Range xc40 recharge serieus laag

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Peebeetje schreef: 12.01.2021 - 11:18 .... Zelfs de Ipace doet het ondanks alle slechte verhalen beter dan de XC40
Dat mag ook wel na 2 jaar... Aan het begin van z'n carrière, had de I-Pace het nog beroerder, want die kon ook nog eens niet snel laden e.d. Het is dus ook een kwestie van ietsje meer geduld hebben. Wij dwingen fabrikanten zelf om (te) snel met zulke auto's op de markt te komen. Grote voordeel is dat het vrijwel allemaal software is, en dus door de tijd heen sneller en eenvoudiger te verbeteren is. En het is ook een kwestie van elkaar leren kennen is mijn ervaring met onze MINI Electric ook.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Op het andere forum (tweakets) staat een nieuw lijstje van acties en updates die voorzien zijn om de range te verbeteren. O.a. Activeren van de warmte pomp, voorwarmen accu’s, betere benutting accu
C40 Ultimate Twin
MvanA
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 06.01.2021 - 19:34

Ik heb dezelfde bedroevende ervaring; ik kom ook niet verder dan rond 180 km per lading en kom niet onder de 31 kw/100km, met een eitje onder de pedaal en een jas aan dus verwarming laag, achterruitverw uit, etc en inclusief een warmtewisselaar..

Heel triest voor zoveel beloftes en toch ook serieus geld..

Mjjn dealer, Stern Zaandam, reageert neemt het serieus, maar kan er niks aan doen. Komt niet verder dan het advies om de one pedal drive uit te zetten op de autoweg...

Met verkoopfolders en intermet vol met beloftes van minimaal 400 km is dit wel heel zuur en ik ga er ook niet mee akkoord.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Volgens Ev-database.nl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

MvanA schreef: 14.01.2021 - 19:07 Ik heb dezelfde bedroevende ervaring; ik kom ook niet verder dan rond 180 km per lading en kom niet onder de 31 kw/100km, met een eitje onder de pedaal en een jas aan dus verwarming laag, achterruitverw uit, etc en inclusief een warmtewisselaar..

Heel triest voor zoveel beloftes en toch ook serieus geld..

Mjjn dealer, Stern Zaandam, reageert neemt het serieus, maar kan er niks aan doen. Komt niet verder dan het advies om de one pedal drive uit te zetten op de autoweg...

Met verkoopfolders en intermet vol met beloftes van minimaal 400 km is dit wel heel zuur en ik ga er ook niet mee akkoord.
Die 400 km is slechts WLTP waarde en dat is een internationale vegelijking standaard waarbij het gebruik onder ‘huiskamer omstandigheden’ wordt bepaald met vooraf bepaalde parameters. Geen reële situatie, maar dat had je kunnen weten, je hoeft maar te googlen. Ook tesla blijft mijlen ver achterna bij de WLTP waarde.
Zelf heb ik van te voren al bedacht dat 300 km mijn uitgangspunt zal zijn, niet 400, met mogelijke uitschieters naar boven en beneden afhankelijk van het seizoen.

Maar er is wel een officiële reactie van Volvo met een bijbehorende inventarisatie van punten waar ze aan gaan werken om zowel tot range verbetering als laadsnelheid verbetering te komen.

[Om de laadsnelheid bij een snellader te verbeten kun je trouwens nu al die lader als bestemming in je navigatie kiezen, dan wordt de accu voordien op temperatuur gebracht en verloopt het laden aanmerkelijk sneller. Dat staat niet in het manual maar is inmiddels dus wel officieel en door anderen bewezen].

Er is nieuwe software voor de warmtewisselaar beloofd.
Er wordt gekeken naar een snellere laadcurve,
Er wordt gewerkt aan een beter gebruik van de aanwezige energie.
En zo zijn er nog een paar dingen.

Dat stond in een document van Volvo aan de dealers. Ook het punt van dat uitschakelen van OPD op de snelweg staat daarin, maar heeft Stern je de rest van die inhoud niet verteld?

