Tips voor Oost Groningen

Beschrijvingen van regio's en leuke plekken om de Volvo eens uit te laten.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zweedse kerstmarkt op landgoed Fraeylemaborg, Groningen. Op 10 en 11 december. Met Zweeds handwerk en curiosa. Oude Saab's en Volvo's.

Info: http://www.zweedsekerstmarkt.nl/



De Kerstmarkt is al lang voorbij maar dit topic gaf aanleiding tot het beschrijven van wat bezienswaardigingen in Oost Groningen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Zo, juist terug van een rondje op de fiets, waarbij ik ook min of meer toevallig zo rond 2 uur, half 3 via Slochteren ben gekomen. 'k Heb nog gekeken naar Forumstickers, want er stonden rondom de borg heel wat auto's geparkeerd, maar geen "bekenden" gezien. Wel gezien dat er een paar oldies voor in de "tuin" van de borg stonden, en tig mensen op de brug, te wachten bij de entree.
Had zelf niet echt de behoefte om daar binnen te gaan. Hoewel niet negatief bedoeld, heb ik ook wel een "beeld" bij dit soort evenementen in deze regio.
Voor degenen die wel binnen zijn geweest: ik hoop dat jullie je toch hebben vermaakt.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

sanco schreef:Had zelf niet echt de behoefte om daar binnen te gaan. Hoewel niet negatief bedoeld, heb ik ook wel een "beeld" bij dit soort evenementen in deze regio.
Een hoog plattelandsvrouwenbond-gehalte? :)
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Nou, nee, maar stel je geen "Duitse" toestanden voor. We zitten hier nu eenmaal in een gebied met relatief weinig achterland zowel qua consument als qua leveranciers. De entourage is overigens wel prachtig daar... enne, vaak is het zo, dat wat je van jongs af kent, dat je daar zelf het "bijzondere" niet meer van ziet he! Ik wil ook zeker niet de mensen die nog een poging doen wat vertier te organiseren op voorhand afzeiken....maar al te hoge verwachtingen kun je beter niet hebben, dan valt het vaak alleen maar mee !
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gast

Het is gewoon leuk voor een zondagmiddag er even uit te zijn.
Even een uurtje of anderhalf rondkuieren, wat bekenden zien en spreken.
Maar inderdaag ga er geen 2 tot 2½ uur apart voor rijden.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wij waren er omstreeks half twaalf. Korte rij bij de kassa maar genoeg om al verkleumd te raken, want je waaide op dat bruggetje volledig uit je hemd, dus eerst opwarmen bij de rommelmarkt en Zweedse curiosa met aansluitend koffie met wat lekkers.

Aan de overkant de meest vreselijke trouwjurken bewonderd op de tentoonstelling. Dat daar mensen hun mooiste dag in willen rondlopen...

De hottubman hebben we wel gezien, maar niet meer dan dat. Dik 2 duizend euro vind ik een hoop geld voor een Kerstaanbieding. Dan beter die mobiele sauna. Voor slechts € 60,00 per dag te huur. Gewoon met je Volvo ophalen in Zuidbroek en thuis parkeren. Het was er heerlijk warm in!

Het bezoek aan de Borg zelf vond ik het leukst. Goede vrienden van ons zijn er getrouwd, dus het was leuk om daar nu eens in alle rust rond te lopen. Ook boven en beneden konden we vandaag een kijkje nemen. Zelfs nog even door de tuin gewandeld.

Hierna was het inmiddels bijna half twee en hadden we alweer trek. Helaas was het restaurantje tot de nok gevuld, dus ging de snert met roggebrood en katenspek aan onze neus voorbij. We besloten elders te lunchen en liepen weer naar de auto, welke we bij de ijsbaan hadden geparkeerd. Nog wel even een foto geschoten:

Afbeelding

Omdat ik er al jaren niet was geweest, zouden we een hapje gaan eten bij Wilhelmina in Woldendorp. Bleek die tent tegenwoordig niet meer in het weekend open te zijn, dus maar doorgereden naar Landman in Termunten. Heerlijke kibbeling gehad. Daarna nog wat rondgetoerd langs het wad en koffie met gebak gehad bij Ekenstein.

Al met al waren we rond vijven weer thuis na een zeer geslaagde dag. De Kerstmarkt maakte daar zeker deel van uit, maar net wat je zegt, je moet er niet uren voor in de auto gaan zitten...

