Opknappen van mijn 1800E

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

Hei Boele,

Spijtig!

Ik zal wat mooie foto's maken en mailen.

Veel succes met de werken.

Groetjes uit België.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

ovlov2 schreef:Hei Boele,

Spijtig!

Ik zal wat mooie foto's maken en mailen.

Veel succes met de werken.

Groetjes uit België.
Jan,

Dat vind ik altijd leuk! (kan dan mooi in 'onze' 1800 rubriek!

Het is wel een tegenvaller, gelukkig door de vakantie vrij veel kunnen werken bij mn bijbaan. Anders had de 1800 helemaal lang stil gestaan ;-)
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Vrijdagmiddag na mijn tentamen begonnen met het demonteren van de cilinderkop.
Eerst alle injectoren eraf gehaald, tuimelas en inlaatspruitstuk. Hierover verbaasde ik me hoe goed ik het heb vastgezet een tijd terug. Door de spaghettipijp kon ik amper bij de moeren. Gelukkig toch gelukt met behulp van een cardanstuk.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens heb ik het koelwater eruit laten lopen door de onderste slang van de radiateur te verwijderen. Liep snel leeg in de emmer. Klaar dacht ik zo. Na de kopbouten losgehaald te hebben, kwam ik erachter dat er nog redelijk wat koelwater in het blok stond. Een deel is dankzij de zwaartekracht op de garagevloer gekomen, de rest heb ik eruit kunnen zuigen.
Afbeelding

De grille heb ik er uit gehaald om ruimte te maken voor het verwisselen van de nokkenas. Hij kan hopelijk nét langs de elektrische fan.
Afbeelding
Deze moer, ongeveer36mm, moet nog los. We hebben alleen niet zo’n grote dop, bahco. Dus vandaag maar even bij mijn oom lenen.

De kop wordt vanmiddag aangepast door TinusTechniek. Er komen dubbele klepveren op. Hiervoor moet de kop licht bewerkt worden. Ik heb samen met mijn vader de veren en de kleppen vast verwijderd. Wel zo makkelijk. Hiervoor heeft mijn vader een ‘kleptool’ gemaakt. In combinatie met een lijmtang gaat dat erg goed!
Afbeelding

De volgers heb ik uit het blok geplukt. Degene die de nok van de nokkenas heeft opgegeten, is flink ingeslagen. Een foto maken is wat lastig, toch is het wel zichtbaar welke de slechte is.
Afbeelding

To be continued!
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik zeg goed bezig!, Snellere nokkenas er in, overmaatse zuigers erin, Meer compressie genereren en een dubbele 45 weber plaatsen. Dat gaat feest worden!!! Ik zeg goed bezig!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Pressed Steel Ltd.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 16.04.2010 - 20:53
Locatie: De Ronde Venen

Wat een werk zeg! Ik hoop voor je dat je snel weer kunt toeren! Ik ben wel benieuwd hoe zo'n "moderne" TT-as is t.o.v. de "oude" K-as.
groet,

Jurriaan

1971 Volvo 1800 E(inspritzung)
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Boven in zn toeren moet het meer vermogen leveren. De curves zijn met moderne techniek geoptimaliseerd. Dus het moet een stuk meer vermogen leveren!

@Hans: Overmaatse zuigers laat ik even achterwegen. Geld is na deze HD aanpassing écht op!
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Nokkenas kon net langs de Kenlowe fan!
Afbeelding

De Tinustechniek upgrade spullen:
Afbeelding

Alles gemonteerd!
Afbeelding

De nokkenas zelf was zo geplaatst, Alleen het monteren van de kop was een stuk lastiger. Door het gebrek aan ruimte moest de cilinderkop zijdelings op de spaghettiuitlaat geschoven worden. Dit heb ik samen gedaan met mijn vader door dunne PVC buisjes ertussen te leggen. Gewoon schuiven over de koppakking werkt niet, dan gaan de rubber ringen uit de waterpomp er van door.

Nadat de kop aangetrokken erop zat, was ik gedeeltelijk tevreden. Het lastigste zou nog komen: Het monteren van het inlaatspruitstuk! Doordat de spaghetti uitlaat een andere dikte heeft dan het inlaatspruitstuk, moest ik halve maantjes gebruiken om de krachten gelijk te verdelen. Dit was een ontzettend gepruts. Mijn vader zou me wel 'even' helpen wat uiteindelijk minimaal 2uur gekost heeft!

Daarna koelvloeistof bijgevuld, ontsteking op tijd gezet en starten maar, althans dat dacht ik.
Ik had er niet bij nagedacht dat de ontsteking 180graden fout kan staan. Het gevolg was dus dat de kleppen op tuimelen stonden, en er op dat moment een vonk geleverd werd. Dit resulteerde in een ontzettend harde knal! Ik ben vrij veel vuurwerk gewend, maar dit was wel in de klasse 'Vlinders.'

Na 12uur een suizend oor gehad te hebben, nog maar eens gekeken samen met mijn vader. Ontsteking afgesteld door te kijken naar de rotor en de klepstanden, toen liep hij zowaar! Daarna met stroboscoop precies goed gezet!

Straks testrijden.. Ben benieuwd. Eerste 500km maar rustig daarna maar eens gas gaan geven.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

EN?????
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Testrijden ging goed!

Doordat ik veel aan het spruitstuk heb gezeten, was ie goed vet. Dit gaf me toch een partij rook!

