2019 V40 - Hard rempedaal en 'Remsysteem Service Vereist'

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Icebergh
Starter

Goedemiddag mede Volvo-liefhebbers,

Sinds anderhalf jaar rijd ik in een V40 uit 2019. Over het algemeen ben ik erg tevreden, maar de afgelopen maanden duikt er af en toe een vervelend probleem op.
Zo gebeurt het soms dat het rempedaal direct na het starten keihard is en ook hard blijft. Tijdens het remmen voelt het dan alsof de ABS ingrijpt (hakerig remmen) en verschijnt de melding ‘Remsysteem Service Vereist’ op het dashboard. Daarnaast hoor ik bij het intrappen van het pedaal een piepend/fluitend geluid.

In één geval was het probleem meteen verholpen door de auto opnieuw te starten; daarna werkte de rem weer normaal. Andere keren is het hardnekkiger en moet ik een keer of tien remmen (voor- en achteruit in het parkeervak) en daarna opnieuw starten. Ook dan is het probleem ineens verdwenen en remt de auto alsof de ongemakkelijke situatie daarvoor nooit is voorgevallen.

Het lastige is dat het probleem niet constant optreedt. Soms staat 'ie drie dagen stil en is er niets aan de hand. En gisteren had ik het probleem, terwijl de auto slechts tien uur had stilgestaan. De laatste twee keer deed het probleem zich de ochtend na sneeuwval voor, dus mogelijk speelt vorst een rol.
Verder valt me op dat de remmen regelmatig piepen bij licht intrappen. Bij stevig intrappen hoor ik dit niet en het remgevoel is in die situaties verder altijd normaal.

De dealer kan er pas op 2 maart naar kijken, dus tot die tijd probeer ik zelf mogelijke oorzaken te achterhalen.
Heeft iemand tips, ideeën of misschien zelfs ervaring met dit specifieke probleem?

Dank allen!
Tien
2nd Gear member

Het fluitende geluid kan een lek membraan in de rembekrachtiger zijn. Dit verklaart mogelijk waarom het pedaal soms keihard blijft (het vacuüm ontsnapt) maar ook waarom het soms herstelt na een nieuwe start. Het lijkt mij hoe dan ook iets in het vacuüm systeem (door de vorst??), vacuümpomp zelf zou ook kunnen.
Liever niet mee doorrijden voor de veiligheid, je hebt geen bekrachtiging.

ABS snapt de mismatch met remdrukverandering / vacuümwaarde / remkracht niet, dus die foutmelding vind ik logisch, evenals het gevoel in het pedaal.
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
Plaats reactie

Terug naar “V40”