Aansluiting oliekoeler P1800

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Gesloten
Testa-Rossa
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30.07.2013 - 23:22
Locatie: Achterhoek

Hallo allemaal,

Een wat bijzondere vraag: niet over de Volvo auto's (heb er wel twee gehad in het verleden) maar mijn speedboot.

Ik heb een Bayliner speedboot uit 1978 met een Volvo (Penta) B20 motor, hierop zit een oliekoeler welke (naar wat ik zo gauw kon vinden) vroeger veel op de eerste type's P1800 gemonteerd werd.

Nu is bij mij de toevoerbuis bij het oliefilter losgeschoten bij de laatste keer varen en het is me niet geheel duidelijk hoe deze gemonteerd hoort te zitten, er zit geen schroefdraad in de aansluiting, er zit geen slip-on flens overheen oid., het lijkt me ook geen perspassing te zijn.
Ik zou niet weten hoe ik dit deugdelijk/lekdicht kan monteren maar hier zal ongetwijfeld een prima oplossing voor zijn.

Het gaat om dit type oliekoeler:

Afbeelding

En bijgevoegd tevens een afbeelding hoe het bij de Volvo Penta (AQ130) motor zit met groen omcirkeld de aansluiting welke bij mij is losgeschoten.


Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen, iedere tip word in ieder geval zeer op prijs gesteld.

Groet,

Remco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
laptoprob
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 22.06.2008 - 08:48

Die is echt anders dan bij de eerste P1800's. Belangrijke voorwaarde bij die originele koeler en ongetwijfeld ook bij jouw aansluiting is het toepassen van de juiste pakkingen en dichtingen.
Testa-Rossa
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30.07.2013 - 23:22
Locatie: Achterhoek

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie, ik heb gisteren de draaibank maar aangeslingerd en een messing bus gemaakt welke ik er in heb geperst. Ik kan nu gewon aansluiten met een normale koelslang en slangenklemmen.

Ik was liever voor de originele constructie gegaan (toch chiquer op een oldtimer) maar had er maar weinig vertrouwen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mulder1961
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20.09.2023 - 19:23

Hij zit er los in met een rubber deze houd hem op zijn plek thats all
Gesloten

Terug naar “1800 serie”