Slangetje vervangen

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Bij de laatste x olie bijvullen viel me op dat de slang van het kleppendeksel naar het spruitstuk bij de oliedop er half afgescheurd was.

Ik moest toen toch nieuwe olie halen (had er de laatste voorraad ingekieperd om naar Apeldoorn te gaan), direct ook maar een slangetje meegenomen.

Nadat ik de slang vervangen had, liep de motor een stuk beter als deze warm is dan van tevoren. Met name rustiger qua loop. Ik denk dat er valse lucht aangezogen werdt voor de slang reparatie? Die slang komt tenslotte na de luchtregelklep binnen...

Nu moet ik zeggen dat de kap een beetje tegen de kromming van de slang (bij de olievuldop) drukt. Is dat bij jullie ook zo?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als die slang gescheurd was dan zoog die idd valse lucht aan. De motor zuigt gefilterde lucht (na het luchtfilter) aan via de slang van de vlamdover op het motorblok (kastje naast/onder de distributeur) En de met oliedampen vervuilde lucht komt er via de olievuldop weer uit om mee te verbranden via de slang naar het spruitstuk. Als die slang (originele met haakse bocht neem ik aan?) teveel tegen de kap aankomt dan kan je het korte stuk dat op de vuldop zit toch iets inkorten?

PS;
blijft toch een plaatje zo'n bronzen 1800E. Prachtig icm de spaakvelgen. Wel erg bewerkelijk in onderhoud. Veel tandenborstel werk neem ik aan. Moet je de spaken zo nu en dan niet na laten stellen?
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Ahhhh... bedankt man! Het licht gaat ineens aan hier ;)

Het onderschrijft in ieder geval mijn gevoel dat er valse lucht na de injectie regeling aangezogen wordt en veel belangrijker, dat er de verkeerde slang op zit.

Ik had het ook moeten checken in het onderdelenboek, ik heb gewoon conform de oude slang er een nieuwe opgezet (gewoon een dikke luchtslang) en merkte dat de nieuwe waarschijnlijk ook niet lang mee zou gaan.

De vorige eigenaar (die amerikaan) had me al verteld dat hij sommige onderdelen moeilijk kon vinden in de US. Dit is waarschijnlijk zo'n onderdeel.

M.a.w. geen haakse bocht. Ik zal het onderdelen boek eens wat meer onder handbereik houden ;) Dat moet het probleem zijn...

De spaakwielen? Hmmmm... tot nu toe heel weinig onderhoud. Al moet ik zeggen dat ik er ook niet heel veel mee rijd.
Om schoon te maken gebruik ik gewoon volvo velgenreiniger (ontvetter) icm een zachte borstel op de karcher (klinkt erger dan het is, is alleen watertoevoer) en ze worden best snel schoon.

Sowieso ben ik van mening dat velgen velgen zijn en niet per se brandschoon hoeven te zijn ;)

Wat betreft het spaken van de velgen: tot nu toe nog geen noodzaak gehad om dat te doen. Ik heb ze vorig jaar aan de auto opnieuw laten ballanceren (was wel prijzig, maar gezien de constructie leek het me handig om het aan de auto te doen) en ze lopen mooi. De enige onrust die soms in het stuur lijkt te komen is als ik de overdrive ingeschakeld heb en de gas niet goed doseer. Misschien iets in de aandrijftrein of motorsteunen... Moet ik nog eens naar laten kijken. Verder rollen de wielen goed zeg maar.

Toevallig heb ik kort geleden eens bekeken waar die velgen vandaan komen. Het zijn amerikaanse Dayton wielen en ondanks dat amerikaans spul in mijn gedachte vaak cheesy is, zit dit ogenschijnlijk wel goed in elkaar. Het zijn dubbel gespaakte wielen met echt dikke spaken. Fingers crossed dat ze zo goed blijven. Ik vind ze ook erg leuk staan er onder (al knaagt het soms nog een beetje dat het niet orgineel is, maar ja... het oog wilt ook wat ;) )
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik vind ze ook erg leuk staan er onder (al knaagt het soms nog een beetje dat het niet orgineel is, maar ja... het oog wilt ook wat )
_________________
Is niet origineel onder een 1800E, maar de 1e serie P1800 is wel fabrieksaf met spaakwielen als optie geleverd. Dus een "beetje" origineel zijn ze wel. Maar die originele zijn helaas uiterst zeldzaam. Maar het staat 'm gewoon goed, en daar gaat het toch om?
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Fully agree ;)
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”