Overigens gek dat ik je niet getroffen heb, Ger. Temeer omdat jij er ook in de ochtend al was!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Wilhelmina in Woldendorp is jaren geleden overgenomen en sindsdien een dagbestedingsproject geworden. Daardoor niet vaak open.
In het verleden kwam ik er nog wel eens met een zakenrelatie, maar vanwege ongewisse openingstijden niet echt te doen. Naar mijn idee doen ze ook niet echt veel aan promotie.
Landman is wel een aanrader als je van vis houdt, alleen op een zondag stervensdruk. Hij wil binnenkort zijn zaak uitbreiden met een steakhouse (in de voormalige supermarkt tegenover) en een afdeling verse vis (in het oude gebouwtje van wijkbeheer, ook tegenover).
Elke dag rij ik de route Weener - Termunterzijl (eindbestemming), en kom dus voorbij beide gelegenheden.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik ben tegen 11.30 weer aan de rit gegaan, toen had ik het wel gezien. Veel Volvo's en ik heb een OR zien staan op een P-plaats een stukje verderop, was dat de jouwe die daar zo eenzaam in het hoekje stond?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gast

dan ben jij toch maar kort geweest.
Volgens mij was de opening om 11:00 uur.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat klopt. Mijn kroost wilde liever zwemmen en dus was ik alleen. Ik heb dat eens bekeken, een Glogje gedronken, nog eens een rondje om de borg en een babbel met een oud collega en toen vond ik het wel goed. Zoals al gezegd, ik had iets andere verwachtingen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik vond het bij Landman gezellig druk. Het zat er niet bomvol, maar we waren zeker niet de enige nee, whahaha... Wij parkeerden bij de remise aan de overkant. Veel verder heb ik eigenlijk niet gekeken. De vistent verderop deed overigens ook goede zaken, want daar was het nog drukker! We hebben ook nog even van het uitzicht op Duitsland genoten op de pier. Toch handig dat je daar zo met de auto op kunt rijden met 't koude weer.

Mijn V70 stond inderdaad in het hoekje op de P-plaats, duidelijk zichtbaar vanaf de weg. De parking naar de borg was namelijk al vol toen wij kwamen. In je eentje is er ook niet veel aan, denk ik. Wij hadden Mees ook mee en die had echt de dag van zijn leven. En je weet het, als de kids het naar hun zin hebben...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Dan zijn we elkaar op een haar na gemist, want ik ben nog even stukje richting ijsbaan gereden en daarna via bruggetje over de weg richting borg. Maar fijn dat het een leuk dagje is geworden. De pier en ook Termunterzijl zijn voor mij een regelmatig bezochte plek (alles op fietsafstand) meestal in combi met een rondje dijk (achter de fabrieken langs, en even in de haven van Delfzijl loeren en ondertussen genieten van een wijds uitzicht over het wad. Leuk is ook het oude dieselgemaal, waar nog een echte langzaam draaiende werkspoor staat.
Overigens, in dat Wilhelmina lagen ooit mijn persoonsbewijs etc, want het was het oude gemeentehuis van de gemeente Termunten. Ik herinner me nog dat ik een uittreksel haalde voor het trekkerrijbewijs, en dat er zo'n mooi roulerend archief (als een lift) in zat.
Ach ja... vrouger....

Btw Edwin, volgende keer ff doorrijden richting Eemshaven... je weet niet wat je daar ziet aan bouwactiviteiten... en dan bovenlangs naar Lauwersmeer... is zeker in voorjaar en zomer mooi.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wij zijn nog over dat bruggetje (over de autoweg) heengelopen!
Ach ja, vroeger...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Edwin, volgende keer ff doorrijden richting Eemshaven... je weet niet wat je daar ziet aan bouwactiviteiten
Iemand in voor een rondleiding met gids?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gast

sanco schreef:Dan zijn we elkaar op een haar na gemist, want ik ben nog even stukje richting ijsbaan gereden en daarna via bruggetje over de weg richting borg. Maar fijn dat het een leuk dagje is geworden. De pier en ook Termunterzijl zijn voor mij een regelmatig bezochte plek (alles op fietsafstand) meestal in combi met een rondje dijk (achter de fabrieken langs, en even in de haven van Delfzijl loeren en ondertussen genieten van een wijds uitzicht over het wad. Leuk is ook het oude dieselgemaal, waar nog een echte langzaam draaiende werkspoor staat.
Overigens, in dat Wilhelmina lagen ooit mijn persoonsbewijs etc, want het was het oude gemeentehuis van de gemeente Termunten. Ik herinner me nog dat ik een uittreksel haalde voor het trekkerrijbewijs, en dat er zo'n mooi roulerend archief (als een lift) in zat.
Ach ja... vrouger....

