Volvo 66 vragen

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Plaats reactie
rene82
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28.12.2011 - 23:12

beste mensen....

ik ben me aan het orienteren op een volvo 66. maar er is bar weinig info over te vinden. of zoek ik niet goed genoeg? er staan er ook maar weinig te koop.

hebben jullie zoek tips voor me? en zijn er specifieke 66 trubbles? ik ben bekend met de variomaat van mijn 340. dus daar heb ik wel kijk op...

alvast bednkt!


gr rene
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

De Volvo 66 is identiek aan de Daf dus ik denk dat je bij de dafclub wat meer over de essentiele pijnpunten te weten kunt komen. En het zijn er inderdaad nog maar weinig, beetje de schuld van Ter land, ter zee en in de lucht.

Roest is iets om in de gaten te houden. Zegmaar overal. Met de aandrijving en de bak ben je bekend, die punten ken je dus. Naast roest zou ik zo snel niet iets specifieks weten.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
nvdw
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 04.06.2006 - 17:50

De koets is ook waar ik het eerst naar zou kijken. Let bijvoorbeeld op de voorspatborden, voornamelijk bij de koplampen en net voor het portier. Verder dorpels, vloer, onderste en achterste deel van de achterschermen (de 'kontjes').

Een 66 L of DL heeft een 1,1-liter motor, een GL een 1,3-liter. Die motoren zijn directe familie van de 1.4 in de V340. Met dezelfde pijnpunten dus, zoals lekkende krukaskeerringen en dergelijke. Door de modeljaren heen zijn er wat details aan interieur en badges gewijzigd. Hele vroege V66's hebben nog geen P-stand op de variomatic. Wat uitvoeringen betreft ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel; wel hebben de DL en GL fijnere stoelen met stof in plaats van skai. Een achterruitverwarming (die werkt) is ook wel fijn.

De variomatic is niet 100% identiek aan die van een V340, maar wat onderhoud betreft zeer goed vergelijkbaar. Let even op de koppeling. Die moet net als bij de V340 met vulplaatjes bijgehouden worden, maar de plaat vervangen kan alleen door de motor uit de auto te takelen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”