Range xc40 recharge serieus laag

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

HanL schreef: 15.06.2021 - 10:49 Tja, onze vorige XC40 (T5 Intro met 250PK) zou volgens de brochure ook gemiddeld 1 op 13,7 moeten rijden. Moest mijn best doen om 1 op 10 te halen. Daar komt nog bij dat de XC40 de stroomlijn van een baksteen heeft en dat helpt ook niet bij het verbruik.
Je weet dat performance brandstof kost. En je zou ook kunnen weten, dat een auto met 250 pk, die dik 1600 kg weegt, niet echt zuinig kan zijn. How ever, je rijstijl (rechtervoet) is mede bepalend voor het verbruik. Ik heb voor de T2 gekozen, omdat ik het geld niet heb voor een T5, en ik haal met mijn Volvo van 129 pk 1:16. (Even een sterk voorbeeld) Als ik de rechtervoet diep op het gas trap, en anderen ff wil laten zien, hoe snel mijn auto is, tot het laatst op een rotonde af ga, en dan vol in de ankers, om vervolgens weer strepen trekkend naar de 100 km te gaan, dan kom ik ook op een 1:10. Van invloed op je verbruik is: met hoeveel mensen zit je in de auto? Hoe is bandenspanning? Hoe is het weer? Harde wind en regen? Hoe ga je met het gaspedaal om? Rij je veel korte, of juist langere ritten? Heb je een rustige defensieve rijstijl? Allemaal zaken die een rol spelen op het verbruik. Het enige wat aan te merken is op de CW waarde van de XC 40, is het wat stoere front. En natuurlijk speelt het vrij hoge gewicht van de auto een rol. Maar verder is de stroomlijn van de koets okee. Fabrikanten hebben nu eenmaal de neiging, de consument het aller gunstigste voor te houden. Dit zie je dus ook duidelijk terug bij het bereik van de P8. Desalniettemin is de XC 40 een hele fijne auto. ;) Ook moet ik vermelden, als alleenstaande, puur voor het plezier te rijden. Dus geen woon-werk verkeer. En altijd alleen in de auto. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Paul schreef: 15.06.2021 - 07:45 190km is ook echt bizar weinig. Mijn E-Golf haalt met gemak 240km
Ik weet niet waar de 190 km vandaan, komt maar ik haal prima 350 km met een volle acculading. En als het een beetje meezit ook nog wel meer.
En het is bekend dat eigenlijk geen enkele auto de WLTP norm haalt. Benzine, diesel en elektrisch, het maakt eigenlijk niet uit.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

henkchroom schreef: 15.06.2021 - 12:35 Ik weet niet waar de 190 km vandaan, komt maar ik haal prima 350 km met een volle acculading. En het is bekend dat eigenlijk geen enkele auto de WLTP norm haalt. Benzine, diesel en elektrisch, het maakt eigenlijk niet uit.
Zie het filmpje van: Autoblog, test XC 40 Recharge, VW ID 4, en de Polestar 2. Daarin beginnen ze op hetzelfde punt. Rijden dezelfde route, onder slechte weersomstandigheden. De XC 40 valt als eerste stil op 270 km. De Polestar 2 bij 315 km. (betere stroomlijn) en de VW ID 4 nog eens 20 km verder. Aardig filmpje trouwens. ;) (Dus 190 km range klopt dus niet, was een foute vermelding van mij. Moet 270 km zijn)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Inmiddels zijn er wat updates geweest en ik denk dat de range nu groter is. Het laden gaat ook sneller dan eerder.
Dat de XC40 een hoger verbruik geeft dat de id4 is volslagen logisch want hij heeft bijna 2 keer zoveel. vermogen en het is een suv en hij heeft 4-wiel aandrijving). Dat de XC40 10% meer verbruikt dan de polestar is ook bekend en heeft alles met (gebrek aan) stroomlijn te maken.
Wat ik met mijn verhaal eerder wilde illustreren is dat je met een kort laadstopje heen en weer naar de andere kant van het land kunt rijden en dat bij de huidige temperaturen de wltp cijfers gehaald worden (en ik heb begrepen dat die officiele bepaling daarvan ook op zo’n 22 graden wordt gedaan).
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Toevallig had ik het er laatst over mijn broer die zweert bij diesel. Trots verteld hij dat hij wel bijna 1000 km kan rijden zonder tanken. Maar op mijn vraag hoe lang hij achter elkaar rijdt normaal was het antwoord Max 1,5 tot 2 uur want dan komt zijn blaas in opstand. Ieder zijn meug, maar ik vind het EV heerlijk rijden en heb een beetje laadongemak dat graag voor over. Voorwaarde is wel dat je thuis kunt laden, anders zou ik er niet aan beginnen.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