Meer detail staan op dat andere forum (het grote P2/P8 topic)
Er is iemand op dat forum actief die bij Volvo in Zweden werkt aan de software en die bevestigd dat er door zijn collega’s met prioriteit aan gewerkt wordt.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
nikagl
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 22.01.2012 - 15:08

Zie tweakers topic. Is ook veel discussie over. De mijne (met warmtepomp) zit ook op 32 kwh/km. Max range zo'n 200 km:
Nieuwegein -> Coevorden = 156km, 100% > 24% = 76% (met 100 km/h, overdag)
Coevorden -> Nieuwegein = 156km, 94% > 14% = 80% (met 130 km/h, 's avonds)

Ben benieuwd of jullie sinds vorige maand nog tot andere conclusies zijn gekomen...
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

mga1600 schreef: 15.01.2021 - 11:23 ....

Ook het punt van dat uitschakelen van OPD op de snelweg staat daarin, ....

Ben even nieuwsgierig, waarom zou het uitschakelen van de OPD op de snelweg een positief effect op de actieradius hebben?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

zeilen zonder remmen zal altijd nog iets gunstiger zijn dan gas loslaten en remmen
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

hij rolt idd beter uit
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Van het weekend 25kWh/100km op een snelwegrit (100km) van 60km met een beperkte afstand binnen de bebouwde kom. Mijn wederhelft bracht het tot 25.5 op de terugweg.

Het geheim is wel dat de ACC op 100km/u staat. Met 105 of 110 loopt het al snel naar 29/30.

OPD uit overigens.

Ik denk dat ik hem met iets warmer weer wel richting de 21/22kWh krijg.
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

NielsPHEV schreef: 18.01.2021 - 12:58 zeilen zonder remmen zal altijd nog iets gunstiger zijn dan gas loslaten en remmen
Nu je het zo zegt, klinkt het logisch inderdaad. Betekent dus wel dat je ook eerder je 'gas' los moet laten. Ik ga daar ook eens mee spelen met onze MINI Electric, alleen daar kan de OPD dan weer niet helemaal uit...
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Volvo heeft niet als enige uitdagingen op het gebied van range
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

Als aansticht van dit draadje wordt ik steeds wijzer over mijn aanwinst.

Aangezien er een alarm in gezet moest worden heb ik ervoor gekozen deze achteraf in te laten bouwen door de dealer. Dit is in twee stappen gedaan, eerst zonder sensoren. Dit ivm een software update die er nog niet was waardoor de interieur sensoren later moeste.
Hierna is er een updare gekomen en werden de sensoren erbij gezet.

Ik heb nu echter een klein probleempje, hij blijft af gaan, en dan zonder reden wel te verstaan. De dealer meld dat er meer mensen zijn die er last van hebben.
Tijdelijke oplossing: elke keer als je uitstapt het alarm beperken waardoor de sensoren uit zetten.
Herkent iemand dit?

Issues/bugs gevonden tot nu:
- range laag
- geen on call app
- wegvallen 3g verbinding (en ook niet meer aan te krijgen)
- wegvallen Bluetooth koppeling
- geen notificaties
- stoel verwarming traag/half
- Max laadsnelheid 200kw

Ten aanzien van het wegvallen van de 3g, dit is rampzalig als je nog moet laden aangezien de auto niet meer kan bepalen waar er laadstations langs de route staan en je met je telefoon moet gaan zoeken.
Ik heb het idee dat dit te maken heeft met wifi, ik heb een keer geprobeerd de auto op mijn thuis wifi te zetten en lijkt hij niet meer automatisch over te schakelen op 3g

De auto scoort bog steeds een voldoende, maar geen vette meer.

Leuk weetje, ik heb op ali een setje lampjes gekocht die het logo projecteren als je de deur opent. 20 minutjes werk (ben geen monteur oid) en top resultaat. Voor de liefhebbers:
€ 7,69 30% Off | 2 Stuks Auto Led Voor Volvo R Ontwerp S80 60 S60 S80L S60L V60 V40 XC60 XC90 XC40 Lamp Deur welkom Licht Laser Projector Deur Licht
https://a.aliexpress.com/_vYaTyL
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Bro schreef: 31.01.2021 - 18:41 Ik heb nu echter een klein probleempje, hij blijft af gaan, en dan zonder reden wel te verstaan. De dealer meld dat er meer mensen zijn die er last van hebben.
Tijdelijke oplossing: elke keer als je uitstapt het alarm beperken waardoor de sensoren uit zetten.
Herkent iemand dit?
Heb ik ook gehad met het alarm dat af de fabriek gemonteerd is. Er is inmiddels een update geweest, die dit oplost. Dus naar de garage voor de laatste update.
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