Hij loopt netjes. Lijkt onrustiger stationair te lopen, kan ook door de as komen. Nu even 100km rustig inrijden met max 4000rpm en veel afwisseling. Dan olie verversen + filter, kleppen checken en voor het eerst echt gas geven, evt finetunen!
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

wel de kop nagetrokken nadat de motor even kort gelopen had?
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

ferdy schreef:wel de kop nagetrokken nadat de motor even kort gelopen had?
Nee, Tinustechniek vertelde dat ik 100km rustig moet inrijden, dan kop natrekken en gelijk kleppen stellen..
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Boele schreef:
ferdy schreef:wel de kop nagetrokken nadat de motor even kort gelopen had?
Nee, Tinustechniek vertelde dat ik 100km rustig moet inrijden, dan kop natrekken en gelijk kleppen stellen..
volvo handboek schrijft wel dat dit na kort stationair draaien direct moet gebeuren (en vervolgens na 1000 km nog een keer). Maar je rijdt rustig in dus t zal wel goed komen :)
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Ja het punt is dat je niet te lang stationair moet draaien met een nieuwe nokkenas. Je volgers moeten gaan draaien en dat gebeurd bij meer toeren dan stationair.

Dus langer dan 15sec liep ie niet stationair het eerste kwartier. Vanmiddag weer de weg op. Denk dat ik er maar eens wat LPG bij schroef..
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

... Om er voor te zorgen dat ik het LPG niet handmatig meer hoef bij te schroeven, heb ik de afgelopen maanden flink gespaard voor een KDFI/Megasquirt injectie. Ik ben er nog niet helemaal. Zodra de Combi weer rijd, haal ik de 1800 op, en ga ik aan de slag.

Ik denk dat ik hier ook nog wel wat vermogen kan winnen, naast een soepelere motor. Het eea bouw ik in een de originele Djet doos. Je ziet er dus (bijna) niets van.

Ook alvast een stuurhuisrevisieset besteld. De mijne lekt een beetje, en stuurt niet echt strak. Benieuwd of dit met wat nieuwe bussen valt op te lossen. Ik heb vaak gelezen dat het aan het wormwiel ligt wat niet meer te krijgen is.
Doordat hij op de buitenste stukken meer speling heeft, zal verdraaien geen optie zijn.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dit bedrijf kan het stuurhuis eventueel reviseren mocht het allemaal niet lukken met het wormwiel. Zij hebben tegenwoordig de rechten op het oude ZF spul. Maar goedkoop zal dat niet zijn schat ik zo in, ik denk dat je beter een 2e hands stuurhuis met voldoende afstelruimte kan zien te vinden
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

We hebben nog een aantal Amazon huizen liggen.
Volgens mij is alleen de arm en de stang anders. Kan ik dit zo over zetten?
Mijn oom heeft een pers, dus die arm moet eraf kunnen..

Bedankt voor de tip, ga het bekijken.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Gisteren de achterstabilisatorstang gemonteerd van IPD. Stuurt nu toch een heel stuk strakker op een knooppunt. Wél iets listiger.
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik een start gemaakt met het programmeerbare injectiesysteem. Alle onderdelen zijn binnen. Ik heb gekozen voor het Universal-EMS4 systeem met kabelboom. Hier heb ik goede ervaringen over gehoord en de aansluitingen schijnen beter te zijn dan de KdfI variant. De prijzen zijn vrijwel gelijk, dus de keuze was snel gemaakt. Zodra ik de auto goed lopend op benzine heb, ga ik beginnen met LPG injectie. Uit ervaring weet ik dat LPG lastiger reageert dan benzine. Wordt nog een flinke klus.

Ik ga allereerst beginnen met het triggerwheel pas te maken op de voorste krukaspoelie. To be continued.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Hier ook maar weer eens een update:
Vandaag heb ik weer mooi de tijd gehad om verder te gaan met de 1800. Ik kreeg een brief van het RDW dat de APK halverwege maart afloopt. Sh*t! Dus ik hoop dat ik hem voor die tijd rijdend heb. Wordt spannend. ;)

De TPS-plaat wilde ik van kunststof gaan maken doordat het eenvoudig te bewerken is. De TPS-schijf van Joost en zijn Amazon Combi Turbo vond ik erg mooi, dus toch besloten om dat te kopieren. Onder begeleiding heb ik ook geleerd hoe een draaibank werkt. Leuk speelgoed! Nadat hij helemaal klaar was, schroefdraad getapt en gemonteerd. Ik vond dat het aluminium meer moet glanzen, dus ook nog maar een half uurtje gaan polijsten. Maandag RVS verzonken schroeven kopen, en dan monteren.
Afbeelding
De binnenkamer is nodig zodat er geen valse lucht langs de gasklepas kan ontstaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen aan de slag met de steun voor de bobine. Hiervoor heb ik al een staaf naar 26mm gedraaid als voet die in de verdeleras past.
Afbeelding
Volvoalst
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 23.04.2013 - 20:10
Locatie: Zevenaar

Hallo Boele,

Wat een toeval. Ik ben nu bijna 6 maande in het bezit van mijn eerste Volvo. Ik merk dat ik erg oplettend ben wat andere Volvo's op de weg betreft. Gister zag ik in Doetinchem een prachtige 1800 staan. Net even op het forum gekeken, en het blijkt de jouwe te zijn. Gespot dus!

Heb nog snel twee foto'tjes gemaakt vanuit mijn C70. Zal ze vanavond eventueel even uploaden als bewijs ;).
Gr. Bob

Volvo C70 2.4T, Automaat (2001) - 161.000km

Blog: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 503.0.html
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Hi Bob,

Zie nu pas je berichtje, grappig dat je mij daar bent tegengekomen! Fotos zijn altijd leuk. :-)
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”