Btw Edwin, volgende keer ff doorrijden richting Eemshaven... je weet niet wat je daar ziet aan bouwactiviteiten... en dan bovenlangs naar Lauwersmeer... is zeker in voorjaar en zomer mooi.
Tsja, 08:12 uur, ik zit al weer tegen gemaal Cremer (Termunterzijl) aan te koekeloeren.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Lijkt me zeker leuk om daar bij mooi weer eens rond te toeren/fietsen o.i.d. Er is inderdaad een hoop te zien. Alleen de gips- en aluminiumfabrieken vond ik al fascinerend. Leuk ook om (als ex-spoorman) overal treinsporen te zien liggen. Kun je ook dicht bij dat dieselgemaal komen dan?

Ik kom eigenlijk nooit in dat gebied. Laatst bij toeval in Appingedam geweest. Leuk stadje, maar jammer dat er in het oude centrum zoveel leegstand is. Vroeger kwam ik nog wel eens bij Bouwsema in Farmsum, maar dat was ook sporadisch. Het was ook al tien jaar geleden dat ik bij Wilhelmina was geweest. Ik woonde toen nog in Scheemda ja. Daar slechts 2 jaar gewoond, maar dan ben je vooral op Sodom gericht, dus kwam ik eigenlijk ook niet veel verder de provincie in.

Nu met de kleine man is het leuk om er op uit te gaan, maar merk ik wel dat het mij ontbreekt aan kennis over leuke uitstapjes in de buurt. Gisteren was ik op weg geholpen door de eigenaar van Wilhelmina. Zijn nummer stond bij het hotel, dus ik belde hem om te vragen of ze nog open gingen, waarbij hij mij tipte over het visrestaurant. Ekenstein ken ik wel al langer en daar kom ik op de weg naar huis dan min of meer langs, dus dan moét ik daar natuurlijk even langs...

Maar tips zijn altijd welkom! Het Maritiem museum zijn we al eens geweest en was toch wel een teleurstelling. Maar ik sta dus open voor suggesties!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Scheemda - heb ik 15 jaar gewoond, totdat we eind 2008 naar Duitsland zijn vertrokken.
Museumgemaal Cremer is leuk voor de technici onder ons (voor niet technici alleen maar lawaai en smerig) Op zondagmiddag is deze bemand door vrijwilligers. Als je geluk hebt, kom je net op tijd om de motoren te horen lopen.
Delfzijl vind ik persoonlijk wat minder geslaagd - te nieuw, heeft geen sfeer.
Appingedam is wat dat betreft leuker.
Rij eens door de polder richting Finsterwolde/Beerta, via Punt van Reide.
Ik kan nog wel een poosje doorgaan. Ieder gebied/streek heeft zijn mooie kanten. Nadeel is dat als je er elke dag komt, je het op den duur niet meer ziet.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik wil binnenkort toch eens kijken wat er van de Blauwestad terecht is gekomen, dus dan kan ik die route mooi even meenemen. Doen we de koffie dan wel bij Imca.

Ik woonde overigens op de Torum, recht tegenover de tandarts. Zou dus zo maar kunnen dat we elkaar eens getroffen hebben. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Tandarts Kuiper - ging mijn vrouw altijd naar toe. Ik liep er altijd langs te wandelen met de hond.
Imca's Vicarie is gesloten. Ze had de boel verhuurd, maar heeft onlangs de verhuurder eruit gezet vanwege onbetaalde rekeningen. Dat wordt dus de thermosfles mee. Als je op zondag gaat, zou je bij Brodie kunnen kijken in Midwolda (oude gemeentehuis) - High Tea. Alhoewel ze gistermiddag gesloten waren.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zal ik dit topic maar omnummeren naar VVV-OostGroningen? :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Toeristische tips”