mga1600 schreef: 15.06.2021 - 15:19 Voorwaarde is wel dat je thuis kunt laden, anders zou ik er niet aan beginnen
En/ of bij het werk. (is voor mij veel goedkoper)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Tja, als ik eerlijk ben, en ik had het geld voor een P8, en een laadmogelijkheid voor de deur, dan zou ik het ook doen. Zeker daar ik per dag nooit veel langer dan 2 uur onderweg ben. Dus dan speelt de range ook niet zo,n rol. Maar ja, ik ben best tevreden met mijn huidige XC 40, en mijn range is ook rond de 900 km. Al ga ik meestal wel altijd rond de 650 km naar de pomp. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

mga1600 schreef: 15.06.2021 - 15:19 Toevallig had ik het er laatst over mijn broer die zweert bij diesel. Trots verteld hij dat hij wel bijna 1000 km kan rijden zonder tanken. Maar op mijn vraag hoe lang hij achter elkaar rijdt normaal was het antwoord Max 1,5 tot 2 uur want dan komt zijn blaas in opstand. Ieder zijn meug, maar ik vind het EV heerlijk rijden en heb een beetje laadongemak dat graag voor over. Voorwaarde is wel dat je thuis kunt laden, anders zou ik er niet aan beginnen.
Als je tijdens een WC-pauze de auto aan de 150 kW lader hangt, dan heb je weer 100 km range erbij als je bij de auto terug bent.

Thuis of op het werk laden is inderdaad wel belangrijk.

Afgelopen zaterdag reden we een route waarvan de laatste 60 km over N-wegen ging. We hadden misschien net genoeg lading om thuis te komen. Maar langs N-wegen zijn geen snelladers, dus moesten we voor de zekerheid bijladen voordat we de snelweg afgingen. Je moet met je EV dus wel verder vooruit denken dan met een ICE.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Peter-V50 schreef: 15.06.2021 - 16:58 Je moet met je EV dus wel verder vooruit denken dan met een ICE.
Daarom vind ik het nog steeds fijn in een bezine versie te rijden. Je hoeft namelijk nooit vooruit te denken zo van : Ga ik dit wel halen, en waar kan ik eventueel ff laden? Nee, je rijd praktisch onbezorgd tot je aan tanken toe bent, na een pakweg 700 km. Altijd voldoende performance. En benzine (98) kun je vrijwel overal (nog) tanken. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Onze zonnepanelen produceren in deze periode gemiddeld zo'n 50 kWh per dag. Ruim voldoende om de P8 een paar keer per week op te laden. Gratis rijden dus!
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Peter-V50 schreef: 16.06.2021 - 10:29 Gratis rijden dus!
Dat klopt dus niet helemaal. De salderingsregeling is nog steeds van kracht. Dus als je de auto niet oplaadt, krijg je geld terug. Dus het laden kost wel degelijk geld.
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

henkchroom schreef: 16.06.2021 - 12:08
Peter-V50 schreef: 16.06.2021 - 10:29 Gratis rijden dus!
Dat klopt dus niet helemaal. De salderingsregeling is nog steeds van kracht. Dus als je de auto niet oplaadt, krijg je geld terug. Dus het laden kost wel degelijk geld.
Je hebt gelijk hoor. En die zonnepanelen waren ook niet bepaald gratis. Voordat je die terugverdiend hebt, ben je een paar jaar verder. Maar ik houd mezelf graag een beetje voor de gek. :-)
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik zou gewoon hier perfect ook een P8 kunnen hebben ipv de XC60 T4. Rijden eigenlijk waar kan met de elektrische Golf omdat het gewoon weg goedkoper is. Maar soms ook makkelijker vanwege parkeren.
Maar toch die paar keer dat je op vakantie zou willen gaan met 3 meiden achterin, zie ik mezelf niet zo vaak laden. Maar eigenlijk moet je dan gewoon een auto huren of toch lekker precovid vliegen ;-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat vliegen is slecht voor het milieu…
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
TonH53
6th Gear member
Berichten: 3114
Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14

Vorige week 200 km overdag verbruikte 52% van de accu; 's-avonds 205 km verbruikte 58% van de accu (lagere temperatuur?).
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
TonH53
6th Gear member
Berichten: 3114
Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14

Ik heb dit artikel ook gelezen. De vraag natuurlijk met welke autosoftwareversie die beoordeling is gedaan, aangezien iedere software-update het energieverbruik verder optimaliseert.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”