henkchroom schreef: 01.02.2021 - 07:05
Bro schreef: 31.01.2021 - 18:41 Ik heb nu echter een klein probleempje, hij blijft af gaan, en dan zonder reden wel te verstaan. De dealer meld dat er meer mensen zijn die er last van hebben.
Tijdelijke oplossing: elke keer als je uitstapt het alarm beperken waardoor de sensoren uit zetten.
Herkent iemand dit?
Heb ik ook gehad met het alarm dat af de fabriek gemonteerd is. Er is inmiddels een update geweest, die dit oplost. Dus naar de garage voor de laatste update.
Zal ze vandaag een belletje doen.
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

Update: er is schijnbaar een update die het alarm en de 3g verbinding zou oplossen. Woensdag moet ik hiervoor naar de dealer (waarom geen ota wisten ze ook niet).
Ik zal build nummers e.d. En andere info hier delen
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Poolrev schreef: 19.01.2021 - 23:28
NielsPHEV schreef: 18.01.2021 - 12:58 zeilen zonder remmen zal altijd nog iets gunstiger zijn dan gas loslaten en remmen
Nu je het zo zegt, klinkt het logisch inderdaad. Betekent dus wel dat je ook eerder je 'gas' los moet laten. Ik ga daar ook eens mee spelen met onze MINI Electric, alleen daar kan de OPD dan weer niet helemaal uit...
Ik doe dat al jaren met mijn benzine versie, dus dan zal dat zéker ook positief uitwerken op de elektro versies. Gewoon lekker van te voren uit laten rollen. Zo spaar je echt energie. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Bro schreef: 01.02.2021 - 18:34 Update: er is schijnbaar een update die het alarm en de 3g verbinding zou oplossen. Woensdag moet ik hiervoor naar de dealer (waarom geen ota wisten ze ook niet).
Ik zal build nummers e.d. En andere info hier delen
Mijn auto heeft vandaag die update gekregen (want ik had ook een valse alarm melding). 4G (niet 3G) werkte bij mij voor die tijd ook al prima, nu nog steeds.
Update is een uurtje werk waar ik op kon wachten met een kopje espresso. Nieuwe versie is van 8 januari 2021.
Bij een snelle ‘rondgang’ geen nieuwe functies gevonden,...of misschien dat hij nu automatisch kan switchen tussen DAB en FM afhankelijk van het beste signaal voor een gekozen zender!? . Of hadden we dat al.? ....zo ja, had ik dat eerder niet gezien.
C40 Ultimate Twin
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

mga1600 schreef: 02.02.2021 - 22:15
Bro schreef: 01.02.2021 - 18:34 Update: er is schijnbaar een update die het alarm en de 3g verbinding zou oplossen. Woensdag moet ik hiervoor naar de dealer (waarom geen ota wisten ze ook niet).
Ik zal build nummers e.d. En andere info hier delen
Mijn auto heeft vandaag die update gekregen (want ik had ook een valse alarm melding). Uurtje werk waar ik op kon wachten. Nieuwe versie is van 8 januari 2021.
Bij een snelle ‘rondgang’ geen nieuwe functies gevonden,. Misschien het automatisch switchen tussen DAB en FM afhankelijk van het beste signaal. Of hadden we dat al.....zo ja, had ik dat eerder niet gezien.
Toevallig ook las gehad van wegvallende verbindingen? Ben benieuwd ik woon buiten de randstad en mijn verbinding is er vaker niet dan wel.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

P.S. In de software versie van januari zit waarschijnlijk die extra vrijgemaakte accucapaciteit in verwerkt waar eerder over werd gesproken en geschreven.
Want toen ik net, bij 88% lading, aan Google vroeg wat de resterende range is, kreeg ik als antwoord ca. 320 km. Voor 100% lading zou dat dus in de buurt van de 350 komen. Eerder was het voor 100% ca 300 km.

Even afwachten hoe het in de praktijk zal zijn, maar dit begint er (voor de huidige temperatuur) in ieder geval een beetje op te lijken....

Ik heb verder de indruk ( maar kan ook toeval zijn natuurlijk) dat ik de warmtepomp nu af en toe hoor. Eerder was dat niet het geval. Misschien is de verbeterde aansturing daarvan ook onderdeel van de januari update?
C40 Ultimate Twin
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”