een groepsaankoop waar anderen het technische aspect hebben bekeken, de prijs viel mee. Wanneer we zelf van de woning gebruik maken, dan slapen we er ook, dus wat mij betreft is die 11 kW voor een thuislaadpunt wel voldoende. En zo niet, kunnen we nog altijd naar 22 kW opschalen.

Op de langere afstanden moet ik om de 300 km toch wel plassen en heb ik zin in koffie. En dan 300 km verder weer plassen... Maar er moet natuurlijk plaats zijn aan de laders. Vaak laden is natuurlijk ook elke keer weer startkost dacht ik, of is dat inmiddels weer achterhaald of verwaarloosbaar ? Ik heb een laadpas van E-Flux die bij de paal zat, maar kan 'm zelf dus nog niet gebruiken.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

ki
Fulaks schreef: ā†‘20.11.2020 - 16:43
mga1600 schreef: ā†‘20.11.2020 - 11:50De paal is gecombineerd met een load balancer zodat er geen risico is dat bij gelijktijdig laden, electrisch koken, wasmachine en droger aan en ook nog met zware apparatuur aan het hobbyen de hoofdzekeringen er uit zullen vliegen.
In onze vakantiewoning, die we ook verhuren, heb ik een laadpaal van Ecotap op 11 kW. Er is mij toen ook een load balancer "aangesmeerd". De monteur die de boel kwam plaatsen, vond die load balancer onzin bij 11kW. Nu kan die paal ook 22 kW leveren, en dan is die load balancer weer prettig om te hebben blijkbaar. Ik wist er eigenlijk te weinig van, heb ook geen PIH of EV dus heb me er niet zo in verdiept, gewoon meegedaan met een groepsaankoop waar anderen het technische aspect hebben bekeken, de prijs viel mee. Wanneer we zelf van de woning gebruik maken, dan slapen we er ook, dus wat mij betreft is die 11 kW voor een thuislaadpunt wel voldoende. En zo niet, kunnen we nog altijd naar 22 kW opschalen.

Op de langere afstanden moet ik om de 300 km toch wel plassen en heb ik zin in koffie. En dan 300 km verder weer plassen... Maar er moet natuurlijk plaats zijn aan de laders. Vaak laden is natuurlijk ook elke keer weer startkost dacht ik, of is dat inmiddels weer achterhaald of verwaarloosbaar ? Ik heb een laadpas van E-Flux die bij de paal zat, maar kan 'm zelf dus nog niet gebruiken.
Onze aansluiting aan het net is 3 x 25A. Daar kun je dus theoretisch ruim 17kW mee ā€˜ophalenā€™. Maar omdat we ook electrisch koken (max. 7,4 kW) en uiteraard ook andere verbruikers hebben is het heel wel mogelijk dat we over die 17kW heen zouden gaan wat tot problemen zou kunnen leiden.
Vandaar, en zoā€™n load balancer kost slechts 200 euro extra daar wil ik geen risico voor lopen. Het alternatief is de huisaansluiting op 3 x 35A te laten zetten dan kun je alle kanten uit zonder zoā€™n ding, maar dan betaal je wel jaarlijks 700 euro(!) meer aan ā€˜leveringskostenā€™. Belachelijk maar waar.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

mga1600 schreef: ā†‘20.11.2020 - 17:50 Onze aansluiting aan het net is 3 x 25A. Daar kun je dus theoretisch ruim 17kW mee ā€˜ophalenā€™. Maar omdat we ook electrisch koken (max. 7,4 kW) en uiteraard ook andere verbruikers hebben is het heel wel mogelijk dat we over die 17kW heen zouden gaan wat tot problemen zou kunnen leiden.
Bij ons is de situatie gelijk. Maar je moet naar het maximale amperage per fase kijken. Als de laadpaal op maximaal staat dan trekt hij 16A per fase. Als je dan een kookplaat aanzet van 2 kW, die trekt deze 8,3 A op 1 fase en dan zit je al bijna op de 25A op 1 fase. Om deze reden komt er bij ons ook een load balancer. Want om de 25A hoofdstop te vervangen moet de netbeheerder komen en dit is ook niet gratis.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

@Fulaks hopelijk is het wel een laadpaal die de gebruikte Wattjes ook in rekening brengt ;-)

Verder met One Pedal Driving (of gewoon in de B stand) heb je inderdaad als je gas los laat dat hij al gaat remmen, dus gaan de remlichten aan. Dat is wel fijn hoor...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Dat zenuwachtige raak je snel kwijt Huib, dat werkt echt en dan kun je hetzelfde rijden als conventioneel afremmen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Walter schreef: ā†‘23.11.2020 - 11:34 Dat zenuwachtige raak je snel kwijt Huib, dat werkt echt en dan kun je hetzelfde rijden als conventioneel afremmen.
Ik heb de auto nog niet ( wordt januari) , maar ga dat one-pedal zeker uitgebreid uitproberen (maar dan wel als ikā€™m alleen in de auto zit, het zou heel naar zijn als Vonnie over zou moeren geven op de nieuwe bekleding......)
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

mga1600 schreef: ā†‘23.11.2020 - 16:12 Ik heb de auto nog niet ( wordt januari) , maar ga dat one-pedal zeker uitgebreid uitproberen (maar dan wel als ikā€™m alleen in de auto zit, het zou heel naar zijn als Vonnie over zou moeren geven op de nieuwe bekleding......)
Ik heb nog maar 400 km met de auto gereden, maar de one-pedal went erg snel. Ik zou niet meer zonder willen. Je kunt de auto echt zonder rempedaal rijden (noodsituaties uitgezonderd) en dit rijdt heel rustig.
Hij remt veel sterker af, dan de V60 T8 in de "B" stand
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

Vandaag opgehaald, ander draadje gestart met zaken die me opvallen.
Overall kan ik alleen maar concluderen: Geweldig

Ik heb dit weekend een lange trip gepland waarvoor ik hem naar 100% zal laden. Dit zal met name 100km snelweg worden en zal eens bijhouden hoe de accu leef gaat.

Al met al, gezien de vroege levering en de daardoor te verwachte kinderziektes, ruim boven mijn verwachting.

En alleen het panorama dak en de 20ā€ wielen niet, verder alle opties.
Plaats reactie

Terug naar ā€œElektrische Volvo'sā€